אמיר בן-דוד  
 
9 בתשע: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום שני, 24 יולי 2023
 
ישראל משנה את פניה

אחרי שטלטלה את הכלכלה, הסעירה את הרחובות, פגעה קשות ביחסי החוץ ואיימה על כשירות הצבא – תגיע היום רכבת ההפיכה המשטרית אל התחנה המרכזית הראשונה: ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת על תיקון חוק יסוד השפיטה, המוכר יותר בשמו הפופולרי "ביטול עילת הסבירות".

למי שמבקש לשמור על אופטימיות ולהתמקד הבוקר בחצי הכוס של התקווה: זה היה שיעור האזרחות הגדול ביותר בתולדות המדינה. מאות אלפי ישראלים מתווכחים כמעט שמונה חודשים בלהט על סמכויות בתי המשפט, על חשיבותם של חוקי יסוד, על האיזון הראוי בין הרשויות.

מפגינים נגד ההפיכה המשטרית בירושלים, 23 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
מפגינים נגד ההפיכה המשטרית בירושלים, 23 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)

חצי הכוס השנייה מלאה בחרדות, שהעיקרית בהן היא שביטול עילת הסבירות יפגע אנושות ביכולת של בתי המשפט להבטיח שמירה על עקרונות טוהר המידות וניקיון הכפיים בשירות הציבורי, וכי ההצבעה היום היא רק תחנה ראשונה בדרך להשתלטות עוינת על מערכת אכיפת החוק, ושעבודה לצרכי ראש הממשלה והקואליציה הקיצונית שתומכת בו.

"זהותה של ישראל תלויה על בלימה", קובעת הכותרת הראשית של "ניו יורק טיימס". ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יוצא מגדרו ממש ומעביר דרך ברק רביד ב"וואלה!" מסר לראש הממשלה בנימין נתניהו ולאזרחי ישראל:

"נראה שהצעת החוק שנדונה במסגרת הרפורמה המשפטית רק מרחיבה את השסעים בישראל ולא מקטינה אותם. לאור היקף האיומים והאתגרים מולם ניצבת ישראל, לא הגיוני עבור מנהיגי ישראל לרוץ קדימה עם זה. מנהיגי ישראל צריכים להתמקד בגיוס כל האנשים יחדיו לצורך השגת קונצנזוס".

נשיא המדינה יצחק הרצוג, ששב אתמול מביקורו בארצות הברית, דילג בין מיטת חוליו של ראש הממשלה לבין ראשי האופוזיציה בניסיון של הרגע האחרון להגיע לפשרה שתהיה מקובלת על כל הצדדים.

"הנשיא הרצוג נחת אתמול אל תוך מה שעשוי להיות תפקיד חייו: חילוץ המדינה מהמשבר המשטרי החמור ביותר שידעה מאז ייסודה", כותב הבוקר נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות", "כוח לכפות את דעתו אין לו. יש לו מנוף השפעה אחד, ותו לא: הידיעה שהוא האחרון בשורות המתווכים. אם הוא נכשל, אחריו התהום".

"הנשיא הרצוג נחת אתמול אל תוך מה שעשוי להיות תפקיד חייו: חילוץ המדינה מהמשבר המשטרי החמור ביותר שידעה מאז ייסודה"

 
לחצים של הרגע האחרון
עיר האוהלים שהקימו מתנגדי ההפיכה המשטרית בגן סאקר בירושלים, 23 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
עיר האוהלים שהקימו מתנגדי ההפיכה המשטרית בגן סאקר בירושלים, 23 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)

האזרחים עסקו אתמול בחילופי ערים: תומכי הרפורמה והקואליציה הגיעו לרחוב קפלן בתל אביב להפגנת תמיכה בממשלה, שבה נאמו – בין היתר – שר החינוך יואב קיש (שפנה ל"אחיו הטייסים" והפציר בהם לשמור על כשירות חיל האוויר) ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' (שהבטיח למפגינים שהרפורמה תושלם ואמר: "אנחנו ממשיכים בחקיקה כי זאת מהות הדמוקרטיה וזה מה שנכון למדינת ישראל").

שר המשפטים יריב לוין אמר בנאום שצולם מראש: "אני נמצא בכנסת כדי להשלים את המלאכה החשובה של העברת החוק, אבל ליבי עם המפגינים שהגיעו מכל רחבי הארץ כדי לומר בקול: 'העם דורש רפורמה משפטית'".

באותו זמן הגיעו עשרות אלפי מתנגדי ההפיכה לירושלים. רבים מהם נשארו לישון בעיר האוהלים שהוקמה יש מאין בגן סאקר, והם מתכוונים להפגין היום מול הכנסת. אתמול הם שמעו נאומים של נשיא המדינה לשעבר רובי ריבלין, שאמר "לא היה רגע כזה בתולדות המדינה" וקרא לראש הממשלה "למנוע ממדינתנו את האסון".

הנשיא לשעבר רובי ריבלין אמר ש"לא היה רגע כזה בתולדות המדינה" וקרא לראש הממשלה "למנוע ממדינתנו את האסון"

בנאום מצולם אמר נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרן ברק, כי ביטול עילת הסבירות "יערער את שלטון החוק, יפגע במנהל התקין, בטוהר המידות ובזכויות היסוד של כל אדם ואדם".

טל שניידר כותבת הבוקר בזמן ישראל, כי ראשי מערכת הביטחון מפעילים לחצים של הרגע האחרון על ראשי האופוזיציה להגיע לפשרה. אתמול נפגש ראש שב"כ רונן בר עם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד. הרמטכ"ל הרצי הלוי נפגש עם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ.

"בר והלוי", כותבת שניידר, "קיבלו את אישורם של נתניהו וגלנט לפגישות – וייתכן שאפילו התבקשו על ידם לקיים את הפגישות הללו".

מה הייתה מטרת הפגישות יוצאות הדופן הללו? ככל הנראה לשקף לשני מנהיגי האופוזיציה את האיומים הביטחוניים על המדינה כדי לקדם אפשרות של הסכמה של הרגע האחרון.

 
הרופאים נכנסים לאירוע
כנס חירום של ההסתדרות הרפואית בירושלים, 23 ביולי 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
כנס חירום של ההסתדרות הרפואית בירושלים, 23 ביולי 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

הפגנות נערכו אתמול גם מול בית ההסתדרות בתל אביב, בניסיון להפעיל לחץ על יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, להכריז על שביתה כללית במשק היום. זה לא קרה.

מצד שני, פורום העסקים הכולל את 150 החברות הגדולות במשק הודיע כי ישבות הבוקר למספר שעות במחאה על ההפיכה המשטרית. מדובר בהשבתת מאות אלפי עובדים, שרבים מהם עשויים להשתתף היום בפעילויות המחאה השונות. בין היתר ישבתו היום רשת שופרסל, קניוני עופר ועזריאלי, קבוצת ביג ועוד.

פורום העסקים הכולל את 150 החברות הגדולות במשק הודיע כי ישבות הבוקר למספר שעות במחאה על ההפיכה המשטרית

גם ההסתדרות הרפואית נכנסה לאירוע. יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי אמר אתמול בכנס חירום כי "לאחר שיעבור התיקון לחוק של ביטול עילת הסבירות, שר הבריאות יכול לקבל כל החלטה, גם אם בלתי סבירה באופן קיצוני, ולא נוכל לפנות לבית המשפט".

"הצטרפות הרופאים למחאה נגד ההפיכה עשויה לשנות את יחס החרדים למדינה", כותב הבוקר נתי טוקר ב"דה מארקר" ומנמק:

"החרדים הבינו מזמן שהם תלויים בהייטקיסטים ובטייסים, אבל הם כמעט לא נתקלים בהם. מנגד, הם מייחסים חשיבות עצומה לעולם הרפואה – ומתחככים בו מדי יום. ההבנה המחלחלת שהם נעדרי השפעה בקרב הקבוצות המובילות עשויה להיות רגע מכונן".

 
ההייטק יוצא מהאירוע
עובדי הייטק מפגינים נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, 4 ביולי 2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
עובדי הייטק מפגינים נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, 4 ביולי 2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

המחאה הרחבה נגד ההפיכה המשטרית ממומנת בחלקה בעזרת התגייסות עממית במימון המונים, ובחלקה על ידי ראשי ההייטק הישראלי שתורמים בנדיבות.

ממחקר שערך ארגון "סטארט אפ ניישן סנטרל" בין 734 מנכ"לים, מייסדים של חברות טכנולוגיה ישראליות ומנהלים של חברות השקעות עולים נתונים קשים: 68% מחברות הסטארט-אפ בישראל החלו לנקוט בצעדים אקטיביים מסוגים שונים בעקבות ההפיכה המשטרית, כולל הוצאת יתרות מזומנים מהארץ, שינוי מיקום רישום החברה, העברת עובדים לחו"ל ופיטורי עובדים.

68% מחברות הסטארט-אפ בישראל החלו לנקוט בצעדים אקטיביים מסוגים שונים בעקבות ההפיכה המשטרית

לדברי מנכ"ל "סטארט-אפ ניישן סנטרל" אבי חסון, מדובר בתהליכים מסוכנים שקשה יהיה להחזיר בהם את הגלגל לאחור:

"כארגון שתפקידו לחזק את תעשיית ההייטק בישראל ולשמר את חוסנה, מחובתנו לשקף את התהליכים למקבלי ההחלטות בישראל ולספק תמונת מצב עדכנית של הנעשה בשטח".

 
השקרים של נתניהו
כתבת הבריאות של ערוץ 13 חושפת את מצבו הרפואי האמיתי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, 23 ביולי 2023 (צילום: צילום מסך, ערוץ 13)
כתבת הבריאות של ערוץ 13 חושפת את מצבו הרפואי האמיתי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, 23 ביולי 2023 (צילום: צילום מסך, ערוץ 13)

ראש הממשלה בנימין נתניהו השתחרר הבוקר מבית חולים שבא תל השומר, אחרי שעבר אתמול לפנות בוקר הליך להשתלת קוצב לב בגופו.

נתניהו יצא מבית החולים היישר לכנסת, כדי להשתתף בהצבעה על ביטול עילת הסבירות הצפויה היום אחר הצהריים.

ההודעה מלשכת ראש הממשלה על שחרורו של נתניהו הייתה קצרה במיוחד: "ראש הממשלה בנימין נתניהו השתחרר מבית החולים", נאמר בה. ואולי מוטב כך – ככל שימעיטו במילים כך ימעיטו דוברי ראש הממשלה באפשרות לשקר שוב לציבור.

ביממה החולפת למדנו, בזכות כתבת הבריאות של ערוץ 13 הילה אלרואי, כי נתניהו סובל מזה כמה עשורים מבעיית הולכה בליבו (בעיה בקצב הלב) מבלי לדווח על כך לציבור; וכי בניגוד לתיאור שלו עצמו כאילו מכשיר ההולטר צפצף במוצאי שבת והתריע על בעיה – היה זה נתניהו עצמו שחש סחרחורת ונקלע למצוקה ושידר מיוזמתו את הנתונים לרופאיו.

והחמור מכל: במשך 12 שניות סבל ראש הממשלה מהפרעת קצב, אשר לפי רופאיו שם אותו בסכנת חיים של ממש, ולכן הובהל לבית החולים לניתוח השתלת קוצב לב דחוף.

את כל זה, נתניהו לא חושב שלציבור מגיע לדעת.

 
רודוס עולה באש
שריפות ענק ברודוס, 22 ביולי 2023 (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
שריפות ענק ברודוס, 22 ביולי 2023 (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

שריפות ענק משתוללות כבר חמישה ימים בכל רחבי האי רודוס. הרשויות מתקשות להשתלט עליהן. לא פחות מ-30 אלף איש – בהם אלפי תיירים שנקלעו לחופשה מהגיהינום – פונו ביומיים האחרונים מהאי. האירוע כבר הוגדר כ"פינוי הגדול ביותר בתולדות יוון".

נכון לאמש לא נרשמו אבדות בנפש. תיירים שנתקעו ברודוס מדווחים על מצוקה של ממש. הפינוי אמנם עבר עד כה בהצלחה, אבל אלפי התיירים שנתקעו באי בשיא תקופת התיירות, מתקשים להבין מה צפוי להם בהמשך ואיך יוכלו לעזוב את המקום. עשרות טיסות לאי בוטלו.

ובינתיים: מחירי החדרים במלונות ואתרי הנופש שנמצאים הרחק ממוקדי האש שילשו את עצמם ביממה. התיירים שנתקעו באי ולא יכולים להרשות לעצמם את המחירים הגבוהים, נאלצים להישאר במרכזי החירום שנפתחו בבתי ספר. תענוג מפוקפק לחופשת קיץ.

 
"ברבנהיימר" עושים היסטוריה
קיליאן מרפי מככב ב"אופנהיימר" ומרגו רובי מככבת ב"בארבי" (צילום: Warner Bros., Melinda Sue Gordon/Universal Pictures)
קיליאן מרפי מככב ב"אופנהיימר" ומרגו רובי מככבת ב"ברבי" (צילום: Warner Bros., Melinda Sue Gordon/Universal Pictures)

מי אמר שתחרות לא משתלמת? ההשקה הכפולה של "ברבי" ו"אופנהיימר" בקולנוע בסוף השבוע הסתיימה במספרי שיא: לראשונה בהיסטוריה, שני סרטים פתחו במקביל עם הכנסות בקופות של מעל 80 מיליון דולר כל אחד.

לראשונה בהיסטוריה, שני סרטים פתחו במקביל עם הכנסות בקופות של מעל 80 מיליון דולר כל אחד

זאת ועוד: שני הסרטים ביחד הכניסו מעל רבע מיליארד דולר – מה שהופך את סוף השבוע החולף לסוף השבוע הרביעי המכניס ביותר בכל הזמנים.

"ברבי" לקחה את ההובלה בקופות, על מעל 150 מיליון דולר; "אופנהיימר" הכניס כ-85 מיליון דולר. שני הסרטים זוכים לביקורות נלהבות ולבאזז של הצופים ברשתות החברתיות, כשרבים בחרו לצפות בשני הסרטים באותו יום, במה שפעם כונה double bill (צפייה כפולה).

אם תהיתם, הקונצנזוס הוא לראות קודם את "אופנהיימר" הכבד, המהורהר והרציני – ואחריו את "ברבי" המצחיק והחתרני.

 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה