אמיר בן-דוד  
 
9 בתשע: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום שני, 31 יולי 2023
 
התחנה הבאה: ריאד?

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול בפתח ישיבת הממשלה השבועית ש"ישראל תוכל להתחבר ברכבת לסעודיה ולחצי האי ערב. אנחנו עובדים על זה".

אם לשפוט על פי העבודות על קווי רכבת פחות מורכבים, בתחומי גוש דן, העבודה על הנחת קו הרכבת לערב הסעודית – שעוד לא התחילה וספק אם תתחיל בימינו – בוודאי תארך זמן מה.

וכמובן שאין לשלול את האפשרות, שמדובר בספין. בעלי זיכרון טוב ודאי זוכרים שראש הממשלה כבר הבטיח קו רכבת שיחבר את קריית שמונה לאילת בכמה וכמה הזדמנויות בעבר.

מבט אווירי על ריאד, בירת ערב הסעודית (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)
מבט אווירי על ריאד, בירת ערב הסעודית (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)

אבל אם נניח בצד את השאלה האם נזכה לראות רכבת שתוביל עולי רגל מוסלמים מיפו למכה, עדיין מרחפת מעל המזרח התיכון השאלה הפוליטית-אסטרטגית-מדינית, האם נזכה לראות בקרוב הסכם שיחבר את ירושלים וריאד.

הסכם כזה יכול להיות המוצא המושלם מבחינת נתניהו לסחרור של המהפכה המשטרית והמחאה העצומה נגדה.

פרשן "הניו יורק טיימס" תומאס פרידמן, שרוחו מרחפת מעל ישראל בחודשים האחרונים ומי שמכיר את כל השחקנים השונים במזרח התיכון והאינטרסים שלהם אולי טוב יותר מכל אחד אחר, כבר הזדרז לשרטט תסריט, שלפיו יאיר לפיד ובני גנץ מצטרפים לממשלת נתניהו ומחליפים את בן-גביר וסמוטריץ' כדי לאפשר הסכם שלום היסטורי כזה.

ההנחה היא שהסכם שלום ישראלי-סעודי יהיה מותנה בצעדים משמעותיים של ישראל לטובת הרשות הפלסטינית, צעדים שכמובן אינם אפשריים בהרכב הממשלה הנוכחי. עם זאת, הכתבת המדינית של זמן ישראל טל שניידר כותבת שבשביל ההטבות שערב הסעודית דורשת מהאמריקאים, הסעודים יהיו מוכנים להשליך את הפלסטינים מתחת לגלגלים.

יהונתן ליס כותב הבוקר ב"הארץ" כי באופוזיציה מתייחסים לכל השמועות על ערב הסעודית כאל עוד ספין ממפעל הספינים המשוכלל של נתניהו, שכל תפקידו להסיט את תשומת לב הציבור מההפיכה המשטרית ולהחליש את המחאה.

ליס מצטט מקורות ביש עתיד שאומרים כי ללפיד אין כל כוונה להיכנס לממשלה עם נתניהו, "וזה נכון לסעודיה, קורונה, רפורמה או רעידת אדמה".

מקורות ביש עתיד אומרים כי ללפיד אין כל כוונה להיכנס לממשלה עם נתניהו, "וזה נכון לסעודיה, קורונה, רפורמה או רעידת אדמה"

נושא מרכזי נוסף שקשור למגעים הרציניים או המנופחים עם ערב הסעודית, הוא שאלת הגרעין הסעודי. בריאד מתנים את חימום היחסים עם ישראל בהקמת מתקן אזרחי להעשרת אורניום.

רונן ברגמן מצטט הבוקר ב"ידיעות אחרונות" בכירים במערכת הביטחון, שטוענים כי יש סכנה מוחשית שבריאד ינצלו את ההסכם למטרות צבאיות, ומעריכים כי "עבור הישג כזה (שלום היסטורי עם סעודיה) נתניהו עשוי לשלם כמעט כל מחיר".

 
בליץ הראיונות באמריקה נמשך
ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון למארק לוין ברשת "פוקס ניוז", 31 ביולי 2023 (צילום: צילום מסך, "פוקס ניוז")
ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון למארק לוין ברשת "פוקס ניוז", 31 ביולי 2023 (צילום: צילום מסך, "פוקס ניוז")

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסרב, כידוע, להתראיין לתקשורת הישראלית. אתמול הוא הציג את התוכנית הלאומית להקמת רכבת מקריית שמונה לאילת, שאולי תמשיך משם עד ריאד, אבל נטש את מסיבת העיתונאים לפני שלב השאלות. הוא השאיר את הבמה לשרת התחבורה מירי רגב (ש"נדהמה מכמות האנשים שנוסעים ברכבת") ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ' (שטען ש"אנחנו ברגע מכונן").

ראש הממשלה ממשיך להתראיין אך ורק לתקשורת האמריקאית. אחרי הריאיון בסוף השבוע לרשת איי-בי-סי, שבו טען כי נשיא ארה"ב הזמין אותו לבית הלבן (טענה שבוושינגטון סירבו לאשר); והריאיון לסי-אן-אן, שבו אמר כי אם שופטי בג"ץ יפסלו את החקיקה בעניין הסבירות, לא בטוח שיציית לפסיקה – הגיע הלילה ריאיון נוסף, הפעם לרשת "פוקס ניוז".

"אני בתפקיד 16 שנים בסך הכול", הזכיר נתניהו עובדה שעלולה להישמע משונה לאוזניים אמריקאיות, "מעולם לא הגבתי על ויכוחים פנימיים בדמוקרטיות אחרות. מנהיגים אחרים יכולים לבחור לעשות את זה.

"לכולם יש דעה על ישראל, אבל אין להם דעה על הזכויות בצרפת או ההפגנות שם או הוויכוחים הפנימיים שמתנהלים במדינות אחרות. יש לכם (האמריקאים) ויכוח גדול בין בית המשפט העליון לרשות המבצעת. אני לא מעוניין להגיב על זה, אבל אנשים בוחרים להגיב על שלנו.

"לכולם יש דעה על ישראל, אבל אין להם דעה על ההפגנות בצרפת או הוויכוחים הפנימיים שמתנהלים במדינות אחרות"

"זה בסדר, אנחנו נקבל את ההחלטות שלנו. במדינות דמוקרטיות ריבוניות, הממשלה הנבחרת על ידי העם מקבלת את ההחלטות, וכך זה יהיה בישראל".

ותיקי ממשל אובמה בוודאי התפקעו מצחוק למשמע הטענה שנתניהו מעולם לא התערב בוויכוחים פנימיים בדמוקרטיות אחרות.

 
מצוקה מוחשית בחיל האוויר
טייסים בחיל האוויר. אילוסטרציה (צילום: שאול שוורץ/פלאש90)
טייסים בחיל האוויר. אילוסטרציה (צילום: שאול שוורץ/פלאש90)

אחת הסוגיות המרכזיות של תקופתנו, שהיסטוריונים עוד יידרשו לעסוק בה, היא השאלה על השפעת החקיקה על ביטחון ישראל, ועד כמה ראש הממשלה הביא אותה בחשבון השיקולים שלו.

לפי פרסומים בחדשות 12 ו-13 אמש, ערב אישור החוק לביטול עילת הסבירות בכנסת, הרמטכ"ל הרצי הלוי העביר לנתניהו מכתב שבו הזהיר כי חקיקה חד-צדדית של ביטול עילת הסבירות, עלולה להוביל לאובדן האמון של הציבור ופגיעה חמורה בצה"ל.

הרמטכ"ל התריע כי המשבר בקרב אנשי המילואים עלול לחלחל גם לחיילי קבע וסדיר ואפילו למועמדים לשירות ביטחון, להוביל לעזיבה של קצינים ואף לפגיעה מיידית במחזורי הגיוס של יולי-אוגוסט, שכבר החל.

יניב קובוביץ מדווח הבוקר בכותרת הראשית של "הארץ" כי 18 מ-40 טייסי מסוקים שמדריכים בקורס טיס הודיעו לאחרונה למפקדיהם כי הם מפסיקים להתייצב למילואים, וכתוצאה מכך חיל האוויר נאלץ להפחית את מספר שעות הטיסה באחד משלבי ההכשרה לטייסי מסוקים.

18 מ-40 טייסי מסוקים שמדריכים בקורס טיס הודיעו לאחרונה למפקדיהם כי הם מפסיקים להתייצב למילואים

מקורות בחיל העריכו כי הנטישה רק החלה, וכי אנשי מילואים רבים יודיעו בקרוב כי הם מפסיקים להתנדב לשירות.

הדיווחים הרבים על התסיסה בצה"ל מתורגמים מעבר לגבול להזדמנות. אגף המודיעין בצה"ל כבר הזהיר את נתניהו:

"קיץ 2023, כפי שהאויב רואה זאת לשיטת אמ"ן, הוא נקודת חולשה היסטורית בישראל. אם עד עכשיו דיברו על פגיעה 'טקטית' בהרתעה, במודיעין מוטרדים מכך שבסיבוב הזה חל כרסום בהרתעה הבסיסית".

 
מצפון תיפתח הרעה?
חיילי צה"ל על גבול לבנון, 28 ביולי 2023 (צילום: אייל מרגולין/פלאש90)
חיילי צה"ל על גבול לבנון, 28 ביולי 2023 (צילום: אייל מרגולין/פלאש90)

דיונים ביטחוניים של ראש הממשלה נערכים בדרך כלל בחשאי. הדיון הבטחוני שנערך אתמול זכה לפומביות יוצאת דופן, כולל הודעה חריגה מטעם לשכת ראש הממשלה, לפיה נתניהו "קיבל את המלצות ודרכי הפעולה שהציעו צה"ל ומערכת הביטחון". הודעה מאיימת, שכנראה יועדה בעיקר לאוזניו של חסן נסראללה, מזכ"ל חזבאללה.

אנשי חיזבאללה לא מפסיקים להתגרות בישראל בגבול הצפון. אוהלים הוקמו בשטח ישראל ולא פונו מייד. אנשי חיזבאללה צילמו והפיצו תמונות מטרידות של בכירי צה"ל על הגבול.

ההנחה היא כי נסראללה, שמזהה חולשה בישראל, בודק עכשיו איך הוא יכול להפיק ממנה תועלת

ההנחה היא כי נסראללה, שמזהה חולשה בישראל, בודק עכשיו איך הוא יכול להפיק ממנה תועלת. לפיכך מעריכים עכשיו בצה"ל, כי הסבירות למלחמה בצפון עלתה לרמה הגבוהה ביותר מאז קיץ 2006, שהוביל למלחמת לבנון השנייה.

 
בוכהלטריה בטבריה
הרכב של תשעה שופטים בראשות נשיאת העליון אסתר חיות (במרכז), בדיון על העתירות נגד "חוק טבריה", בית המשפט העליון בירושלים, 30 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
הרכב של תשעה שופטים בראשות נשיאת העליון אסתר חיות (במרכז), בדיון על העתירות נגד "חוק טבריה", בית המשפט העליון בירושלים, 30 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

בג"ץ פסק אמש כי "חוק טבריה" – התיקון לחוק שהעבירה הקואליציה בתחילת החודש, המאפשר ליו"ר ועדה קרואה לרוץ בבחירות לראשות אותה עיר – יחול רק מהבחירות הבאות לרשויות המקומיות, כלומר רק ב-2028.

בכך נטל בג"ץ את העוקץ הפרסונלי שלשמו הועבר החוק: המטרה הייתה לאפשר לבועז יוסף, מקורבו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, להתמודד על ראשות עיריית טבריה.

תשעת שופטי ההרכב בחרו פה-אחד להעניק פרשנות לתיקון ככזה שחל רק מהבחירות הבאות, ובכך פסלו את יוסף מלהתמודד בבחירות הקרובות. הלך הפרסונלי, נשאר החוק.

תשעת שופטי ההרכב בחרו פה-אחד להעניק פרשנות לתיקון ככזה שחל רק מהבחירות הבאות, ובכך פסלו את יוסף מלהתמודד

הפרשן המשפטי יובל יועז מציין, במאמר שיתפרסם בעוד שעה קלה בזמן ישראל, כי בכך רשמה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות הישג משולש:

היא נתנה סעד אפקטיבי לעותרים בכך שחסמה את מקורבו של דרעי מהתמודדות לראשות עיריית טבריה; היא נמנעה מהצורך לתת פסק דין שיבטל חקיקה של הכנסת ויקים על בית המשפט זעקת אלוהים; וגם הצליחה לרגע אחד לייצר קונצנזוס בין השופטים, שקיבלו את ההחלטה פה אחד.

 
סערת ארי שמאי
עו"ד ארי שמאי, המייצג את יגאל עמיר, בבית המשפט בלוד, ספטמבר 2019 (צילום: פלאש90)
עו"ד ארי שמאי, המייצג את יגאל עמיר, בבית המשפט בלוד, ספטמבר 2019 (צילום: פלאש90)

עו"ד ארי שמאי – שייצג בעבר את רוצח ראש הממשלה יגאל עמיר – הוא חובב פרובוקציות ידוע, השש להיכנס למהומות תקשורתיות.

בכל מה שנוגע לעמיר, שמאי עקבי. הוא טוען מאז ומתמיד, כי צריך לנהוג ברוצח ראש ממשלה כמו בכל רוצח אחר ולפיכך, מאחר שחלפו כבר כמעט 28 שנים מרצח יצחק רבין, יש לקצוב את עונשו של עמיר ולמעשה לשחרר אותו מהכלא.

שמאי חזר על הדברים – שאותם כבר אמר בעבר בהזדמנויות רבות – בתוכנית "הפטריוטים" ששודרה אתמול בערוץ 14. דבריו נענו במחיאות כפיים מצד חלק מהקהל (אבל גם הבהילו לא מעט מחברי הפאנל).

מאחר שאנו בימים טעונים של מתיחות פוליטית, הדברים גררו הפעם גל של גינויים מצד אנשי האופוזיציה וקריאות לחרם מפרסמים על ערוץ 14, שמיהר להסתייג משמאי וכבר הודיע כי הוא לא יוזמן יותר להתראיין בערוץ.

ערוץ 14 מיהר להסתייג משמאי וכבר הודיע כי הוא לא יוזמן יותר להתראיין בערוץ

סביר שהוויכוח חסר התוחלת הזה יימשך לאורך היום ויתגלגל מתוכניות האקטואליה ברדיו אל מדבר תוכניות האקטואליה בטלוויזיה בשעות אחר הצהריים. שמאי יחזור על הדברים, יחטוף צעקות, יקרינו שוב קטע מהמונולוג של רמי הויברגר ב"חמישיה הקאמרית", ועמיר יישאר בכלא.

יש לנו כרגע צרות גדולות יותר.

 
שרת התעמולה
שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הממשלה אישרה אתמול החלטה המסדירה את הסמכויות ותחומי הפעילות של משרד ההסברה, שבראשו עומדת השרה הקולנית גלית דיסטל אטבריאן, שבין היתר כינתה את המפגינים בקפלן "אליטה אלימה", אמרה כי הרופאים שמשתתפים במחאה הם "אנשים מהסוג האכזרי" וקראה לטייסים המאיימים לא להתייצב למילואים "לא ציונים".

מאתמול, השרה גד"א אחראית על המשרד שממונה גם על "חיזוק הלכידות בחברה הישראלית". היא הודיעה, כי בכוונתה לשכור אנשי מקצוע מתחום הפרסום וליזום פרויקטים של הסברה שיסייעו לממשלה "לחזק את הלכידות בחברה".

כלומר, בעברית פשוטה: אזרחי ישראל, שמפגינים כבר חודשים נגד מהלכי הממשלה, יממנו בכספי המיסים שלהם אגף הסברה ממשלתי, שילחם בהם בשם הלכידות החברתית.

בעברית פשוטה אפילו יותר: זו לא הסברה, זו תעמולה. אם השרה רוצה להעמיק את ידיעותיה בתחום, היא מוזמנת לצפות בשידורי הטלוויזיה של קוריאה הצפונית וללמוד איך עושים את זה ביעילות.

 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה