אמיר בן-דוד  
 
מהדורת מלחמה: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום רביעי, 27 דצמבר 2023
 
הצצה אל מאחורי הקלעים בחמאס

(הערת מערכת: את הניוזלטר היום הכינה בירנית גורן. אמיר בן-דוד ישוב בשבוע הבא)

העיתון הצרפתי "לה פיגארו" מפרסם הבוקר תחקיר רחב היקף של הכתב ז'ורז' מלברונו, שביקר בקטאר, לבנון וירדן וערך סדרת מפגשים עם בכירים בחמאס – חלקם התראיינו בשמם ואחרים באנונימיות.

הכתבה מספקת פריזמה נרחבת אל תוך הארגון: ההכנות למתקפת השבעה באוקטובר, מערכת היחסים בצמרת הארגון, היחסים עם חזבאללה ואיראן, ועוד.

מנהיג חמאס בעזה יחיא סנוואר, אפריל 2023 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
מנהיג חמאס בעזה יחיא סנוואר, אפריל 2023 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)

תקצר היריעה מלהביא את הכתבה כולה כאן, והיא מאוד מומלצת לקריאה (אפילו בסיוע גוגל טרנסלייט). הנה כמה נקודות וציטוטים שצדו את עיני ממכלול הטקסט:

מי הבוס

  • רק שלושה מבכירי הארגון ידעו מראש על התכנון לשאת את מתקפת הפתע בשבעה באוקטובר: יחיא סנוואר, אחיו מוחמד סנוואר ומוחמד דף. סלאח אל אערורי, ראש חמאס חו"ל היושב בביירות, קיבל התראה על המתקפה חצי שעה לפני שהחלה והתבקש לעדכן גם את מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה. ההנהגה המדינית היושבת בקטאר – ובכלל זה אסמעיל הנייה – לא קיבלה שום התרעה.

רק שלושה מבכירי הארגון ידעו מראש על התכנון לשאת את מתקפת הפתע בשבעה באוקטובר: סנוואר, אחיו מוחמד ודף

  • כחלק מהסוואת התרגיל והולכת ישראל בשולל, מפקדי צבא רבים בחמאס נותרו בתפקידם למרות שבפועל לא החזיקו בהם מזה חצי שנה לפני השבעה באוקטובר. "איימן נופל, למשל, שישראל חיסלה בתחילת המלחמה בטענה שהוא ראש המודיעין בגדודי עז אדין אלקסאם, למעשה לא היה בתפקיד מזה זמן רב", אומר גורם בחמאס לעיתון.
  • גם מוחמד דף, על פי הדיווח, לא מנהל בפועל את המבצעים. "מוחמד דף הוא איקון, הוא דמות מוערכת מאוד, אבל מי שמנהיג בפועל את גדודי אלקסאם הוא מוחמד סנוואר, אחיו של יחיא ובבת עינו".
  • בכירי חמאס בעזה, על פי הדיווח, התנתקו מההנהגה המדינית בחו"ל בחודשים שלפני השבעה באוקטובר ובקושי הגיבו לפניות מצד הבכירים שמחוץ לעזה. בסוף ספטמבר, ימים ספורים לפני התקיפה, מוסא אבו מרזוק נואש מלחכות שסנוואר יחזיר לו טלפון והגיע בעצמו לעזה כדי לפגוש את המנהיג. הפגישה בין השניים, לפי מקורות, הייתה עוינת.
  • סנוואר לא מכבד את הקטארים במיוחד "ולא סומך עליהם יותר מדי". אחד המקורות בכתבה מתאר את היחס של סנוואר לקטאר כ"פנקס צ'קים", ומתאר מקרה שבו השגריר הקטארי הגיע עם מזוודות בהן 13 מיליון דולר – במקום ה-30 מיליון דולר המובטחים. סנוואר סילק אותו עם ה-13 ואמר לו לא לחזור בלי כל ה-30 המובטחים.
  • סנוואר לא רק כועס על הקטארים, גם לבנון מרגיזה אותו. בסוף אוקטובר, אחרי שבוע שכוחות צה"ל פעלו קרקעית ברצועת עזה, העביר סנוואר מסר כועס לחזבאללה על כך שאינו פועל דיו בזירה הצפונית נגד ישראל. נסראללה, מצדו, מעדיף לנהל מערכה מינימלית, סימבולית במונחים שלו, ולא שוכח שסנוואר לא תאם איתו מראש את מתקפת השבעה באוקטובר.
מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה (מימין), מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נח'אלה וסגן ראש הלשכה המדינית של חמאס סאלח אל-עארורי, בלבנון; התמונה נמסרה על ידי חזבאללה ב-25 באוקטובר 2023 (צילום: Hezbollah's Media Office / AFP)
מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה (מימין), מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נח'אלה וסגן ראש הלשכה המדינית של חמאס סאלח אל-עארורי, בלבנון; התמונה נמסרה על ידי חזבאללה ב-25 באוקטובר 2023 (צילום: Hezbollah's Media Office / AFP)

מה הלאה

הכתבה כוללת ריאיון נרחב עם חאלד משעל במקום מושבו בדוחא, בירת קטאר. משעל, לשעבר ראש הלשכה המדינית של חמאס, נע בין הצהרות רהב מיליטנטיות לרעיונות מדיניים פרגמטיים יותר ופחות.

"אחרי שלושה חודשי מלחמה, הטילים שלנו עדיין מגיעים לתל אביב, כך שמי שמודאג זה לא הצד הפלסטיני", אמר. "לישראל היו מלכתחילה שתי מטרות: להשמיד את חמאס ולשחרר את החטופים. היום הציבור בישראל מתחיל לתהות אם אלו מטרות ריאליסטיות.

"אחרי שלושה חודשי מלחמה, הטילים שלנו עדיין מגיעים לתל אביב, כך שמי שמודאג זה לא הצד הפלסטיני"

"ברור שיש לנו אבדות, אבל אין להן השלכות על היכולת הצבאית של חמאס ולא על הפיקוד שלו. חמאס לא יושמד. הוא צלח את מבחן האמינות מול ישראל".

כשנשאל כיצד הוא מתקשר עם סנוואר, משעל חייך והשיב: "באמצעות החדשנות הפלסטינית" (מקור בארגון אמר לעיתון כי סנוואר מתקשר דרך איש ביניים, כל הנראה במצרים, וכי במנהרות ישנה תשתית לתקשורת).

חאלד משעל ב-2010 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
חאלד משעל ב-2010 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

"תחת לחץ משפחות החטופים, ישראל וארה"ב רוצות כעת הסכם חדש", אמר משעל, "אבל מפקדי חמאס מסרבים. התנאים שלנו ברורים: הפסקת ההתקפות והפסקת אש ממושכת דיה כדי לאפשר שחרור חטופים בעזה ואסירים פלסטינים בישראל, כמו גם מו"מ נרחב על שורת נושאים מהותיים".

אותם נושאים מהותיים, אליבא ד'משעל, כוללים את "החטופים, האסירים, הקמת נמל בעזה – כל זה חשוב, אבל הנושא העיקרי הוא סיום הכיבוש".

משעל, אגב, "מתרגל הכחשת מציאות" – כפי שהכתב מציין – בכל הנוגע לאזרחים הרבים שנטבחו בשבעה באוקטובר בישראל. "חמאס לא הורג אזרחים בכוונה, אבל ייתכן שהיו קורבנות משניים", אמר.

ולבסוף, משעל מבהיר כי חמאס ישקול להכיר במדינת ישראל רק אחרי שתוקם מדינה פלסטינית (באמת, תודה רבה). "למדנו מאוסלו", הוא אומר. "ב-1993, יאסר ערפאת הכיר במדינת ישראל, וזו נתנה לו כלום בתמורה".

משעל מבהיר כי חמאס ישקול להכיר במדינת ישראל רק אחרי שתוקם מדינה פלסטינית (באמת, תודה רבה). "למדנו מאוסלו", אמר

 
עדכוני מלחמה
סגן ירון אליעזר צ'יטיז, סמ"ר איתי בוטון וסמ"ר אפרים יכמן אשר נפלו בעזה ב-26 בדצמבר (צילום: דובר צה"ל)
סגן ירון אליעזר צ'יטיז, סמ"ר איתי בוטון וסמ"ר אפרים יכמן אשר נפלו בעזה ב-26 בדצמבר (צילום: דובר צה"ל)
  • קצין ושני לוחמים מחטיבת גבעתי נהרגו אתמול בקרב בצפון רצועת עזה: סגן ירון אליעזר צ'יטיז, בן 23 מרעננה; סמ"ר איתי בוטון, בן 20 מפתח תקווה; וסמ"ר אפרים יכמן, בן 21 מנווה דניאל.
  • הבלוגר ליאור קופלוביץ', הידוע בכינויו "אישתון", מפרסם הבוקר תחקיר המראה כי ב-10 באוקטובר, חיילי גדוד 17 מבית הספר למ"כים ירו למוות בארבעה מחבלי חמאס אחרי שנכנעו, הרימו ידיים וירדו על ברכיהם. המדובר באותו גדוד, תחת אותו מג"ד, שהרג את שלושת החטופים בשג'אעיה לפני שבועיים בנסיבות דומות.

ב-10 באוקטובר, חיילי גדוד 17 מבית הספר למ"כים ירו למוות בארבעה מחבלי חמאס אחרי שנכנעו, הרימו ידיים וירדו על ברכיהם

  • חיל האוויר יירט אתמול בהצלחה מעל הים האדום "מטרה אווירית עוינת" שהייתה בדרכה לישראל, כך על פי תיאור דובר צה"ל.
  • לפחות 20 רקטות נורו הבוקר מלבנון לעבר הגליל המערבי. שישה מהן יורטו על ידי כיפת ברזל. דובר צה"ל מסר כי במהלך הלילה תקף חיל האוויר אתר צבאי של חזבאללה בשטח לבנון.
 
בן גביר בשלו - וגנץ שותק
נציבת בתי הסוהר רב גונדר קטי פרי והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במודיעין, 17 ביולי 2023 (צילום: דוברות שב"ס)
נציבת בתי הסוהר רב גונדר קטי פרי והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במודיעין, 17 ביולי 2023 (צילום: דוברות שב"ס)

כשסיעת המחנה הממלכתי חתמה על הסכם קואליציוני עם הליכוד לכניסה לממשלת נתניהו באמצע אוקטובר, אחד הסעיפים המרכזיים שהצדדים סיכמו עליהם היה שהממשלה לא תתעסק בדבר מלבד המלחמה – ובהתאם לכך, רפורמות, תקציבים ומינויים יוקפאו מיידית.

המטרה הייתה להכניס את בני גנץ וגדי איזנקוט מיידית לקבינט מלחמה מצומצם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, כדי לאפשר להם לקבל החלטות קרדינליות בניהול הלחימה בשיתוף פעולה ולמען הרגעת הרוחות בחברה הישראלית המשוסעת.

חודשיים אחרי, עולה התהייה מתי גנץ וחבריו למחנה הממלכתי יבינו שעם ההסכם שחתמו אפשר לעשות מקסימום טיארה, ובזמן שהוא עוסק בביטחון המדינה, אחרים בקואליציה מתנהלים כאילו העסקים כרגיל.

חודשיים אחרי, עולה התהייה מתי גנץ וחבריו למחנה הממלכתי יבינו שעם ההסכם שחתמו אפשר לעשות מקסימום טיארה

קודם היה זה שר המשפטים יריב לוין שממשיך במעלליו בוועדה לבחירת שופטים – למרות שהודיע לבג"ץ כי יכנס את הוועדה מיידית, בפועל כינס אותה רק כדי לדון בענייני בירוקרטיה ואף מינוי שופט לא נראה בינתיים באופק. גנץ וחבריו לא אמרו מילה על כך.

אחר כך הגיע התיקון לתקציב המדינה לשנת 2023 והזרמת מאות מיליוני שקלים למטרות סקטוריאליות שאין בינן לבין המלחמה דבר. גנץ מחה ומפלגתו הצביעה נגד, אבל התיקון עבר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת.

ועכשיו מגיע המבחן השלישי: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע אתמול לנציבת שירות בתי הסוהר, רב-גונדר קטי פרי, כי אינו מאריך את כהונתה "בשל חוסר אמון מוחלט, פערים שאינם ניתנים לגישור, ובעקבות כך שהנציבה נמנעה מלממש את מדיניות השר ואף פעלה בניגוד לה".

בן גביר אף מפרט את אותם אירועים:

"בין היתר ניהלה מו"מ עם מחבלי חמאס על תנאיהם, התנהלותה באירוע חמור שאירע בבית הסוהר רימונים, במהלכו ביקשה לטייח ולהסתיר מהשר את המתרחש. ההתנהלות הכושלת בטיפול ראש אירגון הפשיעה כוטייר, והחזרתו לתאו שבוע בלבד לאחר שהתרחשו התפרעויות בבית הסוהר".

פרי לא נשארה חייבת בתגובה:

"זוהי החלטה לא מפתיעה של שר חסר אחריות המשולבת בטענות מופרכות וחסרות שחר, תלושות מהמציאות וילדותיות המראות את אי הבנתו בשב"ס".

היא אף רמזה כי היא עשויה לנקוט בצעדים משפטיים נגד החלטת בן גביר. ובינתיים, במפלגתו של גנץ הוציאו הודעה לוחמנית לכאורה המעבירה את הנושא לטיפול נתניהו:

"החלפת בעלי תפקידים בכירים בכלל, וראשי ארגונים ביטחוניים בפרט, בעת הזו, פוגעת בתפקוד המדינה בעת מלחמה ואינה נכונה. אנו מצפים מראש הממשלה למנוע את הפגיעה הזו בביטחון המדינה ולא לאפשר החלטות משיקולים פוליטיים בניהול המערכה".

ספוילר: נתניהו לא יעשה דבר ובן גביר ישיג את מבוקשו – כמו בכל הזדמנות דומה בשנה החולפת, מאז מונה לשר לביטחון לאומי.

(אלא אם ההצהרה לתקשורת שגנץ ימסור הערב בשבע, תכלול איום מפורש של התפטרותו מהממשלה. עוד ספוילר: גם זה לא יקרה).

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה