אמיר בן-דוד  
 
מהדורת מלחמה: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום שני, 15 ינואר 2024
 
הסיוט הטורקי של שגיב יחזקאל

שגיב יחזקאל בחור אמיץ. הכדורגלן הישראלי שמשחק בליגה הטורקית ידע, מן הסתם, שהפגנת תמיכה בחטופים הישראלים על אדמת טורקיה בימים רגישים אלה עלולה לסכן אותו ואת הקריירה המקצועית שלו. אבל בחר לעשות את זה בכל זאת.

יחזקאל הבקיע שער, ובחגיגה שאחרי, מול מצלמות הטלוויזיה, חשף כיתוב שהכין מראש: "מאה ימים, 7.10". אנשי קבוצתו, שלא הבינו ברגעים הראשונים מה משמעות הכיתוב הסתום (מבחינתם), מיהרו להעלות את הצילום של יחזקאל החוגג לרשתות החברתיות של קבוצת הכדורגל – ובטורקיה התפתחה מהומת אלוהים.

שגיב יחזקאל עם הכתובת שהציג אחרי שהבקיע שער, 14 בינואר 2024 (צילום: עמוד הטוויטר של אנטליהספור)
שגיב יחזקאל עם הכתובת שהציג אחרי שהבקיע שער, 14 בינואר 2024 (צילום: עמוד הטוויטר של אנטליהספור)

את הלילה האחרון יחזקאל העביר בתא מעצר באיסטנבול, אחרי שהובא למקום על ידי אנשי קבוצת הכדורגל שבה הוא משחק – אנטליהספור. המשטרה הבהירה למנהלי המועדון שאם לא יביאו את יחזקאל לתחנת המשטרה, הוא ייעצר בכוח. הבוקר הוא שוחרר מהמעצר וצפוי להיות מגורש מהמדינה.

גידי ליפקין, עורך אתר הספורט One, דיווח הבוקר כי מטוס פרטי היה אמור להמריא אתמול מישראל לטורקיה כדי לחלץ משם את יחזקאל ומשפחתו, לפני שהמהומה סביבו תגבר, אבל לרוע המזל המשטרה המקומית בטורקיה פעלה מהר יותר.

מטוס פרטי היה אמור לחלץ את יחזקאל ומשפחתו לפני שהמהומה סביבו תגבר, אבל המשטרה המקומית בטורקיה פעלה מהר יותר

החשש מאז שנודע על מעצרו של יחזקאל היה שהטורקים ישתמשו בתקרית למשפט ראווה שבו ימחישו את תמיכתם בפלסטינים וברצועת עזה. בישראל עשו מאמצים לסגור את הפרשה מהר ובשקט, כדי לא להפוך אותה לתקרית מדינית מסובכת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש אתמול מהשרים לשמור על פרופיל נמוך, מה שלא מנע הבוקר משר הביטחון, יואב גלנט, לצייץ:

"כאשר רעדה האדמה בטורקיה לפני פחות משנה, הייתה ישראל המדינה הראשונה להתייצב ולהושיט סיוע שהציל את חייהם של רבים מאזרחי טורקיה. מעצרו השערורייתי של הכדורגל שגיב יחזקאל הוא ביטוי לצביעות לכפיות טובה. במעשיה, טורקיה משמשת כזרוע הביצועית של החמאס".

מטבע הדברים הפרשה גררה הבוקר אינספור תגובות נזעמות ברשתות החברתיות הישראליות, נגד הצביעות הטורקית וניצול מערכת המשפט שם לסתום פיות.

מעניין כמה מהישראלים שהזדעזעו מהיחס הטורקי להבעת התמיכה הלגיטימית של שגיב יחזקאל בסבלם של החטופים הישראלים, הזדעזעו בעבר כשאזרחים ישראלים ערבים מפורסמים פחות מיחזקאל, נעצרו ונחקרו על הבעת תמיכה בסבלם של אזרחי עזה.

 
אות חיים משלושה חטופים
עצרת 100 ימים למען שחרור החטופים המוחזקים בעזה, תל אביב, 14 בינואר 2024 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
עצרת 100 ימים למען שחרור החטופים המוחזקים בעזה, תל אביב, 14 בינואר 2024 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

בסוף הסרטון שאנשי חמאס פרסמו אתמול – ובו שלושה מונולוגים קצרצרים ושוברי לב של החטופים נועה ארגמני, איתי סבירסקי ויוסי שרעבי, המתחננים שישראל תעצור את המלחמה מייד – הופיעו שתי הודעות מטעם חמאס "מחכים… מחר אנחנו אומרים לכם על גורלכם" ו"ממשלתים שקרנית".

מרגע שהתברר ההיקף העצום של החטיפות בשבעה באוקטובר, היה צפוי שחמאס ישתמש בחטופים בציניות אכזרית כנשק אמוציונלי אסטרטגי נגד ממשלת ישראל. וזה מה שקורה עכשיו: חמאס מבקש לרתום את ההזדהות עם גורל החטופים כדי לעורר לחץ ציבורי בארץ.

לא מן הנמנע שאנשי חמאס בחרו דווקא בסרטון של נועה ארגמני, כי הם זיהו שהיא הפכה לסמל בישראל בגלל התיעוד המצמית של חטיפתה על האופנוע מהמסיבה ברעים בשבעה באוקטובר.

לא מן הנמנע שאנשי חמאס בחרו דווקא בסרטון של נועה ארגמני, כי הם זיהו שהיא הפכה לסמל

אתמול ציינו בישראל מאה ימים מאז שבעה באוקטובר. מאה ימים שבהם ארגמני, סבירסקי, שרעבי ו-133 אזרחים ישראלים נוספים כלואים במנהרות חמאס. משפחות החטופים עושות כל מאמץ להשאיר אותם בתודעה, לוודא שהם לא יופקרו פעם נוספת, אחרי שהופקרו ביום חטיפתם.

מורן סלטה ינאי, שנחטפה ושוחררה בעסקת השחרור הראשונה, זעקה אתמול בכיכר החטופים בתל אביב:

"אין שום דבר יותר דחוף. אנחנו עוצרים עכשיו הכול למאה דקות כי אנחנו חייבים להיאבק עד שהאחרון שכלוא שם יחזור הביתה. מאה ימים של הפקרה, אלימות והתעללות נפשית. אני עומדת כאן כי אני יודעת איך זה להיות שם".

באותה שעה נפנף בידיו ינון מגל, מגיש תוכנית "הפטריוטים" בערוץ 14, וחיקה בלעג את קריאות "עכשיו! עכשיו! עכשיו!" שנשמעות בכיכר החטופים, והוביל דיון ארוך על "הסיקור המוגזם" של מצב החטופים שהסתיים במסקנה שישראל חייבת להיות חזקה ולהמשיך להילחם "עד הסוף" ולא להסכים בשום אופן לעצירת המלחמה במסגרת עסקת שחרור, שלא בטוח שהיא בכלל אפשרית.

באותה שעה נפנף בידיו ינון מגל בערוץ 14, וחיקה בלעג את קריאות "עכשיו! עכשיו! עכשיו!" שנשמעות בכיכר החטופים

הוויכוח עצמו לגיטימי לחלוטין. לא קל לענות על השאלה מה האסטרטגיה הנכונה עכשיו במאבק מול ארגון טרור הנמצא עם הגב לקיר ולא בוחל באמצעים המלוכלכים ביותר.

מה שלא סביר ולא מתקבל על הדעת הוא הזדון, הרשעות והלעג למשפחות שנטרפות מדאגה לגורל יקיריהן. אם אתם לועגים לבני עמכם בשעתם הקשה ביותר, דבר אחד בטוח: אתם לא פטריוטים.

 
שערוריית התקציב
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בישיבת הממשלה ב-7 בינואר 2024 (צילום: RONEN ZVULUN / POOL / AFP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בישיבת הממשלה ב-7 בינואר 2024 (צילום: RONEN ZVULUN / POOL / AFP)

שרי הממשלה התכנסו אתמול לדיון על תקציב המדינה ל-2024. זה צפוי להיות התקציב השנתי הגדול ביותר שאושר אי פעם בישראל. הוא יכלול גם את עלות המלחמה, שמוערכת כבר עכשיו ב-217 מיליארד שקל, סכום שעוד יכול לעלות בצורה דרמטית אם המלחמה תתרחב גם לחזית הצפונית.

ישראל נמצאת כעת בסיטואציה הזויה שבה ממשלה שמתכחשת לאחריותה למחדלי השבעה באוקטובר, ממשיכה להתייחס לקופה הציבורית כאל רכושה הפרטי הנועד לביצור כוחה הפוליטי.

במקום לדון ברצינות הראויה איך משדרים בעת הזו אחריות לציבור ומפגינים רצינות וריסון תקציבי, שרי הממשלה דנו אתמול כיצד להגדיל את הגירעון ולקצץ בשירותים לאזרחים, כדי שניתן יהיה להמשיך להזרים כספים למגזרים מקורבים ולעסקנים פוליטיים שתמיכתם נדרשת.

צה"ל דורש עכשיו להכפיל את תקציבו – מ-60 מיליארד שקל ל-120 מיליארד שקל בשנה. ברור שמערכת הביטחון תזדקק בשנים הקרובות לתוספות תקציב משמעותיות כדי לממן את הוצאות המלחמה, לחדש מלאים ולהיערך לאיומים הבאים. אבל האם הדרך הנכונה היא לאשר בחיפזון את הכפלת תקציב הביטחון בישיבה לילית מהירה?

ברור שמערכת הביטחון תזדקק לתוספות תקציב משמעותיות, אבל האם הדרך הנכונה היא לאשר בחיפזון את הכפלת תקציבה?

ובמקביל, מקצצים בשעות הוראה לתלמידי החינוך הממלכתי בסכום של 890 מיליון שקלים שעובר – הפתעה, הפתעה – לעמותות חינוך של יהדות התורה וש"ס. מקצצים 152 מיליון שקלים מתקציבי מערכת הרווחה, אבל מגדילים ב-75 מיליון שקלים את חיזוק המאחזים בשומרון. גורעים 440 מיליון שקלים מתקציב הבריאות ומעבירים 370 מיליון שקלים למשרדי המורשת והמסורת.

הקיצוץ הגדול בתקציב הבריאות, שיגרור גם קיצוץ קשה במערך המצומק ממילא של בריאות הנפש, הוא עניין מקומם במיוחד, לאור התחזיות על החמרה דרמטית במצוקה הנפשית של ישראלים רבים.

רק אתמול דיווחה עמותת ער"ן (עזרה ראשונה נפשית) כי מתחילת המלחמה התקבלו במוקדי הסיוע שלה 100 אלף פניות, לעומת כ-20 אלף פניות בחודש ממוצע לפני המלחמה. מנהל באחד מבתי החולים לחולי נפש סיפר אתמול ל"הארץ" כי "האשפוזים התקצרו וחולים משתחררים לפני הזמן הדרוש להחלמה. הפסקנו לקבל חולים חדשים ועזיבת הרופאים נמשכת".

"אנחנו מבינים את הצורך להתייעל", אמר אתמול מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב בשיחה עם כתבים, "אבל המשמעות של הצעת האוצר היא שיתוק המשרד".

 
עדכוני מלחמה
הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי נואם בטקס האזכרה לנופלי הל"ה בהר הרצל בירושלים, 15 בינואר 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי נואם בטקס האזכרה לנופלי הל"ה בהר הרצל בירושלים, 15 בינואר 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
  • באזכרה הממלכתית להרוגי מחלקת הל"ה של הפלמ"ח, הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי התייחס לראשונה למתקפת חמאס בשבעה באוקטובר ואמר כי הטבח יחייב בירור עמוק ותחקירים נוקבים. "אני אחראי להחלטות ולפעולות שנעשו בתקופתי", הוסיף.
  • חיילי צה"ל פשטו הלילה על מפקדה מבצעית של חמאס בחאן יונס, והתקיפו מחסני תחמושת ומבנים צבאיים של הארגון בדרום הרצועה.
  • ערוץ "אל-מנאר" של חזבאללה מדווח הבוקר על תקיפות ארטילריה נרחבות של ישראל בדרום לבנון.
  • כוחות הביטחון עצרו הלילה תשעה פעילים בתא הסטודנטים של חמאס שהסתתרו באוניברסיטת אל נג'אח בשכם. מצה"ל נמסר כי המעצר הוא חלק מפעולות לסיכול טרור.
  • צבא ארה"ב יירט טיל שיוט חות'י שנורה לעבר ספינה אמריקאית בים האדום.
  • משרד הבריאות בעזה, הכפוף לחמאס, עדכן הבוקר את מספר תושבי הרצועה שנהרגו מאז תחילת המלחמה, ל-24,100. על פי דובר צה"ל, 9,000 מחבלי חמאס נהרגו מאז שבעה באוקטובר.
 
דרור קשטן מת
דרור קשטן ב-2012, בעת שאימן את בני יהודה תל אביב (צילום: משה שי/פלאש90)
דרור קשטן ב-2012, בעת שאימן את בני יהודה תל אביב (צילום: משה שי/פלאש90)

דרור קשטן, המאמן המעוטר ביותר בתולדות הכדורגל הישראלי, מת הבוקר בגיל 79.

קשטן – ששיחק ככדורגלן בהפועל פתח תקווה והפועל כפר סבא – זכה ב-18 תארים במהלך קריירת האימון המפוארת שלו, שכללה גם קדנציה כמאמן נבחרת ישראל.

קשטן זכה ב-18 תארים במהלך קריירת האימון המפוארת שלו, שכללה גם קדנציה כמאמן נבחרת ישראל

בין היתר, קשטן הוביל את הפועל כפר סבא לזכייה היחידה בתולדותיה באליפות המדינה, הוביל את בית"ר ירושלים לזכייה הראשונה בתולדותיה באליפות המדינה (ובסך הכול זכה עם הקבוצה בשלוש אליפויות) ועמד על הקווים בחיפה כשמכבי חיפה הביסה 10:0 את מכבי תל אביב (משחק שהונצח בשירה של להקת משינה שכלל את המשפט "חזרנו מחיפה עם הפנים בין הידיים").

אבל הוא הוביל גם את מכבי תל אביב לאליפות ולזכייה בגביע, ואז הוביל את הפועל תל אביב לזכייה באליפות 2000 עם הקבוצה שזכורה מאז כ"תינוקות קשטן" שגם יצאה לאחד הסיבובים המפוארים של קבוצה ישראלית באירופה – סיבוב המכונה מאז "המסע המופלא".

הסיבוב כלל ניצחונות בלתי נשכחים על פארמה (הפעם הראשונה שבה קבוצה ישראלית עברה קבוצה איטלקית במפעל אירופי), לוקומוטיב מוסקבה וצ'לסי, והדחה ברבע גמר גביע אופ"א אחרי שהצליחה לנצח במשחק הראשון גם את מילאן.

קשטן יובא למנוחות מחר (שלישי) בשעה אחת בצהריים בבית העלמין "מנוחה נכונה" בכפר סבא. מנהלת הליגות בכדורגל הודיעה כי כל משחקי המחזור בליגת העל ייפתחו בדקת דומייה לזכרו של המאמן האגדי.

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה