אמיר בן-דוד  
 
מהדורת מלחמה: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום שני, 22 ינואר 2024
 
ארוכה הדרך לעסקת חטופים

בשלב הזה כבר לא נותר ספק: אם ישראל מציבה את שחרור החטופים כיעד עליון או לפחות מרכזי, הוא לא יושג בלי מו"מ עם חמאס – בתיווך אמריקאי, מצרי, קטארי, אירופי, ואולי כולם ביחד. אלה הן עובדות החיים הכואבות והברורות.

על פי כל מי שמבין בקשיים הכרוכים במבצעים מיוחדים, וכפי שהבהיר השר גדי איזנקוט בריאיון ל"עובדה" בשבוע שעבר, אין כל סיכוי של ממש לשחרר את החטופים במבצע צבאי הרואי סטייל אנטבה. בוודאי לא כשהם מוחזקים עמוק במנהרות ומוקפים אנשי חמאס שמתודרכים לרצוח אותם ברגע שנדמה להם שחיילים ישראלים מתקרבים.

תמונותיהם של החטופים המוחזקים ברצועת עזה תלויות בתל אביב, 23 בדצמבר 2023 (צילום: Alberto PIZZOLI / AFP)
תמונותיהם של החטופים המוחזקים ברצועת עזה תלויות בתל אביב, 23 בדצמבר 2023 (צילום: Alberto PIZZOLI / AFP)

התנאים שחמאס מציב לשחרור חטופים בלתי נסבלים: נסיגה מלאה של צה"ל מהרצועה, שחרור אסירים מבתי הכלא בארץ – כולל מחבלי הנוח'בה שביצעו את הטבח בשבעה באוקטובר – והשבת השלטון ברצועה לידי חמאס.

המתווכים הקטארים והאמריקאים מנסים למצוא עכשיו נוסחה חדשה, שתכלול ערפול יצירתי של התנאים המקובלים על שני הצדדים. ראש המוסד דוד ברנע אמור לעדכן הבוקר את קבינט המלחמה על התקדמות המגעים הללו.

המתווכים הקטארים והאמריקאים מנסים למצוא עכשיו נוסחה חדשה, שתכלול ערפול יצירתי של התנאים המקובלים על שני הצדדים

ה"וול סטריט ג'ורנל" חשף אתמול מתווה קטארי-אמריקאי חדש שכולל שלושה שלבים: בשלב הראשון שחרור הומניטרי של נשים וחולים, בתמורה לנסיגת כוחות צה"ל מהרצועה, שחרור מחבלים והפוגה ממושכת. בשלב השני – שחרור חיילות וגופות על ידי חמאס בתמורה לשחרור מחבלות מבתי הכלא בישראל. ובשלב השלישי – שחרור חיילים ישראלים וגברים.

כרגע המרחק בין הצדדים נראה בלתי ניתן לגישור, מאחר שישראל מצהירה בכל הזדמנות שהיא לא תסכים לתנאי הבסיסי הראשוני: הפסקת הלחימה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע את זה אתמול בצורה הנחרצת והברורה ביותר:

"אנחנו ממשיכים במלחמה בכל החזיתות ובכל הגזרות. אנחנו לא נותנים חסינות לאף מחבל – לא בעזה, לא בלבנון, לא בסוריה ולא בשום מקום. בעניין חטופינו – אנחנו החזרנו עד היום 110 מהחטופים הביתה, ואנחנו מחויבים להחזיר את כולם. זהו אחד מיעדי המלחמה והלחץ הצבאי הוא תנאי הכרחי להשלמתו. שיהיה ברור: אני דוחה על הסף את תנאי הכניעה של מפלצות חמאס".

ועל כך אומרות משפחות החטופים לקבינט המלחמה: "אם הוחלט להקריב אותם – תגידו את זה ביושר".

 
עימות בכנסת
משפחות החטופים בוועדת הכספים של הכנסת, 22 בינואר 2024 (צילום: דוברות הכנסת)
משפחות החטופים בוועדת הכספים של הכנסת, 22 בינואר 2024 (צילום: דוברות הכנסת)

משפחות החטופים המוחזקים בעזה הגיעו הבוקר למשכן הכנסת בירושלים, וההתנגשות בינן לבין הפוליטיקאים הייתה בלתי נמנעת.

בתחילה התמקמו המשפחות ותומכיהן באזור שגודר על ידי המשטרה לצורך המחאה, אולם לקראת הצוהריים פרצו עשרות מהמוחים את הגדרות וחסמו את ציר הכניסה לכנסת.

אחרי שסרבו להתפנות מהמקום, הכריזה המשטרה על המחאה כלא חוקית ופינתה בכוח את החוסמים בחזרה למתחם המחאה.

במקביל, עשרות בני משפחה נכנסו לוועדת הכספים בכנסת ועוררו מהומה במקום, תוך שהם זועקים "אתם לא תשבו כאן כשהם שם, קומו מהכיסאות". אחד מבני משפחות החטופים זעק לעבר יו"ר הוועדה משה גפני (יהדות התורה): "על חמץ פירקתם ממשלה ועל זה אתם לא מפרקים ממשלה? תגיד לנתניהו שעל זה אתה מפרק את הממשלה".

"על חמץ פירקתם ממשלה ועל זה אתם לא מפרקים ממשלה? תגיד לנתניהו שעל זה אתה מפרק את הממשלה"

בעקבות זאת, עצר גפני את דיון הוועדה, אך אמר לנוכחים: "פדיון שבויים הוא המצווה החשובה ביותר ביהדות. פרישה מהקואליציה לא תועיל, אבל אלך לומר לראש הממשלה שזו עמדתנו".

 
שאלת הרשות הפלסטינית
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה להצבעה על אישור התקציב, 15 בינואר 2024 (צילום: דוברות רה"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 15 בינואר 2024 (צילום: דוברות רה"מ)

ראש הממשלה לא מתחייב כעת רק למיטוט חמאס, יעד שכרגע נראה רחוק מהשגה. הוא גם חוזר ומתחייב שהוא לא יתפשר על שליטה ביטחונית ישראלית מלאה "בכל השטח ממערב לירדן".

נתניהו מבקש לרכוב על הסנטימנט הישראלי האנטי-פלסטיני המובן אחרי השבעה באוקטובר, כדי לדחוק את יריביו הפוליטיים לפינה האהובה עליו – זו של השמאלנים שמשתפים פעולה עם האויב.

"ההתעקשות שלי היא שמנעה במשך שנים הקמת מדינה פלסטינית שהייתה מהווה סכנה קיומית לישראל", אמר אתמול נתניהו והוסיף: "כל עוד אני ראש הממשלה אמשיך לעמוד עליה בתקיפות. אם למישהו יש עמדה אחרת, שיגלה מנהיגות ויגיד את עמדתו ביושר לאזרחי ישראל".

"ההתעקשות שלי היא שמנעה במשך שנים הקמת מדינה פלסטינית שהייתה מהווה סכנה קיומית לישראל", אמר אתמול נתניהו

אלא שבמקביל להצהרות הללו – שלא במקרה מזכירות קמפיין בחירות וכבר כוללות את ההבטחה/איום "כל עוד אני ראש ממשלת ישראל" – הקבינט המדיני-ביטחוני אישר אתמול את מתווה העברת המיסים של הרשות הפלסטינית לנורווגיה, שאמורה להעביר אותם לרמאללה, כדי שהרשות הפלסטינית לא תקרוס.

חבר הקבינט היחיד שהתנגד למתווה היה השר איתמר בן גביר, שטען כי לא ניתנו ערבויות לכך שהכספים שיופקדו בנורווגיה לא יגיעו בסופו של דבר לעזה.

האם זוועות השבעה באוקטובר אכן דחפו את הציבור בישראל להתנגדות נחרצת לפתרון שתי המדינות? בכלל לא בטוח. בסקר שערך מכון המחקר של מנו גבע עבור "יוזמת ז'נבה" נשאלו המשתתפים איזה מצב הם מעדיפים שיתקיים בעזה בעוד שלוש שנים.

50.5% מהנשאלים צידדו במצב שבו צה"ל לא נמצא ברצועה, לעומת 32% שמעדיפים שצה"ל יישאר שם.

51.3% מהנשאלים אמרו שהם יתמכו בהסכם בחסות אמריקאית הכולל את החזרת החטופים והסכמה ישראלית להקמת מדינה פלסטינית מפורזת בגדה המערבית וברצועת עזה ונורמליזציה בין ישראל לסעודיה. רק 28% מצהירים כעת שהם יתנגדו להסכם כזה.

 
נחשפה רשת לסחר בהיתרי עבודה
עובדים פלסטינים עומדים בתור במחסום ליד מעלה אדומים. אילוסטרציה (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
עובדים פלסטינים עומדים בתור במחסום ליד מעלה אדומים. אילוסטרציה (צילום: AP Photo/Oded Balilty)

בינתיים גוברת המצוקה הכלכלית של הפלסטינים בגדה, שעלולה – כך מזהירים כל גורמי הביטחון – להתפרץ בקרוב כגל אלימות שיפתח לישראל חזית נוספת, כאילו שחסרות לנו חזיתות להתמודד איתן.

ובעולם אין ואקום, כידוע. תמיד יהיה מי שיזהה מצוקה וינסה להפיק ממנה רווח.

הבוקר עצרה המשטרה 14 אנשים – בהם קצין ונגדים המשרתים במנהל האזרחי – בחשד שסחרו בהיתרי כניסה לפלסטינים. בין העצורים: קצין בדרגת סגן אלוף, ששירת בעבר כראש מנהלת תיאום וקישור.

על פי הודעת המשטרה, החשוד המרכזי בפרשה הוא גבר בן 53 מסכנין, שנעזר בבנו המשרת בקבע במחסום שער אפרים ליד טול כרם, והנפיק עשרות אישורי כניסה תמורת תשלום של אלפי שקלים.

 
עדכוני מלחמה
חיילי צה"ל פועלים בחאן יונס, ינואר 2024 (צילום: דובר צה"ל)
חיילי צה"ל פועלים בחאן יונס, ינואר 2024 (צילום: דובר צה"ל)
  • קרבות עזים מתנהלים בשעות אלה בדרום רצועת עזה. מקורות פלסטינים ברצועה מדווחים כי לפחות 20 פלסטינים נהרגו הלילה והבוקר בתקיפות של צה"ל בחאן יונס.
  • צה"ל אישר הבוקר כי כוחות צה"ל החלו לפעול באזורים בדרום ובמערב חאן יונס, שעד כה ישראל לא תקפה אותם. על פי ארגון הסהר האדום, כוחות צה"ל מכתרים מרכז רפואי בחאן יונס.
  • שלוש רקטות נורו הלילה מלבנון לעבר ישראל. אחת מהן פגעה במפעל חקלאי בזרעית שבגליל המערבי.
  • במסגרת פעילות של חטיבת יפתח במרכז רצועת עזה, חוסלה הלילה חוליית מחבלים שניסתה להתקרב לחיילי צה"ל המאבטחים את "פרוזדור נצרים" שמבתר את צפון רצועת עזה מדרומה.
  • הממונה על יחסי החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, אמר הבוקר כי "המצב ההומניטרי בעזה לא יכול להיות גרוע יותר".
 
דה-סנטיס פורש
מושל פלורידה רון דה־סנטיס בעימות המפלגה הרפובליקאית, 23 באוגוסט 2023 (צילום: AP Photo/Morry Gash)
מושל פלורידה רון דה־סנטיס בעימות המפלגה הרפובליקאית, 23 באוגוסט 2023 (צילום: AP Photo/Morry Gash)

דונלד טראמפ מממשיך לדהור לעבר הבית הלבן, ויריביו במפלגה הרפובליקאית נכנעים בזה אחר זה. הלילה הודיע מושל פלורידה רון דה-סנטיס כי הוא פורש מהמרוץ לנשיאות ומעביר את תמיכתו לטראמפ.

דה-סנטיס הגיע בשבוע שעבר למקום השני בהצבעה של המפלגה הרפובליקאית באיווה, בפער ניכר מטראמפ שניצח.

הכרזתו של דה-סנטיס מגיעה יומיים לפני הפריימריז בניו המפשייר, שם הוא היה צפוי – על פי הסקרים – להגיע למקום השלישי, אחרי טראמפ ואחרי ניקי היילי, מי שהייתה שגרירת ארצות הברית לאו"ם וכיהנה גם כמושלת דרום קרולינה.

פרישתו של דה-סנטיס מותירה בעצם רק את טראמפ ואת היילי במרוץ. טראמפ, שעד אתמול תקף את דה-סנטיס בכל הזדמנות, כינה אותו אחרי הודעת הפרישה "אדם נהדר", שיבח אותו על ניהול "קמפיין ממש טוב" ואמר בבגרות אופיינית שהוא מצפה לעבוד איתו כדי להביס את "ג'ו ביידן העקום".

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה