תלמידי בית ספר יסודי בחינוך החרדי בבית שמש, אילוסטרציה (צילום: יעקב נאומי/פלאש90)
ליאור דטל, כתב החינוך של "דה מרקר", מפרסם הבוקר נתון מדהים לפיו חצי מבתי הספר בישראל כבר מלמדים בהפרדה מגדרית: ב-44% מבתי הספר מתקיימת הפרדה מגדרית מלאה בין תלמידים ותלמידות, וב-7% נוספים יש הפרדה מגדרית חלקית.
ב-44% מבתי הספר מתקיימת הפרדה מגדרית מלאה בין תלמידים ותלמידות, וב-7% נוספים יש הפרדה מגדרית חלקית
לפי הנתונים שמפרסם דטל, כשליש מהתלמידים בבתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים והתיכונים בישראל, יסיימו את לימודיהם במערכת החינוך לאחר שלא התרועעו עם בני ובנות המין השני מכיתה א' ועד כיתה י"ב. הנתונים הללו מתייחסים לשנת הלימודים הקודמת בכל רחבי הארץ.
לפי ד"ר אריאל פינקלשטיין מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, שחקר את הנושא, הנתונים משקפים שינויים דמוגרפיים בחברה הישראלית (גידול אצל החרדים) לצד שינויים אידיאולוגיים בחברה הדתית הלא חרדית, שבעשורים האחרונים החלה לתמוך אף היא בהפרדה מגדרית בלימודים, עד שכיום יותר מ-90% מהתיכונים בחינוך הממלכתי-דתי מלמדים בהפרדה מגדרית.
הנתונים הללו כוללים גם את החברה הערבית, שגם בה מתקיימת הפרדה מגדרית, אם כי בהיקף קטן יותר ביחס לחברה היהודית הדתית. מבדיקה של בתי הספר היהודיים בלבד, עולה ש-58% מלמדים בהפרדה מגדרית כלשהי.
עניין ההפרדה המגדרית במערכת החינוך מעלה שאלות רבות בנוגע להשפעה שלו על הפסיכולוגיה, ההתנהגות, המיניות, הפתיחות ועוד. יש לעניין אספקטים כלכליים ("לימודים בהפרדה מגדרית יוצרים עול על מערכת החינוך ומנפחים את תקציב החינוך", כותב דטל, "העלות של ההפרדה המגדרית בבתי הספר מוערכת במיליארדי שקלים").
לפי תוצאות מבחני השוואה שונים, הביצועים של תלמידים בבתי ספר עם הפרדה נמוכים יותר מאלה של תלמידים בבתי ספר מעורבים. גם שיעור האלימות בבתי ספר מעורבים נמוך מעט יותר משיעור האלימות בבתי ספר מופרדים. 74.5% מהתלמידים בבתי ספר מעורבים דיווחו על סקרנות ועניין בלימודים לעומדת 50.5% מהתלמידים בבתי ספר מופרדים.