אמיר בן-דוד  
 
9 בתשע: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום רביעי, 9 אוגוסט 2023
 
חסן תיזהר: גלנט והרצי מחכים לך

ערב הבחירות הסוערות של 1981 השמיע מנחם בגין את אחד האיומים המפורסמים בתולדות הפוליטיקה הישראלית, כשקרא לנשיא סוריה דאז "אסד תיזהר! יאנוש ורפול מחכים לך!"

יאנוש בן-גל היה אז אלוף פיקוד צפון. רפאל איתן (רפול) היה רמטכ"ל. כעבור שנה, ישראל פלשה ללבנון, השמידה את סוללות הטילים הסוריות, הגיעה עד ביירות, ושקעה בבוץ הלבנוני 17 שנה.

שר הביטחון יואב גלנט ומפקד פיקוד הצפון אורי גורדין, 8 באוגוסט 2023 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון יואב גלנט ומפקד פיקוד הצפון אורי גורדין, 8 באוגוסט 2023 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

אתמול סייר שר הביטחון יואב גלנט בהר דב ליד הגבול עם לבנון ושיגר משם אזהרה בוטה לעבר מנהיג חזבאללה חסן נסראללה: "אני מזהיר את חזבאללה ואת העומד בראשו – אל תעשו טעות. אם חלילה יתפתחו הסלמה או עימות, נחזיר את לבנון לעידן האבן".

"אני מזהיר את חזבאללה ואת העומד בראשו – אל תעשו טעות. אם חלילה יתפתחו הסלמה או עימות, נחזיר את לבנון לעידן האבן"

הסיור וההצהרות הבומבסטיות בסגנון בריוני השכונה שמזהירים "אל תתעסק איתי, למה אני אקרע לך את הצורה", נועד לשדר לחזבאללה ולאיראן, שיישמרו מלפרש את המחלוקות הישראליות בישראל כסימן לחולשה, שמזמין התקפה.

במערכת הביטחון חוששים כעת כי המצב הרגיש בגבול לבנון עלול להתדרדר, וכי למרות ההצהרות הלוחמניות של שר הביטחון, ישראל תתקשה לנהל מהלך צבאי מורכב, בשל המחלוקות הפנימיות בחברה סביב חוקי ההפיכה המשטרית.

במקביל, חוששים במערכת הביטחון מקריסת הרשות הפלסטינית ומנסים לקדם יוזמות שונות שיעזרו לייצב את השטח, להנמיך את גובה הלהבות בגדה המערבית, וגם יאפשרו את המשך ההתקדמות המדינית מול ערב הסעודית.

אלישע בן-קימון כותב הבוקר ב"ידיעות אחרונות" כי בין הצעדים הנשקלים כעת במערכת הביטחון:

  • צמצום כניסת צה"ל לשטחי A, למעט במקרים של מידע מודיעיני על חוליות טרור המוגדרות "פצצה מתקתקת";
  • החזרת גופות מחבלים ושחרור אסירים ביטחוניים חולים;
  • קידום תוכניות בנייה לפלסטינים;
  • הגברת הפיקוח על המאחזים;
  • והקלות שונות שאמורות לסייע לרשות הפלסטינית לצלוח את המשבר התקציבי, שמאיים על המשך קיומה.

הבעיה: את ההחלטות הללו צריך לאשר בקבינט המדיני-ביטחוני הקיצוני ביותר שהיה בישראל מאז ומעולם.

 
אפרטהייד? מה פתאום
ח"כ צבי סוכות מבקר בבית החולים שערי צדק את יחיאל אינדור, החשוד ברצח פלסטיני בתקרית האלימה שהתרחשה בכפר בורקה. 6 באוגוסט 2023 (צילום: מתוך חשבון הטוויטר של ח"כ צבי סוכות, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
ח"כ צבי סוכות מבקר בבית החולים שערי צדק את יחיאל אינדור, החשוד ברצח פלסטיני בתקרית האלימה שהתרחשה בכפר בורקה. 6 באוגוסט 2023 (צילום: מתוך חשבון הטוויטר של ח"כ צבי סוכות, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת ביקש לבקר את חמשת הפלסטינים שנעצרו במסגרת חקירת האירוע בכפר בוקרה בשישי בערב, שבו נהרג תושב הכפר קוסאי מעטאן.

הבוקר קיבל מכתב מהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, לפיו בקשתו נדחית. "לאחר בדיקה מול הממונה על החקירה, מפקד ימ"ר ש"י, עמדתו היא כי אין לאפשר את קיום המפגש עם מי מהעצורים".

בן גביר אף נזף בח"כ טיבי על כך שפנה בבקשה ישירות למשטרת ישראל ולא אל לשכת השר "בהתאם לנוהלי המשרד לביטחון לאומי".

אלא שהיחס היה אחר לגמרי בכל הקשור עצורים היהודים מהאירוע ולחברי הכנסת היהודים שביקשו לבקר אותם.

ח"כ צבי סוכות מעוצמה יהודית וח"כ טלי גוטליב מהליכוד ביקרו את יחיאל אינדור, החשוד ברצח מעטאן, כבר ביום ראשון ואילו בן גביר – בהודעת הבהרה שהוציא אתמול – טען כי "הסמכות לאפשר ביקורים במעצר, נתונה על פי חוק בידי צוות החקירה ולא בידי השר. השר לביטחון לאומי מוסמך מתוקף תפקידו לאשר או לאסור ביקורים אצל אסירים שפוטים ולא אצל עצורים שמתנהלת חקירה בעניינם".

בתוך כך, בית המשפט העליון דן הבוקר בערעור שהגישה הפרקליטות על החלטת בית המשפט המחוזי לשחרר את אלישע ירד למעצר בית.

בית המשפט העליון דן הבוקר בערעור שהגישה הפרקליטות על החלטת בית המשפט המחוזי לשחרר את אלישע ירד למעצר בית

בית המשפט המחוזי בירושלים פסק אתמול כי "חומר הראיות המבסס חשד למעורבות באירועים אינו ברף המינימלי הדרוש לצורך ביסוס חשד סביר בכל הנוגע לעבירות המתה… אף הראיות שעניינן שיבוש מהלכי משפט הן בעוצמה נמוכה מאוד, שספק אם הן מצדיקות את המשך המעצר".

 
ההרוג ה-144
זירת ירי ליד מחלף להבים בה נהרגו שני צעירים מרהט. 9 באוגוסט 2023 (צילום: דוברות המשטרה)
זירת ירי ליד מחלף להבים בה נהרגו שני צעירים מרהט. 9 באוגוסט 2023 (צילום: דוברות המשטרה)

שני תושבי רהט נורו הלילה למוות ליד מחלף להבים. על פי החשד, השניים נסעו יחד במכונית, ונורו למוות מרכב שנצמד אליהם. יחד עם השניים היה אדם נוסף, המאושפז אחרי שנפצע באורח בינוני.

המשטרה איתרה רכב שרוף בקרבת מקום, והיא בודקת אם מדובר ברכב שממנו נורו היריות הקטלניות. ההערכות הן כי הרצח הוא חלק מסכסוך משפחות מתמשך ברהט.

אמש גם נורה למוות צעיר בן 19 משפרעם, במהלך קטטה שפרצה בעיר, ככל הנראה בגלל סכסוך מתמשך בין שתי קבוצות עבריינים.

על פי עמותת "יוזמות אברהם", מספר הנרצחים בחברה הערבית מתחילת השנה מגיע בכך ל-144 (שניים נוספים שנהרגו בשבועות האחרונים ונכללים בספירת כלי תקשורת רבים, הם תושבי השטחים ששהו בישראל ונהרגו כאן). בתקופה המקבילה בשנה שעברה נרצחו 67 ערבים ישראלים.

 
קטר ההייטק נוסע לאט
עובדי הייטק מפגינים נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, 4 ביולי 2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
עובדי הייטק מפגינים נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, 4 ביולי 2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

מאז שהעולם עצר מלכת ב-2020, בעקבות משבר הקורונה ששיתק את הכלכלה העולמית, לא נראו נתונים כה מדאיגים בהייטק הישראלי.

דוח של חברת צבירן, המתבסס על נתונים שנאספו מ-280 חברות המעסיקות ביחד 200 אלף עובדים ומתפרסם הבוקר ב"דה מרקר", מעלה כי שיעור העובדים המגויסים להייטק חזר לרמה של 2020, מספר המפוטרים עולה (סימן לצמצומים), מספר המתפטרים יורד (סימן לפחד), ומעטים בלבד מקבלים העלאות שכר רבעוניות.

"נראה כי המצב הכלכלי והפוליטי בישראל משפיע על חברות, וחלק לא מבוטל מהן ערכו שינויים בפעילותן", כותב נתנאל גאמנס, המפרסם הבוקר את הנתונים.

"9% מחברות ההייטק דיווחו על עלייה במספר העובדים שיצאו לרילוקיישן, ו-11% דיווחו על ביטול של פרויקטים ופעילות בישראל… 36% הגדילו את השימוש בעובדים בחו"ל ב-2023 לאור המצב במשק".

"9% מחברות ההייטק דיווחו על עלייה במספר העובדים שיצאו לרילוקיישן, ו-11% דיווחו על ביטול של פרויקטים ופעילות בישראל"

 
גלי ברדוגו 2.0
יעקב ברדוגו (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יעקב ברדוגו (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

העיתונאי ספי עובדיה, איש חדשות 13 שמגיש בשנה האחרונה תוכנית בוקר יומית בגלי צה"ל יחד עם יניר קוזין, שלח אתמול באמצעות עורכי דינו רן שפרינצק ונועה בר, מכתב למפקד הזמני של גלי צה"ל, דני זקן, ממנו עולה כי זקן אמר בשיחה בתחנה, כי אם תימתח בשידורי התחנה ביקורת על יעקב ברדוגו, זה עלול להוביל לסגירת גלי צה"ל.

זקן אמר בשיחה בתחנה, כי אם תימתח בשידורי התחנה ביקורת על יעקב ברדוגו, זה עלול להוביל לסגירת גלי צה"ל

מכתבו של עובדיה נשלח מאחר שזקן פועל לסיים את העסקתו של עובדיה בתחנה, בעקבות ביקורת שעובדיה מתח על ברדוגו בשידור בחודש שעבר.

בתגובת גלי צה"ל נכתב כי מכתבו של עובדיה "מגמתי ורצוף סילופים" וכי עובדיה "מקרב את קיצה של התחנה". התגובה אינה כוללת הכחשה ספציפית של טענות עובדיה על דבריו של זקן, שנאמרו באוזני אנשים רבים.

 
הרביעי של טראמפ
נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ מגיע לבית המשפט במנהטן, 4 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Mary Altaffer)
נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ מגיע לבית המשפט במנהטן, 4 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Mary Altaffer)

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ צפוי לחטוף כתב אישום נוסף בשבוע הבא – הפעם במדינת ג'ורג'יה, על ניסיון להתערב בבחירות לנשיאות ב-2020.

כתב האישום החדש, הרביעי במספר, יתמקד בפעולותיו של טראמפ ואנשיו בימים שאחרי הבחירות, במהלכם הפעיל לחץ על גורמים רשמיים במדינה לעכב את ספירת הקולות, לפסול קולות ולשנות את תוצאות ההצבעה.

מאוחר יותר, טראמפ אף ניסה להחליף את האלקטורים במדינה באנשי קש שיצביעו עבורו למרות התוצאה בבחירות.

לכאורה, התיק בג'ורג'יה חופף לחלק מההאשמות בכתב האישום הפדרלי שהוגש בשבוע שעבר נגד טראמפ, אלא שדווקא הרשעה בג'ורג'יה מסכנת את טראמפ במיוחד:

אם טראמפ יזכה בנשיאות ב-2024, הוא יוכל להעניק לעצמו חנינה בתיק הפדרלי; לעומת זאת, לנשיא אין כל סמכות להעניק חנינה ברמת המדינה – כך שטראמפ לא יוכל לבטל הרשעה בג'ורג'יה.

לנשיא אין כל סמכות להעניק חנינה ברמת המדינה – כך שטראמפ לא יוכל לבטל הרשעה בג'ורג'יה אם ייבחר

בהתחשב בחומרת הטענות נגדו, ייתכן שדווקא במדינת הדרום השמרנית, טראמפ עשוי למצוא את עצמו מאחורי סורג ובריח.

 
ערב אירופי לכדורגל הישראלי
שחקני מכבי חיפה במשחק מול בית"ר ירושלים בחיפה, 25 בפברואר 2023 (צילום: פלאש90)
שחקני מכבי חיפה במשחק מול בית"ר ירושלים בחיפה, 25 בפברואר 2023 (צילום: פלאש90)

אלופת ישראל בכדורגל, מכבי חיפה, תתארח הערב (21:30) אצל אלופת סלובקיה, ברטיסלבה, למשחק הראשון בסיבוב השלישי של מוקדמות ליגת האלופות.

הגומלין ייערך בחיפה בשבוע הבא, והמנצחת בסיכום שני המשחקים תתמודד עם יאנג בויז השוויצרית על הזכות לעלות לשלב הבתים של ליגת האלופות. מכבי חיפה תחסר הערב את כוכבה צ'ארון שרי, שנשאר בארץ מאחר שאשתו ילדה.

מוקדם יותר הערב (20:00) תתארח מכבי תל-אביב בקפריסין, אצל אא"ק לרנקה, למשחק הראשון בסיבוב השלישי של הקונפרנס ליג.

 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה