למי שקרא את הפוסט הקודם, כבר מובן שהארייט טאבמן, אדולפו קמינסקי והילד שהציל כמה כוכבי ים, הם הדוגמאות שלי לאלה שיכולים לסייע להזדמנות שתפציע להוציא אותנו ממשבר הרסני לא פתור.
אבל עדיין, מה זה אומר? מה נעשה מחר?
ד"ר חגי אגמון־שניר ייסד וניהל במשך מעל עשרים שנה את המרכז הבין-תרבותי לירושלים, עוסק בפיתוח קהילה רב-תרבותית ומלמד באוניברסיטת בר-אילן.
בפוסט הקודם הצעתי, שהעובדה שהמזרח התיכון הוא מערכת מורכבת היא מקור האופטימיות שלנו. אל מול מסלול הקריסה הדטרמיניסטי של המערכת החברתית בישראל ואל מול המציאות הבלתי הפיכה של חיים משותפים של פלסטינים ויהודים עם סממנים משמעותיים של אפרטהייד, התקווה היחידה שיש לנו היא שיפציע נס, משהו בלתי צפוי, שישנה את המסלול ההרסני שאנחנו נמצאים בו.
מה עושים בינתיים? מסתבר שגם אם אנחנו לא יודעים איך ייראה הנס ומהיכן יפציע, אפשר לנסות להכשיר את הקרקע לקראתו.
ד"ר חגי אגמון־שניר ייסד וניהל במשך מעל עשרים שנה את המרכז הבין-תרבותי לירושלים, עוסק בפיתוח קהילה רב-תרבותית ומלמד באוניברסיטת בר-אילן.
ארבעה פוסטים הקדשתי כדי להראות לכולנו שהמצב אבוד. בשניים מהם הראיתי שאין מסלול שיוביל את המרחב בין הירדן לים למציאות יציבה והוגנת לשבעה מיליון פלסטינים ולשבעה מיליון יהודים. בשני הפוסטים האחרים הראיתי שאין מסלול לעצירת קריסת הסולידריות חברתית ואת ההתפרקות החברתית הכוללת.
בחרתי את שני הנושאים האלה כי בהם נקל להוכיח שאין פתרון. אבל ישנם עוד גורמי קריסה שאפשר להתווכח על הסיכויים לפתור אותם. למשל, מערכת החינוך הישראלית שקורסת אל תוך עצמה. למשל, שתי אוכלוסיות מרכזיות בישראל, החברה הערבית והחברה החרדית, שתרומתן להתפתחות הכלכלית החיונית של המדינה היא נמוכה במיוחד.
ד"ר חגי אגמון־שניר ייסד וניהל במשך מעל עשרים שנה את המרכז הבין-תרבותי לירושלים, עוסק בפיתוח קהילה רב-תרבותית ומלמד באוניברסיטת בר-אילן.
בפוסט הקודם ראינו שאנחנו במבוי סתום, ללא עתיד, בין הירדן לים, עם שבעה מיליון יהודים ושבעה מיליון פלסטינים. וזאת בתרחיש האופטימי ביותר מבחינת היהודים – שבו הפלסטינים פשוט מוותרים על כל תביעותיהם הלאומיות.
שתי חלופות לעתידנו נפסלו בקלות: אין סיכוי שהיהודים יסכימו למדינה בין הירדן לים שיש בה שוויון אזרחי לכולם; פתרון שתי המדינות לא ישים – לא נשארו שטחים למדינה פלסטינית מבלי הסרת עשרות אלפי מתנחלים מבתיהם.
ד"ר חגי אגמון־שניר ייסד וניהל במשך מעל עשרים שנה את המרכז הבין-תרבותי לירושלים, עוסק בפיתוח קהילה רב-תרבותית ומלמד באוניברסיטת בר-אילן.
קרובת משפחה שלי מארה"ב ביקרה לאחרונה בישראל כחלק ממשלחת, וסיפרה לי על המפגשים שבהם השתתפו בארץ. באחד מהם נציג מהממסד הישראלי טען שכהמשך ל"הסכמי אברהם" ועוד שינויים בעולם הערבי נראה שהעולם הערבי פחות מתעניין בפלסטינים. אולי אפילו, פנטז הדובר, העולם הערבי יכריח את הפלסטינים להפסיק את המאבק המזוין ואת עקשנותם, שמפריעים להתפתחות הכלכלית ולשיתופי הפעולה עם ישראל ועם האמריקאים. נשמע אופטימי, וקרובת המשפחה שלי שאלה אותי אם אמנם יכול לקרות.
לקח לי רגע לענות. עלה לי לראש המשפט האלמותי של גולדה מאיר, שבנימין נתניהו אוהב לצטט, "אם הערבים יניחו את נשקם, לא תהיה יותר מלחמה. אם ישראל תניח את נשקה, לא תהיה יותר מדינת ישראל". המשפט טורד אותי שנים, כי הוא תכל'ס נכון. לי אין ספק שאם ישראל תניח את נשקה, לא תהיה יותר מדינת ישראל.
ד"ר חגי אגמון־שניר ייסד וניהל במשך מעל עשרים שנה את המרכז הבין-תרבותי לירושלים, עוסק בפיתוח קהילה רב-תרבותית ומלמד באוניברסיטת בר-אילן.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
אתה מתעלם מהפתרון הסעודי: עזה למצריים. הגדה לירדן מינוס כמה חלקים קרובים לקו הירוק וירושליים. הישות החדשה תקרא הממלכה ההאשמית של פלסטין. רוב ההתנחלויות קרובות לקו הירוק ואין עימן בעייה. השאר יוכלו לעבור לישראל או להישאר כנתינים של ממלכת פלסטין. ואז- שיתופי פעולה למיניהם, וגר זאב עם כבש.
סליחה מראש לכותב המאמר הנכבד, ד"ר חגי, אך בעולם אוטופי כפי שציירת, בו לא יהיה טרור, מדוע שלא תוקם מדינה פלסטינית בהתאם גם לתכנית החלוקה לה הסכימה ישראל עם הקמתה. כל סיבה שיש למנוע או להתנגד למדינה שכזו, היא רק בגלל החשש מטרור ופגיעה ביהודים, אך אם נחזור 100 שנים לאחור, לפני הטרור, היהודים חיו בשלום ובשלווה- יחסיים, תחת שלטון מוסלמי במדינות ערב ובשלטון העות'מאני. יהודים תושבי המדינה הפלסטינית שייבחרו להגר למדינת ישראל יזכו בכל הזכויות להם זכאים עולים חדשים כמו כל פליטי מדינות ערב בזמנו. אחרים, יישארו במדינה ה"זרה" ככל אזרח נאמן במדינה אחרת עם זכויות מלאות במדינתם זו. אין סיבה להניח כי מדינה פלסטינית חייבת להיות גזענית. יודנריין. ואם יהיו פתאום חסרים למדינה הפלסטינית החדשה שטחי ציבור, הם תמיד יכולים לבצע הליכי הפקעה, כמקובל בכל מדינה מתוקנת, ובפרט שלמרבית השטח שאינו מפותח אין בעלים ידועים.
בפוסט הקודם התמקדנו במרכיב השותפות הקהילתית, אחד מתוך ארבעה מרכיבים שנחוצים לבניית חברה רב-תרבותית יציבה ובריאה. הראינו שכיום, אבדן ההגמוניה הישנה והיעדר קבוצה שתיקח על עצמה את תפקידה ההגמוניה החדשה, גורמים לקריסת הסולידריות החיונית לקיום החברה. הפעם נוסיף לקדירה את שלושת המרכיבים הנוספים ונערבב.
המרכיב השני מבין הארבעה, הדמוקרטיה העמוקה, משלים את מרכיב השותפות ומזין אותו. הדמוקרטיה המוכרת מבוססת על הצבעות רוב ומיעוט, ואליהן נוספים מנגנונים שמגנים על המיעוט מעריצות הרוב, למשל, באמצעות חוקה ומנגנונים משפטיים הנלווים אליה.
ד"ר חגי אגמון־שניר ייסד וניהל במשך מעל עשרים שנה את המרכז הבין-תרבותי לירושלים, עוסק בפיתוח קהילה רב-תרבותית ומלמד באוניברסיטת בר-אילן.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
הפסקה האחרונה מכילה, לדעתי, את הנושא כולו: רק מצב שבו יראו היהודים את הערבים והערבים את היהודים כשותפים לבניית חברה (למרות שהכוח כרגע בידי היהודים, גם לשנות), יוכל להתחולל השינוי המיוחל. ביטוי האומלל 'בעל הבית' צריך להתחלף ל'בניין משותף'. לגבי דרכי מימוש אין כאן המקום להרחיב.
היתממות שאינה מובנת. האם קראת את ההסכמים הקואליציונים? לא רק חיזוק אורח חיים בדלני בקהילות הדתיות והחרדיות אלא גם מימון נרחב ל'גרעינים תורניים' בערים חילוניות. כל נזרעים הזרעים להפרדה והדרה במרחב 'ההגמוני'.
והפרדה היא הדרה (נשים מאחור, או נעדרות לחלוטין מהרחב הציבורי).
חג הפסח כאן וסביבי לא מעט אנשים רומזים – אנחנו נשבור את הכלים. בגלל חוק החמץ, ובעצם, גם אם הוא לא היה עובר, אנחנו נכניס חמץ לבית החולים. ולא רק כדי להאכיל את אבינו החולה, אלא גם כדי להראות את החמץ לכולם במחלקה. חלק מדברים על כך שיפזרו קמח במסדרונות או במיון.
לגבי רבים, זוהי ונטילציה ובפועל הם לא יעשו כלום. אבל עדיין מדובר באנשים שרובם ככולם רואים את עצמם כהגונים, וכעת שבירת הכלים הזו לגיטימית בעיניהם.
ד"ר חגי אגמון־שניר ייסד וניהל במשך מעל עשרים שנה את המרכז הבין-תרבותי לירושלים, עוסק בפיתוח קהילה רב-תרבותית ומלמד באוניברסיטת בר-אילן.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
"אבל כמו כל קבוצות המיעוט האחרות, בשם הסולידריות היא תובעת רק מהאחרים לוותר, וזו אינה התנהגות אופיינית של הגמוניה."
האם זה בעיניך תאור ההגמוניה בישראל? תביעה מאחרים לוותר? אולי במשך 75 נתבעה ההגמוניה לוותר פעם אחר פעם על ערכיה ובראשם ערך השיוויון?
הליברליזם הרב תרבותי (ועל קימליקה) דוגל ב'חיה ותן לחיות' באשר למיעוט ולא 'כפה על אחרים את דעותיך ואורחותיך' כפי שהמודל מתורגם בישראל.
לתשומת ליבך, ליברליזם זה גם אינו מתייחס למיעוטים הנמצאים במוקדי הכח ומשמשים כלשון מאזניים כפי שקיים בישראל.
תודה, חגי על שהעלת את הנושא והקשר ההדוק בעיני בין מושגים כמו דמוקרטיה, שותפות וקהילה. אני רואה בהצעת ארני מינדל את המושג "דמוקרטיה עמוקה" דמוקרטיה שהיא כל הזמן בתהליך התהוות, לא סטטית, תוך שותפות אקטיבית של כל האוכלוסיות והאינדיבידואלים שמציעים פרספקטיבות שונות בדיאלוג מתמשך. זאת בניגוד לדמוקרטיה קלסית שמתמקדת בשלטון הרוב. היא פחות אקטיבית ולא מדגישה את ערך ה"אחר." בלי קבלת ה"אחר" איננו "שלם" אלא חברה מפוררת שהקשר בין חלקיה לא קיים. תהליכים של דמוקרטיה עמוקה דורשים תפיסה של כבוד הדדי, תפיסה הרואה ערך בזוויות שונות ולא רק את הערך של הקבוצה אליה אדם שייך. אנחנו נדאג זה לזה כ"שלם" רק אם נבין שמעבר לשונות, יש מכנה משותף. מהו המכנה המשותף ביני כחילונית לשומר מצוות? אני מאמינה באמיתות שונות, לא באמת אחת, בערכים הומניים, ואילו שומר המצוות מאמין בישות עליונה. האם לשננו יש מכנה משותף שיחזיק את הקשר שלנו ומחויבות זה לזו? אולי ההכרה ב- dignity כבני אדם.
מניסיוני בבתי ספר דמוקרטים ומערכות דיאלוגיות, העיסוק היומיומי של כל חברי הקהילה בערכים דמוקרטים ושיויון כבני אדם והניסיונות המשותפים ליישמם בכל דבר, הם הבסיס ההכרחי להכלת השונות ויצירת דמוקרטיה עמוקה. מערכות החינוך שלנו בישראל מופרדות, שפות שונות, וכמעט ואין נקודות מפגש בין ערבים ויהודים, חילוניים ודתיים, פריפריה ומרכז. איך נכבד זה את זה ונדאג זה לזה אם לא השכלנו ליצור ערכים משותפים? דמוקרטיה לא קורית כך סתם. היא לא נופלת משמים. היא "מיוצרת" על ידי אנשים שמכירים בחשיבות ערכיה כבסיס לחברה שלמה גם אם השונות בה רבה (ואולי בזכותם). חברה מסוג זה דורשת עבודה יומיומית, מכוונת. אנחנו לא נולדים דמוקרטים.
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם