אירה היקרה, תודה על המסמך החברתי המרתק שכתבת. כתיבתך רגישה, חכמה מעניינת וקולחת. אני רואה בכתבה הזו תעודת עניות לקיבוץ יטבתה בתקופה שאת מתארת, בתקווה שדברים השתנו. רציתי לכתוב לחברה הקיבוצית, אך לא אעשה הכללות.
יפה שהקיבוץ לקח על עצמו את קליטת ילדי וילדות נעל"ה, אבל ככה? לא תודה! הם לא "עשו לכם/ן טובה". הכי כואב הוא שהייתם ילדות וילדים. 15 זה ילדים. באו אליהם ילדים, מנותקים מהורים, משפחה, בארץ חדשה ולא מוכרת שלא דוברים את שפת המקום ולא היתה בליבם את החמלה לחבק אתכם לקרבם. במקום לשאת אתכן/ן על כפיים, הם הדירו, הרחיקו, סגרו, השפילו אתכם וסימנו אתכםן כלא רצויים ולא ראויים. ועל כך נשבר הלב. מצטערת שעברת את כל זה.
והכי גרוע שכך חינכו את הבנים והבנות שלהם.
אוירת הגזענות שאת מתארת גם בקרב אנשי ונשות החינוך מצמררת. איך נתנו יד להפרדה ביניכן? איך שיתפו פעולה עם ההתנשאות של הילדים? כשהמורה אומר: הם לא רצו את "העירוניים הערסים" מאילת הוא לא מסתייג מהאמירה. ערס בערבית הוא סרסור. הגזענות במקרה הזה מופנית כלפי "המזרחיים", שגרו באילת שלא יתערבבו עם "הקיבוצניקים הטהורים". וכך גם כלפי "הרוסים". אבל השיא הוא המורה הילה (זאת אשת חינוך?) שהיום, לא לפני 20 שנה, חושפת את שנאתה וגזענותה כלפי מתנחלים, דתיים, חרדים וקהילת הלהט"ב. מחריד.
את כישרונותיך כעיתונאית, את הקריירה שלך ואת אישיותך וערכייך, בנית ועיצבת לא בזכות התבגרותך בקיבוץ יטבתה, אלא למרות קיבוץ יטבתה.
מקווה שהכתבה הזו גרמה להם לעשות חשבון נפש עם עצמם.
החורף לא מגיע
בשנים האחרונות האקטואליה מציפה את נושא המצפון. אירועי מלחמת אוקטובר ולפניהם אירועי הקורונה מייצרים שפע החלטות שנוגעות לחיי אדם, ותהליכי קבלת ההחלטות והתגובות כלפיהם מעוררים שאלה לגבי קיומו וטיבו של מצפון בקרב רבות מהנפשות הפועלות.
איך מבינה הפסיכולוגיה את מושג המצפון? האם הוא חלק הכרחי מהאישיות הבריאה? האם אנו נולדים אתו או שהוא מתפתח בדומה לפונקציות מנטליות אחרות?
יעלה ורטהיים היא פסיכולוגית קלינית וחינוכית, עובדת בקליניקה פרטית בתל-אביב. בזמנה הפנוי כותבת, קוראת וטווה מחשבות מול נופים בריצה.
מעולם לא בגדתי בחניה אשתי.
אני יודע שזו הצהרה שעשויה להישמע קצת מוזר, אבל במציאות הישראלית בה אני חי ואותה הכרתי במהלך שנות נישואיי לחניה זוגתי-לחיים-ארוכים, יש בהצהרה הזו משהו מתבקש. זאת מאחר שנאמנות בחיי הנישואים מבלי "להתפרפר מהצד", כפי שהדבר קרוי בלשון עממית, אינה דבר מובן מאליו.
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם