אני שונא ביקורת ספרים. ביקורת היא אולי רע הכרחי, אבל בכל זאת אני שונא.
אני חושב גם שמבקרי ספרות שונאים סופרים. אני חושב ככה, כי אני בעצמי שונא סופרים, ואני שונא אותם כי אני מקנא בהם. אני כל כך רוצה לכתוב ספר, אבל אני עצלן, וכנראה גם לא מספיק מוכשר, ולכתוב ביקורת קטלנית על ספר זו דרך נפלאה לפרוק את הרעל שמצטבר אצל עצלנים מעוטי כשרון כמוני.
אני חושב שמבקרי ספרות שונאים סופרים, אני חושב ככה כי אני בעצמי שונא סופרים, ואני שונא אותם כי אני מקנא בהם
הרשמו עכשיו לניוזלטר היומי
את אלי שמואלי אני דווקא לא שונא, ואת הספר שלו המשורר והחשפנית ממש אהבתי.
אלי שמואלי אומר שהספר שלו הוא על השקרים שאדם מספר לעצמו כשהוא מחפש עבודה שהוא לא רוצה בה, אבל מה הוא יודע? הוא בסך הכל כתב את הספר, זה לא נותן לו שום זכות להחליט בשבילי על מה הספר.
מהרגע שהספר פורסם הוא כבר לא שלך אלי, הוא של הקורא, וכל אחד מוצא בו מה שהוא רוצה. בעיני גפי אמיר מהארץ הספר הוא מניפסט שוביניסטי מגעיל למשל, והנה דוגמה למה אני שונא ביקורת ספרות, בעיקר ביקורת שאין לה שום קשר לספרות וכולה אג'נדה פוליטית בתחפושת.
יש ספרים על גיבורים, יש ספרים על אנטי-גיבורים ויש גם כאלה על גיבורי על. המשורר והחשפנית לדעתי הוא ספר על אנטי-גיבור על. יהושע המשורר מנהל חיים ביקום משלו, שכולל ראיונות עבודה תכופים לעבודות בהן הוא לא מעוניין ובכתיבת שירה אובססיבית שהוא משוכנע שאף אחד לא ירצה לקרוא, מה שלא מפריע לו לחלום להתגלות כמשורר. יהושע מתעב את העולם הבורגני שמסביבו וקצת שונא את עצמו ברגעים שהוא מתפתה למנעמיו.
הסיפוק הגדול של יהושע, אקט המרד המושלם במערכת הוא להתפטר מאחת מהעבודות הבזויות והשנואות עליו. לכל גיבור-על יש את ה"סופר פאואר" שלו -כח העל של יהושע זה הכח להתפטר, כמה מאתנו עלובי החיים הכלואים בעבודות איומות אותן אנחנו שונאים, מפנטזים על כח-על כזה?
יהושע מתעב את העולם הבורגני שמסביבו וקצת שונא את עצמו ברגעים שהוא מתפתה למנעמיו
יהושע הוא בסופו של דבר ולמרות הכל אדם מוסרי, היחסים שלו עם הנשים בחייו הם מוזרים אולי, אבל הם יחסי ניצול הדדי ורחוקים מאד ממה שעולה מהזעקה הפמיניסטית של המבקרת מעתון הארץ.
לאורך הקריאה השתעשעתי במחשבה כמה מאלי שמואלי יש ביהושע, והאם בגלל זה שמואלי לא הקצין את הדמות, לא הפך אותה לדמות מנצלת, אפלה ולא מוסרית, כמו שאולי אני הייתי עושה אם הייתי כותב את הספר, אבל אני כזכור עצלן חסר כשרון.
אז בסוף כן כתבתי מין ביקורת על ספר, אבל רק כי מאד נהנתי לקרוא אותו, הייתי רוצה שגם אתם תיהנו.
גיא נבו הוא יליד 1964, עורך דין לשעבר, יזם סדרתי בהווה. גרוש מאד, אב לשתי בנות, חי בארגנטינה מאז רצח רבין אותו לקח באופן אישי. לכלב שלו קוראים רון.
רוברט אופנהיימר, ראש פרוייקט מנהטן, נחשב לאבי הפצצה האטומית שהוטלה בסיום מלחמת העולם השנייה על הירושימה ואחר כך על נגסקי. אופנהיימר חש רגשי אשמה ופעל אחרי המלחמה למען הקמת פיקוח בינלאומי על המשך פיתוח הנשק הגרעיני.
אופנהיימר המשיך לעסוק עד שנות השישים במחקר מדעי של מבנה גרעין האטום. יחד עם שאר המדענים הוא הופתע לגלות שהפרוטונים והניוטרונים בגרעין, שאותו פוצצו בסוף מלחמת העולם השנייה, אינם חלקיקי יסוד ויש עשרות חלקיקים לא מוכרים שהתקבלו בניסויים של מאיצי חלקיקים אשר נעשו לאחר המלחמה. בשנות השישים עדיין לא היה ברור מי הם החלקיקים הנוספים, גן חיות של חלקיקים קוונטיים.
ד"ר רמי רום הוא דוקטור לכימיה פיזיקלית, עורך פטנטים וחוקר עצמאי של מלחמת יום כיפור.
יום ראשון בבוקר, נכנס ללמד בכיתה שהיא לא לגמרי כיתה, אלא אולם אכסניה שהוסב לכיתת לימוד. שולחנות מתקפלים מסודרים ב-ח', עטופים מפות לבנות חד פעמיות. סביב השולחנות תלמידות ותלמידי י"ב מתיכון "נופי הבשור", שהתאספו מחדש, ביוזמתם, לסיים יחד את שנת הלימודים האחרונה שלהם – בתנאי פנימייה בעין גדי.
"אמרו לך כבר שאנחנו מהעוטף?", שואל אחד התלמידים, במבט מעט מעורר רחמים.
דניאל טופז הוא מנחה בכיר במכון החינוך דרך כפר, שפעיל בלמעלה מ-70 קהילות חינוך בפריפריה החברתית של ישראל.
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
תודה. מומלץ גם להכיר את הביקורת של איטו אבירם על הספר:
"הספר מלא ברגעים של אמת הנובעת מיכולת התבוננות עמוקה. רגעים שהם תיאורים, דימויים ותובנות. רחובות, רגעים, מבנים (התיאור המדהים של בניין כלל הישן בירושלים – פנינה אמיתית). הדמויות שבספר משורטטות בבהירות יוצאת דופן וזעקתו של הגיבור, הצמא להכרה בכישרונו, אינה מרפה.
ספר שיש בו כנות נדירה, מושך לקריאה ועם זאת עמוק ומורכב, שלקח אותי הלאה מכאן והפך אותי לשותף נרגש לחוויות העוברות על המשורר בדרך החתחתים שבה בחר ללכת."
מסכים עם כל מילה של גיא נבו. הספר מציג דמות מעניינת ביותר של מי שמביט בירושלים האמיתית ללא שום כסות, ירושלים של מטה המצוייה בדיוק שם למטה, היכן שגדלתי, על הקירות המטונפים, הסימטאות המסריחות, בניני המשרדים העלובים, הבארים העשנים, האנשים האומללים, לשכות ההשמה המנוכרות, וכל היתר, ואינו מסתיר את הרגשות האמיתיים לנוכח כל זה, גם במחיר הצפוי של ביקורת, אינטליגנטית ככל שתהיה, המסרבת לקבל רגשות אותנטיים מסוג זה אלא כפרודיה.