מחאות פוליטיות יכולות ליצור אופוריה מסויימת. אנשים נלהבים, לרוב צעירים ואידיאליסטים, נשבעים זה לזה שמחר הכל יהיה שונה: אני ואתה נשנה את העולם. ואז מגיע מחר, והים אותו ים. גם היהודים אותם יהודים.
ראיתי והשתתפתי וסיקרתי אינספור הפגנות ברחבי העולם. בדרך כלל הפסיכולוגיה של המשתתפים אומרת שאם כל כך הרבה מסכימים אתנו אז לא נוכל לטעות ואי אפשר יהיה להתעלם.
דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com
מישהו יכול לכתוב לי הודעה משמחת ומחממת את הלב? כותבת אישה מודאגת ממרכז הארץ. זה מזכיר לי אמרה בערבית על אנשים מדוכדכים המבקשים מראש הכפר: "ספר משהו משמח – אפילו שקר".
בני אדם השרויים במצוקה זקוקים לעיתים למישהו שישפר את האקלים, יעלה את מצב הרוח ויפיח תקווה. מישהו ללכת אחריו, להאמין ביושרו, לישון בשקט כשיודעים שהוא מצוי על ההגה.
משה בן עטר הוא פובליציסט, מחבר הספר "המסע לישראל האחרת". עסק שנים בתכנון אסטרטגי והיה מנכ״ל המועצה הציונית בישראל, מנהל כפר הנוער יוענה ז'בוטינסקי, ומנהל המכון למחקר וחינוך בקרן כצנלסון. היה יועצם של כמה שרים ויועץ ליצחק הרצוג.
לאחרונה גיליתי במהלך נסיעה במונית שגם בבת-ים יש רחוב ששמו כ"ט בנובמבר. כבר ידעתי קודם לכן שבירושלים, בהרצליה, אולי גם בערים נוספות יש רחובות הנושאים אותו שם. כידוע, בכ"ט בנובמבר שנת 1947 הוחלט באו"ם על הקמתה של מדינת ישראל.
"עוד יהיו לנו רחובות שייקראו 'ה-7 באוקטובר'", הערתי בלגלוג מריר. ונהג המונית הגיב: "אף אחד לא יסכים לגור ברחוב שזהו שמו".
שלומית טנא היא עיתונאית לשעבר (ב"על המשמר" ובהמשך ב"ידיעות אחרונות")..יוצאת קיבוץ. ב-1981 החלה בסיקור עיתונאי שוטף של הקיבוצים.
הכי אהבתי את הפוזה של מגן העולם החופשי מול הנאצים.
מחולל הפיכה משטרית כדי להחריב את הדמוקרטיה ולהיות דיקטטור, ואז מציג עצמו כמגן הדמוקרטיה והעולם החופשי.
עו"ד דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. יליד שנת 73', נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.
כרונולוגיה של פרישה בלתי נמנעת
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
1. ההפגנות הן גם למען שחרור החטופים כחלק מגדרת מצב תוצאתי שניתן ליישם ולסיים התשה מדממת.
אבל, ההפגנות הן גם בגלל שאין ביטחון ואין ניצחון ויש רבבות נפגעים ועקורים. ההפגנות הן נגד גזל מליארדים, בגלל שיש פשע מאורגן ורצח ברחובות. ההפגנות הן בגלל הרס ההשכלה המדעית, החינוך והבריאות, ובגלל מדינה בפקק בלי מיקוד מקצועי לפתור אתגרים. המחאה היא בגלל שגזענים ומורשעים ונאשם אוחזים בהגה, והשמדת הערכיות מלווה ביוקר מחיה וקריסת התוצר והדירוג. המחאה היא בגלל עוד עשרות סממנים שהממשלה גם כושלת וגם משמידה ערך וגם יוצרת סכנות קיומיות.
2. מציאות בפוליטיקה היא דבר שמעוצב על ידי כוחות מערכתיים גדולים, אינטרסים של שחקנים מרכזיים ותפיסות ההמונים.
בהתאם, תהליכי שינוי הם לא לינאריים, והמסגרת שמחשקת אותם יכולה להתפרק תחת מסה קריטית של כשלים: מוסדיים, ביטחוניים, כלכליים, חברתיים ומוסריים.
מתי גלאנט יפרוש עם גנץ ויביא לדה לגיטימציה נרחבת ושביתה בגיבוי עשירי הארץ,
יחד עם מחאת עקורים ומרוששים ומילואימניקים שיתאוששו קצת ועוד?
מתי ארה"ב והקהילה הבינ"ל יפעילו לחץ,
כזה שיחשוף את מערומיו של "הקיסר" המושחת,
עד כדי קריסת השקל, אמברגו צבאי וכפיית החלטות מדיניות?
מתי מספיק חרדים וליכודניקים ועקורים ומובטלים ירגישו שאין יותר מה להפסיד, או שהמשיחיים החמושים וגזלני כככ הגזימו?
קשה לדעת מראש.
ההפגנות מחדדות את הנושאים הבוערים, עד כדי יצירת תנאים לשינוי.
ההספד מוקדם (מפוזיציה?)
2. ישראל חייבת לטפל בכמה אתגרים קיומיים במקביל. (הסדרה למיליוני ערבים ויהודים בין הנהר לים, ביטחון באזורי הגבולות, משטר אזורי יציב, איומים מצד מעצמה גרעינית וזרועותיה, ובעיקר שסעים פנימיים וניסיון להפיכה ניאו יהודית עבריינית).
"הנהגה" מושחתת, משיחית, משתמטת, לא מיטבית לא מסוגלת לפתור אתגרים כאלו.
הפתרונות שמוצעים על ידי "הנהגה" שרוצה למנוע שיוויון בנטל, שליטה בכוח וטרנספר, קידוש אבנים וריקוד על הדם, הרס המדע, שרים ומינויים של ביריונים בורים- הנהגה כזו מביאה חורבן .
הסכנה ברורה ומיידית.
שינוי אולי לא יתרחש בזמן.
אבל, בעלי עמדות השפעה וגם אזרחים שמודעים למצב לא צריכים לשבת בבית כשמדובר בעתיד ילדיהם והמפעל הלאומי שלהם.
מעשים.
לא רק ברגים קטנים וצאן.
תבוסתנות מתוך כמה חודשים של קושי אינה פתרון.
3. המחאה היא אינה מה שהפשיסטים מכנים אנרכיזם.
היא גם לא מה שגנץ והיושבים בבית נמנעים ממנו.
והמחאה היא גם לא הרבבות שבאים כל שבוע,
הנאומים שלא משודרים בערוצים המתקרנפים,
האלימות שמתועדת מהמשטרה ומפגינים בודדים,
או הדיונים במדיה ובבתי המשפט לגבי ההפגנות.
המחאה היא האנרגיה של האליטה ומעמד הביניים
של דמוקרטיה דינמית.
המחאה משקפת את מצפן הצדק, הערכים: זכויות אדם, טוהר מידות, הפרדת רשויות, שלטון החוק, אהבת חינם, והתנגדות לחטאי הטיית משפט, רדיפת שלמנים, נטילת שוחד, שנאת חינם וכו.
המחאה היא כמו תפילה למאמינים בדמוקרטיה.
המחאה היא קווים לחוקה וחזון ועם בחזית העשייה האנושית ותיקון עצמו אגב תיקון עולם.
מי שלא משתתף במחאה הוא בעצם שותף שקט להמשך ההפיכה, השחיתות והגזל, הגזענות, הפירומניה, ההשתקה, השליטה בכוח, וחוסר הרציונליות המסוכן באי קבלת החלטות או החלטות שחותרות תחת ריבונות, ממסד ואזרחים.
המחאה היא עתיד הילדים שלך.
צאו להפגין.