געגועי לאילייסקו: נתניהו מזכיר את התחמן הרומני הרהוט

נשיא רומניה משקר למחבר (צילום: דן פרי)
דן פרי
נשיא רומניה משקר למחבר

מי מבין את תחמוני בנימין נתניהו בניסיונותיו לשמור על הכסא ולמנוע משפט? כעת יש דיבורים על כיפוף הכללים כדי לבטל את הבחירות החוזרות שהוא עצמו הינדס לאחר שלא הצליח להקים קואליציה בעקבות הבחירות המוקדמות באפריל, שהוא עצמו יזם.  מישהו באמת יכול להגיד מה קורה פה?

אני נזכר בערגה ברומניה לפני כשלושים שנה, בימי הראשונים ככתב זר של סוכנות הידיעות AP. עד היום מעטים יכולים לומר מה באמת קרה שם.

במבט לאחור, נראה שהקומוניסטים הרומנים ביימו הפיכת חצר כשראו את הגוש הסובייטי מתמוטט סביבם ומפגינים בארצם יוצאים אף הם לרחובות.

הדיקטטור ניקולאי צ'אושסקו ואשתו אלנה, שניהלו את המדינה שנים כרכושם הפרטי, נלכדו עת ניסו להימלט מבוקרשט במסוק. ביום חג המולד של שנת 1989, בבסיס צבאי מרוחק, הם נידונו למוות במשפט בזק הזוי, ונורו. קבוצה שקראה לעצמה "חזית ההצלה הלאומית" תפסה את השלטון והבטיחה בחירות. הדמוקרטיה יצאה לדרכה המקרטעת.

ציניקנים ישוו את נתניהו ואשתו שרה, שמעורבותה בענייני ציבור באמת די משונה, לצ'אושסקוס. אבל זה יהיה מרושע. לי יש השוואה אחרת.

במשך כמה שבועות נמשכו קרבות ירי בלתי מוסברים ברחובות ערים שונות ברומניה. אמצעי התקשורת הממלכתיים, שנשלטו עתה על ידי ה"חזית", דיווחו כי "טרוריסטים", שרידי המשטרה החשאית של צ'אושסקו, ניסו לבצע מהפכה נגדית. כ -1,000 בני אדם נהרגו לפני ש"הטרוריסטים" נעלמו כלעומת שבאו.

במהירות התפשטה תיאוריה שהירי בוצע על ידי השלטון החדש כדי לערפל את התמונה הלא-אלגנטית ולגרום להפיכת החצר להראות כמרי עממי אמיץ. זו היתה חשיפתי הראשונה לתיאוריות הקונספירציה של הבלקנים, והייתי ספקני למדי; פגשתי בחיים מעט מאד אנשים שמסוגלים לארגן ולבצע מזימות, להעלים עקבות ועדויות, ואחרי זה גם לסתום את הפה.

נעשיתי פחות ספקני אחרי שפגשתי את יון אילייסקו, הקומוניסט לשעבר שהפך לנשיא באותה תקופה סוערת. הוא היה דברן חלקלק (למרות סגנון ביורוקרטי מסויים) ובעל יכולת גאונית לשכנע אנשים. במשך חודשים ארוכים הוא התנהג כאב סלחן כלפי מפגינים זועמים שהתנחלו בכיכר המרכזית וקיללו אותו ואת ממשלתו  כ"קומוניסטים בסתר". אבל זה היה זמני.

יום אחד שוטרים נכנסו במפגינים, רבים מהם סטודנטים, ועצרו כמה מהם, כולל אותי כשניסיתי להיכנס לדירתי שהייתה בקרבת מקום. הם קרעו את החולצה שלי לגזרים וחבטו לי על הראש באלות. הם כמעט שברו לי את הרגל כשהשליכו אותי לתוך ניידת בלי חלונות תוך כדי שאני זועק לשווא: "אני כתב אמריקאי". הרגשתי איך הטנדר דוהר מעל מהמורות ופונה בפראות לכל כיוון, ובחושך יכולתי להריח הרבה אלכוהול על אחי העצורים.

"אתה מה עשית? "שאל אחד מהם. "שום דבר", עניתי ברומנית טובה למדי, כי שני הורי ילידי ארץ זו. "אני רק כתב אמריקאי". החברים החדשים שלי התפקעו מצחוק והחלו לשיר בקול אחד: "כולנו רק כתבים אמריקאים!" לא קיבלתי כבוד רב באותו יום.

הכותב במעצר, באדיבות משטרת בוקרשט
הכותב אחרי מעצר באדיבות משטרת בוקרשט, 1991

עד מהרה החריפו את הצעדים נגד המפגינים ולבסוף פיזרו אותם באמצעות כורי פחם אלימים שהובאו מן הפרובינציות כדי לשבור גולגלות. אנשים נהרגו ונפצעו וההפגנות דעכו.

אולי כדי לפצות אותי על האי נעימות, קיבלתי זימון אישי כמה שבועות לאחר מכן לראיין את הנשיא בארמונו, קוטרוצ'ן. תוך שהתמקמנו על כיסאות מעוטרים בצורה אבסורדית, הופיעה מצלמת טלוויזיה ענקית. שאלתי מה קורה. "שום דבר", אמר אילייסקו. "זה לארכיון הנשיאותי". קיבלתי את ההסבר והראיון יצא לדרך.

שאלתי את אילייסקו איך זה יכול להיות שכמעט שנתיים אחרי המהפכה לא הועמדו לדין "טרוריסטים", והמסתורין עדיין שורר. ההסבר של אילייסקו היה די חכם, בהנחה שהוא רואה את הקהל שלו כשוטים.

"ההתנקשות בחייו של ג'ון קנדי ​​נותרה בגדר תעלומה גם כן", אמר. "אם אמריקה, על כל המשאבים שלה, לא יכולה לפתור את הרצח של אדם אחד בכמעט 30 שנה, איך נוכל אנו לפתור 1,000 מקרי מוות רק בשנתיים?"

בראיון טלוויזיוני אתה קורא תיגר על שטויות; אולי הייתי מציין שההיגיון הפוך, שכן קשה יותר להסתיר טבח מאשר רצח. אבל זה היה ראיון למטרות טקסט בלבד, והזמן שלנו היה מוגבל, ולכן הנחתי לעניין.

שנים לאחר מכן נזכרתי בעניין קנדי, כאשר נתניהו אמר לי בפגישתנו הראשונה שהוא מצפה מהפלסטינים להסתפק באוטונומיה בדיוק כמו הקטלאנים – תוך התעלמות מהעובדה שאלה אזרחי ספרד. גם הוא מניח שהקהל הוא שוטה, וכמו אילייסקו הוא עושה את זה בסטייל מסויים.

הראיון עם אילייסקו שודר במלואו באותו ערב בערוץ הטלוויזיה היחיד ברומניה, וכל המדינה ראתה אותי מקבל את כל השקרים שלו ללא ביקורת ואפילו מהנהן, כמו שעושים. נראתי כמו אידיוט, אבל מצד שני במשך חודשים אנשים חשבו שאני סוג של משנה לנשיא. אולי לא הבינו הרבה אז בענייני תקשורת חופשית, אבל אני זוכר שזה היה מעניין.

אילייסקו היה פוליטיקאי מבריק. הוא שיקר ותחמן בחן ורוגע, ופשוטי העם  במיוחד אהבו את תחכומו. ליברלים ואינטלקטואלים מרטו את שערותיהם מרוב זעם, אבל אלה תמיד במיעוט.

בכזב שייראה אירוני לישראלים,  אילייסקו הצליח למצב את מתנגדיו כלאומנים קיצונים. הוא התהלך על במת הפוליטיקה הרומנית בתור האדם החיוני, זכה בבחירות בלי לזייף קולות, ולזמן מה נראה נצחי.

את המדיניות שלו, בדיעבד, קשה לגנות באופן חד-משמעי. בסופו של דבר, אילייסקו התעקש על שינוי איטי בכל הדברים, מה שחיזק את האשמות שהוא סוג של קומוניסט אך גם מנע כאוס.

תחת שלטונו נדחו הפצרות קרן המטבע הבינלאומית להפעלת טיפול בהלם של רפורמות קפיטליסטיות; ריכוזיות מסויימת נשארה, וגם מדינת רווחה. נשארה גם השחיתות. כולם רטנו, אבל רומניה ניצלה מההפרטה המהירה שגרמה להתרוששות המונית ולעליית האוליגרכים ברוסיה. היא התקבלה לאיחוד האירופי רק בשנת 2007. אבל מצד שני היא לא סבלה מתגובת נגד לדמוקרטיה, לא צץ שום סוג של פוטין מקומי. עכשיו רומניה בסך הכל מדינה די רגילה, וגם מאד יפה.

כמו אצל אילייסקו, אין הסכמה על המדיניות של נתניהו, ובעוד ש"האליטות" סבורות שהוא מוביל את המדינה לאסון, יש גם טיעונים אחרים. האם נתניהו היה משלח כורים אלימים בסטודנטים חסרי ישע? אני בטוח שיש מי שרואה את הפיאסקו המביש של ימים אלה ולא פוסל את האפשרות. אשר לי, אני באמת לא יכול להגיד.

אני כן יודע שאילייסקו הבלתי-מנוצח, שגרם ליריביו להראות כמו ילדים מתקוטטים, עומד סוף סוף למשפט. הוא הואשם לפני חודשיים בפשעים נגד האנושות על "תיק המהפכה" ועל השתוללות הכורים. הוא מכחיש את ההאשמות.

כך חולפת תהילת עולם, בכל עת, בכל מקום.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 900 מילים
כל הזמן // יום חמישי, 18 באפריל 2024
מה שחשוב ומעניין עכשיו
היום ה־195 ללחימה ● 133 חטופים עדיין בעזה

צה״ל חיסל בכיר במנגנון ביטחון הפנים של חמאס בבית חאנון

דיווח: ישראל לא צפויה לתקוף באיראן עד אחרי פסח, ישראל ביטלה 2 תקיפות מתוכננות באיראן בימים האחרונים ● דיווח: ערב הסעודית ואיחוד האמירויות דורשות שארצות הברית תערוב לביטחונן כתנאי לחיזוק הברית האזורית נגד איראן ● צה"ל תקף הלילה מטרות בדרום לבנון, חזבאללה מדווחים על הרוג ● תגובת איילת שקד על פרסום ההקלטות שלה: ככה הדברים עובדים

עוד 11 עדכונים

ישראל ללא ספק נמצאת בצומת החלטה קריטי, אולי אפילו היסטורי ● ישראל חייבת לשמר את הקואליציה האזורית ולוודא שהמומנטום המדיני לטובתה נשמר ● לכן, קשה להבין את הזחיחות בדברים שנשא אמש נתניהו, שהיו על גבול המתריסים כלפי מי שעמדו לצדנו ללא כל תנאי ● במקביל ראיסי מתח את גבולות האיום נגד ישראל עוד יותר, בניסיון לקבוע בשטח מציאות שתכבול את ידיה של ישראל ● פרשנות

עוד 695 מילים
אמיר בן-דוד

בעיית תת-הייצוג מתחילה בכנסת

לאחרונה פורסם על ידי מרכז מנור ממשק המפלח את חברי הכנסת והשרים לפי מקומות מגורים ומצביע על מגמה מדאיגה: רובם (כשני שליש) גרים בין חדרה לגדרה (לרבות ירושלים), ואף חבר כנסת או שר לא גר דרומית לירוחם.

יתרה מזאת, הנתונים חושפים פער משמעותי בייצוג: על כל חבר כנסת או שר הגר בצפון הארץ גרים כ-107 אלף תושבים, לעומת פחות מ-39 אלף תושבים ביהודה ושומרון ופחות מ-45 אלף תושבים בגוש דן.

אלעד בן-זקן הוא סטודנט למשפטים ופעיל חברתי. חבר מערכת בכתב העת "משפט וממשל" ובקליניקה לזכויות אדם בהליך האזרחי באוניברסיטת חיפה. בעל ניסיון מחקרי בתחומי משפט וגזע, גבולות זכויות האדם בחברה הדמוקרטית ושוויון בעבודה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 767 מילים

מלחמת עזה – עוד כתבות

המדינה מחפשת מועמדים לתפקיד רשם התאבדויות

רשם לאובדנות יסייע לרשויות להיות מודעות למצבי סיכון ולפעולות שעשויות למנוע התאבדויות ● לתפקיד החדש נמצא תקן ב-2022, אך רק ב-2023 יצא מכרז פנימי של משרד הבריאות - ורק כעת התפרסם מכרז פומבי ● מאז השבעה באוקטובר מופץ מידע מנופח ושגוי של מספר המתאבדים בקרב ניצולי הטבח במסיבה ברעים

עוד 432 מילים

הגיע הזמן שהציבור יגיש צו פיטורים לממשלה

הפקרת אזרחי עוטף הנגב בשבת השחורה של אוקטובר 2023 – היא הכשל החמור ביותר שאירע מאז השואה והקמת מדינת ישראל. מאז, רצף ההפקרות של בנימין נתניהו מצטבר ומדרדר את מדינת ישראל כבר מעבר לסף התהום.

עד כה טענו שראש ממשלה שפוגע בליבת ערכי היהדות של פדיון שבויים, ובמיוחד כאלה שנחטפו במשמרת שלו, צריך להחזיר את המפתחות לאלתר. עתה, אנשי מקצוע ותקשורת חושפים כי ניתן היה להגיע לעסקה להשבת החטופות והחטופים כבר לפני מספר שבועות. אך נתניהו בלם זאת והמשיך בקמפיין הפוליטי ההזוי של "ניצחון מוחלט" ושל "השבת החטופים בכוח צבאי", רק כדי לשמר את שלטונו הוא.

ד״ר ענת מאור היא חברת כנסת לשעבר, חברת קיבוץ נגבה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 651 מילים ו-1 תגובות

למקרה שפיספסת

ממשל ביידן הזהיר את נתניהו שלא לעשות את אותן טעויות שעשתה ארה"ב - אבל כבר אפשר לומר בבטחה שהעצה לא התקבלה ● כעבור שישה חודשים עדיין אין תוכנית ליום שאחרי המלחמה, אומרים בכירים אמריקאים ● בשיחות פרטיות, רוב גורמי הביטחון בישראל מודים כי הממשלה אינה מציאותית ביחס לשלטון שאחרי המלחמה ● כל הסימנים מבשרים על שקיעה ארוכה ועקובה מדם בבוץ

עוד 1,556 מילים
זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

תגובות אחרונות

משרד החקלאות מתיר דיג בעונת הרבייה

פקיד הדיג היה אמור לאפשר לדגה בים התיכון להתאושש בחודשים מאי–יוני, אך בשל הגבלות המלחמה הדיג הותר גם בחודשים אלה ● בארגוני טבע וזכויות בעלי חיים דורשים מבית המשפט לבטל את ההחלטה ● לטענתם, פקיד הדיג לא אמור לאזן בין אקולוגיה ופגיעה בבעלי החיים לבין פרנסת הדייגים: "פקיד הדיג מאפשר פגיעה ברוב הדגים המתרבים בעונה הזו"

עוד 1,448 מילים

עקורים

היועמ"שית חייבת להורות על חקירה נגד שקד, נוה ואורנשטיין

אחרי חשיפת הקנוניה בין אורנשטיין לנוה, אתמול התפרסמו ההקלטות המלמדות כי נוה שיתף את שרת המשפטים דאז שקד באינטרס הכלכלי במינוי אורנשטיין ● שקד עצמה אמרה בהקלטה שהיא לעולם לא הייתה ממנה את אורנשטיין נוכח חוות הדעת של ועדת האיתור ● ליועמ"שית אסור להתמהמה – ולהורות על חקירה מיידית ● פרשנות

עוד 786 מילים ו-2 תגובות
היום ה־194 ללחימה ● 133 חטופים עדיין בעזה

ראש ממשלת קטאר: דוחה שוקלת מחדש את תפקידה כמתווכת בין ישראל וחמאס

לוחם נפצע באורח אנוש וארבעה נפגעו באורח קשה בתקיפה של חזבאללה, שבוצעה באמצעות כלי טיס לא מאויש, בערב אל־עראמשה שבגליל; צה"ל בתגובה הפציץ בעומק לבנון ● דיווח: בצבא מעריכים שהפיצוץ שבו נפצעו בתחילת השבוע ארבעה חיילים בשטח לבנון נגרם מנפל ולא ממטען, כפי שטענו בחזבאללה ● פורסם תיעוד חדש מחטיפתו של ירדן ביבס לרצועה ב־7 באוקטובר

עוד 38 עדכונים

דרעי לא יציל יותר את נתניהו

במרפסת דירתו בירושלים, מקיים יו"ר ש"ס את כל הפגישות שלו בין ישיבות קבינט המלחמה התכופות ● שם, בשיחות פרטיות, דרעי אומר שעדיף ללכת לבחירות ולגבש הסכמה לאומית רחבה מאשר להישאר עם ממשלה ימנית צרה ומבהיר: "אחרי הבחירות הבאות לא נלך עם נתניהו על אוטומט" ● הוא במיוחד סולד מההתנהלות של סמוטריץ' ובן גביר - ולא פחות, מהפשרנות של נתניהו מולם ● פרשנות

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 718 מילים ו-1 תגובות

מגורים על חשבון ההורים

צעירים רבים הגיעו לקצה גבול היכולת הכלכלית ומתקשים להתמודד עם המשכנתאות, מחירי הדירות והריביות הגבוהות ● הפתרון שמאפשר בנק ישראל – לגלגל את החוב על חשבון ההורים ● פרשנות

עוד 974 מילים

ערב פסח 2024 המושבה הכי צפונית בישראל מטולה היא עיירת רפאים נטושה ● חצי שנה אחרי שפונתה בפעם הראשונה ב־128 שנותיה, התושבים המעטים שנותרו לשמור על הגחלת מתחילים לאבד תקווה ● ראש המועצה דוד אזולאי מסתובב כל בוקר בין התשתיות ההרוסות ומזיל דמעה: "איבדנו את הצפון. אני ראש מועצה בלי תושבים" ● ונתניהו עדיין לא מצא זמן לבקר או לטלפן

עוד 3,281 מילים

איראן הקימה לתחייה את הברית הצבאית האזורית נגדה

המידע המקדים, חדר המבצעים המשותף בדוחה והסיוע של קטאר: גורם ישראלי בכיר אמר לזמן ישראל כי פעילות הברית האזורית נגד איראן הייתה פריצת דרך ● מטרת העל של איחוד הזירות הייתה למנוע את הברית המתהווה, אך בפועל הפעולה האיראנית גרמה לה לצאת לאור ● בזמן שישראל שוקלת איך ומתי להגיב, מבחינת טהרן, כל חיסול או פעולה נגד איראן תיתקל בתגובה חריפה ● פרשנות

עוד 844 מילים ו-1 תגובות
היום ה־193 ללחימה ● 133 חטופים עדיין בעזה

דיווח: התקבלה החלטה על תגובה למתקפה האיראנית, נמשכים הדיונים על העיתוי

גורם ישראלי: הקבינט המצומצם דן בתגובה אפשרית, מאמינים ש"לא יזיק לחכות" ● צה"ל חיסל את מפקד יחידת הרקטות והטילים בכוח רדואן ● ראש ממשלת בריטניה לנתניהו: "הסלמה במזרח התיכון אינה באינטרס של אף אחד" ● פרקליט המדינה: "רואה בחומרה רבה את תקיפתה המילולית של ליאת בן ארי" ● דיווח: ארה"ב תגביל את תנועותיו של שר החוץ האיראני בזמן שהותו בניו יורק

עוד 63 עדכונים

למה ארה"ב מתעלמת מהחרדי שבחדר?

מיום הקמת ממשלת נתניהו, בוושינגטון מחרימים את סמוטריץ' ואת בן גביר, אבל למה הממשל האמריקאי לא נמצא בקשר ישיר עם דרעי, שיושב באופן קבוע בקבינט המלחמה? ● לדברי גורמים בש"ס, האמריקאים מבקשים מדי פעם לקיים פגישות אישיות, אך הדבר לא מסתייע ● אם האמריקאים רוצים להבין מי עשוי להשפיע על נתניהו, כדאי שיפנו גם לדרעי ● פרשנות

עוד 594 מילים ו-1 תגובות

צה"ל מתכנן להחליף את רובי "תבור" ברובי סער מתוצרת כחול-לבן המבוססים על רובים ממשפחת AR האמריקאית, עם תחמושת הקיימת כבר 65 שנה ● החלטת צה"ל מתבססת על מחקר גדול, אולם הוא בוצע לפני המלחמה בעזה ● בצבא ארה"ב, לעומת זאת, בחרו בנשק עם קליבר חדש ורב עוצמה המתאים לאתגרי הלחימה העתידיים ● איזו מהבחירות נכונה יותר, ימים יגידו ● פרשנות

עוד 796 מילים ו-2 תגובות
סגירה
בחזרה לכתבה