לאורך השנים, מאז הקמתה של מדינת ישראל, הולכת וגדלה המחלוקת בין הגדרת מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית לבין ההגדרה של מדינת ישראל כמדינה יהודית. אבל זו לא באמת המשוואה.
ההשוואה הנכונה צריכה להיות בין ציות לפסקי דין של בתי המשפט הממלכתיים של המדינה, אל מול ציות לפסקי ההלכה של בתי הדין הרבניים. בואו נדייק את המשוואה: המאבק הוא לא בין מדינה יהודית למדינה דמוקרטית, אלא מאבק בין חוק המדינה החילוני המודרני והליברלי לבין חוקי הדת והלכות הדת.
זהו המאבק האמיתי במדינה שלנו. האם האדם, כל אדם, כל אזרח, כפופים לחוקי המדינה שנחקקו על ידי הכנסת, או שישנם אנשים שהם מעל חוקי המדינה, בשם ישות בלתי נראית בשם אלוהים.
זהו המאבק האמיתי במדינה שלנו. האם האדם, כל אדם, כל אזרח, כפופים לחוקי המדינה שנחקקו על ידי הכנסת, או שישנם אנשים שהם מעל חוקי המדינה, בשם ישות בלתי נראית בשם אלוהים
אותם אנשים שחושבים שהם מעל חוקי המדינה רואים עצמם מקיימים חוקים והלכות דתיים ומפרשנים אותם בשם אלוהים ובשם ה"מסורת", "גדולי הדור" ורוח הקודש.
למעשה, זהו אותו קרב ישן נושן בעולם היהודי בין המלוכה לכהנים. קרב שמתחדש בכל פעם שיש לעם היהודי פיסת אדמה משלו, ותמיד עולה אותה השאלה: מי ישלוט בעם שנמצא על אותה פיסת אדמה שנקראת ארץ ישראל.
זו אותה מלחמה בין שמואל לשאול ודוד, שמואל שממש לא רצה לתת את השליטה בעם למלך אבל היה חייב, כי העם רצה מלך ולא נביא. אלו אותם מאבקים בבית ראשון בין הכהנים למלכים, ואותם מאבקים בבית שני על משרת הכהן הגדול והזהות בין השליט לבין הכהן הגדול.
כל פעם שיש לנו מדינה – הערבוב הרעיל בין דת למדינה בסופו של דבר מפרק אותנו. ברגע שדת מקבלת כוח פוליטי היא נהפכת למפלצת של צדקנות ואלימות שאין לה סוף. מעבר לכך, הבעיה הגדולה של שלטון הדת היא שנביאים ורבנים למיניהם יודעים להתפלסף ויודעים מה הכי נכון מוסרית ומי ראוי ומי לא, אבל אין להם מושג איך לנהל, ומדינה צריך לדעת לנהל.
הערבוב הלא קדוש בין חוקי הדת לבין חוקי המדינה, והכוח שהמדינה נותנת לרבנים ועוד משלמת להם, הוא מקור הסכנה להתמוטטות מדינת ישראל. לא סתם כתב הרצל:
"אנו נדע להחזיק אותם בבתי הכנסיות, כשם שנחזיק את הצבאות שלנו בבתי הקסרקטין",
והתכוון לכך שלרבנים האורתודוכסים ולגנרלים בצבא לא תהיה דריסת רגל בקבלת ההחלטות במדינה היהודית כשתקום.
אף חובש כיפה או שטריימל לא יותר יהודי ממני, חילוני גמור אוכל שרצים. את כולנו הנאצים שמחו לשרוף באושויץ וזה ממש לא עניין אותם אם היתה לך חתיכת בד על הראש או שקיימת תרי"ג מצוות או שאשתך הלכה למקווה. הדם שלך זה מה שהיה חשוב, ההורים שלך וההורים שלהם והתרבות שממנה הם הגיעו זה מה שהיה חשוב.
הערבוב הרעיל בין דת למדינה מפרק אותנו. כשדת מקבלת כוח פוליטי היא הופכת למפלצת צדקנות ואלימות. רבנים אולי יודעים מה נכון מוסרית, אבל לא יודעים איך לנהל, ומדינה צריך לדעת לנהל
כולנו יהודים שווים מבחינתם של שונאינו ואוהבינו בכל העולם. חילונים, מסורתיים, דתיים, חרדים. אף אחד לא יהודי יותר טוב מהשני, מקסימום יותר מאמין באלוהים או פחות מאמין.
כולנו חלק ממורשת אדירה של ספרים ולמידה. כולנו חלק ממורשת התנ"ך, הספר המדהים ביותר שנכתב כנראה בהסטוריה האנושית, ספר פסיכולוגיה עם הרבה תובנות עלינו כבני אדם, ספר מלא בגוונים וגישות ליהדות ולהתנהגות האדם, וזה היופי שבו. יש מקום לכל יהודי ולכל למי שרוצה להיות יהודי, העיקר להיות בן אדם.
אם לא נצליח להפריד בין הדת לפוליטיקה ובין הלכות הדת לחוקי המדינה סופנו שנהיה כמו אירן של חומייני, הגירסה הישראלית.
יונתן אורון, בן 43, גר בכפר ורדים בגליל. נשוי ואב לשלושה. בשנים האחרונות עובד כמורה להסטוריה. בעל תואר ראשון במדע המדינה מהאונ' העברית ותואר שני במנהל ציבורי מאונ' תל אביב. כותב וכותב בזמנו הפנוי. לאחרונה כתב ספר פרוזה שמחפש עדיין בית לצאת לאור. אוהב להיות בים ומחכה נואשות שיפתחו השמים לטיסות לחו"ל. חושב שאנו בעיצומה של מלחמה על דמותה של מדינת ישראל בדורות הבאים.
מדד הדמוקרטיה 2023 הראה שרמת האמון הציבורית ברשויות גבוהה בהשוואה לממשלה ואף עלתה מאז תחילת המלחמה. למען שירות מיטבי לאזרח, מנהל תקין ומניעת שחיתות, על האזרחים לפעול לחזק בהן מנגנוני שקיפות ובקרה, יידוע שוטף, הנגשת מידע ושיתוף הציבור ולא לאפשר למערכותיהן לפעול מכוח האינרציה.
* * *
מדד הדמוקרטיה הישראלית לשנת 2023, שערך מרכז ויטרבי במכון הישראלי לדמוקרטיה ופורסם לאחרונה, מראה שרמת האמון של האזרחים ברשות המקומית נמצאת במקום גבוה מאוד מבין מוסדות המדינה, גבוהה משמעותית מהאמון בממשלה, ואף עלתה מאז פרוץ המלחמה.
נתן מיליקובסקי הוא חוקר בתכנית לאתיקה שלטונית ומאבק בשחיתות במכון הישראלי לדמוקרטיה ודוקטורנט במחלקה למדע המדינה באוניברסיטה העברית בירושלים.
עו"ד עדנה הראל-פישר היא עמיתת מחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה וראשת התכנית לאתיקה שלטונית ומאבק בשחיתות. צילום: אייל טוויג, TheMarker
החובה המוסרית הנעלה שלנו כחברה היא השבת כל החטופים והחטופות בכל מחיר. מאמר זה מתייחס לקרע הפנימי בתוך העם ונכתב מתוך חרדה עמוקה לעתיד החברה הישראלית לאור הקיטוב השורר בתוך החברה.
* * *
כאזרח חצוי זהותית בין זהות ערבית לא פלסטינית וישראלית לא יהודית, אך גאה באזרחות הישראלית-ערבית שלו. אני חרד ממה שעובר על החברה הישראלית – הן ברחובות, הן ברשתות החברתיות והן במסדרונות הכנסת.
עירן קייס הוא חוקר עצמאי
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
השפויים הרציונליים ובעלי ערכים דמוקרטיים ליברליים ישמחו להצטרף לקריאה.
איך מנטרלים את הפונדמנטליסטים ומצרפים את הלאומנים, השמרנים, הפחדנים, הבורים הביריונים, מושחתים שזה אינו האינטרס שלהם ועוד?
ואם אין דרך ביצועית לייצר קואליציות רחבות של שינוי בכל הצדדים, ויש ציר חיצוני שמועניין בחוסר יציבות ומשחק סכום אפס- מה עושים אז?…
מה ראלי לביצוע יציב?
כמה מעלות טובות לבנימין נתניהו עבורנו:
אילו טיפח את החמאס אך לא מימן את פעילותו – דיינו.
אילו מימן את פעילותו ולא איפשר את התחמשותו – דיינו.
אילו איפשר את התחמשותו ובניית מנהרותיו אך לא התעלם מכוונותיו – דיינו.
אילו התעלם מכוונותיו ולא העלים מעמו את תוכניותיו – דיינו.
אילו רמס ליהודים את ביטחונם אך הותיר בידיהם את משטרם – דיינו.
אילו החריב את משטרם ולא קרע להם את העם – דיינו.
אילו קרע להם את העם אך לא השניא אותם על כל העולם – דיינו.
אילו השניא אותם על העולם ולא הדביר את יחסיהם עם בנות בריתם – דיינו.
אילו בודדם מכל בנות בריתם אך הותיר את ארצות הברית לצידם – דיינו.
אילו רמס את משענתם ולא הפקיר את חטופיהם לגורלם – דיינו.
אילו הפקיר את צפונם ואת דרומם ולא חילל את עברם – דיינו.
אילו חילל את עברם ולא גזל את עתידם – דיינו.
אילו אפשר לנו לפתח את הפצצה ולא הפך אותה לבלתי נחוצה – דיינו.
אילו פטר אותנו מכל דאגה ולא עשה בעמו וידוא הריגה – דיינו!
ד"ר גל לברטוב, עו"ד, מרצה למשפטים וסופר. לשעבר מנהל המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה. הוא בוגר המכללה לביטחון לאומי של צה"ל והפקולטה למשפטים של אונ' בר-אילן, מוסמך הפקולטה למשפטים של אונ' תל-אביב והפקולטה למדעי החברה של אונ' חיפה ובעל תואר דוקטור לפילוסופיה מטעם הפקולטה למשפטים והסנט של האוניברסיטה העברית. מאז הצהרת יריב לוין בינואר 2023 על תוכניותיו לריסוק הדמוקרטיה הישראלית מקדיש גל את מרב זמנו, לצד אלפי אזרחים מודאגים כמוהו, להגנה על ישראל ואזרחיה מפני ממשלתם.
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם