באמצע הכתכה יש טקסט דלהלן: כרב, איך אתה מסביר את ההיגיון האמוני וההלכתי בהשתמטות מגיוס ומעבודה? הרי היא סותרת את המסורת היהודית וההלכתית. עד כאן הטקסט
בקיצור, כאן נמצא כל הויכוח, יש פה הנחה שהרבנים החרדים והציבור החרדי לא יודעים את ההלכה והמסורת היהודית, והחילונים והמודרניים כן יודעים את ההלכה והמסורת, כל זמן שהדמוגוגיה הזה יהיה התפיסה של צד שרוצה לגייס, אין סיכוי להגיע לאף מקום בגיוס חרדים, שלא שחלק מהחרדים חושבים שעל פי תורה אסור להתגייס אלא כוללללם, רק, שחלק אומרים את זה וחלק לא, חלק אומרים בחריפות וחלק מדברים רגוע, אבל תבינו טוב, שיבואי אנשים שלא למדו ולא מקיימים את ההלכה ויגידו לאלו שמוסרים את נפשם ומוותרים על הכל לקיים התורה ולהגיד להם, אתם לא יודעים את ההלכה ואנחנו כן, זה דמוגוגיה זולה, גם אם תמצאו איזה מקום שכתוב שצריכים להתגייס למלחמת מצווה זה לא אומר כלום, שהתורה הוא לא רק סעיף אחד אלא מכלול של הרבה הלכות והיבטים, וגם לא כל אחד שלומד סעיף אחד נהיה פוסק בסעיף זה.
אני מקדים לתגובתי שאני חרדי, היום אני חי בארץ וגדלתי בניו יורק והחינוך שלי היתה במוסדות שעליהם מדובר בכתבה,
ולא אכתוב דיעות, רק אכתוב עובדות,
מיוצאי הכיתה שלי בניו יורק, 90% עובדים ומרוויחים יפה מאד, הם חיים על חשבונם ולא על חשבון המדינה, והם עוזרים לאלו שלא מרוויחים, לחיות החיים שלהם, ה85% עוסקים בכל מיני מקצועות והרבה מהם עוסקים במקצועות הצריכים לימודי חול, (אין ביניהם הרבה רופאים חוץ מזה יש שפע מהכל), העו"ד שלי בניו יורק הוא חרדי הרו"ח שלי בניו יורק הוא חרדי הרופאה שיניים של משפחות של האחים שלי בניו יורק היא חרדית, איש המחשבים והמכתנת הוא חרדי, היועץ הרפואי בניו יורק הוא חרדי החשמלאי והאינסטולטור הקבלן האדריכל המעצב פנים ומכבי אש (בקרית יואל מונרו ניו יורק) וכו' הם חרדים (המיילדת של אשתי בארץ היא חרדית), ואם תתפלאו מאיפה ההשכלה שלהם הרי לא למדו בבית הספר שלהם לימודי חול, התשובה הוא העובדה הבאה, הם לוקחים קורסים כשהם צריכים להתפרנס, (ואין שום סיבה לבן אדם לדעת מקצועות שאינם צריכים לפרנסתו, בן אדם נקרא מחונך וכיף להיות בסביבתו גם אם הוא לא יודע דרווניזם וכדומה) והם מצליחים ללמוד מהר מאד בגלל הראש המפותח שלהם וגם בגלל שהם נתגדלו לא להיות עצלנים ונהנתנים, וכשאני מסתובב באיזורים של החרדים בניו יורק, אני לא מתרשם שאני מסתובב בשכונת עוני בכלל, אדרבה הרבנים טוענים שצריכים לצמצם יותר ולרדת מרמת החיים הגבוה,
עכשיו, אני משער למה המדינה וכותב הכתבה חושבים שהם עניים, אולי זה בגלל, שאם משערים לפי נפש הם לא מרוויחים סך XX לכל נפש אבל המודד הזה לא נכון כלל, וזה ברור לכל מי שיש לו משפחה ברוכת ילדים,
החינוך החרדי נותנת כלים מצויינים – להתמודד עם החיים בעולם הזה וללמוד מקצוע במהירות כשצריך ולהיזהר בכבוד הבריות ולעשות חסד עם השני ולהתנהג במידות טובות, ואם תבדקו את הנתונים של אחוז הפשיעה וכדומה אצל החרדים תראו את לבד, (לא רואים כלל שאנשים גונבים מאחרים בגלל שאין להם ממה להתפרנס) והעיקר של החינוך הוא, לתת כלים לחיות החיים כמו שצריך, וכך הבינו כל העולם כולו עד לפני כמה שנים, ונכון, שלאלו שזה לא החינוך שהם רוצים, שיעזבו בשקט בבקשה ואין צורך להכפיש, הבעיה שאני מכיר הוא, שיש כאלו שלא רוצים לצאת בגלל הנועם שיש בלחיות בקהילה חרדית, אבל לא רוצים את ההגבלות של החרדים אז הם מנסים לחנך ולשנות את החרדים מבפנים, ואבקש עוד פעם, אם יש למישהו בעיה בחברה החרדית, אבל הוא רוצה טעם של יהודים יר"ש כמה שאפשר ביחד עם פתיחות, שיצטרף למדרן אורטדוקס ולעוד מיני קהילות כאלו ובשקט,
לא נכנסתי לכל הנושאים שעליהם מדובר בכתבה, כתבתי רק על עיקרי הדברים,
רק דבר אחד אוסיף, אני מצטט כאן מהכתבה "רבים מהמורים בבתי הספר לבנים נוהגים להכות את תלמידיהם, לסטור להם ולבעוט בהם, כעניין שבשגרה, והאווירה בבתי הספר האלה היא של אימה וטרור" סוף ציטוט, אני לא יודע במה מדובר, לא היה ככה כשאני למדתי בתלמוד תורה ולא הילדים שלי מרגישים ככה, ואם יש תלונה על מחנך יש מי שמטפל בזה, ואם הכנסת את הילדים שלך למקום בעייתי, אז תחליף מקום אף אחד לא מחזיק את אף אחד בגרון, ונכון שאין הפקרות בבתי ספר חרדיים ויש משטר וסדר למופת אבל האכיפה הוא באופן של דרכיה דרכי נועם עם שכל והבנה לצרכים האמיתיים של החניכים, כך הוא במקומות שאני שולח הילדים שלי, ודי בהערה זו.
באפריל 2024, תחת מתקפת הטילים של איראן על ישראל, נפגעה ילדה כבת 7 תושבת הכפר הלא מוכר אל-פורעה בנגב. ביישוב שבו היא מתגוררת לא הייתה התרעה, לא היה מיגון והקהילה כולה נותרה חשופה לאיום ירי הטילים.
ביוני 2025, במהלך 12 ימי המלחמה בין ישראל לאיראן, שוב נורו טילים מאיראן ושוב אזורים רבים ותושבים רבים בישראל נותרו ללא הגנה ובהם כ-85,000 תושבי הכפרים הבדואים הלא-מוכרים בנגב, שהם תושבי המדינה ואזרחיה.
חנאן אלסאנע, עורכת דין לזכויות אדם, פמיניסטית ופעילה חברתית פוליטית בחברה הערבית בכלל ובחברה הבדואית בפרט. מנכ"לית שותפה בעמותת איתך معك (מעכי)- משפטניות למען צדק חברתי החל מנובמבר 2024. בשנה האחרונה חנאן הייתה ממקימות החמ"ל המשותף היהודי-ערבי ברהט, שהוקם מיד לאחר מתקפת השבעה באוקטובר וסיפק סיוע הומניטרי לאלפי משפחות יהודיות וערביות שנפגעו כתוצאה מהמתקפה. הובלתה בתקופה זו זיכתה אותה בפרס אבירת השלום של מרכז פרס לשלום ולחדשנות לשנת 2024 ובאות החיים המשותפים של יוזמות אברהם לשנת 2024.
את הפיוט המצמרר "ונתנה תוקף" מקובל להשמיע בימים הנוראים, ימי הדין שבין ראש השנה ליום הכיפורים, ועניינו, בין השאר, באפסות האדם הניצב מול אלוהיו: אותו אל שיכריע מי לקיצו ומי לא, מי באש ומי במים, מי בחרב ומי ברעב, מי יינצל ומי יתייסר. מי יחיה ומי ימות.
כבר עת ארוכה, בוודאי החל מהשבעה באוקטובר 2023, מצויים כולנו בימים נוראים. אך את ההחלטות על חיינו ומותנו לא האל מקבל אלא ממשלה הנושאת לשווא את שמו. ולא לפי חובותינו או זכויותינו פועלת היא, בוודאי לא לפי חובותיה וסמכויותיה, אלא לפי שיקולים פוליטיים שדבר אין להם עם דין וצדק, אחריות ומוסר, ציונות ויהדות.
ד"ר גל לברטוב, עו"ד, מרצה למשפטים וסופר. לשעבר מנהל המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה. הוא בוגר המכללה לביטחון לאומי של צה"ל והפקולטה למשפטים של אונ' בר-אילן, מוסמך הפקולטה למשפטים של אונ' תל-אביב והפקולטה למדעי החברה של אונ' חיפה ובעל תואר דוקטור לפילוסופיה מטעם הפקולטה למשפטים והסנט של האוניברסיטה העברית. מאז הצהרת יריב לוין בינואר 2023 על תוכניותיו לריסוק הדמוקרטיה הישראלית מקדיש גל את מרב זמנו, לצד אלפי אזרחים מודאגים כמוהו, להגנה על ישראל ואזרחיה מפני ממשלתם.
השינוי הדרמטי שחל בשנתיים האחרונות במזרח התיכון הוא ללא ספק בזכות עוצמתו של צה"ל. אך מנגד, כיצד התפרק "ציר ההתנגדות" שהיה אמור לאחד את הזירות ולשגר עלינו אלפי טילים? מסתבר שהברית הזו הייתה סדוקה עוד לפני המלחמה. להלן הפרטים.
* * *
תסריט הבלהות של ישראל עד לפני כשנתיים, היה ללא ספק שבשעת המערכה הכוללת – כל חלקי "ציר המֻקַאוַּמַה" (ההתנגדות) שבנתה איראן יתקיפו את ישראל בו-זמנית.
ד"ר ירון פרידמן הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. היה פרשן לענייני ערבים בויינט, ספריו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" (2010) ו"השיעים בארץ ישראל" (2019) יצאו לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן. מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC. לפודקאסט של ירון "השבוע במזרח התיכון": https://did.li/mAz5q
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
צימצום הסחר זה דבר טוב או רע? ירידה בצריכה, בבזבוז המשווע, בשינוע, בהררי האשפה, בהתחממות הגלובאלית, בהרס היערות, האגמים והנהרות זה דבר טוב או רע? השליטה של הכלכלנים בעולם היא דבר טוב או רע?
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
הכרה בכפרים צריכה להיות הדדית. אי אפשר שאנשים יגורו איפה שבא להם, ללא תמ"ע ללא תב"ע ובהסתמך על קושאן שקיים או לא קיים. אצלי בבית, חוקי, שקניתי בכסף מלא, אם אני רוצה לפתוח חלון או לכרות עץ, שלי, אני חייב אישורים.
רוצים בתי ספר, תאורה, מדרכות, פינוי אשפה, מקלטים, ממד"ים? הסדירו את המגורים שלכם, כמו הערים והיישובים שסביבכם, שלמו ארנונה ותקבלו.