מה לא נכתב על שטיסל? הסדרה המצוינת שכתבו יהונתן אינדורסקי ואורי אלון ועלתה ב"יס". המשחק המעולה, התסריט, הבימוי, האווירה. הסדרה זכתה לסופרלטיבים רבים בישראל ובעולם. היא מאפשרת הצצה לעולמם המסוגר של החרדים ומעוררת אמפתיה והבנה שמדובר בבני אדם. קרה המקרה, שהעונה השלישית של שטיסל עלתה לשידור בישראל דווקא בימי הקורונה. ימים של שנאה וזעם ציבורי הולך וגובר כלפי האוכלוסייה החרדית. נשאלת השאלה, האם כפי שאנו נפתחים אל הדמויות בשטיסל, אנו מסוגלים כחברה להכיל ולקבל את החרדים גם בחיי היום יום, במציאות.
העונה ה-3 של שטיסל עלתה לשידור בישראל בימי הקורונה. ימי שנאה וזעם ציבורי גובר כלפי הציבור החרדי. האם כפי שאנו נפתחים אל הדמויות בשטיסל, אנו מסוגלים כחברה להכיל ולקבל את החרדים גם במציאות?
גילויי השנאה כלפי החרדים בימים אלה מרקיעים לשחקים. יש הקוראים להשתמש מולם בכוח פיזי, או לשלול מהם טיפול רפואי, אחרים מסתפקים בשלל קללות וגינויים. השיח ברובו אלים ומתלהם.
הכעס הבסיסי מובן וטבעי. מרגיז ואפילו מקומם, לראות באמצעי התקשורת השונים את החתונות ההמוניות, את הסירוב לסגור את בתי הספר ותלמודי התורה, את העקשנות ועזות המצח להפר שוב ושוב את ההוראות והתקנות.
ובינינו, הרי הבעיות עמוקות יותר. הקורונה רק חשפה את קצה הקרחון. על פי תחזיות דמוגרפיות עדכניות, ההערכה היא כי עד שנת 2065 יגדל משקלם של החרדים בחברה הישראלית והם יהוו שליש מהישראלים. כבר היום 52% מהחרדים ו-60% מהילדים החרדים חיים מתחת לקו העוני ולכן, אם הציבור החרדי ימשיך בתנאי חייו המסוגרים, ההשלכות הדמוגרפיות והכלכליות יפגעו (פי כמה) בכולנו. ככה זה במדינה קטנטנה כמו ישראל, אין באמת איים מנותקים ולמרות הפערים, כולנו חיים כאן בצפיפות, ומושפעים זה מעולמו של זה. אבל, דווקא בשל כך, דווקא מתוך הצפיפות ושותפות הגורל ביננו, עלינו לטפל בסוגיה החרדית.
ראשית, חייבים לזכור, לא כל החרדים הם מקשה אחת. שנאה עיוורת כלפי ציבור כל כך מגוון היא בעיתית וצריך להדגיש זאת ולומר בבירור: לא כל החרדים מתנגדים, מתסיסים, ממרידים ומזלזלים בהוראות הממשלה.
שנית, לגבי הקהילות המתריסות. גם כאן, למרות הקושי, נדרשת גישה אחרת. אין להצדיק את ההתנהלות החרדית, אבל כן יש להכיר בקושי ולהגיב לו (ולא באלימות). החרדים חיים בצפיפות. צפיפות שרובנו לא מכירים. דירות קטנטנות ומשפחות מרובות ילדים שמצטופפות בהן בדחיסות רבה. בנוסף, בדירות הצפופות הללו אין כמעט מכשירים טכנולוגים. המגזר החרדי מתנזר מהניידים, הטאבלטים והמחשבים למיניהם. עם כל התלונות על הניידים והמכשירים הממכרים, מישהו מאתנו מסוגל לדמיין את ימי הסגר הארוכים ללא המכשירים הללו?
ולבסוף, אסור לשכוח שהחרדים חיים את חייהם סביב מספר ערכים מקודשים, שאחד מהם, אולי הראשון במעלה, הוא לימוד תורה. מבחינתם, לסגור את תלמודי התורה היא אכן גזירה קשה מנשוא.
גילויי השנאה כלפי החרדים בימים אלה מרקיעים לשחקים. יש הקוראים להשתמש מולם בכוח פיזי, או לשלול מהם טיפול רפואי, אחרים מסתפקים בשלל קללות וגינויים. השיח ברובו אלים ומתלהם
נכון, הם לא היחידים, גם עבור הורים ממגזרים אחרים חינוך הילדים הוא ערך עליון. גם עבורנו סגירת בתי הספר היא אחת הגזירות הקשות והמתסכלות, וגם בעלי המחשבים והניידים אינם מרוצים מתהליכי הלמידה בזום. ובכל זאת החינוך, חשוב ככל שיהיה, אינו שווה לערך לימוד התורה במגזר החרדי, ויש לזכור זאת, כאשר אנו דנים ציבור זה לכף החובה.
חשוב להבהיר כי אין כאן כתב הגנה על התנהלות החרדים ובוודאי לא על הזלזול בהוראות והניתוק מהמדינה. בוודאי שלא. האמירה כאן היא אחרת. דווקא מכיוון שאלה בעיות קשות וחמורות, ודווקא בימים אלה, שמתאפיינים בקיטוב הולך וגובר בתוך החברה הישראלית, יש לנהוג אחרת. להתמודד עם החרדים אחרת. לא על ידי שנאה והסתה, אלא תוך נכונות לקבל ולו במעט את הצד השני. האתגר משמעותי ואינו פשוט. זה הזמן לגייס את אנרגית השנאה ולהפוך אותה לכוח קונסטרוקטיבי, לשתף פעולה ולמצוא דרך להסדיר את מקום החרדים בחברה הישראלית.
כיצד עושים זאת? כיצד משנים שיח רעיל שהולך ומכה שורשים בשני צידי המתרס? הדברים להלן יתייחסו בעיקר למגזר הלא חרדי, העולם ממנו מגיעה כותבת שורות אלה.
בחיבור הידוע "שני מושגים של חירות", הבחין ההוגה הליברלי הפלורליסט, ישעיהו ברלין, בין חירות שלילית לחירות חיובית. החירות השלילית היא חירות מהגבלות, מכפייה, החירות כהעדר מכשול. זוהי כהגדרת ברלין, החירות הנהוגה במדינה הליברלית, אשר שואפת לצמצם את ההתערבות בחיי אזרחיה. לעומתה, החירות החיובית היא החירות להגשים תפיסת עולם ועיקרה מימוש עצמי. האדם כאדון לעצמו וכמי ששולט במעשיו. החירות החיובית אין פירושה צמצום ההגבלות, אלא בחירה בדרך חיים שמובילה לחירות פנימית, ולכן ההגבלות החיצוניות עשויות בתפיסה זו להיות הדרך לחירות עצמה.
זה הזמן לגייס את אנרגית השנאה ולהפוך אותה לכוח קונסטרוקטיבי, לשתף פעולה ולמצוא דרך להסדיר את מקום החרדים בחברה הישראלית. כיצד עושים זאת? איך משנים שיח רעיל המכה שורשים בשני צידי המתרס?
הצופים השונים בשטיסל יודעים כי במרכז הסדרה עומד אורח חיים ששואב את כוחו ממערכת ערכים מוצקה ומחייבת. סט הערכים המקודש פוגע לא פעם בחייהם וברגשותיהם של גיבורי הסדרה, אולם המחויבות והאמונה שלהם מעוררת הערכה.
הסדרה גרמה לנו להאמין, כי בניגוד לעמדה הליברלית לפיה החרדים מצטופפים בגטאות ומחכים שנציל אותם ונעניק להם טעימה מטעם החירות, חרדים רבים דבקים בסיפור חייהם מבחירה. בכך, הם מיישמים דווקא את העיקרון הליברלי בדבר האפשרות של כל אדם ״לכתוב בעצמו את סיפור חייו״.
יתר על כן, בבחירה ״הקשה״ שהם עושים ובמחויבותם לאורח החיים שלהם, הם בוחרים בחירות ״החיובית״ לפי תפיסת עולמם, ובמובן זה אולי אף מבקרים את העולם החיצוני להם, השבוי, כביכול ולתפיסתם בתפיסת חירות ״שלילית״ בלבד.
הכרה בתפיסת החירות הנבדלת הזו, המונחת בעומק התודעה, חשובה להבניית השיח החדש. אי אפשר להצדיק את הפגיעה בחוקי המדינה, אולם כאשר אנחנו מבחינים בין ההפגנות בבלפור לבין פתיחת תלמודי התורה, אנו מתעלמים מסט הערכים המקודשים המונח לרגלי מפרי החוק. אנו מתעלמים מהחירות החיובית המניעה אזרחים שונים לפעולות שונות ולעיתים יוצאות דופן ואף אסורות. יתכן שהבנה פעוטה זו, היכרות עם מושגי החירות השונים, יכולה לסייע במניעת הפיכתו של הכעס לשנאה עיוורת.
ברלין כידוע, התריע בפני כוחה ההרסני של החירות החיובית ודבק בחירות השלילית כבאת כוחה של המדינה הליברלית הפלורליסטית. אכן, יש להיזהר גם מהפן הקיצוני של החירות החיובית. אסור לתת לערכי הקבוצה ולמימוש העצמי להפוך לגביע קדוש המאפשר פגיעה בציבור שמעבר לחומה, פגיעה של המיעוט ברוב.
כאן מקומה של מדיניות ציבורית שתוביל להסדרה אפקטיבית ויעילה של מעמד החרדים במדינה. לפני כן, יש לחדד את הנחות המוצא וכאמור, להיזהר בטשטוש שבין כעס לשנאה, בין פעולה נמרצת לשינוי ובין מלחמה.
נחזור לשטיסל, הסדרה שפתחה את הלבבות והציגה את החרדים באור אחר. לסדרה יש אחות תאומה, אך לא זהה, שלא זכתה להצלחה ולא רבים צפו בה. הכוונה לסדרה "אוטונומיות", סדרה שמדמיינת מציאות אלטרנטיבית אפוקליפטית לפיה החרדים התנתקו ממדינת ישראל וירושלים הפכה לבירתה של אוטונומיה חרדית. מדובר באוטונומיה יהודית ששפתה יידיש והיא מתנהלת על ידי הרבנים לצד מדינת ישראל ותוך איבה מוחלטת בין שתי הישויות השלטוניות ואזרחיהם.
כשאנו מבחינים בין ההפגנות בבלפור לבין פתיחת תלמודי התורה, אנו מתעלמים מסט הערכים המקודשים למפרי החוק. אנו מתעלמים מהחירות החיובית המניעה אזרחים שונים לפעולות שונות ולעתים אסורות
הסדרה מתארת יחסים של שנאה, היפרדות מוחלטת וניתוק. יש שיאמרו שכך רצוי והתנתקות מוחלטת היא הפתרון, אך כפי שמרמזת הסדרה, התנתקות אינה אפשרית, הגבולות קרובים ודקים מידי, ובעיקר, איננו זקוקים למלחמה נוספת.
לכן, ובכדי להימנע מתסריט האימים של מלחמת אחים, יש לאמץ שיח חדש ומדיניות ציבורית חדשה, שיח ומדיניות שיחליפו שנאה ברציונליות ויכוונו לעתיד טוב וצודק יותר לכלל אזרחי מדינת ישראל.
ד״ר גתית פז לוי היא עמיתת מחקר במכון למדיניות העם היהודי jppi ירושלים, ומרצה במדור לתוכניות מובנות, אוניברסיטת בר-אילן
המונחים יהודית ודמוקרטית, אינם סותרים זה את זה, הא בהא תליא. אין קיום למדינה יהודית שאיננה דמוקרטית, ותכניה של דמוקרטיה שלובים בערכיה של היהדות.
על פי ערכי היהדות, כל בני האדם נבראו בצלם, ולכן חייבים לכבד כל אדם באשר הוא אדם. המונח "עם סגולה" שרבים אצלנו מתהדרים בו, אין פירושו זכויות יתר על כל העמים, אלא ההפך מכך – מוטלת עלינו אחריות גדולה מאוד לשמש בהתנהגותנו האישית והחברתית דוגמה ומופת לעמים אחרים.
על פי ערכי היהדות, כל בני האדם נבראו בצלם, ולכן חייבים לכבד כל אדם באשר הוא אדם. המונח "עם סגולה" שרבים אצלנו מתהדרים בו, אין פירושו זכויות יתר על כל העמים, אלא ההפך מכך – מוטלת עלינו אחריות גדולה
זו המשמעות של "להיות אור לגויים". זה הפירוש היחיד. לא כפי שמפרשים אותו הטוענים שהם "מחזיקי התורה", המרשים לעצמם להתנהל מול אזרחי המדינה שאינם יהודים, קל וחומר מול תושבי השטחים, באופן מחפיר הסותר את ערכי היהדות הבסיסיים ביותר.
ההומניזם, הסוציאליזם ושוויון זכויות וחובות אזרחיות לכל יושבי הארץ (יהודים, גרים, ושאינם יהודים) ומערכת משפט היררכית הוגנת לכול, המהווים מרכיב מרכזי בכל משטר דמוקרטי וליברלי נאור, באו לעולם ע"י היהדות. מספיק לקרוא את פרשת קדושים בספר ויקרא על מנת להיווכח בכך.
בהינתן שערכי היהדות אינם סותרים את ערכי הדמוקרטיה הליברלית הנאורה, אלא שלובים זה בזה, עולה השאלה: מדוע במדינות המערביות הדמוקרטיות הנאורות מתקיימים יחסים תקינים בין דת ומדינה, ואילו אצלנו קיים קונפליקט רציני ביותר בין היהדות לדמוקרטיה, עד כדי סיכון המשך קיומה של המדינה?
התשובה לכך היא פשוטה – יש כאן סילוף גם של הדמוקרטיה וגם של היהדות, ע"י:
- המגזר החרדי.
- החלק המשיחי-לאומני במגזר הדתי-לאומי.
- הממשלות לדורותיהן (ובעשור האחרון ביתר שאת), הנותנות לגופים האלה כל אתנן נדרש, על חשבון משאבי המדינה, זכויות שאר האזרחים ותוך פגיעה חמורה בדמוקרטיה, על מנת לשמר את השלטון בידם.
ההומניזם, הסוציאליזם ושוויון זכויות וחובות אזרחיות לכל יושבי הארץ (יהודים, גרים, ושאינם יהודים) ומערכת משפט היררכית הוגנת לכול, המהווים מרכיב מרכזי בכל משטר דמוקרטי וליברלי נאור, באו לעולם ע"י היהדות
הציונות הדתית בראשית דרכה, כאשר מנהיגיה היו בורג, המר, שפירא, ורהפטיג, חזני ואחרים, הייתה תנועה מתונה ומכילה, שלקחה חלק בהקמת המדינה וחינכה על פי ערכי היהדות. ברבות הימים היא שינתה את פניה לבלי הכר, ובימים אלה אף אימצה לתוכה את הכהניזם.
הציונות הדתית דהיום הפכה ברובה לתנועה לאומנית משיחית הנתונה למרותם של רבנים קיצוניים.
- היא זנחה את הערכים וקידשה את הפולחן והטרשים.
- היא חיה בשלום עם היותנו עם כובש ומתעמר בעם אחר.
- היא חיה בשלום עם גזל האדמות.
- היא חיה בשלום עם שריפת כנסיות ומסגדים.
- היא חיה בשלום עם אינדוקטרינציה משיחית לתלמידיהם בישיבות.
- היא חיה בשלום עם השתלחות בערכאות המשפטיות ופעילות מכוונת להשתלט עליהן.
- היא חיה בשלום עם גזענות.
- היא חיה בשלום עם רבניהם שפסקו דין רודף על ראש ממשלה, שבן עוולה שגדל בערוגותיהם הוציא לפועל.
- והחמור מכל – עם אי הבעת חרטה וחשבון נפש נוקב, ואף עם טשטוש העניין. פתאום גילו שבמסורת יום פטירתה של רחל אימנו חל ביום הזיכרון ליצחק רבין, אז באותה הזדמנות מזכירים גם את יצחק רבין. כפי שהם צמים בצום גדליה, ביום הזיכרון ליצחק רבין הם צריכים לנקוט קל וחומר ולקרוא ליום לזיכרון וחרטה, ולא לנסות לטשטש אותו.
הציונות הדתית המשיחית לאומנית גוררת אותנו למדינה דו לאומית בין הירדן לים, שתהיה במקרה הפחות גרוע מדינה עם רוב ערבי, ובמקרה הגרוע יותר מדינת אפרטהייד שתוביל לסופה של הציונות.
הציונות הדתית בראשית דרכה הייתה תנועה מתונה ומכילה, שלקחה חלק בהקמת המדינה וחינכה על פי ערכי היהדות. ברבות הימים היא שינתה את פניה לבלי הכר, ובימים אלה אף אימצה לתוכה את הכהניזם
מדובר במיעוט שמנסה להשתלט על כלל מוקדי הכוח במדינה, ולהכתיב לרוב העם את דרכו. המשיחיות-הלאומנית במקרה הטוב היא פשוט עבודת אלילים. היתה להם אפשרות ללמוד מההיסטוריה שלנו שאותה קנאות דתית ו"צדיקות" יתרה, היא שהביאה לחורבן בית שני:
"אמר רבי יוחנן: לא חרבה ירושלים אלא שהעמידו דיניהם על דין תורה, ולא עבדו [=עשו] לפנים משורת הדין" (תלמוד בבלי, בבא מציעא דף ל' עמוד ב').
הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שהבין ללא ספק בתורה ובהלכה לא פחות מהכת המשיחית לאומנית הזו, הציג על נושא השטחים תמורת שלום את עמדתו המתונה שדגלה בדרכי שלום:
"אם ראשי ומפקדי הצבא יחד עם חברי הממשלה יקבעו שיש פיקוח נפש בדבר, שאם לא יוחזרו שטחים מארץ ישראל קיימת סכנת מלחמה מיידית מצד השכנים הערבים, ואם יוחזרו להם השטחים תורחק מעלינו סכנת המלחמה ויש סיכויים לשלום בר קיימא, נראה שלכל הדעות מותר להחזיר שטחים מארץ ישראל למען השגת מטרה זו, שאין לך דבר העומד בפני פיקוח נפש". (מתוך כתבה של רועי מנדל בידיעות מתאריך – 11/10/2001).
כמו כן, על רקע המגעים והלחץ האמריקני של נשיא ארה"ב ביל קלינטון לכנס ועידת שלום, שלח הרב יוסף לראש הממשלה דאז בנימין נתניהו מכתב בו הוא מחזק אותו במגעים לקראת הסכם השלום אפשרי:
"לכבוד ידידי היקר ראש הממשלה מר בנימין נתניהו הי"ו שלום וברכה וישע רב.
הריני בא לחזק את ידיך בעניין תהליך השלום, כי זה עתה שמעתי מנציגנו דיווח על פעלך ועל התכניות של הממשלה בנושא הפעימה השנייה (הפעימה השנייה היא הכינוי למסירת 13% משטחי C והפיכתם לשטחי A בשליטת הרשות הפלסטינית. מה שהוסכם בהסכם חברון, ואחר כך אושרר בהסכמי וואי שנה לאחר מכן), לדעתי הדבר חשוב מאוד להעמיק את השלום ולהתקדם הלאה".
את המכתב חותם הרב עובדיה במילים:
"ואני מברך אותך שתמשיך בדרך הזאת ולא תירתע מפני הקשיים מבית ומחוץ הכרוכים בכך. ואני מתפלל שבקרוב נתבשר על חתימת ההסכם, וה' יברך את עמו בשלום". (מתוך אתר סרוגים – כתבה של צבי שיימן מתאריך 1/2/2016 – בכתב ידו: הרב עובדיה יוסף תמך במסירת שטחים).
לאלה בציונות הדתית הטוענים שהרב עובדיה הבין בהלכה, אבל מה לו ולאסטרטגיה ביטחונית, כדאי לקרוא את דבריהם של החברים ב"מפקדים למען ביטחון ישראל". נמצאים שם מאות גנרלים, ראשי שב"כ, רשאי מוסד, מפקדים בכירים לשעבר במשטרה ובכלל מכל מוסדות הביטחון במדינה מאז הקמתה, דבריהם חופפים לדבריו של הרב עובדיה.
לאלה בציונות הדתית הטוענים שהרב עובדיה הבין בהלכה, אך מה לו ולאסטרטגיה ביטחונית, כדאי לקרוא את דברי "מפקדים למען ביטחון ישראל". מאות גנרלים ומפקדים בכירים לשעבר שחושבים כמוהו
מדינה יהודית, היא מדינה שבהכרח צריך להתקיים בה רוב יהודי. מדינה יהודית איננה מדינה שמנציחה כיבוש במשך 50 שנה, שולטת בכוח הזרוע על עם אחר, ומפרה זכויות אדם בסיסיות. במדינה יהודית, במקום הראשון עומדים הערכים ולא הפולחן.
במדינה יהודית מכבדים את זכויותיהם של הנוכרי, הגר, היתום והאלמנה. במדינה יהודית, לא מתעמרים בעם אחר, לא עוקרים את מטעיו, לא גוזלים את אדמותיו, לא שורפים כנסיות ומסגדים, ולא כותבים ספרים כמו תורת המלך.
הציונות הדתית צריכה לעשות חשבון נפש נוקב ולא לסכן את עתיד הדורות הבאים והמדינה. תפישתם הקיצונית של המשיחיים הלאומנים עלולה להביא לקטסטרופה. אם דרכם תצלח, נהפוך למדינת אפרטהייד שבפועל לא תהיה יהודית ולא דמוקרטית. מה שנדרש לנו זה כינון של מדינה נורמלית, מדינה שתהיה אור ליהודים ואור לגויים בערכי היהדות האמיתיים – ערכים של קדושת חיי האדם וכבוד האדם באשר הוא אדם.
יחיאל גלבוע הוא אזרח מודאג מאוד מתהליכי ההקצנה, הפילוג, הפערים הכלכליים ההולכים ומתרחבים, ומשחיקת הדמוקרטיה בשנים האחרונות. פעיל שנים רבות בתעשיה הביטחונית והאזרחית בארץ.
תמיד דגלתי בשוויון זכויות וחובות לאזרחי ישראל בני דתות אחרות (אין "אבל"). ברוח ערכי מגילת העצמאות. כל אזרחי המדינה שווים ללא הבדל דת, גזע ומין. אך המפלגות הערביות, למרות ישיבתן בכנסת, נמנעו במשך שנים רבות מליטול חלק בהנהגה עצמה. הן לא השתתפו בקואליציות ולא תמכו בקואליציות מן הטעמים הידועים והמוכרים: אידאולוגיה לאומית והזדהות עם הצד הערבי (ואחר כך הפלסטיני) בסכסוך עם ישראל. ובכל זאת, הדמוקרטיה הישראלית ידעה להכיל את עמדותיהם גם כאשר אלה נאמרו בצורה ישירה ולעתים בוטה מעל בימת הכנסת, כחלק מחופש הביטוי המוקנה לכל אזרח ונבחר ציבור.
בבחירות מרץ 2021, חל שינוי ביחסי הגומלין בין המפלגות הערביות (והציבור אותו הן מייצגות) לבין המפלגות הציוניות בכנסת. הליכוד, ובמיוחד ראש הממשלה נתניהו, החל להכשיר חלק מנציגי המגזר, ובמיוחד את רע"ם של מנסור עבאס.
הדבר נעשה כמובן משיקולים טקטיים ואלקטורליים טהורים, ולא מתוך הפנמה כנה של הצורך לשנות את השיח בין המגזרים. אבל עצם האיתות על מתן הכשר והעלאת האופציה לשיתוף פעולה פוליטי עם מפלגת רע"ם היוו חציית רוביקון, בוודאי עבור הצד הימני של המפה הפוליטית. הדרך נסללה לשינוי גישה גם בקרב מפלגות וציבורים אחרים. נכון לעכשיו, הגלולה הזו עדיין קשה לבליעה ולא מקובלת על "הציונות הדתית" ועל "ימינה", אבל הרכבת יצאה לדרכה והכדור נמצא כעת בצד השני של המגרש.
הכשרת רע"ם נעשתה כמובן משיקולים טקטיים ואלקטורליים טהורים, ולא מתוך הפנמה כנה של הצורך בשינוי השיח בין המגזרים. אבל עצם האיתות על מתן הכשר והאופציה לשת"פ פוליטי היוו חציית רוביקון
גם אם ניצני ההכשר לדיאלוג מסוג שונה עם המפלגות הערביות נולדו בשל צורך אלקטורלי של הליכוד לגבש קואליציה, הרי שנראה כי המהלך יאפשר למפלגות המיינסטרים להתנגד פחות לשילובם של ערביי ישראל במערכת הפוליטית. זאת מתוך הבנה שהמפלגות הערביות מייצגות ציבור גדול (חמישית מאזרחי המדינה) ובעל צרכים דחופים ולעתים אקוטיים, החל בפשיעה הגואה במגזר הערבי וכלה בהשקעת-חסר חמורה בתשתיות, בחינוך ועוד.
המצוקות במגזר הערבי לעולם לא תישארנה בתוכו, והזליגה אל שאר המדינה מתרחשת אל מול עינינו יום יום. זו לא "הבעיה שלהם" – זו הבעיה שלנו. אבל לא די בהכרה הזו בצרכי האוכלוסייה הערבית ובנחיצות בשיתוף פעולה. גם לטנגו הזה דרוש פרטנר מהצד השני.
צעד קדימה בריקוד הזה נעשה על ידי מנסור עבאס בנאומו שלאחר הבחירות. בדבריו, הוא נזהר שלא להזכיר את מאבקם הלאומי של הפלסטינים ובמקום זאת התמקד בצרכי הבוחרים שלו וברצונו לשיתוף פעולה ואיחוי קרעים – בדיוק הדברים שהתבקש לומר. הדבר מהווה שינוי (סמנטי אמנם) ונועד לאזני המפלגות בימין ותומכיהן.
ברור שהאידאולוגיה של רע"ם ושל חברותיה במגזר הערבי לא השתנתה וברור כי ימשיכו לתמוך במאבקו של העם הפלסטיני לעצמאות. השינוי הוא בהבנה, כי צרכי המגזר דחופים כעת יותר מצרכיהם של הפלסטינים בגדה ובעזה, ובתור נבחרי הציבור הזה מצופה מהם לדאוג ל"עניי עירם" לפני שיפנו לסייע לאחרים. הציבור הערבי דורש זאת ועל כן גם נתן לרע"ם את קולו. זו הכרה חשובה ומרעננת, שעשויה לאפשר לציבור היהודי לראות את המפלגות הערביות באור חדש.
אלא שכל התקדמות לכיוון דיאלוג שונה ומועיל עם האוכלוסייה הערבית ונבחריה חייבת להיות בעלת אופי הדדי. לא די במילותיו של מנסור עבאס על הצורך בשיתוף פעולה; הרושם שהותיר נאומו נפגע קשות מאירוע ההשבעה לכנסת ה-24. השימוש של כמה מחברי הכנסת הערביים בטקס ממלכתי ורשמי כדי להביע את עמדתם ומחאתם היווה פגיעה במסורת ולא עזר לקדם את עניינם. אדרבה, ההצגה הפרובוקטיבית הזו רק חיזקה את הקולות בימין, שכופרים באפשרות של שיתוף פעולה עם המפלגות הערביות וסיפקה תחמושת למי שטוענים שמקומם של הערבים אינו בכנסת. גם קבלת הפנים החמה שקיבל בבאקה אל-גרביה רוצחו של החייל משה תמם ז"ל לא עוזרת לשינוי האווירה הדרוש כדי לקדם דיאלוג קונסטרוקטיבי עם ההנהגה הערבית.
החברה הישראלית מורכבת מפסיפס של מקורות אתניים ודתות. חוזקה וחוסנה של כל חברה, כמו גם החברה שלנו, תלוי בדרך בה נתייחס זה אל זה, ובמיוחד בדרך בה נקבל את האחר ואת השונה. ערביי ישראל המהווים 20% מהאוכלוסייה ראויים ליחס שוויוני ולמקום בהנהגה באופן שתואם את ייצוגם באוכלוסייה, אבל גם עליהם מוטלת אחריות, והגיע הזמן שיראו שעניינם נתון באמת לצרכים האמיתיים של המגזר שלהם.
ערביי ישראל, המהווים 20% מהאוכלוסייה, ראויים ליחס שוויוני ולמקום בהנהגה באופן שתואם את ייצוגם באוכלוסייה, אבל גם עליהם מוטלת אחריות, והגיע הזמן שיראו שעניינם נתון באמת לצרכים האמיתיים של מגזרם
אחריותם זו מחייבת אותם להיות שותפים בהנהגה לא מתוקף טובה שמישהו עושה להם אלא מתוקף היותם אזרחים – ואין הדבר אומר שהם מקבלים עליהם את הנרטיב הציוני כלשונו. אין לי ספק שימצאו אז אוזן קשבת ופרטנרים רבים בצד היהודי. הגיע הזמן שנבחרי הציבור הערבי בישראל יתנהגו כחלק מההנהגה הלאומית לפני שידרשו להילקח ברצינות כשווים בין שווים.
עפר בבלי היה דיפלומט בשנים 1991-2014 ושירת בשגרירויות ישראל במדריד וברומא. היה יועץ מדיני לשני שרי חוץ וקונסול כללי של ישראל בפלורידה ופורטו ריקו. כיום משמש כנציג הפדרציה היהודית של שיקגו בישראל. הוא גם צלם אמנות שהציג עד כה שלוש תערוכות יחיד. חלק מעבודותיו מופיעות פה: https://oferbavly.tumblr.com/
משטרת ישראל מנהלת חקירה נגד אזרח החשוד באיומים, פגיעה בפרטיות והטרדה נגד הפרקליטה ליאת בן-ארי, התובעת הראשית במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.
לפי החשד, משה אלון, הניח מכתב בתיבת הדואר בביתה של בן-ארי באוגוסט אשתקד, הכולל איום מפורש וישיר על חייה וחיי משפחתה.
במכתב, אשר נחשף בזמן ישראל, נאמר: "חלאת המין האנושי ליאת בן-ארי המושחטת, אנחנו למען ביבי, נמרר לך את החיים עד שתתאבדי. לא מפחדים ממך עבריינית. יום יום נסתכל לך בלבן של העיניים ימזדיינת" (הטעויות בעברית במקור, א"ה).
על המכתב היו חתומים לכאורה שני פעילי ליכוד ידועים – אורלי לב, הפעילה בהפגנות נגד בן-ארי; ופעיל הליכוד איציק זרקא. אולם שניהם הכחישו נמרצות בזמן אמת כל קשר לכתיבתו או להפצתו, ונראה כי נפלו קורבן לניסיון הפללה מצד החשוד האמיתי.
אלון סירב להתייחס לפניית זמן ישראל ואמר רק: "אני אדבר עם עורכת הדין שלי ואחזור אליכם". עורכת דינו, עו"ד סוזי ארניה, מסרה לזמן ישראל בתגובה: "מרשי הכחיש את החשד שהופנה כלפיו במסגרת החקירה והעניין נמצא בברור של הרשויות.
טרם התקבלה החלטה בנדון".
יחידת הסייבר של להב 433 המנהלת את החקירה הודיעה לאחרונה לבית המשפט השלום בראשון לציון כי במסגרת החקירה נלקחו "דגימות DNA לצורך השוואה אל מול מכתב האיומים התפוס", וכן כי "החשוד נחקר תחת אזהרה בגין חשד לביצוע העבירות ומסר את גירסתו".
תיק החקירה נמצא בעיון פרקליטות המדינה מחלקת הסייבר לצורך גיבוש המלצות ולקבלת החלטה בתיק.
זמן ישראל חשף, בכתבת תחקיר נרחבת, את מסכת האיומים, ההטרדות וההפצה של כזבים נגד בן-ארי ומשפחתה – בידי עיתונאים, פעילי ליכוד, עורכי דין וגורמים ברשת.
למרות שלמלאכה זו היו שותפים גורמים המקורבים או מציגים את עצמם מקורבים לראש הממשלה (לרבות בנו, יאיר נתניהו) – נמנע נתניהו מלגנות את מערכת ההתקפות על התובעת.
בחודשים האחרונים מלווה בן-ארי במאבטחים בעקבות האיומים על חייה.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
ליאת בן ארי, סדי בן שטרית, אמיר השכל, ישי הדס, חיים שדמי, אליעד שרגא ועוד רבים רבים רבים וטובים הם אלה שמסתערים באומץ ובגבורה עילאית למען הגנה על ישראל מפני הפיכתה לרודנות. סיפורי גבורה ישנם לאורך כל ההיסטוריה, והנה כאן ועכשיו אנו עדים לדמויות שלא נרתעות אל מול ההפחדות והטרור של ביבי והסביבה המקוללת שלו. בעתיד, במידה וישב בכלא, יוכלו כל המקוללים שהגנו עליו לנסות ולהבין את הקללה שאיתה הם צריכים להתמודד
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
צודק בכל מילה. הרקבון של ביבי והסביבה התומכת שלו יתגלו במערומיהם בהמשך. נתן אשל, ברדוגו, טופזלוקדודו האובדני הם דוגמאות לרובוטים מקוללים אשר תוכנתו להתאבד למען השליט המיוסר והאוהב את עמו. רמת הפסיכוזה השוררת במעגל הקרוב לביבי זה זה, זה החומר שממנו עושים סרטים של היצ'קוק. סתם לידע כללי: נתן אשל משועבד לצפייה בחשבונות ברשתות החברתיות, ועל פיהן הוא פועל, על פי עיוות נפשי, אשר יתפוצץ לו בפרצוף כשביבי יהיה בכלא. ליאיר נתניהו צפויה התנדבות כואבת בבתי תמחוי
מבחן התוצאה מוכיח שכל הכתבה מיותרת ואינה מועילה כלל. מלבד ההשחרה של נתניהו . ואיך שוב מי שלא לכך סיכון! מנסה להמעיט במהלכים שהביאו את ישראל למשק פתוח ביחס לעולם. ועצירת הנגיף שעד היום קטל מעל שלושה מיליון איש ולא מעניין אם הוא ממנף את זה כי ממלא תמצא את החורים בגבינה מקווה שאתה מחוסן בזכותו!!!
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם