בחודש שעבר היה אירוע מרשים באירביל בירת כורדיסטן העיראקית, כאשר ראשי שבטים בדואים עיראקים קראו לשלום עם ישראל. אבל היד המושטת נותרה תלויה באוויר, ואיש בישראל לא טרח לתפוס אותה.
בחודש שעבר היה אירוע מרשים באירביל בירת כורדיסטן העיראקית, כאשר ראשי שבטים בדואים עיראקים קראו לשלום עם ישראל. אבל היד המושטת נותרה תלויה באוויר, ואיש בישראל לא טרח לתפוס אותה
הרשמו עכשיו לניוזלטר היומי
התגובה של ישראל לקריסת מדינות ערב בסער הערבי היא אולי הכשלון המדיני הגדול ביותר, ולמרבה ההפתעה והצער – אף אחד בישראל אפילו לא מודע למה שקורה בסביבתנו הקרובה ביותר, לסכנות ולסיכויים הגלומים במזרח התיכון המשתנה. כל מה שהוא לא ספין פוליטי בן חלוף – לא נחשב ולא מדווח.
עשרות ראשי שבטים ובכירים בעיראק התכנסו בעיר אירביל וקראו למגע ישיר עם ישראל: "אנו דורשים להצטרף להסכמי אברהם. על ממשלת עיראק לאמץ מדיניות חדשה שתתבסס על קשרים אזרחיים עם ישראל, לצורך פיתוח וצמיחה"
(צילום: המרכז לתקשורת שלום, ניו יורק)@JackyHugi https://t.co/5muZylGCyc pic.twitter.com/Gp0zJCg2Ts— גלצ (@GLZRadio) September 24, 2021
מה קורה סביבנו? זה לא רק קריסת מדינית של מדינות שהוקמו על שולחן השרטוטים של אנגליה וצרפת אחרי מלחמת העולם הראשונה בהסכמי סייקס פיקו, אלא קריסת שתי האידאולוגיות ששלטו בסהר הפורה בעשורים האחרונים – הפן ערביות והפן אסלאם.
המונח פן מבטא כול, הכלה של הכל, והפן ערביות פירושה שכולם חייבים להיות ערבים. הפן אסלאם פירושו שכולם חייבים להיות מוסלמים.
האידאולוגיה הפן ערבית שלטה בסוריה כל תקופת הבעת' והיא קבעה שאין נוצרים, אין אסמאעילים, אין דרוזים, אין כורדים – כולם ערבים. על הכורדים נאסר לדבר כורדית וללמד את תרבותם. סוריה הפן ערבית גם שללה מחלק גדול מן הכורדים את אזרחותם הסורית והותירה אותם חסרי אזרחות.
הפן אסלאם היה אסון לנוצרים. הם מצאו בפן ערביות הגנה מן האסלאם הרדיקלי. כל עוד נדרש מהם להיות ערבים – אין בעיה. בין כה וכה שפתם ותרבותם הם ערביים, אבל כאשר הפן אסלאם – כלומר: המדינה האסלאמית, דרשה מהם להתאסלם. פה הייתה בעיה גדולה, כי להתאסלם הם לא יכלו – והושמדו.
מה זה קשור אלינו? הפן ערביות והפן אסלאם לא רק שאינן מקבלות את האחר הערבי שאינו כמותם, בוודאי שהם לא מקבלות אותנו כיהודים.
בעיית הלגיטימיות שלנו נעוצה בשתי האידאולוגיות שלא מקבלות את האחר – הפן ערביות והפן אסלאם. ההתפכחות של הערבים משתי האידאולוגיות האלה הם המענה החשוב ביותר שלנו ל-BDS ויתר מעשי שלילת הלגיטימציה שלנו מטעם החזית העממית. שלילת לגיטימיות שהשתלטה על האירגונים הבלתי ממשלתיים ברמאללה ועל משרד החוץ הפלסטיני בראשות איש החזית העממית, ריאד מאלכי, המוביל את מהלכי הוקעת ישראל כישות לא לגיטימית.
בעיית הלגיטימיות שלנו נעוצה בשתי האידאולוגיות שלא מקבלות את האחר – הפן ערביות והפן אסלאם. ההתפכחות של הערבים משתי האידאולוגיות האלה הם המענה החשוב ביותר שלנו ל-BDS ויתר מעשי שלילת הלגיטימציה שלנו
הבדואים הם תמצית הערביות, ואם הם מכירים בנו ורוצים לכונן עמנו שלום, אין התפתחות מסעירה יותר מזאת שתשלול מאוייבינו הפן ערביים והפן אסלאמיים את אחד הכלים החשובים ביותר שלהם – שאנו לא חלק מן המזרח התיכון, אלא זרים.
The al-Dulaymi tribe apologizes for the Irbil conference & association w/ support for normalization w/ Israel, calling Jews "descendants of monkeys and pigs." Moral: First reports are almost always inaccurate. https://t.co/97krfXxxrs
— J. Darren Duke (@JDarrenDuke) September 26, 2021
פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.
"ישראל נלחמת על קיומה. היצירה היא החלק שלי במלחמה על הארץ"
מישהו יכול לכתוב לי הודעה משמחת ומחממת את הלב? כותבת אישה מודאגת ממרכז הארץ. זה מזכיר לי אמרה בערבית על אנשים מדוכדכים המבקשים מראש הכפר: "ספר משהו משמח – אפילו שקר".
בני אדם השרויים במצוקה זקוקים לעיתים למישהו שישפר את האקלים, יעלה את מצב הרוח ויפיח תקווה. מישהו ללכת אחריו, להאמין ביושרו, לישון בשקט כשיודעים שהוא מצוי על ההגה.
משה בן עטר הוא פובליציסט, מחבר הספר "המסע לישראל האחרת". עסק שנים בתכנון אסטרטגי והיה מנכ״ל המועצה הציונית בישראל, מנהל כפר הנוער יוענה ז'בוטינסקי, ומנהל המכון למחקר וחינוך בקרן כצנלסון. היה יועצם של כמה שרים ויועץ ליצחק הרצוג.
לאחרונה גיליתי במהלך נסיעה במונית שגם בבת-ים יש רחוב ששמו כ"ט בנובמבר. כבר ידעתי קודם לכן שבירושלים, בהרצליה, אולי גם בערים נוספות יש רחובות הנושאים אותו שם. כידוע, בכ"ט בנובמבר שנת 1947 הוחלט באו"ם על הקמתה של מדינת ישראל.
"עוד יהיו לנו רחובות שייקראו 'ה-7 באוקטובר'", הערתי בלגלוג מריר. ונהג המונית הגיב: "אף אחד לא יסכים לגור ברחוב שזהו שמו".
שלומית טנא היא עיתונאית לשעבר (ב"על המשמר" ובהמשך ב"ידיעות אחרונות")..יוצאת קיבוץ. ב-1981 החלה בסיקור עיתונאי שוטף של הקיבוצים.
כרונולוגיה של פרישה בלתי נמנעת
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם