פרשת בני הזוג אוקנין נסתיימה בטוב, וזוג "המרגלים" חזר הביתה בשלום לשמחת כולנו. איננו יודעים מה מתחולל מאחורי הקלעים, ואם אכן היה זה ארדואן אישית שציווה על מעצרם של זוג התיירים התמים. אם היה זה הוא שהורה על שחרורם, הרי הדבר מעיד לא רק הפכפכותו של שליט טורקיה, אלא מסגיר גם ממה נובע חוסר העקביות בהחלטות של טורקיה.
איננו יודעים אם היה זה ארדואן אישית שציווה על מעצר זוג התיירים התמים. אם היה זה הוא שהורה על שחרורם, הרי הדבר מעיד לא רק הפכפכותו של השליט, אלא מסגיר גם ממה נובע חוסר העקביות בהחלטות של טורקיה
הרשמו עכשיו לניוזלטר היומי
בלי לומר שאלה הסיבות שגרמו לכך, הרי אפשר כבר לאתר את קווי השבר העיקריים בתוך טורקיה, שעיקרם ההבדלים בין הנרטיב הטורקי של טורקיה לבין הנרטיב האסלאמי. או בניסוח אחר – מורשת "אבי האומה" – כמאל אתא טורק, שניתק את טורקיה המודרנית מעברה כחליפות איסלאמית, ומורשת ארדואן שמנסה להשתית את הנרטיב של טורקיה על האסלאם וההיסטוריה של האימפריה האסלאמית.
זאת איננה התנגשות תיאורטית בין היסטוריונים מלומדים, אלא נוגעת לאינטרסים הבסיסיים ביותר של טורקיה. בכל מה שקשור אלינו, השאלה שטורקיה חייבת לקבל החלטות לגביה היא – האם לנוכח הסכנות הגוברות על טורקיה מצד איראן היא יכולה להיעזר בישראל החזקה, למרות שעל פי תפיסתו של ארדואן היא מייצגת דת יהודית שאיננה יכולה להיות שוות ערך לאסלאם, אלא בת חסותה.
במלחמת אזרבייג'אן ארמניה – טורקיה וישראל היו בצד אחד של מתרס, נגד איראן ורוסיה. לנוכח המבחן המתקרב באידליב, שם איראן, אסד ורוסיה מכינים מתקפה על המובלעת הטורקית, ארדואן חייב לקבל החלטה לגבי ישראל. האם להיות בעל ברית של מדינה חזקה, או לעמוד על כך שהמדינה היהודית חייבת להיות מדינה נחותה ומושפלת.
זה עמד בבסיס ניסיון ההפיכה של הצבא הטורקי נגד ארדואן. קציני הצבא מעריכים מאוד את ישראל כבעלת ברית חזקה, תופסים את טורקיה כמדינה טורקית לאומית, ומסרבים להפוך את צבא טורקיה לצבא מוסלמי שנועד לחדש את האימפריה העות'מאנית ולמחוק את מורשת אתא טורק.
כאשר ארדואן רצה להוביל את צבא טורקיה לתוך סוריה – הצבא התמרד, וסירב. אתא טורק הוציא את טורקיה מסוריה, ומוקירי מורשתו לא רצו להחזיר אותו לשם.
קציני הצבא מעריכים מאוד את ישראל כבעלת ברית חזקה, תופסים את טורקיה כמדינה טורקית לאומית, ומסרבים להפוך את צבאה לצבא מוסלמי שנועד לחדש את האימפריה העות'מאנית ולמחוק את מורשת אתא טורק
בגלל סירוב הצבא הטורקי, כל הפעילות הצבאית של ארדואן נעשית בידי מיליציות טורקמניות המגוייסות בסוריה ואח"כ נשלחות גם ללוב. ארדואן מקים עכשיו צבא מוסלמי מקביל לצבא הלאומי, והשאלה היא עד מתי הצבא הלאומי יבליג.
למרות כל המעצרים בשורות הצבא, הנמשכים גם בימים אלה, בבסיסו צבא טורקיה שומר על מורשת אתא טורק ולא נרתם לנרטיב האסלאמי של ארדואן.
והצבא לא לבד. גם רבים במסדרונות הממשלה, מן המקורבים ביותר לארדואן, לוחשים על אוזנו כי עדיף להעדיף את טורקיה על האסלאם. ואולי יש לכך חלק במגעים מאחורי הקלעים שסיימו בטוב את פרשת "המרגלים".
פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על הבעיה הפלסטינית, וספר בלשנות על שורשי השפה העברית "סיפור שורש". הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.
זה הריח של השריפה, של הבניינים החרוכים, שממלא את האוויר. דבק בגוף, בבגדים, ולא משתחרר גם אחרי ימים. החלונות המנופצים, התריסים שנעקרו ממקומם, הדלתות השבורות, הרחובות הנטושים, העזובה, הפסולת.
עיר במלחמה. ריקה מתושבים. על חבלי הכביסה המתבדרים ברוח נותרו בגדים, סדינים, ציפיות – כבר יותר משנה אלה המראות שנחשפים לעינינו במטולה.
פאר לי שחר היא עיתונאית, חברה בוועד המרכזי של מפקדים למען בטחון ישראל, בוועד של מדרשת אדם, ופעילת שלום בתנועת נשים עושות שלום, והיא שרת ההסברה בממשלת השיקום - ממשלת הצללים הלאומית. הייתה עורכת, כתבת ומגישה בקול ישראל במשך 25 שנה. יש לה ותק של עשרות שנים בתקשורת - בגלי צה"ל (ככתבת הראשונה ביומני החדשות) וככתבת מדינית ופוליטית בעיתון חדשות ועל המשמר.
מתנגדי העסקה בממשלה ובחלקים בעם מציגים את התנגדותם משל הייתה זו דילמת הקרונית הידועה. תזכורת קטנה לדילמה: קרונית רכבת שועטת לנגד עיניך לעבר קבוצה של חמישה אנשים העובדים על המסילה. לא תוכל לעצור את הקרונית, שבוודאות גמורה תדרוס את החמישה, אך תוכל להסיט אותה למסילה אחרת, אשר בה בוודאות יידרס אדם אחד העובד על המסילה השנייה. הידית בידיך, מה תעשה? השיח על העסקה הנוכחית ועל הבאות אחריה, ילווה אותנו עוד רבות, יסעיר את כולנו, וכנראה יעמיק את הקרע בעם יותר ויותר.
בשני הצדדים ישנו מחנה בעל שכנוע עמוק, אך גם קבוצות הנמלכות בדעתן. עבורן, מתחייב דיון מעמיק בשורש הדילמה. המתנגדים לעסקה, אלה המבקשים להקריב אזרחים, חיילים, נשים ותינוקות בידי חמאס, מסבירים את עמדתם כאילו ניצבת בפנינו דילמת קרונית ברורה ופשוטה, אך חשוב לכוון זרקור על הכשל הלוגי בעמדתם.
שלומי ששון הוא ד"ר לפילוסופיה פוליטית מהאוניברסיטה העברית. מחבר הספרים: "החילוניות החדשה – אידיאולוגיה, פילוסופיה, אקטיביזם" (רסלינג), "לנשים בירושלים אין גלגיליות" (ספרא), ו"כולנו יצורים פילוסופיים - על אומנות הפילוסופיה היישומית לחיים הטובים" (פרדס)
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
אשמח לחוות דעה בקשר לכמה נקודות שהפריעו לי בכתבה…
1. ההיסטוריה הוכיחה שהמחבלים ששוחררו בעסקאות באחוזים גבוהים חזרו לטרור, אם בפיגועים בפועל, ואם בהובלת המערכה הפוליטית של ארגוני הטרור השונים. אין עוררין על כך ששחרור של מחבלים מביא לפיגועים נוספים. אני מתנגדת לטענה שמאחר שהמדינה כבר מתמודדת עם הטרור, לא יהיה הבדל משמעותי אם יהיו מחבלים נוספים משוחררים או לא, בדיוק כמו שלא נשחרר גנבים ואנסים כי גם ככה המדינה רגילה לאיומים כאלו. שחרור המחבלים יוסיף על הקושי שקיים במדינה להגן על אזרחיה, שכן יהיו כמות גדולה בהרבה של מחבלים שצריך להשגיח על פעולותיהם, דבר שידרוש כח אדם גדול שלצערי אין לנו.
2.טיעון משמעותי שהיה חסר בכתבה הוא שעסקאות מסוג זה מעודדות את המחבלים ימח שמם לחזור על פעולות הטרור שלהם ולחטוף אנשים נוספים. הנאומים של פוליטיקאים ברחבי העולם ניתן לשמוע שהם רואים בעסקה ניצחון על מדינת ישראל, וכניעה שלנו לארגון הטרור. הרגשת ניצחון זו תגרום למחבלים להרגיש שיש רווח בחטיפת ישראלים, שיוביל לעסקאות בהן ישראל נכנעת באופן קבוע. ניתן לראות שזוהי מחשבתם של המחבלים וארגוני הטרור, שכן לאחר עסקת שליט בה שוחררו מחבלים רבים, הם ניסו שוב, וכך אירעו האירועים הקשים של ה7. בעסקה שבה המחבלים מרגישים מנצחים, אנו מעודדים אותם לחטיפות נוספות.
3. אני לחלוטין מתנגדת לקביעה שאם החטופים היו בני ישיבות ואולפנות המתנגדים לעסקה היו מסירים את התנגדותם. בטענה שקרית זו יש הוצאת דיבה על ציבור שלם, שהם פועלים מתוך אינטרסים אישיים ולא מתוך דאגה לגורל העם. ניתן לראות שטענה זו שקרית לחלוטין בביקור קצר במאהל הגבורה, בו תוכל לשמוע הורים שילדיהם חטופים בעזה, המתנגדים לעסקה, ולא מוכנים לפגיעה החמורה שהעסקה תעשה לבטחון המדינה, למרות שהמחיר הכואב הוא שילדיהם עצמם ישארו בגיהנום שבעזה. הורים אלו אוהבים את ילדיהם, ולא מעוניינים לאבד אותם, אך מאמינים שהפגיעה בביטחון המדינה זה מחיר שאי אפשר לשלם, ושלא ראוי מצדם לדרוש שילדיהם יחזרו אם זה יהיה המחיר.
4. הטענה שאירועי ה7 באוקטובר היו בגלל הפניית כוחות לאיזור יהודה ושומרון מכעיסה ומקוממת. אחזור זה הוא חלק ממדינת ישראל, וגברים בו יהודים רבים שלחלוטין זכאים להגנת המדינה עליהם, בדיוק כמו אזרחי תל אביב, הדרום והצפון. בנוסף על כך, אזרחי המדינה הגרים באיזורים אלו מתגייסים לצבא באחוזים גבוהים, ומשרתים ברובם המוחלט בשירות קרבי משמעותי. מוזמן לבדוק את אחוזי הנופלים במלחמה מאזורים אלו ביחס לאחוז שלהם באוכלוסייה. תושבי יהודה ושומרון מגנים בגופם על המדינה, ומונעים את התפשטות הערים הערביות הטרור לכיוון ערים במרכז המדינה, וזכאים בהגנה על חייהם, כך שאין מקום לטענה שבגלל הבאת חיילים להגנה עליהם, הייתה פגיעה באזורים אחרים במדינה.
אני אסכם בכך שכמובן שגם מתנגדי העסקה מעוניינים לראות את החטופים חוזרים הביתה בשלום, כואבים את כאבם המתפללים לשלומם. ההתנגדות לא נובעת מרוע לב או מאטימות, אלא מכאב גדול מההשלכות של העסקה, ומתפללים שהתוצאות הצפויות לא יתממשו.
על סמך אתה כותב את ההאשמה המכוערת הזו כאילו אם החטופים היו בחורי ישיבה או אולפנה המתנגדים לעסקה היו משנים את דעתם?!
בושה וחרפה. אפשר לדון ולהתווכח אבל למה להמציא דברים כאלה מכוערים רק כדי להשחיר את הצד השני
שינוי האקלים פוגש את האנושות בכל החולשות שלה
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם