הבהרה לחברי וחברות הפרלמנט הישראלי:
מדינת ישראל הריבונית מצויה בתחום הגבולות של 5 ביוני 1967. במדינה זו ישנם כ-9 מיליון אזרחים שאמורים לזכות בשוויון מוחלט לפני החוק, בהגנה מלאה על זכויות האדם והאזרח שלהם ובמשטר דמוקרטי.
מדינת ישראל הריבונית מצויה בתחום גבולות 1967. במדינה זו ישנם כ-9 מיליון אזרחים, שאמורים לזכות בשוויון מוחלט לפני החוק, בהגנה מלאה על זכויות האדם והאזרח שלהם ובמשטר דמוקרטי
כך התחייבה מדינת ישראל עם כינונה, אף שמעולם לא מימשה זאת באופן מלא בשל אדנים אתנוקרטיים שעליהם היא מושתתת, בשל מונופול של עסקנות אורתודוכסית בנושאי אישות (שהוענק מטעם רוב נציגי הציבור החילונים), בשל חרדות היסטוריות אנושיות ובראשן הג'נוסייד שבוצע ביהודי אירופה ואף הגיע למחוזות בצפון אפריקה בשנות ה-40 של המאה ה-20, בשל הכחשת השבר האנושי הנורא שחולל כינון המדינה בחיי מיליוני פלסטינים, בשל חששות ביטחוניים אמיתיים ומדומים ובשל סיבות נוספות.
אתם ואתן, חברי וחברות הפרלמנט הישראלי, נבחרתם בידי חלק נכבד מאזרחי מדינה זו כדי לחוקק, לכונן ממשלה, לפקח על פעילותה ולפעול למען כלל אזרחי המדינה.
הגדה המערבית, לעומת זאת, איננה חלק ממדינת ישראל דלעיל. מדינת ישראל מעולם לא סיפחה גדה זו, מעולם לא החילה את החוק והמשפט שלה בגדה זו, והקהילה הבינלאומית מעולם לא הכירה בריבונות ישראלית על גדה זו.
בגדה זו ישנו משטר צבאי ששולט על חיי מיליוני נתינים פלסטינים ופוגע בשיטתיות בזכויות האדם שלהם. כמו כן יש בה התנחלויות ישראליות שמנוגדות למשפט הבינלאומי על פי הפרשנות המקובלת.
מעל הכל: יש בגדה זו 2 מערכות חוק שונות על פי מוצא אתני שונה. מערכת חוק אחת אינה דמוקרטית. מערכת החוק השנייה היא דמוקרטית. אפלייה מבנית זו נחשבת בעולם הדמוקרטי כחרפה מוסרית, ויש המשווים אותה במובנים רבים למשטר האפרטהייד שהתקיים בדרום אפריקה. אני כמובן לא טוען שמדובר במשטר אפרטהייד כי אני פחדן, אבל זוהי דעה רווחת מאד.
האפלייה המבנית בגדה נחשבת בעולם הדמוקרטי כחרפה מוסרית, ויש המשווים אותה למשטר האפרטהייד מדרום אפריקה. אני כמובן לא טוען שמדובר באפרטהייד כי אני פחדן, אך זו דעה רווחת מאד
ולכן, מכובדיי, כאשר אתם חותמים על מכתב עילג באנגלית שגורס כי חברת גלידות בינלאומית מתכוונת למנוע מכירת גלידות בתחומי ערים ויישובים בתחום מדינת ישראל, אתם מגלים בורות מופלאה, מפגינים העדר ידע בסיסי בנושא הכי קיומי, ומעוררים תחושת בושה באופן עקרוני.
חברי הכנסת לחברת יוניליוור: בטלו את ההחלטה של בן אנד ג'ריס העולמית!
בשעה זאת יוצא מכתב עליו חתומים 90 חברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית – הניצבים יחד כנגד ההחלטה המקוממת של בן אנד ג'ריס העולמית בבעלות יוניליוור, הדורשת לא למכור בכל רחבי ישראל. pic.twitter.com/KD4sQRBSFS— Ben & Jerry's Israel (@BenJerrysIsrael) July 28, 2021
אני מתנצל על הדברים החריפים. אני מקווה שברור לכם שאתם מהממים בעיניי. ומתוקים מאד. מתוקים כמו גלידה בטעם שוקו. עם פצפוצי מעצר מנהלי טעימים כאלה. מלמעלה. או מלמטה. תלוי בנקודת המבט.
עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.
החובה המוסרית הנעלה שלנו כחברה היא השבת כל החטופים והחטופות בכל מחיר. מאמר זה מתייחס לקרע הפנימי בתוך העם ונכתב מתוך חרדה עמוקה לעתיד החברה הישראלית לאור הקיטוב השורר בתוך החברה.
* * *
כאזרח חצוי זהותית בין זהות ערבית לא פלסטינית וישראלית לא יהודית, אך גאה באזרחות הישראלית-ערבית שלו. אני חרד ממה שעובר על החברה הישראלית – הן ברחובות, הן ברשתות החברתיות והן במסדרונות הכנסת.
עירן קייס הוא חוקר עצמאי
כמה מעלות טובות לבנימין נתניהו עבורנו:
אילו טיפח את החמאס אך לא מימן את פעילותו – דיינו.
אילו מימן את פעילותו ולא איפשר את התחמשותו – דיינו.
אילו איפשר את התחמשותו ובניית מנהרותיו אך לא התעלם מכוונותיו – דיינו.
אילו התעלם מכוונותיו ולא העלים מעמו את תוכניותיו – דיינו.
אילו רמס ליהודים את ביטחונם אך הותיר בידיהם את משטרם – דיינו.
אילו החריב את משטרם ולא קרע להם את העם – דיינו.
אילו קרע להם את העם אך לא השניא אותם על כל העולם – דיינו.
אילו השניא אותם על העולם ולא הדביר את יחסיהם עם בנות בריתם – דיינו.
אילו בודדם מכל בנות בריתם אך הותיר את ארצות הברית לצידם – דיינו.
אילו רמס את משענתם ולא הפקיר את חטופיהם לגורלם – דיינו.
אילו הפקיר את צפונם ואת דרומם ולא חילל את עברם – דיינו.
אילו חילל את עברם ולא גזל את עתידם – דיינו.
אילו אפשר לנו לפתח את הפצצה ולא הפך אותה לבלתי נחוצה – דיינו.
אילו פטר אותנו מכל דאגה ולא עשה בעמו וידוא הריגה – דיינו!
ד"ר גל לברטוב, עו"ד, מרצה למשפטים וסופר. לשעבר מנהל המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה. הוא בוגר המכללה לביטחון לאומי של צה"ל והפקולטה למשפטים של אונ' בר-אילן, מוסמך הפקולטה למשפטים של אונ' תל-אביב והפקולטה למדעי החברה של אונ' חיפה ובעל תואר דוקטור לפילוסופיה מטעם הפקולטה למשפטים והסנט של האוניברסיטה העברית. מאז הצהרת יריב לוין בינואר 2023 על תוכניותיו לריסוק הדמוקרטיה הישראלית מקדיש גל את מרב זמנו, לצד אלפי אזרחים מודאגים כמוהו, להגנה על ישראל ואזרחיה מפני ממשלתם.
לאחרונה פורסם על ידי מרכז מנור ממשק המפלח את חברי הכנסת והשרים לפי מקומות מגורים ומצביע על מגמה מדאיגה: רובם (כשני שליש) גרים בין חדרה לגדרה (לרבות ירושלים), ואף חבר כנסת או שר לא גר דרומית לירוחם.
יתרה מזאת, הנתונים חושפים פער משמעותי בייצוג: על כל חבר כנסת או שר הגר בצפון הארץ גרים כ-107 אלף תושבים, לעומת פחות מ-39 אלף תושבים ביהודה ושומרון ופחות מ-45 אלף תושבים בגוש דן.
אלעד בן-זקן הוא סטודנט למשפטים ופעיל חברתי. חבר מערכת בכתב העת "משפט וממשל" ובקליניקה לזכויות אדם בהליך האזרחי באוניברסיטת חיפה. בעל ניסיון מחקרי בתחומי משפט וגזע, גבולות זכויות האדם בחברה הדמוקרטית ושוויון בעבודה.
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
דניאל חקלאי צודק שיהודה ושומרון / הגדה המערבית אינם כלולים בשטח מדינת ישראל, על פי החוק הישראלי.
אבל הוא טועה ש "התנחלויות ישראליות מנוגדות למשפט הבינלאומי". כלומר שליהודים אסור לחיות בשטח זה.
על פי החוק הבין לאומי שנקבע ב1921-1922 ע"י חבר הלאומים, יהודה ושומרון כלולים בשטח של המדינה היהודית, עם "התישבות יהודית צפופה".