צו איסור פרסום הוטל היום על חקירתו של אלמוני, שנכנס הבוקר לתחנת המשטרה בכרמיאל ואמר לשוטרים המופתעים, "אני רצחתי את רחל הלר, באתי להסגיר את עצמי". האיש, בשנות השבעים לחייו, נעצר ונשלח להסתכלות פסיכיאטרית. יהיו תוצאות חקירתו אשר יהיו, השדים שהיו רדומים בתיבת הפנדורה הקרויה "רצח רחל הלר" התעוררו ועומדים לחזור לחיינו.
גופתה של רחל הלר התגלתה בחולות קיסריה ב-24 באוקטובר 1974. על גופה היה סנדל אחד וחוט ניילון ששימש לחניקתה. הלר הייתה חניכה ומדריכה בצופים ומורה חיילת בצה"ל. ילדה טובה בת-ים. רציחתה הסעירה את דעת הקהל, והתקשורת לחצה על חוקרי המשטרה לפענח את הרצח במהירות.
מכאן החלה השתלשלות אירועים פתלתלה, שנשארה על סדר היום הציבורי כמעט 30 שנה, ודרכה כמעט על כל מוקש אפשרי. בהתחלה הופנה הזרקור ל"חוגי שמאל קיצוניים", שמהם, כך טענו החוקרים, יצא החשוד הראשון ברצח, יורם ביכונסקי.
תיאורי פריצות מינית במפגשים סגורים של קומוניסטים, ריתקו את קוראי מדורי הפלילים הצמאים לסנסציה, עד שביכונסקי שוחרר, אחרי שהחוקרים השתכנעו שהוא לא יכול היה לבצע את הרצח. צמרת המשטרה הנבוכה מינתה את סנ"צ שאול מרכוס לחקור את כישלון שני צוותי החקירה הראשונים ולהוביל צוות חקירה שלישי – שעצר כחשוד ברצח בחור מעכו בשם עמוס ברנס.
ברנס נשבר בחקירה והודה ברצח. הוא הורשע ונדון למאסר עולם, למרות שלאורך כל משפטו טען שההודאה נגבתה ממנו באלימות ותוך מניעת שינה ובלי שניתנה לו אפשרות להתייעץ עם עורך דין. הוא ריצה את מלוא העונש שקיבל (שנקצב לבסוף ל-12 שנות מאסר, ממנו נוכו לו שליש) והמשיך להילחם על חפותו גם אחרי ששוחרר, עד שהשופטת דליה דורנר אישרה לו ב-2002 משפט חוזר.
בהחלטתה מנתה דורנר פגמים רבים שנפלו בחקירה, ואף שלא השתכנעה בחפותו של ברנס, החליטה שהוא זכאי למשפט חוזר. חיים כהן, השופט שהרשיע את ברנס במשפט הראשון, התקשר ממיטת חוליו לדורנר והודה לה על תיקון "העוול שאני עשיתי", כדבריו. זו היתה שיחת הטלפון האחרונה בחייו. עמוס ברנס היה אחד מנושאי הארון בהלוויתו.
כעבור כמה חודשים החליט בית המשפט לזכות את ברנס ב"זיכוי אילם", כלומר ללא שמיעת הראיות, ומבלי לקבוע אם הנאשם עשה את המעשים המיוחסים לו או לא, וזאת אחרי שהתביעה הודיעה שהיא אינה מעוניינת לנהל את המשפט.
הסאגה המשפטית הזו פרנסה אינספור כתבות עיתונות, סרטי טלוויזיה ולפחות שלושה ספרים ("רצח רחל הלר: אנטומיה של חקירה" מאת ברוך לשם, "עמוס ברנס – מאבקו של חף מפשע" שכתב שלמה ולדמן ו"האמת על פרשת ברנס" שכתב חוקר המשטרה בדימוס עזרא גולדברג, שהיה הכוח המניע שהוביל לבסוף לזיכויו של ברנס).
אם כל זה מזכיר לכם את הסידרה שראיתם אתמול לפני השינה ב"נטפליקס", זה בגלל שהשדים האלה שמתעוררים עכשיו, הם הכוכבים האמיתיים של גל סדרות "פשע אמיתי", מובילות הצייטגייסט וכוכבות הרייטינג של עולם הדוקו העכשווי.
הג'ינקס, Making a Murderer, המדינה נגד או ג'יי סימפסון, המדרגות, סיפורו של טד בנדי – בכולן משתרך שובל ארוך של גופות ואחריו שובל ארוך לא פחות של שאלות: על האמון במשטרה, בפרקליטות ובמערכת המשפט, ועל היכולת שלנו לרדת לחקר האמת ולהבדיל בין עוול לצדק.
נושאי הדגל של ז'אנר סדרות הפשע האמיתי בישראל הם יותם גנדלמן, ארי פינס ומיקה תימור, שסדרת הדוקו שלהם, "צל של אמת", החזירה למרכז סדר היום את רצח תאיר ראדה.
בחדר העריכה בשכונת מונטיפיורי בתל אביב, הם מסיימים עכשיו לערוך את "צל של אמת 2 – רוצח בכביש החוף". בסדרה, שתעלה בקרוב (ב"הוט 8"), הם חוזרים אל גל מקרי הרצח של בחורות צעירות בשנות השבעים, ומוכיחים את הטענה שמאחורי כל מעשי הרצח ההם עמד רוצח סדרתי אחד.
והבולט שבין מקרי הרצח הללו, הוא רצח רחל הלר.
תושב כפר ראמה התייצב היום (שני) בתחנת המשטרה בכרמיאל ומסר הצהרה לפיה רצח את החיילת רחל הלר ואדם נוסף. הוא נשלח להסתכלות פסיכאטרית וצו איסור פרסום הוטל על הפרשה.
הלר נרצחה בשנת 1974 כשהייתה בת 19 וגופתה התגלתה סמוך לקיבוץ שדות ים. הפרשה הסעירה את המדינה עקב סימני התעללות קשים שנמצאו על גופה והיעדר קצה חוט.
ב-1976 הורשע עמוס ברנס ונשפט למאסר עולם. בעקבות שורת תקלות ועיוותים בחקירתו על ידי המשטרה, נקצב עונשו והוא שוחרר ב-1983, מבלי שזוכה. ב-2002 נקבע לו משפט חוזר, במסגרתו קבע בית המשפט שהוא יפוצה בכ-5 מיליון שקלים. ברנס נפטר ב-2011. הרצח נותר עד היום ללא פענוח.
אימת המלחמה עשויה להשפיע על העמדות, התחושות וההתנהגות של בני האדם. אנשים שחווים מלחמה עלולים לחוש פחד וטראומה ולאבד את הרגשת הביטחון שלהם. לעתים, ניסיון המלחמה גורם להם לזוז בדעותיהם הפוליטיות או לשנות את תפיסותיהם הערכיות. אך האם המלחמה משפיעה גם על מנהגיהם הדתיים של אנשים ואף על אמונתם באלוהים?
מספר מחקרים אקדמיים עונים על שאלה זו בחיוב ומצביעים על כך שאנשים מתחזקים באמונתם הדתית ומגבירים את השתתפותם בפולחן דתי בעקבות מלחמות.
פרופ׳ אסיף אפרת הוא עמית מחקר בכיר במכון לחירות ואחריות באוניברסיטת רייכמן.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
האבסורד הוא שככל שאנשים נדפקים יותר הם מתפללים יותר חזק לאלוהים שיפסיק לדפוק אותם. מלכתחילה, אנשים דתיים הם בעלי אישיות המאפשרת להם לשקר לעצמם ולזרום עם השקר הזה. לכן קל להם להשיג את הנחמה ע"י חיזוק השקר. לא סתם נאמר שהדת היא אופיום להמונים.
אחרים בעלי אישיות ביקורתית ורציונלית יותר עשויים לדחות את השקר של הדת, אך לא ימצאו בזה שום נחמה מיידית – דחיית הדת דורשת אופי חזק ונחוש, בדומה למכור המחליט להגמל מהאופיום. למעטים יש את האופי הנדרש.
מספיק פילוסופיה. עכשיו הגיע הזמן לגלגל לי ג'וינט בדף של תהילים.
שתי התפתחויות דרמטיות מתרחשות לנגד עינינו – הקריסה המהירה של משטר אסד בסוריה, והידיעות על עסקת חטופים, שאולי הפעם הזאת בכל זאת נרקמת לקראת מימוש. על אף שאין קשר ישיר בין שתי ההתפתחויות, הרי ששתיהן קשורות ליום שאחרי כניסת דונלד טראמפ לבית הלבן. אם לחדד: הן מתייחסות לשאלה אם מדיניות ארצות הברית תישען על קטאר או על סעודיה.
בשורה התחתונה קטאר וטורקיה עומדות מאחורי הקבוצה שהשתלטה על סוריה, בעוד שסעודיה והאמירויות מנסות ליצור קשר עם קבוצות אחרות המתנגדות לאותה קבוצה.
פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על הבעיה הפלסטינית, וספר בלשנות על שורשי השפה העברית "סיפור שורש". הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.
בכיכר החטופים נזהרים כל מוצ"ש מזיהוי פוליטי. משפחות החטופים חושבות שביקורת על הממשלה והעומד בראשה תגרום לממשלה להקשיח את עמדותיה בעניין עסקה, עוד יותר ממה שהיא מקשיחה ומטרפדת עד עכשיו.
בגשר בגין ההפגנה כבר יותר ביקורתית. קוראת לבנימין נתניהו בשמו, מזכירה את ההפקרה ואת המוות של חטופים בשבי. הדוברים, ובראשם עינב צנגאוקר, לא חוסכים מילים בדרישה חד-משמעית לסיים את המלחמה ולחתום על עסקה כדי להציל את חיי החטופות והחטופים החיים.
איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
במלחמה בעקבות שואת ה-7 באוקטובר נוסדה "ברית דמים" חדשה בין ארגוני המחבלים המרכיבים את קואליצית הזדון וההפקרה של הדיקטטור ביבים שקרניהו. תשכחו מ"ברית דמים" עם אחינו הדרוזים. קבלו את "ברית דמים" בין הטפילים החרדים לבין הזיונות הדתית בראשותו של בצל (אין) אל סמרטוט רצפה. זו ברית של דם וכסף. כלומר סמרטוט הרצפה משלם פעמיים אחת, בחיי חיילים בני מגזרו ושתיים, תשלום לחרדים בכסף ותמיכה נלהבת באי גיוסם כדי שיחזיקו את קואליצית השואה. הוא עושה זאת בתמיכה חסרת פשרות של הבאבא בובות שלו. אלו רבני הזיונות הדתית שמוכנים לספסר בדם בניהם וחסידיהם, שאכן נופלים במאותיהם, כדי להגשים את חזון הדיקטטורה המשותף להם ולבאבא בובות החרדים. ועל הכל מנצח הדיקטטור הגדול, השטן ביבים שקרניהו.
ורוח הטורבינות על המים
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
"הזקנה היא הדבר הכי צעיר בחיי"
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם