ד"ר רות קלדרון
הזמן של
ד"ר רות קלדרון

ד"ר רות קלדרון היא מייסדת עלמא בית לתרבות עברית, חוקרת תלמוד, פועלת לקידום תרבות עברית ישראלית ויהודית, ולעיצוב מרחב ציבורי הומניסטי ליברלי ועשיר בתרבות. צילום: גבריאלה פסו.

אחד בספטמבר - חג הלימודים הישראלי

כל אדם שגדל בישראל מכיר את תחושת ה"אחד בספטמבר".

ההתרגשות והקושי לישון בערב לפני, הכנת הילקוט החדש, ריגוש העפרונות המחודדים, המחברת הריקה עדיין, החולצה המחכה לבוקר, דף חדש. המעבר מכיתה לכיתה מיסגר את השנה ואת מי שהיינו. "טתניק", "יודניק".

ההתרגשות והקושי לישון בערב לפני, הכנת הילקוט החדש, ריגוש העפרונות המחודדים, המחברת הריקה עדיין, החולצה המחכה לבוקר, דף חדש. המעבר מכיתה לכיתה מיסגר את השנה ואת מי שהיינו. "טתניק", "יודניק"

לצד ההתחלה החדשה בלימודים אחד בספטמבר היה גם מפגש עם החבורה איתה גדלנו. עם ה"כיתה". שותפים-עדים להתבגרות המלווים את חיינו. כמו ששרה חוה אלברשטיין "ויויו גם".

האינטימיות עם חברי הילדות, החברים לכיתה, נובעת בין השאר מכך שאין מעשה קרוב ואישי יותר מהלימוד. מי ששומע אותנו חושבים, מתנסחים, מתלהבים או כועסים במפגש עם רעיון או טקסט, מכיר אותנו באופן עמוק.

לאחר שתים עשרה  או שמונה עשרה ולפעמים אפילו עשרים שנות לימוד, כביכול מסתיים פרק הלימוד. ה"כיתה" מתפרקת וכל אחד הולך לדרכו, ליישם את הלימוד בתוך חייו.

אני מבקשת לחלוק על המושג "סיום הלימודים".

התרבות היהודית רואה את האדם כ"נפש לומדת" כל חייו. הלימוד הוא תמידי. אין לו סוף. והמשך לימוד בספירלה של התבגרות ונסיון היא מן המקורות החשובים של סיפוק ומשמעות בחיינו. דמות המופת היא תלמיד החכם. מי שהוא לנצח תלמיד של חכם. גם כשהחכים.

התרבות היהודית רואה את האדם כ"נפש לומדת" כל חייו. הלימוד הוא תמידי. אין לו סוף. והמשך לימוד בספירלה של התבגרות ונסיון היא מן המקורות החשובים של סיפוק ומשמעות בחיינו

אופן הלימוד הבית מדרשי מציע דרך מסורתית-חדשה. הלימוד מתמקד ב"ספרים הגדולים" של התרבות העברית והכללית: מקרא, משנה, תלמוד, קבלה וחסידות, שירה, ספרות, הגות ופילוסופיה.

הפדגוגיה הבית מדרשית שונה מן הלימוד האקדמי הנהוג בבתי הספר, שהוא פעמים רבות חד צדדי: המורה מרצה והתלמיד מקשיב וכותב. היא משותפת והדדית: קהילת הלומדים מחולקת לקבוצות קטנות, "חברותות", הלומדות באותה שעה את אותו הטקסט. הלימוד אינו דומם אלא נעשה ביחד, בקריאה משותפת בקול רם וב"כניסה" זה לתודעתו של זה.

הקשב והסקרנות לשמוע כיצד אדם אחר קורא טקסט ראשוני, והנכונות לשתף אותם באסוציאציות, בהקשרים, ברעיונות האישיים, מייצרים תרבות לימוד אינטימית.

תרבות, שמצד אחד מקרבת אותנו אל המקורות הקלאסיים היהודיים והאחרים, ומצד אחר מחברת אותנו להווה. ומנסיוננו בתנועת ההתחדשות היהודית בשלשה העשורים האחרונים, היא בונה קהילה, מכשירה מנהיגי תרבות עשירים ובקיאים בנכסי הרוח של העבר, היודעים ליישם אותם לעתיד ומעניקה השראה.

אני מבקשת להציע חידוש על לוח השנה שלנו: חידוש חוצה גילאים ושלבי חיים – מעתה כולם מתחילים ללמוד באחד בספטמבר. כולם, במובן כל מי שנפשו חשקה בשמחת הלימוד.

אני מבקשת להציע חידוש על לוח השנה שלנו: חידוש חוצה גילאים ושלבי חיים – מעתה כולם מתחילים ללמוד באחד בספטמבר. כולם, במובן כל מי שנפשו חשקה בשמחת הלימוד

האחד בספטמבר, הצרוב בתודעתנו מן השנים בהן היינו ילדים ולתוך השנים בהן אנחנו מלוים ילדים ונכדים לבית הספר – עשוי להיות יום בו יחגגו בכל יישוב בישראל, יושבי ספסלי בתי הספר ביחד עם סטודנטים ובוגרים, ילדים, הורים וסבים, יהודים וערבים ונוצרים: בגנים, בבתי הספר, בספריות ובתקשורת – את שמחת הלימוד. בכל שנה תיפתח שנת לימודים לכל אדם הרוצה בכך.

בכל שנה נזמין כל אדם בישראל לבחור אתגר – משימת לימוד שנתית: זו יכולה להיות קריאה יומיומית בספר בראשית או במשלי, תהילים, שיר השירים, או עיון בכתבי פרויד, בשירת לאה גולדברג או אורי צבי גרינברג, לימוד מסכת במשנה או עיון בתפיסת המוסר של שפינוזה.

הלימוד יכול להתרחש בחבורה שכבר מכירה את עצמה או בחבורה שתתכנס לשם הלימוד; עם או בלי מנחה או מורה. כל אדם לפי תשוקתו ללמוד ולפי האופן בו מתאים לו ללמוד.

אפשר שנשוב אל מחברות ה"שורה" החומות ואפשר שנלמד במחשב או בנייד. העפרון המחודד יכול להיות העכבר והאצבע שלנו. ובעיקר יערב את הרוח והלב שלנו שתמיד איתנו בכל מקום ובכל זמן.

בכל שנה נזמין כל אדם בישראל לבחור אתגר – משימת לימוד שנתית: קריאה יומיומית בספר בראשית, משלי, תהילים, או עיון בכתבי פרויד, או בשירת לאה גולדברג. לימוד מסכת במשנה או עיון בתפיסת המוסר של שפינוזה

אחד בספטמבר כחג הלימודים הישראלי, יחבר את תקופת השנה לערך הלימוד ולפתיחת שנת הלימודים, הוא עשוי ליצור שפה משותפת עשירה וחיבור עמוק ומשמעותי לישראלים בני קהילות שונות במקום המאחד את כולנו. בלימוד.
אז מה תלמדו השנה?

ד"ר רות קלדרון היא מייסדת עלמא בית לתרבות עברית, חוקרת תלמוד, פועלת לקידום תרבות עברית ישראלית ויהודית, ולעיצוב מרחב ציבורי הומניסטי ליברלי ועשיר בתרבות. צילום: גבריאלה פסו.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 636 מילים ו-1 תגובות
כל הזמן // יום שישי, 14 בינואר 2022
מה שחשוב ומעניין עכשיו

דיווח: בפרקליטות מעריכים – נתניהו יסכים לעסקת טיעון

מחירי הדירות ממשיכים לזנק: בתוך שנה התייקרות של 10.6% ● שקד: מעריכה שמפברואר 2023 לא נצטרך יותר ויזה לארה"ב ● אלרעי פרייס נגד שרת החינוך: "היא לא מודעת למה שקורה בתוך בתי הספר" ● מנכ"ל משרד הבריאות: "אם נראה שהמספרים יעלו במהירות – ניאלץ להמליץ על סגר" ● גנץ ולפיד הודיעו רשמית: ועדת חקירה לפרשת הצוללות תעלה לאישור הממשלה בראשון

עוד 45 עדכונים

זכויות האדם וזכויות הפרט בזמן מגפה

הרחק מן העין הציבורית, אבל נוכחות בהחלט ברעננה ובתל אביב, ליד בתיהם של שרי הממשלה וראשיה, ממשיכות להתקיים הפגנות מחאה נגד מדיניות הממשלה בכל הנוגע לטיפול במגפת הקורונה. ההפגנות הללו מערבות בתוכן מתנגדי חיסונים יחד עם בני אדם חכמים ונאורים, חלקם מוכרים לי ויקרים לי אישית, המפגינים בעד זכויות הפרט של אזרחים במדינה דמוקרטית.

הרחק מן העין הציבורית, אבל נוכחות בהחלט ברעננה ובתל אביב, ליד בתיהם של שרי הממשלה וראשיה, ממשיכות להתקיים הפגנות מחאה נגד מדיניות הממשלה בכל הנוגע לטיפול במגפת הקורונה

המוחים נגד מדיניות הממשלה יוצאים נגד ההגבלות שהוּשׁתוּ, מכוח התו הירוק והתו הסגול ודומיהם, נגד הבלתי-מחוסנים. הם חווים הגבלה בחופש התנועה, העיסוק והלימוד שלהם, הדרה ממקומות העבודה, הלימוד והמסחר, ורואים בהגבלות הללו כרסום חמור של זכויות הפרט והאזרח ופגיעה בדמוקרטיה.

השׂיח על זכויות אדם ופרט ומיעוט בזמן מגפה טָעון במיוחד. הוא מציב משני עברי התהום בני אדם, שבכול סיטואציה אחרת חשים עצמם כשייכים לאותו מחנה, לצד ההומניסטי של האנושות, לצד הדוגל בחירות, בצדק ובשוויון לכל בני האדם באשר הם.

החציון הזה הוא קודם כול אידיאולוגי. מעברו האחד ניצבים מי שמאמינים, כי בזכויות היסוד של האדם ושל היחיד אין לפגוע בשום מצב, יהא אשר יהא, וכי אין לשום שלטון, בשום זמן ותחת שום נסיבות, לשלול מאזרחיו את חירותם, ובתוכה חירות העיסוק, הלמידה, התנועה והמסחר.

מעברו האחר נמצאים מי שמאמינים, כי דמוקרטיה במהותה אינה מבנה יסוד קולקטיבי המיוסד על חירות אישית מוחלטת, אלא מבנה המתכונן מכוח מסירת מקצת מחירויות היסוד של האדם להנהגה נבחרת, שתפקידה הוא להבטיח את שלום אזרחיה ואת חירותם היחסית.

הוגה הדעות אליאס קנטי, בספרו המונומנטלי "ההמון והכוח", תיאר היטב את ההבדל בין מחלה לבין מגפה. השוני המהותי ביניהן, כך כתב, ואני מצטט אותו מתוך הזיכרון, שכן ספרו אבד לי, הוא שמחלה נהפכת למגפה מכוח התנהגותו של ההמון. בכוחם של בני אדם להכריע האם מחלה כלשהי, שיש לה נתונים טבעיים להיהפך למגפה, אכן תיהפך לכזאת, מכוח הכרעותיהם והתנהגותם.

הוגה הדעות אליאס קנטי, בספרו המונומנטלי "ההמון והכוח", תיאר היטב את ההבדל בין מחלה לבין מגפה. השוני המהותי ביניהן, כך כתב, הוא שמחלה נהפכת למגפה מכוח התנהגותו של ההמון

מגפת הקורונה, שלא כמו מגפות קודמות לה, נפלה על האנושות בעידן הגלובליזציה, הרשתות החברתיות ומתח גובר בין ממשלים טוטליטריים לבין ממשלים דמוקרטיים. הגלובליזציה, שבאה לידי ביטוי במדיניות "השמיים הפתוחים" הקלה על התפשטות המחלה הוויראלית והפיכתה למגפה מכת עולם.

הרשתות החברתיות, בפריצות המוחלטת של התכנים המופצים בהן, הגבירו את החשדנות, העוינות והניכור שחשים אזרחים, בכול רחבי תבל, כלפי ממשלות, תאגידים רפואיים, כלי התקשורת ומדע הרפואה.

המתח בין הממשלים הטוטליטריים לבין הממשלים הדמוקרטיים, וערעור הדמוקרטיות במקומות שונים בעולם, ובהן גם ארה"ב וישראל, החריף את החשדנות, העוינות ואי האמון שחשים אזרחים כלפי מנהיגיהם וממשלותיהם, והוא שעורר את גלי המחאה האדירים נגד ניסיונות הממשלות השונות להתמודד עם המגפה.

היצירתיות האבולוציונית של וירוס הקוביד, יכולתו להשתנות תדיר, בעיקר בקרב קהילות אנושיות עניות, שמערכות החיסון של תושביהן ירודות משל אחיהם במדינות המערב, מאפשרת למגפה הזאת להכות באנושות גל אחרי גל. עובדה זו מחריפה את יסוד אי-הוודאות, שחווה האנושות כולה, ובתוכה כל אדם ואדם.

המגפה והמדע רצים זה לצד זה, בכיוונים מנוגדים. האנושות ממציאה חיסונים ותרופות, מייצרת ומפיצה אותם במהירות שיא, במדינות המפותחות, אך למצער לא במדינות העניות, והממשלים במדינות שונות ברחבי תבל מוצאים עצמם פועלים בתוך יסוד עמוק של אי-ודאות, מטילים על אזרחיהם גזרות חדשות לבקרים, משנים את נהלי הבדיקה, הבידוד והאשפוז, ומבקשים לאזן בצורה לוליינית ממש בין זכויות האדם לבין מידת יכולתן של מערכות הכלכלה והבריאות, החינוך והתעסוקה, הרווחה והביטחון, לעמוד מול ההסתערות של גלי המגפה.

המתח בין הממשלים הטוטליטריים לבין הדמוקרטיים, וערעור הדמוקרטיות במקומות שונים בעולם, ובהן ארה"ב וישראל, החריף את החשדנות והעוינות שחשים אזרחים כלפי מנהיגיהם

אי-הוודאות שרוב ממשלי העולם פועלים בתוכה מחייבת אותם לפעול בנסיבות משתנות תדיר ולשנות את נהליהן ומדיניותן ללא הרף. זה מכניס את האזרחים במקומות שונים בעולם לרמה גבוהה של חרדה, של אי-ודאות ושל תסכול. זה גם משפיע על המצב האישי והנפשי של כול אחד ואחת מאתנו.

בתוך התעוקה המתמדת הזאת, כול אדם מגיב ופועל אחרת. מי שמלכתחילה אישיותו טוטלית ודעותיו וערכיו יצוקים כדוגמות, נסוג למצב של מגננה על ערכיו, על שלמות גופו, על חירותו על גופו, אבל אגב כך שוכח עקרון מהותי ומכריע של הציוויליזציה – ערבות הדדית. ואילו מי שמגלה גמישות נפשית למול אי-הוודאות ואינו חושד בשלטון, במדע או בתאגידי התרופות, מקבל על עצמו את ההגבלות המסוימות והמשתנות הממלאות את חיינו כעת, כדי לשרוד וכדי להגן על זולתו.

הדרך היחידה שבה נוכל לעבור את המגפה הזאת עוברת דרך ערבות הדדית. ראשית, בערבותן של מדינות המערב למדינות אפריקה ושאר המדינות העניות, שחייבים להגיע לחסן את תושביהן באותו מדרג חיסונים כמו במערב. שנית, בחשיפת כל הסכמי הסחר עם חברות התרופות, כדי לרוקן את תיאוריות הקונספירציה ממהותן, ואז בהשתת חיסוני חובה על אוכלוסיית העולם כולה, והגבלת מי שאינם מוכנים להתחסן בהם.

זכותו של אדם לחירות גופו, עיסוקו, תנועתו, לימודו ומסחרו היא מוחלטת, כול עוד אינה פוגעת בזכויות יסוד אלה של זולתו. אך כאשר מיליוני בני אדם בכול ארץ מסרבים להתחסן (מלבד מי שיש להם סיבות רפואיות ודאיות לכך) מתוך אידיאולוגיה, מסרבים לחסן את ילדיהם ועל ידי כך חושפים אותם לתסמונת פימס ולונג קוביד, והופכים אותם לחשופים לחולי ולמוות, הם עלולים להימצא, שלא מתוך כוונת זדון, פוגעים לא רק בעצמם ובילדיהם, אלא במרקם החברתי הכולל.

אי אפשר לקיים מדינה ומערכות חינוך ובריאות, תעסוקה וכלכלה, ביטחון ותשתיות פעילות ומתפקדות, בשעה שמאות אלפי בני אדם נמצאים מאומתים לקורונה, נכנסים לבידוד, נעדרים ממקומות העבודה שלהם וממלאים את בתי החולים וחלילה את בתי העלמין. הדרך היחידה להתגבר על כל אלה ולמנוע התמוטטות של מסגרות שלמות היא בחיסון, שגם אם אינו מונע הידבקות והדבקה, הוא מונע בוודאות חולי קשה וגם מוות, לא רק אצל בני הגיל השלישי, גם אצל ילדים.

הדרך היחידה למנוע התמוטטות של מסגרות שלמות היא בחיסון, שגם אם אינו מונע הידבקות והדבקה, הוא מונע בוודאות חולי קשה וגם מוות, לא רק אצל בני הגיל השלישי, גם אצל ילדים

גל האומיקרון הביא, בשבוע האחרון, להכפלה מדהימה ומדאיגה בתחלואת ילדים ובאשפוזם. הערים בארה"ב שבהן היכה האומיקרון ראשונות מתחילות להראות נסיקה במספר המתים. אל תתנו לילדיכם להפוך לקורבנות האמונות שלכם, או לחששכם מפני קונספירציות חובקות תבל, המושתלות דרך שתלים זעירים באנושות, כדי להפכה לבובות. לא מדובר פה במזימה גלובלית של סין, של ביל גייטס או של חברת פייזר. מדובר במגפה, שכבר הדבירה מיליוני בני אדם, ומאיימת על האנושות.

אילן שיינפלד (1960) הוא סופר ועורך, לשעבר עורך ספרותי ב"על המשמר" ודובר "הקאמרי," כיום עורך ומורה לכתיבה, ואב יחידני גאה לתאומים שנולדו בפונדקאות בהודו. חתן פרס ראש הממשלה לסופרים (1990, 2015), ותושב הגליל המערבי. ממייסדי וחברי המפלגה הדמוקרטית. מרגיש שהדמוקרטיה היא מה שלוקחים לך כשאתה עסוק בגידול ילדים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
טועה לחלוטין בסיפור הנוכחי. החיסון לא מגן מפני הידבקות ולא מונע תחלואה ובידודים המוניים ולכן הלא מתחסנים אולי מסכנים רק את עצמם אבל לא אחרים ולא את התנהלות המערכת. אין הצדקה להמשיך עם ה... המשך קריאה

טועה לחלוטין בסיפור הנוכחי. החיסון לא מגן מפני הידבקות ולא מונע תחלואה ובידודים המוניים ולכן הלא מתחסנים אולי מסכנים רק את עצמם אבל לא אחרים ולא את התנהלות המערכת. אין הצדקה להמשיך עם הלחץ והכפייה עליהם. יש להתנצל בפניהם ובפני כל הציבור על השקר הגדול שהודו בו כבר שהתו הירוק מונע הדבקה כלשהי ושלא מחוסנים מסכנים את הציבור יותר מהשאר. כששקר רודף שקר ומשסים ציבור אחד בשני לצורך תעמולה ומניפולציה למה שנאמין?

עוד 973 מילים ו-1 תגובות
הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

עולם שלישי, 20 דקות מירושלים

הרע: קשה לתפוס ולהכיל את הפער בין התפאורה הנהדרת של הרי השומרון והגאיות המוריקים לבין ההתעללות שחבל הארץ הזה סופג ● הטוב: עדיין מוקדם לחלוץ בקבוק שמפניה, אבל ההשקה של הרכבות החשמליות מתחילה להשליך על רמת זיהום האוויר ● וטיפ לט"ו בשבט: הצבע הטבעי של פפאיה אינו אדום בוהק, למשמשים אין גוון כתום זרחני וקיווי לא אמור להיראות כמו פנס ירוק

עוד 561 מילים

למקרה שפיספסת

אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
פּוֹלִיגְרָף 116

פעם אחר פעם מתברר, שהבעיה היא אף פעם לא עם הפוליגרף עצמו, אלא תמיד עם מה שעושים איתו

עוד 1,425 מילים

השופט הכי שמרן עומד מאחורי אחד מפסקי הדין הכי אקטיביסטים

השופט אלכס שטיין הוכיח השבוע כי בניגוד לתווית שהוצמדה לו כשופט שמרן, הוא מסוגל להפיק את אחד מפסקי הדין האקטיביסטיים ביותר שנכתבו בתולדות בג"ץ ● ההיבריס של מנדלבליט נבנה על ידי בג"ץ פעמיים: כשאיפשר את מינויו ליועמ"ש, וכשהעניק לו חסינות במשך שש שנים על כל החלטה שקיבל ● ונתניהו יצטרך לוותר על מיליוני שקלים מהמדינה כדי להימנע מהחלטה בשאלת הקלון ● פרשנות

עוד 1,681 מילים ו-1 תגובות

מגפת הקורונה היא מגפת האגואיזם

אסור לנו להתעלם מהפיל שבחדר, מגפת הקורונה מסמנת בקווים ברורים את ההבדל בין האזרחים שמוכנים לתרום לחברה ולחוסנה לבין האזרחים שלא מוכנים ומעדיפים את האינטרס האישי הפרטי על פני האינטרס הכללי.

יצא לי לדבר עם כמה מתנגדי חיסונים וכמות הסיפורים העצמיים שלהם הצליחה להדהים אותי.

אסור להתעלם מהפיל שבחדר, מגפת הקורונה מסמנת בקווים ברורים את ההבדל בין האזרחים שמוכנים לתרום לחברה ולחוסנה לבין אלה שמעדיפים את האינטרס האישי על פני האינטרס הכללי

לדוגמה: מתנגדת אחת אמרה שמאד מוזר לה שבכל מקום בעולם ה"סיפור הזה של הקורונה" קיים, זאת אומרת, היא כל כך לא מאמינה בשום נתון ועובדה שאפילו מציאות שנמצאת בכל העולם, מציאות שמגובה במספרים ונתונים, לא מצליחה לשכנע אותה שזו האמת.

תופעת מתנגדי החיסונים/ מכחישי המגפה ניזונה משני מקורות עיקריים לפי דעתי:

1

השתלטות הרשתות החברתיות על השיח הציבורי. וחמור הרבה יותר מכך, השתלטות הרשתות החברתיות על התודעה הקולקטיבית של תרבות המערב ויצירת מציאות שבה אין אמת, אין עובדות, פוסט מודרניזם שיצא מכלל שליטה באופן קיצוני. פוסט מודרניזם שמביא אותנו לימי הביניים החדשים, ההמון מאמין בפיות, שדים וסיפורי סבתא בפייסבוק.

2

אגואיזם קיצוני של הפרטים בחברה המערבית. תפיסה של זכויות הפרט ואינדיבידואליזם קיצוני שבה לפרט יש זכויות בלתי מוגבלות. אותו סוג של ליברטריאניזם אמריקאי שמוביל לזכויות פרט קטלניות כמו הזכות לשאת נשק, מוביל את האדם הפרטי ברחבי העולם המערבי לתחושה שאסור למדינה להתערב בחייו האישיים, תוך התעלמות מכך שרק המדינה היא הגוף שמסוגל לדאוג לבריאותו, לחייו, לביטחונו האישי. התעלמות מכך שכל שרות ציבורי שעובר לידיים פרטיות סופו לנצל את האזרח הקטן, לגבות ממנו יותר כסף ולתת לו שירות יותר גרוע.

השתלטות הרשתות החברתיות על השיח הציבורי, וחמור הרבה יותר מכך, השתלטות הרשתות החברתיות על התודעה הקולקטיבית של תרבות המערב, יצרו מציאות שבה אין אמת ואין עובדות

וכך השילוב הקטלני הנ"ל מוביל אותנו למצב הנוכחי שבו חלק גדול מאד מהאוכלוסייה מתחסן נגד הקורונה אך חלק קטן ולא מבוטל מתנגד להתחסן. החיסון למעשה לא מצליח לחסל את המגפה כי החלק הלא מחוסן ממשיך להפיצה. ועל כך יש להוסיף את אי לבישת מסכות הפנים בישראל כתופעה די ייחודית לעולם המערבי.

נקודה חשובה נוספת היא כמובן האוכלוסייה הפגיעה ביותר למחלה, אוכלוסיית הזקנים. אותה מתנגדת חיסונים, שמהווה דוגמה מייצגת לאנשים שנתקלתי בהם, אמרה בצורה מאד גלויה שהם כבר זקנים, הגיע זמנם. זאת אומרת מה אכפת לנו מהזקנים, גם ככה יש יותר מדי מהם בעולם. אם המגפה פוגעת בהם זה לאו דווקא דבר שלילי. בין כה וכה אוכלוסיית הזקנים היא אחת מהאוכלוסיות הפגיעות והחלשות כך שמאד קל לוותר עליה ולפגוע בה.

מה שמעניין אותי הוא איך אותם מתנגדי חיסונים היו פועלים ומתנהגים אילו הקורונה הייתה פוגעת בעיקר בילדים. אני מרשה לעצמי להניח שכל אחד ואחת מהם, ללא יוצא מן הכלל, היו מתחסנים למרות כל החששות.

ועוד דבר חשוב, חלק גדול ממתנגדי החיסונים מכחישים את היותם מתנגדים וממציאים לעצמם כל מיני סיפורים ותירוצים שעוטפים את האגואיזם הטהור שלהם. פתאום יש הרבה אנשים רגישים, אלרגיים וכדומה.

מעניין אותי איך מתנגדי החיסונים היו נוהגים אילו הקורונה הייתה פוגעת בעיקר בילדים. אני מרשה לעצמי להניח שכל אחד ואחת מהם, ללא יוצא מן הכלל, היו מתחסנים למרות כל החששות

הפתרון היחידי הוא פגיעה כלכלית באותם מתנגדים שאין סיבה רפואית להתנגדותם. ללא תעודת התחסנות ישלמו מס נוסף שיגבה על ידי קופות החולים.

יונתן אורון, בן 43, גר בכפר ורדים בגליל. נשוי ואב לשלושה. בשנים האחרונות עובד כמורה להסטוריה. בעל תואר ראשון במדע המדינה מהאונ' העברית ותואר שני במנהל ציבורי מאונ' תל אביב. כותב וכותב בזמנו הפנוי. לאחרונה כתב ספר פרוזה שמחפש עדיין בית לצאת לאור. אוהב להיות בים ומחכה נואשות שיפתחו השמים לטיסות לחו"ל. חושב שאנו בעיצומה של מלחמה על דמותה של מדינת ישראל בדורות הבאים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
כמה נוח לשכוח שכל אותן אוכלוסיות קשישים ונכים שהמערכת כל כך חרדה פתאום לבריאותם הוזחו במשך שנים, קשישים מתים מקור בבתיהם ואין להם כסף לקנות תרופות, נכים צריכים לצאת על כיסאות הגלגלים של... המשך קריאה

כמה נוח לשכוח שכל אותן אוכלוסיות קשישים ונכים שהמערכת כל כך חרדה פתאום לבריאותם הוזחו במשך שנים, קשישים מתים מקור בבתיהם ואין להם כסף לקנות תרופות, נכים צריכים לצאת על כיסאות הגלגלים שלהם לכבישים להפגין ומתמודדי פוסט טראומה מתאבדים בהמוניהם.. מערכת בריאות שהוזנחה שנים… אבל הלא מחוסנים אשמים באגואיזם. אנשים שמעיזים להעלות ספק צודק על יושרת המערכת ודאגתה לאזרחיה ומסרבים להיות מוזרקים בכפייה כל חודשיים אשמים באגואיזם. גם עכשיו כשראש הfda, ראש הממשלה וכל מדען ורופא שתשאל יודו שאין היגיון אמפידיולוגי בתו הירוק, שהוא לא מגן מהדבקה ולא מפחית אותה, כשבעצם הודו שהדירו ציבור שלם, מנעו ממנו פרנסה וחיים נורמלים ושיסו בו ציבור אחר על סמך שקר מוחלט, ועדיין לא מחוסנים אשמים. עלייה חדה במתים צעירים מדום לב בשנה וחצי האחרונות, מסמכים חסויים עם חברת פייזר, הסתרות, השתקות ותעמולה שניזונה בעיקר מהפעלת לחץ ושקרים ואחרי כל זה עדיין הלא מחוסנים אשמים באגואיזם?

מגפת הקורונה עושה עימנו חסד. היא מסירה את המסכה מעל הפשיסטים. מעל הלאומנים. מעל שונאי הזרים והאחרים. כותב הפוסט, יונתן אורון, בהחלט נמנה על הקבוצה הפשיסטית. הרי מהי ההגדרה של הפשיזם: "ה... המשך קריאה

מגפת הקורונה עושה עימנו חסד. היא מסירה את המסכה מעל הפשיסטים. מעל הלאומנים. מעל שונאי הזרים והאחרים. כותב הפוסט, יונתן אורון, בהחלט נמנה על הקבוצה הפשיסטית. הרי מהי ההגדרה של הפשיזם: "המדינה עומדת בפשיזם כערך עליון – למדינה יש ערך מוסף מסכום חלקיה. המדינה דואגת לפרטים, ומותר לה לעשות הכל למען העם ובשמו. לצורך זה מעניקים הפרטים לה את חירותם מרצון."
וזה החזון שמר אורון חולם עליו. זה אולי לא יפה לגלות בגיל 43 שאתה פשיסט, אך זו המציאות כפי שמתבטאת בפוסט הזה.

הפשיסטים מעניקים למדינה את חירותם. והמדינה בתמורה מעניקה להם תו ירוק. הפשיסט מסתובב בעולם ויכול להיכנס לכל מקום רק בזכות הסריקה. הפשיסט מעניק למדינה את הסמכות לסרוק אותו לטובת המדינה. לטובת הכלל.

לפשיסטים אין בעיה עם אלה שאין להם תו ירוק. מבחינתם הם האחר. והאחר לא קיים. את האחר יש להעניש. בהתחלה על ידי "מס נוסף שיגבה על ידי קופות החולים" ובהמשך? ההמשך ידוע. ההמשך התרחש רק לפני כמה עשרות שנים באירופה. הפשיסט גם מנדב אחרים להיות קאפו. הוא עצמו לא מתפלש בזוטות של "מס נוסף". את זה הוא נותן לקאפו לעשות. הכי קל להסתכל הצידה ולא לראות.

בפוסט הזה חושף מר אורון את בורותו בכל הנוגע לקורונה. לו היה מקשיב, שומע ולומד היה מבין כמה דברים על הוירוס, על המחלה, על החיסון והיה חוסך לעצמו התבזות בפוסט מופרך כזה. לפחות זכינו להכיר את דמות הפשיסט טוב יותר.
אך אורון לא קורא "רשתות חברתיות" הוא לבטח ניזון מהערוצים המסחריים שכל מה שהם יודעים זה לשדר שקרים והיסטריה.
לו היה עוקב בטוויטר היה מגלה שאין בעולם הסכמה על ה"חיסון" מסוג mRNA. חיסון שצריך לקחת 3 פעמים בשנה ולא מונע הדבקה, זה לא חיסון.
לו היה עוקב בפייסבוק היה קורא עשרות ומאות תופעות לוואי כתוצאה מה"חיסון".
לו היה קורא נתונים היה רואה שלא מת אף ילד מקורונה בשנתיים האחרונות אך כולם היסטריים לחסן ילדים.
לו היה מבין מי הם אנשי צוות הצט"מ שמחליטים עלינו היה קולט שעובדים עליו.
לו היה שואל מה קורה בעולם היה מגלה שאין מדיניות אחת מנצחת. וזו הישראלית היא אחת מהגרועות שבהן.
והכי חמור, יונתן אורון מתגולל על "מתנגדי החיסונים" שמוזנים על ידי פייק, כשהוא עצמו ממש כאן מפיץ פייק ושקרים: "החיסון למעשה לא מצליח לחסל את המגפה כי החלק הלא מחוסן ממשיך להפיצה". לו היה מסתכל על נתוני משרד הבריאות היה רואה שמי שמפיץ את הקורונה אלה הם המחוסנים מלא. אבל העובדות אף פעם לא מפריעות לאף פשיסט להפיץ את הרעל סביב.

הפשיסט לא תמיד מוכן להקריב את גופו למען המדינה, הוא בעיקר מוכן להקריב אחרים שלא מאמינים באמונה שלו. אנשים מסוגו של יונתן אורון הסתובבו ב 1933 ו 1934 ו 1935 ולא עשו כלום כשחוקים שונים נגד השכנים שלהם נכנסו לתוקף. הם לא עשו כלום, כי הם האמינו שהמדינה חשובה יותר. הם האמינו שמה שהמדינה מחליטה, זו האמת ויש לציית. אורון מייחל למדינה בו כולם יצייתו. והדרכון הירוק הוא אות הצייתן.

הפשיסט לא מוכן לקבל אנשים כמוני שלא מאמינים בממסד. לא מאמינים שהממסד פועל לטובת האזרחים. שלא מאמינים למילה מיוצאת מפיו של פוליטיקאי. עבור הפשיסט, המדינה היא מקור הסמכות העיקרי והיחידי. ואילו אני, לא חושב ככה. הסמכות היחידה על הגוף שלי ושל הילדות שלי היא עמוד השדרה המוסרי שלי.

משחקים היפותטיים של "מה היה קורה אילו הילדים היו חולים קשה", לא רלוונטיים. המציאות חזקה יותר מכל משחק. אני אשכרה בעצבים עכשיו. אנשים מסוגו של יונתן אורון עושים לי רע. הקלות שבה הפשיסט יוצא מהם היא מדהימה בעיני.

בימים אלה ממש בטיפול נמרץ באיכילוב נמצאת ידידה שלי בת 49 אחרי שעברה התקף לב. קרישי דם חסמו את העורקים והיה כפסע בינה ובין המוות. רק תגובה מהירה של הרופאים השאירו אותה בעולם הזה. היא שלושה חודשים אחרי הבוסטר. כמובן שהרופאים לא קושרים בין שלושת הזריקות לקרישי הדם שנוצרו. הם אובדי עצות ומחפשים את הסיבה. הם כמובן לא ימצאו אותה כל עוד לא יקשרו החסימה בלב ל"חיסון". וכמוה יש המונים. תופעות לוואי נוראיות שרק מי שלא מוכן לראות, לא רואה.

שני דברים אחרונים:
אני עצמי לא מחוסן. עברתי בקלות את הקורונה עוד ב 2020 ואין לי כל כוונה להתחסן. אם מר יונתן אורון רואה בי סכנה, הוא מוזמן להתחבר לפייזר באינפוזיה, לשים על עצמו שיריון ולבודד עצמו כמה שרוצה. רק שלא יטריד אף אחד עם ההיסטריה והפחדים שלו. יש כדורים טובים נגד חרדה.

ב 11/2021 שלחתי פוסט שנדחה על יד מערכת "זמן ישראל". בפוסט כתבתי את דעתי על הפשיסטים כמו יונתן אורון והמערכת לא היתה מוכנה לפרסם. כך שיש מצב שגם תגובה זו תיחמק ותצונזר. אסור להפיץ נרטיב אחר בתקופה הזו.

עוד 496 מילים ו-3 תגובות

תגובות אחרונות

עודכן לפני 4 שעות
זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

המערכת הפוליטית על סף רעידת אדמה

נתניהו כבר ניסה להגיע לעסקת טיעון עם מנדלבליט לפני שנתיים, בהסדר דומה לזה המתבשל בימים אלו ● מי שדחתה אז את ההסכם על הסף הייתה שרה נתניהו ● מאז, מצבו המשפטי והפוליטי של נתניהו החמיר - והוא מבין שהימים האחרונים של מנדלבליט הם הצ'אנס האחרון להסדר ● בליכוד מחכים במתח להחלטת שרה ומנדלבליט, אבל מתחילים לתכנן את היום שאחרי ● פרשנות

עוד 751 מילים

זה לא המרגלות, זה המידור

כתבי האישום שהוגשו אתמול נגד אזרחיות ישראל שלכאורה גויסו לרגל עבור איראן מעידים על נזק ביטחוני שולי ● אבל הם גם הוכחה לנחישות ולתחכום של איראן באיסוף מידע על ישראל ● והעובדה שהרשת הזו פעלה במשך כמה שנים מעלה סימני שאלה וצריכה להדאיג את מערכת הביטחון ● פרשנות

עוד 578 מילים

אין ועדת חקירה, המשפט זוחל והגוף המטייח אחראי על סודיות הדיונים

מערכות הביטחון והמשפט עושות הכול כדי למסמס את תיק 3000: התאריך לדיון הראשון במשפט, שאמור להתנהל בדלתיים סגורות, אפילו לא נקבע - והמלמ"ב, הגוף שלכאורה טייח תלונות על רכש האמל"ח, אחראי על סודיות הדיונים ● במקביל, המדינה מיהרה לתבוע חמש מרגלות לאיראן – תיק ללא תועלת או בצע־כסף ● איפה זה ואיפה 10 מיליון האירו של מיקי גנור ● פרשנות

עוד 1,537 מילים ו-1 תגובות

המהנדס מייקל קפלן, שהוביל את פרויקט החלל השאפתני להחלפת טלסקופ "האבל", מספר בריאיון מיוחד לזמן ישראל על המטרות של הטלסקופ החדש ג'יימס וב, על העלייה הזמנית לארץ, על רובוטים חלליים – וגם למה SpaceIL נכשלה להנחית גשושית על הירח: "הם היו זקוקים לעזרה אבל היו גאים. המנהלים לא היו מוכנים להקשיב"

עוד 3,547 מילים

דיווחים: המחלוקת היחידה שטרם נפתרה בין נתניהו לבין הפרקליטות - סוגיית הקלון

לפי הפרסומים האחרונים, סוכם שהאישום בשוחד ייגנז, ראש האופוזיציה יורשע במרמה והפרת אמונים, וייגזרו עבודות שירות ● הושלם פירוק גשר דב בהר מירון, שבו נהרגו 45 מתפללים ● תת זן חדש של האומיקרון - שעשוי להיות אלים ממנו - התגלה בישראל ● נציבת בתי הסוהר פרי העידה בפני הוועדה לחקירת הבריחה מכלא גלבוע: קיבלתי ארגון במצב בעייתי ● אלפים הפגינו נגד הממשלה בירושלים

עוד 46 עדכונים

הגיע הזמן לחוקק חוק שיאסור על הסדרי טיעון עם נבחרי ציבור

עסקת טיעון בין מנדלבליט לנתניהו, אם תיחתם, תהיה עסקה שערורייתית ומופקרת ● היא תסב נזק לאינטרס הציבורי הכללי, לשלטון החוק, לעקרון השוויון ולאמון הציבור בטוהר המידות של הממונים על אכיפת החוק ● אין ולא יכולה להיות עסקת טיעון עם נבחר ציבור כלשהו, שניתן יהיה לומר עליה כי היא משרתת את האינטרס הציבורי ● פרשנות

עוד 972 מילים ו-2 תגובות

בעקבות הרחבת חוק הפיקדון: שיטת מצליח של רשתות השיווק

רשתות שיווק גבו דמי פיקדון על בקבוקי משקה משפחתיים, על אף שאלה יוצרו לפני כניסת החוק לתוקף וכספי הפיקדון לא יוחזרו לצרכנים ● האם מדובר ברצף של טעויות נקודתיות או ניסיון לעשות רווח קל תוך הפרת החוק ופגיעה בסביבה?

עוד 785 מילים

הכפרים ליד חברון נחנקים משרפת פסולת ישראלית

תחקיר אם לפני האינתיפאדה השנייה רבים מתושבי הגדה המערבית היו עובדים בישראל, עתה חומת ההפרדה בשטחי C מאלצת אותם להתפרנס משרפת פסולת אלקטרונית ישראלית – מה שהביא לעלייה מטאורית בשיעורי הסרטן בכפרים הסמוכים לחברון ● תושבים מספרים: "אין ברחוב שלנו בית שאין בו מישהו שחלה בסרטן או נפטר"

עוד 2,637 מילים

חיילים נשלחו לבקש בדיקות מהוריהם או לקנות בעיר הסמוכה

התפרצות האומיקרון לא פסחה על צה"ל, והבלגן בצבא חוגג ● יש מחסור בבדיקות קורונה בבסיס ● חיילים מאומתים נשלחו מהבסיס לביתם ● הורים נקראו להסיע חיילים מאומתים ולהביא לילדיהם החיילים בדיקות ● שני מקרים של הדבקה בבסיסי צה"ל חושפים תמונת מצב כאוטית וחסרת שליטה ● דובר צה"ל: "אין מחסור בבדיקות אנטיגן" ● דו"צ על שליחת החיילים המאומתים לבתיהם: "נערכים להקמת מתקני החלמה ובידוד ייעודיים"

עוד 723 מילים

דיווח: נתניהו מוכן להודות בעבירות של הפרת אמונים כחלק מהסדר טיעון

מנדלבליט - לפי הפרסומים בנושא - דורש שבהסדר ייקבע שעל נתניהו ייגזרו עבודות שירות ● אף שסוכם שיתנהל משא ומתן על המשך הנטיעות בנגב, חברי רע"ם לא הגיעו להצבעות בכנסת; באופוזיציה ניצלו את הרוב שלהם וקידמו חמש הצעות חוק ● בניגוד להחלטת ליברמן קבע בג"ץ שלא ניתן לבטל את הסבסוד של מעונות היום לאברכים באמצע השנה ● אורה הרצוג הובאה למנוחות בהר הרצל

עוד 52 עדכונים
סגירה
בחזרה לכתבה