בעשרים וחמשה במאי נהרג ג'ורג' פלויד. בשבת, חמישה ימים לאחר מכן נהרג איאד אלחלאק, וכבר כמה ימים שמותם מצוי עימי ואני מהוסס אם לכתוב או לא לכתוב על כך, ומה ראוי לכתוב.
הפיד שלי מלא בתגובות של עמיתי, רבנים בארה"ב, המביעים את הזעזוע שלהם ממותו של ג'ורג' פלויד, המוחים וכואבים ואומרים "חיי שחורים נחשבים" – black lives matter. ובתמונות שלהם מהפגנות ואירועי מחאה אחרים בהם הם נושאים תפילה לעתיד טוב יותר ולמציאות טובה יותר.
האם החיבור בין שני המקרים מדוייק – לאו דווקא, האם למרות זאת הוא חיבור טבעי – נראה לי שכן. בשני המקרים מדובר במוות מיותר, עצוב, שאנו רוצים לקוות שיש דרך למנוע אותו בעתיד.
האם החיבור בין שני המקרים מדוייק? לאו דווקא, האם למרות זאת הוא חיבור טבעי – נראה לי שכן. בשני המקרים מדובר במוות מיותר, עצוב, שאנו רוצים לקוות שיש דרך למנוע אותו בעתיד
בשני המקרים יש חובת בירור עמוקה למערכת לבדוק האם יש לה כלים ודרך לדאוג שמקרים כאלו לא יישנו בעתיד. ובשני המקרים יש לנו כחברה חובה לשאול האם יש משהו בשגרה שלנו שיכול להשפיע על מקרים כאלו, ומה עלינו לעשות כדי שמקרים כאלו לא יישנו בעתיד.
הגמרא במסכת מגילה מביאה סיפור על כהן שהיה עיוור באחת מעיניו וגר בשכונתו של רבי יוחנן. הוא היה שותף בפולחן בית הכנסת, והיה עולה לברך יחד עם הכהנים האחרים. הגמרא תוהה כיצד הדבר ייתכן. הרי מדובר בכהן בעל מום שאסור לו לשמש בקודש. היא עונה שממכיוון שהיה דש בעירו – כלומר יוצא ובא בין בני המקום, וכולם היו מכירים אותו – מותר לו.
לפי הבנה זו האיסור על כהן בעל מום לשמש בקודש אינו נובע מפגם בו, אלא דווקא מפגם בנו. מהקושי שלנו להתבונן בו ולא להירתע. לכן ברגע שהוא יוצא ובא ביננו אנו לא חוששים מהפחד הזה ורואים בו שותף מלא בקהילה ובפולחן.
לכל אדם יש זהויות רבות בחלקן הוא בחר, וחלק מהם הוא נושא עימו מבלי שבחר בהן , הזהויות האלו יכולות להוות חלק מתחושת השייכות ותחושת הערך שלו, אך לעיתים הם גם מבנות אצלו רתיעה מבעלי זהויות אחרות.
לכל אדם יש זהויות רבות, בחלקן הוא בחר, וחלק מהם הוא נושא עימו מבלי שבחר בהן. הזהויות האלו יכולות להוות חלק מתחושת השייכות ותחושת הערך שלו, אך לעיתים הם גם מבנות אצלו רתיעה מבעלי זהויות אחרות
האתגר שלנו כחברה הוא לצמצם את החשש הזה, לבדוק האם יש מקומות בהם הוא מוצדק, ולזהות היטב את המקומות הרבים בהם הוא איננו מוצדק. איאד נהרג משום שהיה שונה, שתיים מן הזהויות שלו היו אוטיסט וערבי ושתיהן חיזקו את החשש של השוטרים.
האם יש דרך לצמצם את החשש הזה, האם יש דרך למנוע את המוות הבא?
אני רוצה להאמין שכן, אני סבור שככל שנעמיק את ההכרות שלנו עם אנשים השונים מאיתנו, נוכל לצמצם מקרים כאלו, ונוכל לתת כלים יותר מדויקים לעצמנו ולשוטרים להבחין בין סכנה אמיתית, לסכנה מדומיינת. ובנוסף, לתת לנו ולהם את היכולת לזהות מה הם הכלים המינימאליים הדרושים כדי למנוע את הסכנה, ומתי ניתן לעצור אדם שאנו חוששים ממנו, בלי להרוג אותו.
ביום שישי האחרון חברתי ליוזמה של חברות וחברים יקרים רבות ורבנים ומנהיגים מן הארץ והעולם וקיבלנו על עצמנו תענית. אני מקווה שהצלחנו להקדיש את היום הזה לתשומת לב לשונים מאיתנו, לפתיחת הלב והקהילות שלנו לשונות .
איאד נהרג משום שהיה שונה, שתיים מן הזהויות שלו היו אוטיסט וערבי ושתיהן חיזקו את החשש של השוטרים. האם יש דרך לצמצם את החשש הזה, האם יש דרך למנוע את המוות הבא?
אחת הברכות המרתקות במסורת היהודית היא "ברוך משנה הבריות". כלומר אנו מודים לאל שברא אותנו שונים ומאמינים שההבדלים מסייעים לנו לבנות עולם טוב יותר. עלינו לחזק את הברכה הזו במעשים שמעמיקים את ההיכרות שלנו עם מי ששונה מאיתנו. היכרות שאני מאמין שיכולה למנוע את המוות המיותר הבא.
הרב אבי נוביס־דויטש שימש במשך שמונה שנים דיקן בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר והוא פעיל חברתי. תחת הנהגתו, בית המדרש הפך לגורם חשוב ובולט בהכשרת פעילים חברתיים העובדים בשדה העשייה היהודית־חברתית בישראל.
אציג כאן את היתרונות שינבעו לישראל מהגעה לעסקה, וארכז תשובות לטענות נפוצות נגדה. המסמך מתייחס באופן כללי לשתי הגרסאות המוצעות לעסקה: עסקה חלקית (פעימה ראשונה, דוגמת זו שנמצאת בימים אלו על שולחן המשא ומתן) ועסקה כוללת (מהלך גדול, שיחזיר את כל החטופים ויוביל לסיום המלחמה).
א. עסקה חלקית
יתרונות העסקה:
נדב תמיר מכהן כמנכ"ל בישראל של JStreet - הבית הפוליטי של אמריקאים תומכי ישראל ותומכי שלום, חבר הועד המנהל של מכון מתווים למדיניות אזורית וכיועץ לעניינים בינלאומיים למרכז פרס לשלום וחדשנות. לשעבר דיפלומט בנציגויות ישראל בוושינגטון ובוסטון ויועץ מדיני לנשיא המדינה.
הרשות הפלסטינית שמרה על שקט ועל אי-מעורבות של העם הפלסטיני בגדה המערבית בהתנגדות ובמעשי אלימות נגד מתנחלים במשך 19 שנים, לאורך כהונתו של הנשיא אבו מאזן. הוא עדיין מקפיד על מדיניות זו ועל הפילוסופיה של "ללא אלימות וללא פעולות מזוינות נגד ישראל" אלא תמיכה "בהתנגדות בדרכי שלום על מנת לסיים את הכיבוש ולהקים המדינה הפלסטינית".
שירותי הביטחון הפלסטינים, המיוצגים על ידי שירות המודיעין הכללי, תרמו לשמירה על השקט בגדה המערבית לאורך מעל 200 ימי המלחמה בעזה, וזאת מבלי לבצע פעולות מזוינות שתומכות בעזה או בתנועת חמאס.
ד"ר עלי אל-אעור הוא המנהל הכללי של מכון אל קודס ללימודי ישראל. מומחה לקשר עם החברה הישראלית, בעל דוקטורט מהמחלקה לאסלאם והמזרח התיכון באוניברסיטה העברית בירושלים ועמית מחקר בפורום לחשיבה אזורית. הוא גם פרשן פוליטי לענייני ישראל בתקשורת הפלסטינית ומתמקד ביחסים בין הפלסטינים לישראלים בתקשורת הישראלית. מנהל ברשות הפלסטינית בתחום ירושלים.
במשחק פוקר, השחקנים מהמרים על סמך שילוב בין הערכת הקלפים שבידיהם ועל השולחן, ובין התנהגות היריבים שלהם במשחק. ככל שהסיבוב מתקדם, כל שחקן או שחקנית יכולים להגדיל את סכום ההימור, וכל שאר השחקנים צריכים להחליט אם להשוות עד לסכום החדש, להמר בסכום גבוה יותר, או להתקפל ולהפסיד את הכסף שהמרו עליו כבר בסיבוב זה.
כל שחקן פוקר נתקל במצב, לפיו כבר ברור לו שבסבירות גבוהה היד שהוא מחזיק אינה היד המנצחת ושהסיכוי להפסיד את הכסף גבוה מאוד, אך מכיוון שכבר הימר על סכום כסף מסוים – הפיתוי לא לוותר גדול מדי והוא ממשיך להמר על הסיכוי הקטן שיתמזל מזלו, ובכך בעצם מגדיל את הפסדיו.
עמרי לביא הוא מנהל מוצר בסטארט-אפ בישראל, ובעל תואר שני במשפטים באוניברסיטת תל אביב. רס״ן במילואים.
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם