בעשרים וחמשה במאי נהרג ג'ורג' פלויד. בשבת, חמישה ימים לאחר מכן נהרג איאד אלחלאק, וכבר כמה ימים שמותם מצוי עימי ואני מהוסס אם לכתוב או לא לכתוב על כך, ומה ראוי לכתוב.
הפיד שלי מלא בתגובות של עמיתי, רבנים בארה"ב, המביעים את הזעזוע שלהם ממותו של ג'ורג' פלויד, המוחים וכואבים ואומרים "חיי שחורים נחשבים" – black lives matter. ובתמונות שלהם מהפגנות ואירועי מחאה אחרים בהם הם נושאים תפילה לעתיד טוב יותר ולמציאות טובה יותר.
האם החיבור בין שני המקרים מדוייק – לאו דווקא, האם למרות זאת הוא חיבור טבעי – נראה לי שכן. בשני המקרים מדובר במוות מיותר, עצוב, שאנו רוצים לקוות שיש דרך למנוע אותו בעתיד.
האם החיבור בין שני המקרים מדוייק? לאו דווקא, האם למרות זאת הוא חיבור טבעי – נראה לי שכן. בשני המקרים מדובר במוות מיותר, עצוב, שאנו רוצים לקוות שיש דרך למנוע אותו בעתיד
בשני המקרים יש חובת בירור עמוקה למערכת לבדוק האם יש לה כלים ודרך לדאוג שמקרים כאלו לא יישנו בעתיד. ובשני המקרים יש לנו כחברה חובה לשאול האם יש משהו בשגרה שלנו שיכול להשפיע על מקרים כאלו, ומה עלינו לעשות כדי שמקרים כאלו לא יישנו בעתיד.
הגמרא במסכת מגילה מביאה סיפור על כהן שהיה עיוור באחת מעיניו וגר בשכונתו של רבי יוחנן. הוא היה שותף בפולחן בית הכנסת, והיה עולה לברך יחד עם הכהנים האחרים. הגמרא תוהה כיצד הדבר ייתכן. הרי מדובר בכהן בעל מום שאסור לו לשמש בקודש. היא עונה שממכיוון שהיה דש בעירו – כלומר יוצא ובא בין בני המקום, וכולם היו מכירים אותו – מותר לו.
לפי הבנה זו האיסור על כהן בעל מום לשמש בקודש אינו נובע מפגם בו, אלא דווקא מפגם בנו. מהקושי שלנו להתבונן בו ולא להירתע. לכן ברגע שהוא יוצא ובא ביננו אנו לא חוששים מהפחד הזה ורואים בו שותף מלא בקהילה ובפולחן.
לכל אדם יש זהויות רבות בחלקן הוא בחר, וחלק מהם הוא נושא עימו מבלי שבחר בהן , הזהויות האלו יכולות להוות חלק מתחושת השייכות ותחושת הערך שלו, אך לעיתים הם גם מבנות אצלו רתיעה מבעלי זהויות אחרות.
לכל אדם יש זהויות רבות, בחלקן הוא בחר, וחלק מהם הוא נושא עימו מבלי שבחר בהן. הזהויות האלו יכולות להוות חלק מתחושת השייכות ותחושת הערך שלו, אך לעיתים הם גם מבנות אצלו רתיעה מבעלי זהויות אחרות
האתגר שלנו כחברה הוא לצמצם את החשש הזה, לבדוק האם יש מקומות בהם הוא מוצדק, ולזהות היטב את המקומות הרבים בהם הוא איננו מוצדק. איאד נהרג משום שהיה שונה, שתיים מן הזהויות שלו היו אוטיסט וערבי ושתיהן חיזקו את החשש של השוטרים.
האם יש דרך לצמצם את החשש הזה, האם יש דרך למנוע את המוות הבא?
אני רוצה להאמין שכן, אני סבור שככל שנעמיק את ההכרות שלנו עם אנשים השונים מאיתנו, נוכל לצמצם מקרים כאלו, ונוכל לתת כלים יותר מדויקים לעצמנו ולשוטרים להבחין בין סכנה אמיתית, לסכנה מדומיינת. ובנוסף, לתת לנו ולהם את היכולת לזהות מה הם הכלים המינימאליים הדרושים כדי למנוע את הסכנה, ומתי ניתן לעצור אדם שאנו חוששים ממנו, בלי להרוג אותו.
ביום שישי האחרון חברתי ליוזמה של חברות וחברים יקרים רבות ורבנים ומנהיגים מן הארץ והעולם וקיבלנו על עצמנו תענית. אני מקווה שהצלחנו להקדיש את היום הזה לתשומת לב לשונים מאיתנו, לפתיחת הלב והקהילות שלנו לשונות .
איאד נהרג משום שהיה שונה, שתיים מן הזהויות שלו היו אוטיסט וערבי ושתיהן חיזקו את החשש של השוטרים. האם יש דרך לצמצם את החשש הזה, האם יש דרך למנוע את המוות הבא?
אחת הברכות המרתקות במסורת היהודית היא "ברוך משנה הבריות". כלומר אנו מודים לאל שברא אותנו שונים ומאמינים שההבדלים מסייעים לנו לבנות עולם טוב יותר. עלינו לחזק את הברכה הזו במעשים שמעמיקים את ההיכרות שלנו עם מי ששונה מאיתנו. היכרות שאני מאמין שיכולה למנוע את המוות המיותר הבא.
הרב אבי נוביס־דויטש שימש במשך שמונה שנים דיקן בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר והוא פעיל חברתי. תחת הנהגתו, בית המדרש הפך לגורם חשוב ובולט בהכשרת פעילים חברתיים העובדים בשדה העשייה היהודית־חברתית בישראל.
מישהו יכול לכתוב לי הודעה משמחת ומחממת את הלב? כותבת אישה מודאגת ממרכז הארץ. זה מזכיר לי אמרה בערבית על אנשים מדוכדכים המבקשים מראש הכפר: "ספר משהו משמח – אפילו שקר".
בני אדם השרויים במצוקה זקוקים לעיתים למישהו שישפר את האקלים, יעלה את מצב הרוח ויפיח תקווה. מישהו ללכת אחריו, להאמין ביושרו, לישון בשקט כשיודעים שהוא מצוי על ההגה.
משה בן עטר הוא פובליציסט, מחבר הספר "המסע לישראל האחרת". עסק שנים בתכנון אסטרטגי והיה מנכ״ל המועצה הציונית בישראל, מנהל כפר הנוער יוענה ז'בוטינסקי, ומנהל המכון למחקר וחינוך בקרן כצנלסון. היה יועצם של כמה שרים ויועץ ליצחק הרצוג.
לאחרונה גיליתי במהלך נסיעה במונית שגם בבת-ים יש רחוב ששמו כ"ט בנובמבר. כבר ידעתי קודם לכן שבירושלים, בהרצליה, אולי גם בערים נוספות יש רחובות הנושאים אותו שם. כידוע, בכ"ט בנובמבר שנת 1947 הוחלט באו"ם על הקמתה של מדינת ישראל.
"עוד יהיו לנו רחובות שייקראו 'ה-7 באוקטובר'", הערתי בלגלוג מריר. ונהג המונית הגיב: "אף אחד לא יסכים לגור ברחוב שזהו שמו".
שלומית טנא היא עיתונאית לשעבר (ב"על המשמר" ובהמשך ב"ידיעות אחרונות")..יוצאת קיבוץ. ב-1981 החלה בסיקור עיתונאי שוטף של הקיבוצים.
הכי אהבתי את הפוזה של מגן העולם החופשי מול הנאצים.
מחולל הפיכה משטרית כדי להחריב את הדמוקרטיה ולהיות דיקטטור, ואז מציג עצמו כמגן הדמוקרטיה והעולם החופשי.
עו"ד דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. יליד שנת 73', נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.
כרונולוגיה של פרישה בלתי נמנעת
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם