אל תשליכני לעת זיקנה

יהודי קשיש ונכדו, אילוסטרציה (צילום: Flash90)
Flash90
יהודי קשיש ונכדו, אילוסטרציה

בבית הכנסת החסידי בו גדלתי, השורות הראשונות פנו אל עבר המתפללים, בשונה משאר שורות הכיסאות שפנו אל עבר ארון הקודש. באי בית הכנסת היו רואים את הפנים ולא את הגב של אלו שישבו בהן.

באותן שורות לא ישבו עשירי הקהילה או תלמידי החכמים אלא הן היו מיועדות לחסידים הזקנים.

בבית הכנסת החסידי בו גדלתי, השורות הראשונות פנו אל מתפללים, בשונה משאר שורות הכיסאות שפנו לארון הקודש. באותן שורות לא ישבו עשירי הקהילה או תלמידי החכמים אלא החסידים הזקנים

בשבתות וחגים רק מעטים מהם היו מתפללים מתוך סידור התפילה, ובשונה משאר החסידים הם ישבו בדומיה ולא הניעו את גופם בדבקות ובתחנונים לאלוהים. אבי היה לוחש לי "תסתכל עליהם, התבונן איך נראה א-שיינע ייד (יהודי יפה)".

בקהילה החסידית מודל היופי שונה מזה המוכר בתרבות המערבית. גדלתי עם הרעיון שאדם יפה תואר, שכולם חושקים להיות כמוהו, הוא לפחות בן שבעים. לא בכדי בחג הפורים, בו ילדי וצעירי החסידים מקבלים הזדמנות להתחפש לדמות נערצת – רבים מילדי הקהילה מתחפשים לדמויות מופת מהמסורת היהודית – אך אותן דמויות הן בגיל הזקנה שלהן. הילדים צועדים ברחובות בזקנים לבנים, ובמקל הליכה, חפצים להיות א-שיינע ייד.

בשבתות ובחגים בית הכנסת היה מגרש המשחקים שלנו. אבל כאשר התעייפנו, האבות שלחו אותנו ל"מזרח", לאותן שורות ראשונות, לסבים הביולוגים או המאומצים שישבו שם. סבי מעולם לא אמר לי להתפלל. הוא הניח לי לשבת תחת הטלית שלו כשידיו מונחות על כתפי ואיפשר לי לישון.

בבית הכנסת למדתי שמגע אוהב ושינה בתפילה הן הדרכים המוצלחות ביותר ליצור אהבה ליהדות – תיאולוגיה של בשר ורוח – א-שיינע ייד

בקהילה החסידית מודל היופי שונה מזה שבתרבות המערבית. אדם יפה תואר, שכולם חושקים להיות כמוהו, הוא לפחות בן 70. לא בכדי בחג הפורים, רבים מהילדים מתחפשים לדמויות מופת מהמסורת היהודית – בזקנתם

החיים החסידיים מחולקים לשלושה מעגלים המשיקים וממשיכים זה את זה. ילדים עד גיל בר-מצווה מתקיימים במצב חיים של "היות" (Being): הקהילה אינה מצפה מהם ליצור, אלא לחוות. להרגיש את טעם התפילה, המשחק והאמונה בקהילה ובאל.

ילדים חסידיים לומדים את החיים באמצעות מגע הטלית של אבא וסבא, ריח הזיעה של באי בית הכנסת והעוגות המוגשות לאחר התפילה. דבש מונח באהבה על נייר בצורות אותיות הא' ב' ומאפשר לילדים להתמיר את האותיות אל גופם באמצעות ליקוק ולחוות את המפגש בין רוח וחומר. זאת מתוך הבנה כי ילד שגופו מכיל את האותיות – ירצה כמבוגר ללמוד כל טקסט שאותיות אלו יכתבו.

מעגל החיים השני מתחיל בגיל הבר-מצווה בו קיים מעבר מיהדות של היות (Being) ליהדות של עשייה (Doing). חיי החסיד מוקדשים לקיום אינספור הלכות, ללימוד אינטנסיבי של ארון הספרים היהודי, וליצירת חיים באמצעות גמילות חסידים, הקמת משפחה ועבודה.

אך מעגל זה גם הוא מסתיים בעודנו בחיים. העולם החסידי, כמו גם תרבויות מסורתיות אחרות, מבין שיש שלב שבו החסיד חוזר להיות יהודי של היות (Being) ואין עליו עוד ליצור. לזקנים החסידיים יש תפקיד שמלבדם אין מי שישמש בו בקהילה. בשלב מסוים הם חדלים להתפלפל וליצור חידושים תלמודיים, ותפקידם הוא פשוט – להיות.

לזקנים החסידיים יש תפקיד שמלבדם אין מי שישמש בו בקהילה. בשלב מסוים הם חדלים להתפלפל וליצור חידושים תלמודיים, ותפקידם הוא פשוט – להיות

הזקנים שחיים ב"היות" מאפשרים לבני הקהילה להתבונן בתוצר השלם של חיים חסידיים. קבלת הזקנה כמצב קיומי מאפשרת לחסיד להיות א-שיינע ייד ובתרגום לחיינו אנו – א-שיינע human.

תפקידם של הזקנים בעולם החסידי הוא "לא לעשות כלום" – ובשל כך הם מסוגלים לעורר השראה למשמעות הקיום, להצחיק ולנחם. הזקנים הם אלו שמספרים לקהילה את סיפורי החסידים. כולנו מכירים את תוכן הסיפורים, אבל אנו מקשיבים להם שוב ושוב כי הסיפור ששומעים מהזקנים אינו מלמד אותנו תוכן חדש – מהותו במספר הסיפור.

תמיד אזכור את סיפורי הצדיק יוסף צינטווירט שפניו היו קורנות ועיניו הכחולות והעיוורות היו מאירות לי ולחברי את החיים. סיפורי החסידיים ששמעתי ממנו לא בהכרח הכילו מסר לוגי. הם מופיעים בתוכי באותם רגעים מורכבים של החיים ומאירים לי את הדרך במסע החיים מלאי השאלות ומועטי התשובות.

*  *  *

בתרבות המערבית-מודרנית כמעט איבדנו את סוד תפקידם של הזקנים. כפי שחוקר התרבות האתאיסט אלן דה-בוטון, מסביר, כי בשעה שהחברה המערבית דחתה את הדת מחייה, היא סילקה גם חכמת חיים קהילתית שהתקיימה בשפה הדתית, אך חשיבותה היא אנושית, ללא קשר לדת.

בתרבות המערבית-מודרנית כמעט איבדנו את סוד תפקידם של הזקנים. כפי שחוקר התרבות האתאיסט אלן דה-בוטון, מסביר, כי בשעה שהחברה המערבית דחתה את הדת מחייה, היא סילקה גם חכמת חיים קהילתית

הדבר נכון גם ביחס לזקנה ותפקידה במבנה החיים המשפחתי והקהילתי. לפני זמן מה האזנתי לפודקאסט עם מנהלת רשת בתי אבות, שניסתה לשכנע את השומעים כי גם בבתי אבות "יש חיים" – הזקנים, לטענתה, גם הם יוצרים, עושים ספורט ונהנים. "אפילו סקס יש בין הזקנים" היא הוסיפה בקריצה ובגיחוך.

הניסיון לשכנע כי החיים אינם נגמרים בזקנה הוא נכון, אך האמירה כי הזקנים ממשיכים "לעשות" – עלולה להפוך את חלקם למיותרים. לא סתם אנו חוששים מלהיות לזקנים – מה יקרה כשלא נהיה כבר רלוונטים? כשלא ניצור באותה אינטנסיביות? אנו חוששים מהיום שבו נפוטר מהעבודה כי יש דור צעיר שיעשה את הדברים ביעילות רבה מאיתנו. הטכנולוגיה המתפתחת ומעניקה לנו כלים חדשים בכל עשור – רק מחזקת פחד זה.

אנו חוששים מלראות את הזקנים – כדי שלא נראה את השתקפות עצמנו בהם, ולכן פעמים רבות אנו טומנים אותם בבתי אבות רחוקים; אפילו השיחה על הזקנה נתפסת כנושא מעציב.

כמובן שישנם א/נשים מבוגרים שממשיכים ליצור וכאלו שהחיים בבתי אבות מאפשרים להם קצב חיים המתאים להם. זקנים רבים מלאי חיים, עשייה ויצירה. עם זאת, עבור רבים מהם – משהו מבפנים דורש שינוי – וחסרה לנו שפה לאפשר שינוי זה במבנה החברתי המערבי. התרבות המערבית כמעט ושכחה כי החיים אינם מסתיימים בתקופת העשייה. יש לנו מעגל חיים שלם לאחר סיומה –  תקופת חיים של היות.

הניסיון לשכנע כי החיים אינם נגמרים בזקנה נכון, אך האמירה כי הזקנים ממשיכים "לעשות" – עלולה להפוך את חלקם למיותרים. לא סתם אנו חוששים להיות לזקנים – מה יקרה כשכבר לא נהיה כבר רלוונטים?

הזיקנה מאפשרת לנו לשוב ולהתבונן בחיינו אבל עתה ללא שיפוט – פשוט לתת להם להיות. כך נוצרים נרטיבים משפחתיים חדשים המאפשרים ריפוי לכאבים בין-דוריים. החיים בזקנה מזמינים אותנו לסלוח לעצמנו על כך שלא היינו ההורים שרצינו להיות ולרכך את נוקשות הציפיה מהילדים להיות לא פחות ממושלמים.

היא מאפשרת לחזור וליצור קשרים עם בני משפחה וחברים שגם להם לו"ז העבודה התפנה, להתחבר מחדש לילדות, להשיל את מגיני הברזל שחבשנו כדי להתמודד עם דרישות החיים, ולהיות דומים יותר לטבע שמסביבנו שמתקיים ב"היות" מושלם.

לזיקנה יש תפקיד עבור הדור הצעיר שמוקדש לעשייה, אבל מתקשה לשלב נשימה והתבוננות בתוכה. החיים לצד הזקנים מאפשרים לנו רגעים של מנוחה, מגע של נחמה, למידה כי היופי מצוי בגוף כפי שהוא, גם כאשר הוא אינו מתוח – כי האדם המבוגר שאותו אנו אוהבים זכה בכל קמט בכך שחי את חייו – בהצלחותיו ובכשלונותיו כאחד.

אין זה מקרי כי תפיסת הגוף, המרחב והזמן משתנים עם הזיקנה. היחלשות הכוח הפיזי מאתגרת את השליטה (המדומיינת) שלנו על אותם מרחבים. שינויים אלו נתפסים בשיח המערבי, וגם במרבית השיח הרפואי, כבעיה. ומכאן שדרכי הפתרון הם לנסות ולשמר את המרחבים המוכרים עד כמה שניתן.

תפיסות עולם שאינן מערביות ומחוברות יותר לתפיסת עולם קהילתית (וזו החסידית היא רק אחת מהן), מבקשות מאיתנו להתבונן על השינויים שמתרחשים בזיקנה, כהזדמנות לשנות את קיומנו המייצר – לקיום מתבונן.

אין זה מקרי כי תפיסת הגוף, המרחב והזמן משתנים עם הזיקנה. היחלשות הכוח הפיזי מאתגרת את השליטה (המדומיינת) שלנו על אותם מרחבים. שינויים אלו נתפסים בשיח המערבי, וגם במרבית השיח הרפואי, כבעיה

מגיפת הקורונה מכריחה אותנו לחשוב מחדש על הזיקנה. יצרנו בתי אבות כדי שלא לראות את הזיקנה בחיי היומיום, אבל עתה אנו נועלים את עצמנו בבתים בעיקר כדי שלא לפגוע בבני הגיל המבוגר. החיים בצל הקורונה מזמינים אותנו להרהר מחדש אודות מקומה של הזיקנה בחיינו. זוהי הזדמנות להזמין את הדור המבוגר להיות "הם" ולאפשר לנו ולדור הצעיר ללמוד מהם כיצד נראה מעגל נוסף בחיים ולראות את תפארת א-שיינע human.

ד"ר יקיר אנגלנדר הוא מנהל תוכנית המנהיגות "גוונים" בארגון IAC (Israeli-American Council), מלמד בבית הספר לרבנות AJR בניו יורק ומתגורר בקהילה בפילדלפיה. יקיר גדל בחסידות ויז'ניץ, היה בין המקימים והמנהלים של תנועת הנוער הבין-דתית Kids4Peace בירושלים, ומקדיש את עצמו למיסטיקה, למגע וליצירת חיבורים בין עולמות ותרבויות. שני ספריו עוסקים בשאלות סביב מקום הגוף והמיניות בשיח הציוני-דתי והחרדי. הוא חקר באוניברסיטאות Northwestern, Harvard ובמכון שלום הרטמן.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,207 מילים ו-1 תגובות
כל הזמן // יום שלישי, 26 באוקטובר 2021
מה שחשוב ומעניין עכשיו

בקנדה מתכננים לחמם עיר באמצעות כריית ביטקוין

הבעיה העיקרית בכריית מטבעות וירטואליים כמו ביטקוין היא העלות הסביבתית הכבדה הכרוכה בכך ● לפי מחקר של אוניברסיטת קיימברידג', החשמל הנדרש לכריית הביטקוין בעולם שווה לכמעט פי-2 מכלל צריכת החשמל בישראל ● החודש הודיע תאגיד האנרגיה בקנדה כי ביחד עם חברת כריית ביטקוין, בכוונתם להפוך את צפון ונקובר לעיר הראשונה בעולם שתספק חימום באמצעות הכרייה

עוד 568 מילים

ממה מתעלמים מארגני ועידת האקלים

המשבר העולמי שנמשך כבר שנה שניה בעקבות וירוס הקורונה מלמד אותנו, בין השאר, עד כמה אנו, המדינות החזקות כלכלית, התעלמנו מהמדינות החלשות. המטרה כעת עם בוסטר החיסונים היא לחזור ולהמשיך לטוס לחו"ל כמו אתמול ושלשום כשהפרנו את האיזון בטבע בלי חשבון.

המשבר העולמי שנמשך כבר שנה שניה בעקבות וירוס הקורונה מלמד אותנו, בין השאר, עד כמה אנו, המדינות החזקות כלכלית, התעלמנו מהמדינות החלשות

אני מעלה את הסוגיה הזו קצת לפני כינוסה של ועידת האקלים. ועידה שנדחתה מהשנה שעברה ועדיין מארגניה לא הבינו את ההזדמנות שהביא משבר הקורונה. הזדמנות לקיים מפגשים וירטואליים שהמסר שלהם הוא הורדת הלחץ מהטבע. פחות טיסות לפה ולשם ויותר התמקדות על שמירת הטבע והפחתה מיידית של זיהום האוויר, כולל זה שנגרם סביב ענף התעופה.

אני לא מבקש לעצור את העולם, אני מבקש למתן אותו. לאפשר לכל קהילה בעולם למצוא כיווני פרנסה חדשים ולאו דווקא תיירות בינלאומית.

הקורונה הדגימה ומדגימה עד כמה אנחנו בני האדם היבואנים והיצואנים של וירוסים וחיידקים. הקורונה גם הדגימה לנו עד כמה המדינות העשירות לא סופרות את המדינות העניות. איך בעוד במדינות העשירות מחסנים בכל מנה חדשה נגד קורונה יש המון מדינות שלא מסוגלות לספק אפילו את החיסון הראשון. כעת ברור יותר מכל שמדינות עשירות אוהבות להתכנס ולצקצק על המדינות העניות ולהמשיך הלאה. לטוס בלי סוף לראות את האטרקציות באזורים שכוחי אל, להנות ולחזור הביתה אל סיר הבשר.

כל זה לא מפריע לארגונים בינלאומיים לשוב ולטוס למפגשים החשובים ללא ספק האלה ולקבל החלטות חשובות בלי לספור את החלשים, את אלה שיקבלו חיסונים רק אם יהיה עודף.

היינו יכולים לגרום לתובנה הזאת לחלחל בליבם של בני אדם, אם היינו בדיאלוג דרך האמצעים הטכנולוגיים הנפלאים שיש בידינו. היינו יכולים לחשוב ביחד, עניים ועשירים כאחד, איך לשחרר את הלחץ ולאפשר לטבע להשתקם.

היינו יכולים לומר שכל אחת ממדינות העולם לוקחת על עצמה לעבור לשימוש באמצעים ידידותיים ליצור אנרגיה, להפחית את כמות הייצור של מוצרים, למחזר ולחדול מהפיכת שטחים פתוחים לשדות בטון. לצד כל אלה לפצות את הטבע על הרס הטבע, לפחות על ידי נטיעת עצים ושיחים.

מדינות עשירות אוהבות להתכנס ולצקצק על המדינות העניות. ארגונים בינלאומיים שבים וטסים למפגשים החשובים ומקבלים החלטות חשובות בלי לספור את החלשים

זה לא דימיוני, זה אפשרי. אנחנו חייבים לבחון היטב מה אנחנו צריכים באמת ומה לא, להפחית קניות כדי שלא נשליך עודפים לאשפה.

לפני שבוע פרסם מישהו פוסט בפייסבוק על כך שיש לו אופניים למסירה, ללא תשלום. התנאי היחיד שהוא מחתים עליו הוא התחייבות להעביר את האופניים באותו תנאי כשתם השימוש. סיפור קטן שיכול ללמד משהו את כל משתתפי וועידת האקלים בגלזגו, אלה שלא מהססים וכבר רכשו את כרטיסי הטיסה לוועידה החשובה, שדנה במשבר האקלים.

אגב, כשהילדה גרטה שטה בהפגנתיות לוועידת האקלים ב-2019, מעשה ראוי, עוד לא ידענו עד כמה רשת האינטרנט יעילה וטובה גם לוועידות בינלאומיות.

מיכאל מירו הוא דוקטור למדע המדינה, עיתונאי למעלה מארבעים שנה, לשעבר מנהל קול ישראל. חוקר ומתעניין בפוליטיקה, חברה, סביבה, מוסר ואתיקה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 425 מילים

ביום ראשון נמצאו תשעה נשרים שמתו מהרעלה בדרום - ובבת אחת נמחקו כ-4.5% מאוכלוסיית הנשרים בארץ ● בזמן שהנשרים מתים בהרעלות המוניות, החוק שהיה אמור להגן עליהם תקוע כבר יותר משנה

עוד 721 מילים

אייכלר: אחרי ההפסד הראשון היינו צריכים לומר לנתניהו ללכת

יוליה מלינובסקי על הרבנות: אנחנו ניכנס באמא שלהם ● איילת שקד הכריזה על העיר הדרוזית הראשונה ● ח״כ גנאים: רע״ם יצביעו בעד חוק כפר קאסם ● יאיר גולן: חוק צודק אך לא נפר את המשמעת הקואליציונית ● אלקין: אם תופר המשמעת הקואליציונית נצביע בעד חוקים ימניים ● דיווח: מפכ״ל המשטרה השתמש בציין הלייזר על נשקו כדי להצביע על מצגת

עוד 23 עדכונים

למקרה שפיספסת

בג"ץ קובע את גבול ההתערבות של בית המשפט בעבודת הכנסת

פסק הדין שניתן אתמול בבג"ץ דחה את עתירתם של חברי כנסת מהליכוד וש"ס בעניין הרכבי הוועדות בכנסת ● ההחלטה, שנכתבה על ידי נשיאת העליון אסתר חיות, קובעת את רף ההתערבות של בית המשפט בעבודת הרשות המחוקקת - כן להתערבות לצורך קיומם של הליכים על פי חוק, לא להתערבות בתוכן החלטות שהתקבלו בפורומים המתאימים בכנסת ● פרשנות

עוד 700 מילים

אַתֶּם זוֹכְרִים אֶת הַשִּׁירִים

לא, לא למדנו

בימים האחרונים אני שומע עוד ועוד אנשים שאומרים כי משנה לשנה כאב רצח רבין מכה בהם בעוצמה רבה יותר. כביכול, אמורה להיות איזושהי נחמה פורתא בכך שהפרויקט אשר יותר מחצי עם לקח על עצמו הצליח – הדחתו של נתניהו מהשלטון, אבל תומכי נתניהו אמרו לי שלדעתם יש לבטל את הטקסים לרצח רבין ז"ל, שהפכו, לדבריהם, לכלי ניגוח בנתניהו.

לאורך השנים הם קראו לימים האלו פסטיבל רבין. כן, לאבל על רצח ראש ממשלה הם קוראים פסטיבל. וכשמדברים על ההסתה שהובילה לרצח, והמשיכה מאז להרים את ראשה המכוער – לעתים אותם אנשים ממש מתייחסים במילה "הסתה" לדברי הביקורת שנשמעו כלפי נתניהו ומנסים לייצר סימטריה במקומות שאיננה קיימת.

לאורך השנים יש שקראו לימי האבל על רצח רבין – פסטיבל רבין. כשמדברים על ההסתה שהובילה לרצח ונמשכת מאז, לעתים אותם אנשים מתייחסים במילה "הסתה" לדברי הביקורת שנשמעו כלפי נתניהו

אני לא מאמין שיש מי שמאשים את נתניהו ברצח רבין או בשותפות לרצח, אולם עובדתית נתניהו היה חלק משמעותי מההסתה נגד רבין, וכראש אופוזיציה דאז היה אחראי על המתרחש במחנה שלו. היה בכוחו למנוע את דברי ההסתה מתחת לאפו במרפסת בכיכר ציון ובעת התהלוכה בצומת רעננה, כשצעד סמוך לארון. ואלו רק המקרים הזכורים לנו מאז, שמהדהדים בזיכרוננו לנצח. השאלה אם נתניהו מגיע לאזכרה השנתית ליצחק רבין או לא מגיע, לא תעלים את חלקו באחריות לרצח.

נתניהו לא מכה על חטא על דברים פחות משמעותיים שעשה ואני מוכן להמר שמה שידוע לנו על הפרשות שבהן היה מעורב הוא רק תמונה חלקית. אני מאמין שבעתיד האמת תתבהר ואלומות אור נוספות יאירו את השלטון האפל הזה, שלווה בהתנהלות אנוכית ובלתי מוסרית.

לגבי חלקו בהסתה, זה זועק לשמיים שהוא חייב בחשבון נפש, אך הוא מתעסק בחשבונות ובההטבות שמגיעות לו כראש ממשלה לשעבר.

למרות הניצחון של ממשלת השינוי, השינוי טרם מורגש דיו, בין היתר כי  לא מעט אנשים אינם מבינים את גודל ההשחתה וההסתה של התרבות הפוליטית והשיח הציבורי. נתניהו לא רק שמנע מההסתה להסלים, עצם עין לנוכח תמונות של רבין בכאפיה וסגר אוזניים לקריאות הבוגד שממשיכות להישמע עד היום – אלא שהוא גם ממשיך להסית נגד ציבורים שלמים במדינה ובהם השמאל, המרכז והימין שאינו תומך בו.

גם נגד הציבור הערבי הוא ממשיך להסית. אחרי שהזהיר מפני האוטובוסים שהערבים נעים בהם בהמוניהם, הוא נסע עד לאוהל ברהט כדי לשתות קפה של שלום עם מנסור עבאס, אותו עבאס שכעת הוא מזהיר מפניו וטוען הוא ראש הממשלה האמיתי של ממשלת השינוי, ולכן מדובר בממשלה מסוכנת.

מדי שנה עולה השאלה האם למדנו משהו מהרצח. אם נתניהו ממשיך ואין מאסה קריטית מספקת שמורידה אותו מהבמה הפוליטית, אז אין צורך להמתין לתשובה, התשובה ברורה ושלילית. אם מכנים מפגינים מפיצי מחלות ונוקטים באלימות כלפיהם – לא למדנו כלום. אם בהפגנות הימין המפגינים מחזקים שלטי "שמאלנים בוגדים" אז ממש לא למדנו. אם ההסתה ממשיכה ביתר שאת – לא למדנו, ואולי אף בכמה היבטים המצב התדרדר.

פרופ' גבי וימן, חוקר תקשורת באוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת רייכמן אמר לערוץ 12: "בגילי המופלג אני יכול לעשות את ההשוואה – ההסתה בימי רבין נעשתה בעיקר בחדרי חדרים והייתה בקרב קבוצות קטנות, בעיקר הקבוצות הקיצוניות. והיום, כשמוסיפים את הטכנולוגיה, היא מאפשרת להגיע לקהלים גדולים ולהסתה חמורה יותר".

ככל שהשילוב בין ימניות ודתיות מתהדק והופך לפונדמנטליזם מסוכן, שמתבטא במקרי אלימות מצד יהודים כלפי ערבים (הלינץ' בבת ים לדוגמה) ומצד מתנחלים כלפי ערבים ופעילי שמאל (בימים אלו ממש), אז לא למדנו.

ככל שהשילוב בין ימניות ודתיות מתהדק והופך לפונדמנטליזם מסוכן, שמתבטא במקרי אלימות מצד יהודים כלפי ערבים ומצד מתנחלים כלפי ערבים ופעילי שמאל (בימים אלו ממש), אז לא למדנו

במקום לשאול את עצמנו אם למדנו, צריך ליישם במהרה את הלקחים:

  • למנוע הסתה נגד אנשי ציבור ונגד ציבורים שלמים.
  • לדאוג לחינוך לשיח פלורליסטי מכבד ומקבל את השונה.
  • ועל הנשיא לדאוג שיגאל עמיר יישאר בתאו עד סוף ימים, ללא שום חנינה או מחילה.

עיתונאי, בעל תואר B.A בממשל ודיפלומטיה ותואר MA במדיניות ציבורית מאוניברסיטת ת"א. עוסק בקידום נושאי סביבה וקיימות וממשל פתוח, שקיפות, ממשל מקוון ושיתוף ציבור. מאמין בהשפעת התקשורת על חיזוק הדמוקרטיה וחקר האמת

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 584 מילים
עודכן עכשיו
זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

תגובות אחרונות

לא במקרה שומרים בירושלים ובאנקרה על שתיקה מהדהדת

התקשורת הטורקית עוסקת באינטנסיביות בסיפור "רשת הריגול של המוסד" שנתפסה בשבוע שעבר, והיום אף שוחררו בטורקיה תמונות של הסוכנים לכאורה ● אולם מאז התפוצצות הפרשה, ארדואן לא אמר מילה - וגם בישראל לא הגיבו כלל לפרסומים ● לשני הצדדים יש עניין לשמור על מרחב הכחשה ולא לתת לסיפור להפוך למשבר מדיני נוסף ● וכמו תמיד, ברקע הסיפור ניצבת איראן ● פרשנות

עוד 915 מילים

בדיקת זמן ישראל בלי תקציב ועם הרבה חמלה, רק 15 מקלטים פועלים כיום בישראל

סדרת הטלוויזיה המצליחה האירה זרקור בין השאר על חשיבות המקלט לנשים מוכות בתהליך שחרור הנשים וילדיהן ממערכות יחסים מתעללות ● בסדרה מתואר המקלט אליו מגיעות הגיבורה וילדתה כמעט כמו אואזיס - חדר פרטי, ארוחת בוקר עד לחדר, "חנות" בגדים והרבה תמיכה ● המציאות בארץ אמנם לא רחוקה מזה, אבל מרבית הנטל נופל על עמותות חסרות תקציב - והמדינה לא עוזרת מספיק

עוד 2,089 מילים ו-1 תגובות

בית המשפט העליון הצטרף למסדר הקלון בפרשת אום אל-חיראן

משפחתו של יעקוב אל-קיעאן איבדה כל תקווה לקבל תשובות על נסיבות הריגתו בפרשת אום אל-חיראן ● אל מצעד הבושה - שהחל עם מפכ"ל המשטרה שהצהיר כי אל-קיעאן מחבל, נמשך בהחלטת מח"ש לקיים "בדיקה מקדימה" ובהחלטת פרקליט המדינה להימנע מניקוי שמו של אל-קיעאן - מצטרף עכשיו העליון בהחלטה המעידה כי אין למעשה בקרה שיפוטית אפקטיבית על רשויות החוק ● פרשנות

עוד 1,272 מילים

בארה"ב מתעקשים: לא עודכנו על הכוונה להכריז על ששת הארגונים ארגוני טרור

בג"ץ דחה את עתירת האופוזיציה נגד הרכב ועדות הכנסת ● לפיד: "בפעם הבאה שיהיה דיון על בנייה בהתנחלויות – אהיה בחדר עם שר הביטחון" ● גורם ביטחוני: צה"ל יצטרך לפעול להשבת העליונות בסוריה ● דיוני המומחים לאישור החיסון לילדים ייפתחו לציבור ● שליחו של ביידן לנושא איראן: "יש לנו עוד כלים להרחיק את איראן מנשק גרעיני" ● בנט לחברי סיעתו: הצלנו את המדינה

עוד 61 עדכונים

הפרסום בזמן ישראל ביום שישי כי נתניהו נטש את אוחנה בסיעת הליכוד עורר סערה גדולה ושלח את השר לשעבר לסבב אינטנסיבי של ראיונות בכלי התקשורת כדי למזער נזקים ● למרות שהתעקש כי יחסיו עם נתניהו מצוינים, אוחנה רק העמיק את הקרע: סקר מפוברק שפורסם בערב שישי עורר עליו זעם במפלגה - וסירובו בראיונות למתוח ביקורת על אדלשטיין לא יקרב אותו בחזרה לנתניהו ● פרשנות

עוד 672 מילים

האח הגדול מגיע לשמיים

פרסום ראשון עוף או בשר? מזומן או אשראי? קונקשן בקייב או ברומא? ● במשרד המשפטים ובמל"ל מסיימים בימים אלה הכנת חקיקה שתאפשר בניית מאגר מידע מהגדולים בישראל שיכלול פרטים רבים על כל נוסע הנכנס או יוצא מישראל בטיסה ● זמן ישראל עיין בטיוטת החוק, ובין הפרטים שייאספו: כתובת, אימייל, כרטיס אשראי, פרטים על הכבודה של הנוסע, מידע על פעילות במהלך הטיסה, טיסות המשך ועוד

עוד 1,700 מילים

ארגון החזית העממית הרחיב בשנים האחרונות את פעילותו הפוליטית, וממקד את מאמציו במלחמה דיפלומטית-הסברתית נגד ישראל בזירה הבינלאומית ● ישראל לא התייחסה לכך עד כה כאיום אסטרטגי, וכעת היא מנסה "לתקן" ● לא בטוח שההחלטה להכריז על מוסדות אזרחיים כ"ארגוני טרור" היא התשובה ● פרשנות

עוד 1,003 מילים

דיווח: פרקליט המדינה אישר את ההכרזה על ששת הארגונים הפלסטיניים כארגוני טרור

גורם מדיני-ביטחוני אומר שלישראל מידע רב הקושר את הארגונים לפעילות טרור ● הממשלה אישרה תוכנית לאומית לטיפול בפשיעה ובאלימות ותוכנית לסגירת פערים בחברה הערבית; התקציב - יותר מ-30 מיליארד שקל ● לראשונה בעידן ביידן, פרסמה ישראל מכרזים לשיווק דירות בהתנחלויות ● לקראת ועידת האקלים של האו"ם אישרה הממשלה תוכנית להאצת מיזמים בתחום התשתיות

עוד 61 עדכונים

משפחתו של סלומון טקה והמשטרה מסרבות להתפשר

פרסום ראשון תביעות מהסוג הזה לרוב נגמרות בפשרה, אבל הצדדים בתביעה על סך כ-2.5 מיליון שקל שהגישה משפחתו של סלומון טקה נגד השוטר שירה בו למוות ממאנים להתפשר ● בעקבות הסירוב, ייפתחו בינואר דיוני ההוכחות בתיק ● עורך הדין אביתר קציר, המייצג את התובעים: "המשפחה עומדת על קבלת הפיצוי על הנזקים האדירים שנגרמו לה" ● המשטרה: "הודענו לביהמ"ש כי האפשרות לפשרה טרם הבשילה"

עוד 466 מילים

דיווח: במשרד הבריאות ממליצים שעד חודש דצמבר לא תתאפשר כניסת תיירים מרוסיה

תיירים משאר מדינות העולם יוכלו, ככל הנראה, להיכנס לארץ כבר בחודש הבא ● גורם ביטחוני: ישראל עדכנה מראש את ארצות הברית, שתכריז על שישה ארגונים פלסטיניים כארגוני טרור, אולם המידע לא הגיע למשרד החוץ האמריקאי ● אחרי צאת השבת - פוטין ובנט קיימו שיחה נוספת, שבה הזמין נשיא רוסיה את ראש הממשלה לביקור בסנט פטרבורג; הלילה ישוב בנט ארצה מביקורו בסוצ'י

עוד 24 עדכונים
סגירה
בחזרה לכתבה