ההשוואה הפופוליסטית והלא הגונה בין הפגנות לתפילות

התנגשות בין המפגינים למשטרה במהלך המחאה בבלפור, ב-18 ביולי 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
התנגשות בין המפגינים למשטרה במהלך המחאה בבלפור, ב-18 ביולי 2020

במשך שבועות אנחנו שומעים באמצעי התקשורת השונים קולות של עיתונאים ואנשי ציבור, המשווים ללא הרף בין הפגנות לתפילות. אנסה להבהיר מהו ההבדל בין תפילה להפגנה, ועד כמה ההשוואה הזו מסוכנת ובעייתית. אנסה לחדד גם עד כמה הנסיון לעשות גזירה שווה בין אלה לאלה הוא חוסר הגינות וחוסר הבנה בסיסי לגבי מהות קיומה של המדינה הדמוקרטית, זכויות האדם וחרות האדם.

בתחילה ננסה להגדיר את שתי הפעולות על פי ההגדרות שהוצאו מתוך האתר של האקדמיה ללשון העברית:

יונתן אורון, בן 43, גר בכפר ורדים בגליל. נשוי ואב לשלושה. בשנים האחרונות עובד כמורה להסטוריה. בעל תואר ראשון במדע המדינה מהאונ' העברית ותואר שני במנהל ציבורי מאונ' תל אביב. כותב וכותב בזמנו הפנוי. לאחרונה כתב ספר פרוזה שמחפש עדיין בית לצאת לאור. אוהב להיות בים ומחכה נואשות שיפתחו השמים לטיסות לחו"ל. חושב שאנו בעיצומה של מלחמה על דמותה של מדינת ישראל בדורות הבאים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
לי זה יותר נראה כמו חוסר הבנה מהותי של פלורליזם ודמוקרטיה- יש פה חשיבה מסוכנת של זה לגיטימי וזה לא לגיטימי. אמונה היא שטותית ולא יעילה כי היא לא מוכחת, והפגנה ומחאה ציבורית היא חשובה ול... המשך קריאה

לי זה יותר נראה כמו חוסר הבנה מהותי של פלורליזם ודמוקרטיה- יש פה חשיבה מסוכנת של זה לגיטימי וזה לא לגיטימי. אמונה היא שטותית ולא יעילה כי היא לא מוכחת, והפגנה ומחאה ציבורית היא חשובה ולגיטימית. אני מודה שהפסקתי לקחת ברצינות את הכתוב ברגע שראיתי את הפסקה הבאה: "הם כמובן תמיד מתעלמים מאותם בני אדם שמבצעים את אותם "הניסים הגלויים" ומספרים לעצמם את המעשייה לפני השינה שאלוהים עשה את כל הניסים הללו." נראה שהכותב פגש אולי פארודיה של אדם דתי/חרדי מארץ נהדרת ומבסס את המסקנות שלו על סמך אותה דמות מגוכחת. ומפה והלאה הנקודה הבעייתית מובנת: הדתיים הם אינם רציונליים, ולכן הדרישה שלהם להכרה בחשיבות של התפילה בעיניהם היא פשוט לא רלוונטית. חשיבה מהסוג הזה היא מבית היוצר של אנשים בהיסטוריה שפעם חשבו שמגוחך לחשוב כי נשים הן יצורים תבונתיים, הומוסקסואליות היא מחלה מוכחת ומה הקשר של אנשים שחורים לזכויות אדם.
אין בכך חלילה להאשים את הכותב בכל הדעות הללו, אלא להדגים כי תמיד היו קיימים אנשים ששללו את הלגיטימיות של סוג אחר של אנשים, מתוך תפיסה של 'אני יודע יותר טוב ולכן אני בעל הדעה'.
אני איני אדם דתי, אבל אין בי את היומרה להגיד שהאמונה של אדם בטלה לנגד 'ההוכחה'.
בנוסף חשוב שהכותב יבין שזו היא מהותה של דמוקרטיה: מותר לקבוצה של אנשים לחשוב שהאמונה הדתית שלהם משנה וחשובה בדיוק כמו בחירות דמוקרטיות, כל עוד אין התנגשות בין השניים- כלומר, שהדת תופסת את מקומה של הדמוקרטיה; משהו שאף פעם לא קרה בקרב הציבור החרדי ואפילו ההפך- אותו ציבור הפגין את הנאמנות שלו לדמוקרטיה יותר מכל מגזר אחר במדינה- אחוזי ההצבעה בקרב החרדים היא מהגבוהים בארץ.
ההשוואה בין ההפגנות לתפילות היא לגיטימית וחשובה לא בגלל שהן דומות, אלא בגלל שהן חשובות לשתי קבוצות בחברה הישראלית באותו מידה, ואין לאף אזרח ישראלי את הזכות לקבוע מה יותר חשוב, רק בגלל שחשיבות של קבוצה אחרת היא פשוט לא חשובה לו.

ראשית, ברור כי יש הבדל בין תפילה להפגנה. אמנם ברור כי הכותב מגיע עם דעות ואקסיומות שונות לחלוטין ממה שאותם "עיתונאים למיניהם והפובליצסטים למינהם " הגיעו. וכדי שאנשים לא ילכו כעיוור אחרי... המשך קריאה

ראשית, ברור כי יש הבדל בין תפילה להפגנה. אמנם ברור כי הכותב מגיע עם דעות ואקסיומות שונות לחלוטין ממה שאותם "עיתונאים למיניהם והפובליצסטים למינהם " הגיעו.
וכדי שאנשים לא ילכו כעיוור אחרי כתבה חד צדדית שכזו, אבאר:
א. התפילה שעליה הציבור הדתי נלחם, היא תפילה במניין. אכן אפשר להתפלל יחידי, אבל מצוה להתפלל במניין. מניין- מינימום עשרה אבל כל המרבה הרי זה משובח. נכון וצודק הכותב, שבסכנת נפשות ואפילו בספק סכנת נפשות, לא מחויבים להתפלל במניין ואולי אפילו אסור.
ב. כאשר יש הקלות איפשהו, למשל מותר להפגין, אז מין הסתם הסכנת נפשות היא לא חד משמעית, ולכן הציבור לא מבין למה שנאסור את התפילה במניין.
ולכן המשואה פשוטה- אם מותר להפגין, למה שלא נוכל להתפלל במניין.
ג. יבואו המפגינים ויגידו, שההפגנה זו שיא הדמוקרטיה. אכן בעייתי לאסור על הפגנות, אמנם, כל אדם עם שכל ישר, יצליח להבין שכשמדובר בפיקוח נפש, בסכנת חיים שלך ושל הסובבים אותך- אז גם הפגנות יש לאסור. בטח כששאר הזכויות של האדם נשללות בתקופה כזאת (חופש העיסוק, חופש התנועה, חופש לדת וכו').
ד. *יש הבדל בין הפגנה לתפילה במניין* זה נכון, אבל בזמן פיקוח נפש- יש לאסור את שניהם, וכשאין פיקוח נפש- אין בעיה! במתווה הנכון אפשר לאשר את שניהם.
לא הכל שחור ולבן.

נ.ב תפילות זה ממש לא מה שהכותב כתב, אבל אין מקום להאריך. מקווה שעזרתי למי שלרגע התבלבל

כתבה ארוכה של כופר שמנסה לכפות עלינו את המושג המסוכן דמוקרטיה על פני המושג יהדות. מדינת ישראל הינה יהודית לפני דמוקרטית לתפילות כן פועלות הרבה יותר מהפכנות אנרכיסטים אנטי ישראלים. עם יש... המשך קריאה

כתבה ארוכה של כופר שמנסה לכפות עלינו את המושג המסוכן דמוקרטיה על פני המושג יהדות.
מדינת ישראל הינה יהודית לפני דמוקרטית לתפילות כן פועלות הרבה יותר מהפכנות אנרכיסטים אנטי ישראלים.
עם ישראל חי
טביב ילך אחרי שאחרים הבוגד השמאלן יעזוב לחו"ל

עוד 909 מילים ו-4 תגובות
כל הזמן // יום חמישי, 25 באפריל 2024
מה שחשוב ומעניין עכשיו
היום ה־202 ללחימה ● 133 חטופים עדיין בעזה

דיווח: הקבינט דן במתווה חדש הכולל שחרור של 20 חטופים

גורם ישראלי על המתווה החדש: "מבחינת ישראל מדובר ב-33 חטופים"; משלחת מצרית תגיע מחר לארץ להמשך המשא ומתן ● הקבינט המדיני-ביטחוני אישר ביקור משקיפים זרים אצל מחבלי נוח'בה בכלא; בן גביר בתגובה: "לצערי שוב רה"מ מוביל מדיניות שגויה שפוגעת בהרתעה" ● דובר הפנטגון אישר: ארה"ב החלה בבניית הנמל מול חופי עזה; צה"ל משתתף ביוזמה

עוד 66 עדכונים

תמונה אחת שווה אלף שקרים

לאחר ליל הסדר, שרה נתניהו העלתה לעמוד האינסטגרם שלה תמונה בה היא עומדת לצד בעלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו, כששניהם אוחזים בתמונה לא גדולה עליה מוצגים פניהם של 133 החטופים בעזה.

את אותה תמונה העלה לעמוד הטוויטר ראש הממשלה נתניהו, מה שחשף את הפוטושופ חסר העכבות בו השתמשו בתמונה ש"כיכבה" בעמוד האינסטגרם של שרה. הצופה הממוצע ב"תצלום" שהעלתה "רעיית ראש הממשלה הגברת נתניהו", כפי שהיא רוצה שתקראו לה, עלול לחשוב ששרה נתניהו היא סטודנטית שנה א' באוניברסיטת רייכמן ולא אישה בעשור השביעי לחייה.

תומר פלג, עוסק בייעוץ תקשורת ויחסי ציבור. שירת בדובר צה"ל. בוגר ביה"ס לעיתונאות "כותרת" ובעל תואר ראשון בהיסטוריה כללית מאוניברסיטת תל אביב. עבד 7 שנים ב"ידיעות תל אביב". שימש כדובר של ח"כ לשעבר איל בן ראובן (המחנה הציוני) ושל חברת הכנסת אמילי מואטי (עבודה).

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 560 מילים ו-2 תגובות
אמיר בן-דוד

היהודי הלא נודד

לארי דיוויד, הדמות והישות, הוא ממש כמו חג הפסח: נודניק בלתי נסבל ● וממש כמו החג, אי אפשר להימלט מפניו ● בינג' של הסדרה "תרגיע" הוא לפיכך הבריחה האולטימטיבית לסופ"ש הארוך - התבוססות בסבלם של אחרים ● לרגל סיומה של הסדרה, אבנר הופשטיין מגיש: מצעד עשרת הפרקים הטובים של הלא-סיטקום הטוב בכל הזמנים

עוד 1,268 מילים ו-2 תגובות

הצד השני של הביטקוין

עליית מחיר הביטקוין לאחרונה גרמה לא רק להתרגשות בקרב משקיעים, היא הביאה איתה גם עלייה של פי-3 במקרים בהם ישראלים גילו שכל כספם נעלם ● מומחים מספרים לזמן ישראל על המקרים הכואבים ועל משפחות שנקרעו ● וגם: ממה להיזהר, איך להתגונן - ולמה קריטי להגיש תלונה במשטרה במצב של גניבה

עוד 2,802 מילים

למקרה שפיספסת

במקום חגיגיות יש כבדות שצועדת אתנו

פסח כאן, אבל במקום חגיגיות יש איזו כבדות שצועדת אתנו לכל אורך הדרך. החולצות הלבנות התחלפו בצהובות וכל מתנה שנקנתה מלווה בתחושת אשמה. פסח השנה אינו חג קל. אי אפשר לחגוג חירות כשאנחנו יודעים אילו זוועות עוברות אחיותינו בשבי.

כששרנו בליל הסדר "מה נשתנה?" הסתכלתי סביב השולחן על המשפחה שישבה איתי בחג. על אחותי שבן הזוג שלה היה במילואים ולא היה אתנו בסדר. והיא, עשתה לבדה כל מה שצריך, ועם חיוך. על הבן שלי שימי המלחמה גרמו לו לחרדות גדולות ועכשיו מצליח להרים את הראש לאט לאט. הסתכלתי גם על על בן-הזוג שלי, שבבוקר למחרת חזר למילואים ארוכים.

אילה דקל היא סופרת, מרצה ואשת רוח ישראלית, העומדת בראש הישיבה החילונית של בינ"ה. מחברת רב-המכר "רסיסי לילה" (שתיים). https://www.e-vrit.co.il/Product/31732/%D7%A8%D7%A1%D7%99%D7%A1%D7%99_%D7%9C%D7%99%D7%9C%D7%94

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 713 מילים

גל האנטישמיות ברחבי ארה"ב יוצא משליטה

כשנבחר לנשיא, ביידן חרט על דגלו להילחם באנטישמיות ואף מינה מומחית שואה עולמית לשליחת הבית הלבן למאבק באנטישמיות ● אולם מאז השבעה באוקטובר גילויי השנאה כלפי יהודים וישראל ברחבי ארצות הברית מגיעים לשיאים חדשים ● על רקע התפשטות ההפגנות בקמפוסים בימים האחרונים, רצוי שהממשל האמריקאי ימקד את הפעולות שלו בתגובות ספציפיות יותר, ולא רק בתוכניות כלליות ● פרשנות

עוד 566 מילים ו-2 תגובות

תגובות אחרונות

זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

עקורים

באיראן מחשבים מסלול מחדש ומתכוננים להגברת הסנקציות

בישראל מעריכים שאיראן עדיין תנסה להשיג נקמה של מידה כנגד מידה - פגיעה במטרה ישראלית בחו"ל, שתשתווה לפגיעה בדמשק ● אולם לצד הורדת הפרופיל בעימות מול ישראל, איראן מתמודדת כעת עם גל סנקציות הולך ומתגבר ● החשש בטהרן הוא כי תשומת הלב העולמית שמשכה במתקפה על ישראל לתעשיית הטילים והמל"טים שלה, תזלוג כעת גם לפרויקט הגרעין ● פרשנות

עוד 826 מילים

בית המשפט חשף את הפוליטיזציה שעוברת על החינוך הממלכתי

בית המשפט ביטל בערב החג את החלטת משרד החינוך להוציא את פורום המשפחות השכולות מתוכניות הלימודים, תוך שהשופט מותח ביקורת חריפה על דרך קבלת ההחלטה ● ללא כל תשתית עובדתית, על בסיס שלוש תלונות מגורמים פוליטיים שלא נבדקו, החליט משרד החינוך להדיר את הפורום מבתי הספר ● פסק הדין מספק הצצה מבהילה לאופן שבו פוליטיזציה וגזענות השתלטו על משרדי הממשלה ● פרשנות

עוד 1,257 מילים

"אין ספק שנתניהו מונע עסקה לשחרור החטופים"

בלעדי חיים רובינשטיין, עד לאחרונה דובר משפחות החטופים, חושף פרטים על הפגישות עם נתניהו, על הלחץ שהופעל ע"י לשכת ראש הממשלה ועל הסיבות בגללן התפטר מפרויקט חייו ● בריאיון לגדעון אלון הוא חושף: "בדיעבד נודע לנו שחמאס הציע מייד לשחרר את כל האזרחים החטופים אם צה"ל לא ייכנס לרצועה, אבל הממשלה דחתה את ההצעה"

עוד 1,964 מילים ו-4 תגובות

התפטרות חליוה עוזרת לנתניהו להתחמק מאחריות

בעיני נתניהו, הודעת ראש אמ"ן בערב החג מרחיקה אותו עוד צעד מקבלת האחריות לאסון השבעה באוקטובר ● נוצר כאן מצב אבסורדי: כל האחראים למחדל חייבים לשלם מחיר ולפנות את מקומם, אבל מהלך כזה רק מאפשר לראש הממשלה לגלגל עליהם את האחריות שהוא עצמו מסרב לקחת ● האחראי העיקרי לאסון גם ימנה להם מחליפים, מצב בלתי נסבל במדינות מתוקנות ● פרשנות

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 563 מילים ו-2 תגובות
היום ה־201 ללחימה ● 133 חטופים עדיין בעזה

דיווח: קטאר מסרה לארה"ב את התיעוד של גולדברג־פולין ביום שני האחרון

לאחר פרסום הסרטון מאות מפגינים מחו בירושלים בקריאה לשחרור החטופים ● רומן גופמן, שעתיד להתמנות למזכיר הצבאי של נתניהו, קרא להמשיך את השליטה הישראלית ברצועה גם לאחר שהמלחמה תסתיים; צה"ל: דבריו לא מבטאים את עמדת הצבא ● גלנט: צה"ל הרג מחצית ממפקדי חזבאללה בדרום לבנון ● ג'מייקה הכריזה על הכרתה במדינה פלסטינית

עוד 63 עדכונים

משרד רה"מ ממליץ להסיר את ההגבלות על תעבורת הנפט במפרץ אילת

פרסום ראשון צוות במשרד רה"מ שבחן את המחלוקת בין קצא"א למשרד להגנת הסביבה, ממליץ לבטל את מדיניות "אפס תוספת סיכון" ולהסיר את ההגבלות מעל תנועת מכליות הנפט במפרץ אילת ● ההמלצה מתעלמת מאזהרות המומחים, לפיהן דליפת נפט במפרץ תחסל את שונית האלמוגים ואת הכלכלה והתיירות של אילת ● ההכרעה תעלה כנראה לממשלה, שלפי הערכות תעדיף את העסקים עם האמירויות על פני הגנה על המפרץ

עוד 837 מילים
היום ה־200 ללחימה ● 133 חטופים עדיין בעזה

החלל ה-606: רס"ל סאלם אלכרישאת נהרג בצפון הרצועה

אלפים בהפגנות לשחרור החטופים ● דובר צה"ל קרא לתושבים בבית לאהיא להתפנות ● צילומי לוויין חשפו עיר אוהלים בח'אן יונס ● צה"ל תקף מבנים בדרום לבנון, חוסלו מספר פעילי חיזבאללה ● אזעקות נשמעו היום בשדרות ובעוטף, בגליל המערבי ובקריית שמונה ● נמשכות ההפגנות נגד ישראל בקמפוסים בארה"ב ● הערך על אבנר נתניהו נמחק מוויקיפדיה

עוד 23 עדכונים

"נאצי, אבל סביר"

קרל גונר, מורה ונאצי נלהב, התפכח במהלך מלחה"ע השנייה, הגן על הצרפתים תחת חסותו, ניצל מכיתת יורים בזכות חבר מחתרת, ונשפט בעוון פשעי מלחמה - שם הכפריים המקומיים העידו לטובתו ● "הוא הרגיש שהעולם הרוס וזקוק לתיקון", מספר נכדו בורקהארד בילגר, שחשף את סיפור סבו בספר חדש, בריאיון לזמן ישראל

עוד 1,632 מילים

הקרב האחרון של חקלאי צרפת

מחאת החקלאים בצרפת מסמנת את קיצה של הציוויליזציה המסורתית הכפרית שהתגלמה בדמות האיכר ועבודת האדמה ● מחאות דומות פרצו במקומות נוספים באירופה, אולם בצרפת מדובר בעניין מהותי ועמוק הרבה יותר ● כעת, הצרפתים עדים ל"קרב האחרון של החברה התעשייתית נגד מה שנותר מהחברה המסורתית"

עוד 1,349 מילים

ממחנות הנאצים ללולי התרנגולות

העיתונאי סת' סטרן חושף בספר חדש את סיפורה של קהילת היהודים וניצולי השואה שעסקו בגידול עופות ושיווק ביצים בזמן שבנו מחדש את חייהם באזורים הכפריים של אמריקה ● "לא היו להם הרבה אלטרנטיבות טובות יותר", הוא אומר לזמן ישראל

עוד 1,250 מילים
סגירה
בחזרה לכתבה