• נמל התעופה שדה דב (צילום: Moshe Shai/FLASH90)
    Moshe Shai/FLASH90
  • WhatsApp Image 2019-06-18 at 21.13.54 (צילום: עיריית אילת)
    עיריית אילת
  • מסיבת עיתונאים נגד סגירת שדה דב. מימין לשמאל: רונן ניסנבאום, ליאור רביב, רון חולדאי, אמיר חייק, מאיר יצחק הלוי, דוד פתאל, אביה מגן מזרחי וד"ר אלדר ברקוביץ' (צילום: חן גלילי)
    חן גלילי
  • נמל התעופה רמון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
    Yonatan Sindel/Flash90

להעיר את הדוב ניסיון אחרון להציל את שדה התעופה של ת"א

בדיון בוועדת הכספים בכנסת הסתמנה הסכמה גורפת לדחות את פינוי השדה ● היו"ר משה גפני זעם על נציגי בעלי הקרקעות שלא הגיעו: "זה פיקוח נפש, אתם הורסים את המדינה, לדחות מינימום עד ינואר" ● מיקי זהר: "אי אפשר להפקיר את תושבי אילת, גם רוה"מ חושב שפינוי מיידי לא סביר" ● נציג האוצר: "8 מיליארד שקל מהפינוי אמורים לממן את העברת צה"ל לנגב" ● הטיסות לאילת כבר נחתכו בכ-25%

ועדת הכספים של הכנסת קיימה היום (חמישי) דיון מיוחד על הפינוי הצפוי של שדה דב, והסתמנה הסכמה גורפת של כל סיעות הבית לנסות לדחות אותו. היו"ר, ח"כ משה גפני, הודיע שהוועדה תתכנס שוב בשלישי הקרוב וסיכם את הדיון בדרישה מראש הממשלה לדחות את הפינוי לפחות עד ינואר.

"זה פיקוח נפש, אתם הורסים את המדינה", אמר. שר התחבורה החדש, בצלאל סמוטריץ', כבר הודיע שינסה ליזום חקיקת בזק שתדחה את הפינוי וכי יש לכך  שותפים רבים בכנסת. במקרה של דחיית הפינוי, שנקבע לעוד שבוע וחצי, הפיצוי לבעלי הקרקע יעלה למדינה מיליארדים.

במהלך הדיון יו"ר הוועדה משה גפני התעצבן על כך שמנהלי הגוש הגדול לא מגיעים, "אני רותח מזעם … הם מקבלים כסף בשביל להתייצב כאן!". ח"כ מיקי זהר מהליכוד אמר שפינוי מיידי הוא הפקרה של תושבי אילת ו"גם ראש הממשלה חושב שזה לא סביר". זהר הציע פינוי הדרגתי ופתרון קבע לתושבי אילת ביום שאחרי הפינוי, כך שיוכלו לטוס למקום קרוב לשדה דב, או לנתב"ג.

גם אורית פרקש מכחול לבן הביעה עמדה דומה: "איפה הממשלה עם ההליכה הזאת ראש בקיר? יקוב הדין את ההר, לפגוש את הכסף עכשיו ומיד בלי פתרון לטווח הקצר". מיכל שיר מהליכוד אמרה שפינוי עכשיו הוא "תכנית חלם … מנתקים את אילת מהמרכז". נציג האוצר בדיון, אמר שהכסף מפינוי השדה מסתכם ב-8 מיליארד שקל בסך הכל וחלקו אמור להיכנס בשנה הבאה, כדי לממן את העברת בסיסי צה"ל לנגב. טל רוסו מהעבודה אמר שאפשר לפנות 70% מהשדה ולשמור על מסלול הטיסה האזרחי. גפני אמר בסיכום, שהדרישה היא לדחות את הפינוי לפחות עד ינואר, או סוף השנה, לפי החלטת ראש הממשלה: "הדחייה היא קריטית, זה יהיה במשמרת שלנו … המנהלים מטעם ביה"מ יבואו לכאן בסוף, לא נשחק איתם … צריך לאפשר הפעלה של השדה עד שמתחילים לעבוד שם כמו בהרצליה".

מי מתנגד לפינוי?

הבליץ של סמוטריץ' היא ניסיון אחרון במאבק מתוקשר נגד פינוי שדה דב: ראש העיר אילת, מאיר יצחק-הלוי, התריע ממכת מוות לעירו, בעקבות הירידה הצפויה בהיקף הטיסות לעיר, ביטל את חברותו בליכוד, שבת רעב והקים והקים אוהל מחאה ליד הכנסת; ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, מציע להשהות את הפינוי, ולקדם במקביל הקמת שדה חדש בלב ים, למרות הכסף שהבנייה על הקרקע אמורה להניב לעיריית תל אביב; המלונאים באילת שכרו את הקמפיינר אבי בניהו; וגם התושבים – הן באילת והן בצפון תל אביב – מתנגדים ברובם לפינוי הצפוי.

טענות המתנגדים לפינוי

צניחת היקף הטסים לאילת ב-40%
הגדלת העומס בכביש 90 – מתחילת השנה נהרגו 7 אנשים בכביש ואשתקד נהרגו שם 20 איש
פגיעה בתיירות הפנים לאילת בהיקף של 20%-30%, שהיא 85% מסך התיירות לעיר
סגירת מלונות ואי בניית מלונות חדשים שתוכננו באילת, 20 שנה לא נבנה מלון חדש בעיר. דוד פתאל: "זה יוריד אותנו מתחת לסף הרווחיות"
"סוגרים תשתית חיונית בעבור חופן דולרים. יש לי את כל הסיבות לתמוך בסגירת השדה … כ-5,000 יחידות דיור בשטח של השדה כבר אושרו להפקדה, אבל התכנית נעדרת ראייה אסטרטגית" (ראש העיר תל אביב)
"אפשר לבנות 8,500 יחידות דיור ולהשאיר מסלול אחד וטרמינל קטן. הממשלה מתנהגת כמו כריש נדל"ן. כביש 90 יהפוך למלכודת מוות" (ראש העיר אילת)
"זמן ההגעה יוכפל וצוותים רפואיים כבר הודיעו שיפסיקו להגיע (מנהל בי"ח יוספטל)

בשיחה עם "זמן ישראל", בניהו שולף את נשק יום הדין הביטחוני: "בכל מדינה שדה תעופה הוא נכס אסטרטגי. זה המנחת היחידי בגוש דן שמשרת אינטרס בטחוני, אם וכאשר יצטרכו להוביל פצועים או חברי קבינט או לצאת לים. הצבא רצה להישאר, אבל עובד לפי החלטת הממשלה. איך רשות שדות התעופה תומכת בסגירת השדה? רשות מקרקעי ישראל נתנו להם מאות מיליונים כ'דמי שתיקה', ואם השדה לא יפונה הם יצטרכו להחזיר את הכסף, בגלל זה הם שותקים".

ברשות אומרים שדעתם בנושא כלל לא רלוונטית, שכן הם פועלים בהתאם להחלטת ממשלה. מעבר לכך, ברשות מסבסדים את שדה דב ב-30 מיליון שקל בשנה, מאחר שאין אגרות נוסעים בטיסות פנים. בנוסף, הרשות כבר השקיעה 200 מיליון שקל בשדרוג טרמינל 1, כהכנה לקליטת הפעילות מהשדה שייסגר.

מי תומך בפינוי?

אלה שתומכים בפינוי מעטים יותר, אבל יש להם הרבה משאבים. מדובר בחלק מתושבי שכונת נופי ים, וכמובן ב-1,500 בעלי הקרקעות של מה שנקרא "הגוש הגדול". הם מעוניינים לממש את הכסף הגדול הטמון בקרקע הכל כך יקרה הזו, ולשם כך הקימו אתר אינטרנט מושקע ושכרו את משרד היח"צ שרף תקשורת.

תושבי נופי ים אף קיימו בסוף השבוע שעבר הפגנת מחאה בדרישה לקיים את החלטת הממשלה ולסגור סוף-סוף את השדה, שנושק לשכונה. "אני מדבר קודם מהלב, לא מהכיס", אומר אחד מהם. "על הדלק שאנחנו נושמים והרעש באמצע היום. לא מזמן התקיים טקס שבועות בבית ספר של הילדים שלי. באמצע הטקס המריא מטוס ולשתי דקות לא שמעת כלום ואחרי זה אתה מקבל אדי דלק".

אבל לאותו תושב, יש עוד סיבה טובה לחכות לפינוי: גם הוא יורש של שטח גדול בשדה דב. כמוהו, יש עוד 1,500 בעלי קרקעות ב"גוש הגדול", הכלוא בין רמת אביב ממזרח, שיכון ל' מדרום, חוף תל ברוך ושדה דב במערב ואזורי חן בצפון.

בגלל שהמאבק לאורך השנים היה כל כך מיליטנטי ויצרי, רוב בעלי הקרקעות חוששים להיחשף ולכן הם מיוצגים על ידי כמה עורכי דין, אך לפי דוברת נציגי "הגוש" ממשרד שרף, "לא תמצא ביניהם את תשובה ואקירוב. אלה אנשים רגילים שהם יורשי הרוכשים של הקרקע משנות ה-40 ואילך", היא מסבירה.

טענות התומכים בפינוי

הפסקת זיהום האוויר והרעש ליד גני ילדים, בתי ספר ובתי מגורים בצפון ת"א
פינוי תוואי קו הרכבת הקלה בעיר
יצירת 25,000 מקומות עבודה חדשים בגוש הגדול, פיתוח תיירותי וכלכלי
הקמת פארק חופי גדול בת"א ופתיחת הגישה לים
מנוע כלכלי וחברתי אדיר לנגב: העברת 12 מיליארד שקל מהתמורה לפרויקטים ציבוריים והעברת בסיסי צה"ל
הקמת 16 אלף יחידות דיור בגוש הגדול, מתוכן 7,000 לזוגות צעירים ודיור מוגן. חצי מהדירות בפרויקט יהיו של 2-3 חדרים

בינתיים, מי שמפנים כתף קרה לשכנים מנופי ים הם תושבי שיכון ל' הסמוך, שפעלו בעבר בהצלחה להעברת רחבת התדלוק של השדה לכיוון נופי ים – שאז עוד לא הוקמה. "מי שנכנס לגור שם ידע שהוא הולך לגור ליד שדה תעופה שקיים מלפני קום המדינה", אומר רועי מימרן, פעיל במאבק למניעת הפינוי. לדבריו, הוא מצא שותפים למאבק גם בקרב תושבי נופי ים: "הם מפוצלים. חלק מאלה שבעד אפילו נותנים לנו כסף לקמפיין, וכך הוספנו 60 אלף שקל למימון הפעילות נגד הסגירה".

בינתיים, באילת

כך או כך, את ההשלכות של סגירת שדה תעופה קטן ועירוני המשמש בעיקר לטיסות פנים, ניתן לראות כבר עכשיו באילת – היעד המרכזי לטיסות משדה דב.

עם סגירת שדה התעופה בעיר, ופתיחת נמל התעופה "רמון" במרחק 20 ק"מ משם, נחתכו טיסות הפנים לעיר השמש הנצחית ב-25% (במאי, בהשוואה לחודש המקביל ב-2018). סגירת שדה דב צפויה להוביל לירידה נוספת, שכן כל טיסות הפנים לעיר יעברו בנתב"ג, העמוס ממילא ב-25 מיליון נוסעים נוספים בשנה.

ישראלים שכבר ביקרו ב"רמון" סיפרו לנו – ולכלי תקשורת אחרים – כי הוא אינו עונה על צורכיהם, הן מבחינת המיקום והן מבחינת התכנון. נוסעת שביקשה להישאר בעילום שם, וטסה לאילת משדה דב כדי ללמד סטודנטים, אמרה לנו: "יש שם קילומטרים של שיש לא נחוץ, וזה ענק כמו נתב"ג, לעומת הצריף בשדה באילת, שתפור למידות בני אדם. אתה שואל את עצמך מה הם מתכננים שם? ווגאס באמצע המדבר? להגיע לעיר לוקח 20 דקות במונית, כשאין פקקים, ואוטובוס מגיע אחת לחצי שעה, אבל אין צל בתחנת אוטובוס, ועוד באקלים של אילת".

מה תעשי אחרי סגירת שדד דב, כשהטיסות יהיו מנתב"ג?
"הטיסות מנתב"ג לא ייצאו מטרמינל 3, אלא מטרמינל 1, אז אנשים יצטרכו לקחת אוטובוס מהבית לרכבת, ואז לרדת בטרמינל 3, ומשם לנסוע בשאטל עד לטרמינל 1. אין לי מושג איך אנשים יוכלו להגיע ככה לאילת בזמן סביר".

וכרגיל, כולם מחכים לרכבת

עו"ד נרי ירקוני, לשעבר ראש מינהל התעופה האזרחי וכיום עורך דין ויועץ לענייני תעופה, מציג חוות דעת מקצועית מורכבת יותר. לדבריו, הוא טרם ביקר במקום, אך "השדה בסדר, אלא שהוא מפוספס בגלל היעדר תחבורה קרקעית".

ירקוני: "מבחינת אילת, השדה בתמנע קצת רחוק אבל זה בסדר, לא חייבים שהשדה יהיה בתוך העיר. מבחינה בינלאומית, השדה נכה, כל עוד אין רכבת מהירה משם לאזור המרכז. המרחק לתל אביב נטו הוא בערך 300 קילומטר.

"רכבות בעולם עושות את המרחק הזה בשעתיים. אם הייתה רכבת למרכז, היה פתח לטיסות בלילה, מאחר שהעלויות והאגרות לאילת יותר נמוכות. היו מגיעות לשדה טיסות לילה וטיסות זולות יותר, הנוסעים היו באים ברכבת וטסים משם".

אבל הטסים לאילת נאלצים להגיע לשדה "רמון", ובשעות העומס הם נתקעים בפקקים מתסכלים בכניסה לאילת, במקום לנחות ישר בתוכה. לפי שר התחבורה היוצא, ישראל כ"ץ, גם זה ייפתר בעזרת רכבת קלה מהשדה לעיר.

הסיפור האמיתי, לדברי ירקוני, הוא לא הרכבת הקלה שתקום או לא תקום בין תמנע לאילת, אלא קו הרכבת תל אביב-אילת, עליו חלם דוד בן גוריון כבר  בשנות ה-50, ועליו הכריז בנימין נתניהו ב-2004, בשבתו ככשר אוצר.

"טיסות הפנים בארץ הן תולדה של היעדר תשתיות קרקעיות, ובראשן הרכבת", אומר ראש מינהל התעופה האזרחי לשעבר. "בחו"ל לא טסים מרחקים כאלה, נוסעים ברכבת או ברכב. כך גם לגבי הצפון: מאז הקמת כביש 6, אין מה לטוס מתל אביב לנהריה, כי באוטו זה לוקח שעה ו-45 דקות. עד שאתה מגיע לשדה, נכנס, עובר בידוק, ממריא ונוחת, כבר עדיף לנסוע באוטו. להערכתי, אם תהיה רכבת, או תשתית יבשתית טובה, לא יהיה יותר טעם לטוס לאילת".

עוד 1,208 מילים
כל הזמן // יום חמישי, 2 במאי 2024
מה שחשוב ומעניין עכשיו
היום ה־209 ללחימה ● 133 חטופים עדיין בעזה

קיבוץ בארי הודיע כי החטוף דרור אור נרצח ב-7 באוקטובר וגופתו מוחזקת ברצועה

סבב מינויים בצבא: אלוף שלומי בינדר יהיה ראש אמ״ן, אבי בלוט אלוף פיקוד המרכז, אלוף בר כליפא ראש אכ״א ודן גולדפוס מפקד הגיס הצפוני; סמוטריץ׳ ובן גביר יצאו נגד המינויים, לפיד: הם מנסים להשתלט על הצבא ● טורקיה עוצרת את הסחר עם ישראל; כ״ץ: ארדואן דיקטטור ● נתניהו: נעשה הכל לנצח - כולל ברפיח, נעמוד לבד אם נצטרך ● הנייה: יש ״רוח חיובית״ בחמאס לגבי הסכם

עוד 63 עדכונים

מעבר לקווי האויב: מה באמת קורה בדרום לבנון

החדשות בעברית מתמקדות בנזקים שמסב לנו חזבאללה, עשרים הרוגים ישראלים, מאה אלף מפונים והרס של בתים רבים. אך אנחנו לא ממש יודעים מה קורה בצד השני. מה חושפת העיתונות הערבית על המצב בדרום לבנון? עד כמה הוא חמור?

*  *  *

העיתונאי פייסל אל-קאסם כתב לאחרונה בטוויטר (29 בפברואר):

ד"ר ירון פרידמן הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. היה פרשן לענייני ערבים בויינט, ספריו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" (2010) ו"השיעים בארץ ישראל" (2019) יצאו לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן. מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC. לפודקאסט של ירון "השבוע במזרח התיכון": https://did.li/mAz5q

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,029 מילים
אמיר בן-דוד

בין ההחלטה להדיר את פורום המשפחות השכולות שבוטלה בידי בית המשפט, לבין ההחלטה לבטל את פרס ישראל, ממנה נסוג בהמלצת היועמ"שית – ניצב פוליטיקאי אחד, שר החינוך יואב קיש ● במעשיו מקדם קיש את ההפיכה המשטרית דה-פקטו, ומוכיח שאפשר להיות חרטטן מביך גם בלי לנבל את הפה או לצעוק באולפני החדשות ● ולמרות המכות שהוא סופג - הוא מסרב ללמוד את הלקח או להשתנות ● פרשנות

עוד 1,340 מילים ו-1 תגובות

לגלות את העיר מחדש בעשרות דרכים חדשות - הליכות ג'יין

חושבים וחושבות שאתם מכירים ממש טוב את תל-אביב-יפו? ובכן, תחשבו שוב. מהיום ולאורך כל הסופשבוע הקרוב – 2-4 למאי 2024, הליכות ג'יין ת"א-יפו, Jane's Walk TLV – הפסטיבל האזרחי, עירוני ובינלאומי הכי שווה בעולם  – מתקיים ברחבי העיר. יש לכם.ן הזדמנות של פעם בשנה לגלות אותה בעשרות דרכים חדשות, שלא דמיינתן.ם –  והכל ללא עלות.

אם טרם התוודעתם לפרוייקט העולמי, עצמאי וייחודי הזה, אז נעים להכיר:

האדריכלית חדוה יערי, תושבת העיר. במקור אדריכלית ויזמת קהילתית בתחומי קיימות עירונית. כיום אשת מקצוע רב תחומית הפועלת לעידוד אזרחות פעילה בשני ערוצים עיקריים - הנחיית הקורס "העיר היא אני", המכשיר תושבים להובלת סיור אישי ומקומי, והובלה בהתנדבות של הפקת פסטיבל הליכות ג'יין ת"א-יפו (מאז 2019).

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 493 מילים

למקרה שפיספסת

אם זה היה תלוי בליברמן, היינו פותחים חזית גם מול ירדן

ההצעה של אביגדור ליברמן לבטל את הסכם המים עם ירדן היא ניסיון פופוליסטי לאגף את הממשלה מימין, במחיר ריסוק מארג האינטרסים העדין עם השכנה שהתייצבה להגן עלינו מפני המתקפה האיראנית ● העובדה שמדובר במי שאמור להיות פרטנר בכיר בממשלה ביום שאחרי הדחת נתניהו, צריכה להדאיג את כל מי שמייחל ליום הזה ● פרשנות

עוד 698 מילים

ציון נמוך לישראל בדירוג בינלאומי? הציבור לא מתרגש

מדי פעם בפעם כותרות העיתונים מבשרות על עוד דירוג עולמי שבו מופיעה ישראל, לפעמים במקום מכובד, לפעמים במקום נמוך. כך, למשל, בעקבות המלחמה, שתיים מחברות דירוג האשראי הורידו את דירוג האשראי של ישראל, ובכך ביטאו את ספקותיהן לגבי יכולת המדינה לעמוד בהתחייבויותיה הכלכליות.

מכון המחקר הבינלאומי V-Dem, אשר מדרג את רמת הדמוקרטיה בכל מדינות העולם, הוריד בחודש מרץ את דירוג הדמוקרטיה של ישראל מ"דמוקרטיה ליברלית" – הרמה הגבוהה ביותר – ל"דמוקרטיה אלקטורלית" שאיכותה נמוכה יותר.

אסיף אפרת הוא פרופסור חבר בבית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן ומ״מ ראש המכון לחירות ואחריות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 661 מילים

תגובות אחרונות

זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

עקורים

העולם מתחיל להבין שהאיום האיראני גדול בהרבה משנדמה

למרות הידיעה הברורה שאיראן פועלת בשטחה, בריטניה סרבה עד כה להכריז על משמרות המהפכה כארגון טרור ● השבוע הגיעה הפעילות האיראנית בבריטניה לדיון בבית הנבחרים וניכר כי הממלכה מתחילה להכיר בכך שלא יהיה מנוס מלהתעמת עם טהרן ● מבחינת ישראל, זהו סימן מעודד ● פרשנות

עוד 650 מילים

חילופי המכתבים בין המשנה ליועמ"שית ומזכיר הממשלה חושפים את האופן שבו הממשלה העבירה, מתחת לרדאר הציבורי, שתי החלטות בשבועות האחרונים שמטרתן לעקוף את הייעוץ המשפטי לממשלה ולממש את כל הסכנות שהיו גלומות בהפיכה המשטרית ● המדובר בחציית קו אדום - ולא ניתן לעבור על כך בשתיקה ● פרשנות

עוד 1,411 מילים

זינוק חד בסך ההוצאות הצבאיות הגלובליות

שתי מלחמות קשות שפרצו בשנים האחרונות וגרמו להגברת ההוצאות הצבאיות: הפלישה של רוסיה לאוקראינה בראשית שנת 2022, ומתקפת חמאס על ישראל בשבעה באוקטובר 2023 - יחד עם המלחמה בדרום ובצפון שנפתחה בעקבותיה ● התוצאה היא שיא הוצאות צבאיות בסך 2.4 טריליון דולר ברחבי העולם ב-2023 ● וזה עוד כלום לעומת מה שמחכה לנו ב-2024

עוד 982 מילים

גיוס כשר למהדרין

בצה"ל בוחנים דרכים לאפשר לחרדים לשרת ביחידות נפרדות ולהמשיך ללמוד תורה ● אנשי צבא ורבנים הפעילים למען גיוס סבורים שרעיונות כמו בסיסים נפרדים ירככו את ההתנגדות בחברה החרדית ● הם אינם חוששים מהסתבכותה הנוכחית של המסגרת הקיימת לחרדים, "נצח יהודה" ● אבל גם לחרדים שתומכים בגיוס ברור שאם תהיה התגייסות המונית היא תכלול רק חלק מהם

עוד 2,404 מילים ו-2 תגובות
היום ה־208 ללחימה ● 133 חטופים עדיין בעזה

דיווח: שוחררו חלק מכוחות המילואים שיועדו למבצע ברפיח

בלינקן: פעולה ברפיח תפגע בקידום נורמליזציה עם סעודיה ● הפנטגון: סיימנו לבנות יותר מ-50% מהנמל בעזה ● מבקר המדינה יחל בבדיקת צה"ל ב-7 באוקטובר ודרש במכתב חריג: "על רה"מ והרמטכ"ל לשתף פעולה" ● נשיא קולומביה הודיע על פירוק היחסים הדיפלומטיים עם ישראל ● לראשונה מפרוץ המלחמה: מעבר ארז נפתח להכנסת סיוע הומניטרי

עוד 52 עדכונים

הסיכוי שבית הדין הבינלאומי בהאג יוציא צו מעצר נגד ראש הממשלה בימים הקרובים קלוש ● ולמרות זאת, אין שום סיבה שבית הדין יימנע מהוצאת צווי מעצר אם אכן מתעורר חשד לביצוע פשעי מלחמה ונאספה תשתית ראייתית מספקת לכך ● העולם אינו שותף לתמונה העולה מתיבת התהודה הישראלית - והאסון ההומניטרי המתרחש ברצועת עזה נראה הרבה פחות נסלח בעיניים זרות ● פרשנות

עוד 1,292 מילים

שיאי הקטל בדרכים ושיאי הטמפרטורות בחול המועד מספקים תזכורת: באיצטלה של "שקט, יורים" הממשלה מזניחה ומפקירה את כל מה שלא קשור למלחמה ● הקורבנות בכבישים שקופים, ההיערכות למשבר האקלים לא קיימת, וביום שאחרי - אם הוא יגיע אי פעם - נתעורר למדינת עולם שלישי ● פרשנות

עוד 808 מילים ו-1 תגובות

"סנוואר הצליח לעשות מה שאיש לפניו לא הצליח: לקרוע בין ישראל לארה"ב"

לאן ממשיכים מכאןדן מרידור - מי שניסח את התפיסה הביטחונית של ישראל מאז 2006 - דווקא לא חושב שהקונספציה קרסה ב-7 באוקטובר ("הטעות הייתה שלא שמרו על הגבול") ● בריאיון לזמן ישראל הוא מזהיר ש"ניצחון מוחלט" זה מתכון בטוח להפסד מוחלט - וממליץ לעזוב את עזה ולהתמקד בברית האזורית נגד איראן ● וגם: באיזה מצב היה מסרב פקודה להרוג את סנוואר?

עוד 6,042 מילים ו-2 תגובות

מלחמה שלא נגמרת תוביל לגל התייקרויות לא נגמר

העדר אופק מדיני במלחמה בעזה לא רק ששוחק את ההישגים הביטחוניים, אלא גם יוצר מצב שבו ההתייקרויות הנוכחיות במשק עלולות להיות רק הפרומו לצפוי לנו בהמשך ● פרשנות

עוד 687 מילים

המשמעות של ויתור על ביתור הרצועה לשניים היא הסכמה ישראלית לחזרה מלאה של תושבי צפון הרצועה למה שהיה ביתם, והסיכון שכוחות חמאס ישובו גם הם ● במקביל, ביקורו של בלינקן בערב הסעודית בסוף השבוע היה למעשה הצגת מחיר הפסד לישראל ● הממשל האמריקאי קלע את נתניהו לפינה ומכריח אותו להחליט: המשך ממשלת ימין קיצונית, או עסקת חטופים ומזרח תיכון חדש ● פרשנות

עוד 831 מילים ו-2 תגובות
סגירה
בחזרה לכתבה