המושגים של קידוש השם וחילול השם התפתחו מימי המקרא עד ימינו אנו. אבל הם תמיד מבטאים סוג של חיבור בין התנהגות של עם ישראל ושמו של הקב"ה בעולם. קידוש השם הוא בדיוק זה, לקדש את השם ולא את עצמנו. לא על מנת לפאר את האדם.
המושגים של קידוש השם וחילול השם התפתחו מימי המקרא ומבטאים חיבור בין התנהגות עם ישראל ושמו של הקב"ה בעולם. קידוש השם הוא בדיוק זה, לקדש את השם ולא את עצמנו. לא על מנת לפאר את האדם
הרשמו עכשיו לניוזלטר היומי
גלות ישראל מייצרת חילול השם – כי זה לכאורה מראה בעיני עמי העולם שהשם לא שומר על עמו ועל הבטחתו על ארץ ישראל. קידוש השם נוצר כאשר ישראל חוזר לארצו.
אבל משם צריך גם להתקדם. האופן שבו ננהל את ענייני המדינה ואת עצמנו יגרמו לקידוש השם או חלילה להיפך, לחילולו. כל הצלחה יכולה להגדיל ולקדש את השם בעולם. להרחיב את מקומו בתודעה האנושית. ובפרט אם ההצלחה מבוססת על מעשה מוסרי. אפשר שיהיה זה מעשה של יחידים אבל בעיקר מעשה ברמה של חברה או מדינה.
דוגמאות – כאשר ישראל שולחת משלחת צבאית להציל חיים באסונות טבע במדינות זרות זהו קידוש השם. אבל מצד שני – אם מדינת ישראל מספקת או מאשרת אספקת נשק למדינות או כנופיות המבצעות הרג אזרחי מכוון – זהו חילול שם שמיים.
אם מדינת ישראל מכבדת את ערביי ישראל, לא מתוך התנשאות אלא מתוך ראיית כל אדם כצלם אלוהים – זהו קידוש השם. מפלגות יהודיות שמציעות פלטפורמה גזענית או מפלה – זהו חילול השם.
אנשים המראים סולידריות טבעית כאשר יש אסון אצל האחר – זהו קידוש השם, ניתוק וניכור לנוכח צרות של אחרים – זהו חילול השם.
אפשר להמשיך, אבל קלטתם את הכיוון.
שימוש במונחים של קידוש השם וחילול השם בקוניוקטורה פוליטית צרה הוא בעיניי לא נכון, ובפועל מזלזל ברעיון של קידוש השם.
הרב טאו, מנהיגה הרוחני של מפלגת נעם, קורא במכתב ארוך להקמת ממשלת ימין בראשות נתניהו ובתמיכת רע"ם. הנימוק: "להישען על קולות רע"ם זהו חילול השם, אבל ממשלת ימין בראשות נתניהו היא קידוש השם גדול מחילול השם"@shemeshmicha
— כאן חדשות (@kann_news) May 2, 2021
האופן שבו ננהל את ענייני המדינה ואת עצמנו יגרמו לקידוש השם או חלילה להיפך. אבל שימוש במונחים של קידוש השם וחילול השם בקוניוקטורה פוליטית צרה הוא בעיניי לא נכון, ובפועל מזלזל ברעיון של קידוש השם
נסיים בציטוט מופלא ממסכת יומא בתלמוד הבבלי:
"אַבָּיֵי אָמַר כִּדְתַנְיָא וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ שֶׁיְּהֵא שֵׁם שָׁמַיִם מִתְאַהֵב עַל יָדְךָ שֶׁיְּהֵא קוֹרֵא וְשׁוֹנֶה וּמְשַׁמֵּשׁ תַּלְמִידֵי חֲכָמִים וִיהֵא מַשָּׂאוֹ וּמַתָּנוֹ בְּנַחַת עִם הַבְּרִיּוֹת".
הפסוק "ואהבת את ה' אלהיך" בא מהפרק הידוע שמתחיל בקריאת "שמע ישראל" – אחד הטקסטים היסודיים באמונה היהודית. כולל הציווי לאהבת האל. אבאיי מסביר לנו שהאהבה הזאת באה לידי ביטוי על ידי התנהגותך כלפי אנשים אחרים.
המבין יבין.
דניאל גולדמן הוא שותף מייסד של גולדרוק קפיטל, ויו"ר לשעבר של גשר והתנועה העולמית של בני עקיבא. הוא פעיל ויזם חברתי וגר יחד עם משפחתו בבית שמש.
בזמן שמספר האזרחים הישראלים החיים שנחטפו על ידי חמאס לעזה הולך ופוחת, נחטפה גם מדינת ישראל על ידי ממשלת יהודה. זה לא רק העימות הבלתי נתפס עם האמריקאים של ראש הממשלה שמקריב את הנכס המדיני החשוב ביותר שלנו כדי להחזיק בשלטונו, או המסמוס המכוון של עסקאות החטופים, זו גם הנכונות למלא כל גחמה של שותפיו הקיצוניים ולהחדיר את המשיחיות באופן עמוק אל תוך משרדי הממשלה.
* * *
ביולי האחרון הוצגו לראשונה באתר הארכאולוגי תל שילה שבגדה המערבית, הפרות האדומות שהוטסו לארץ מטקסס. תחקיר של "עיר עמים" דגל אדום חשף אז את מעורבות רשויות המדינה בהבאתן של הפרות האדומות לארץ.
אורי ארליך הוא עיתונאי לשעבר, פעיל שמאל ודובר ארגון הארכיאולוגים "עמק שווה".
זה לא פשוט להיות מיעוט. במיוחד מיעוט לאומי במדינה שנמצאת במלחמה עם העם שלך. למשל מי שנקראים "אזרחי ישראל הערבים". מצד אחד יש שאלה של זהות. האם הם "יותר ישראלים" או "יותר ערבים"? והאם השיוך הכללי ל"ערבים" הוא נכון בכלל, או שהם בעצם פלסטינים? מצד שני יש את שאלת הנאמנות. כשזה מגיע לכדי התנגשות, וזה מגיע, הם יותר נאמנים למדינה שהם חיים בה או לעם שהם שייכים אליו? אלה שאלות ששואלים עליהם, וגם שהם שואלים בעצמם.
המכון הישראלי לדמוקרטיה מקיים סקר שנתי שנקרא "מדד הדמוקרטיה הישראלית", שמסתכל בין היתר גם על סוגיות טעונות כמו אלה. הסקר הזה מתבצע בחודש יוני בכל שנה. אחת השאלות הבסיסיות ביותר היא השאלה "באיזו מידה אתה מרגיש את עצמך חלק ממדינת ישראל ובעיותיה?". השאלה נשאלת את כל משתתפי בסקר, יהודים וערבים, אבל ניתוח התשובות כולל גם פילוח לפי מגזר.
דרור פייטלסון הוא פרופסור למדעי המחשב באוניברסיטה העברית. אספן של כל מיני דברים, ובפרט של נתונים, מספרים, ופסלוני צבים. שואף להקשות על מי שמנסה לרדד ולהטות את השיח הציבורי על ידי טענות בלתי מבוססות והפצת פייק ניוז. מאמין גדול בכך שיכול להיות כאן הרבה יותר טוב.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
אני רוצה לדעת מי בא עם הרעיון המתועב של "מכסות" גיוס. הגיוס הוא חובה פרסונלית של האזרח, לא של אירגונים. או שיש או שאין הצדקה לגיוס של האזרח – מה פתאום להעביר את הסלקציה לישיבות או גופים סקטוריאליים אחרים שיחליטו על פי שיקוליהם את מי לשלוח לגיוס? האזרחים אינם ליטרת בשר שרב כלשהו יחליט האם ישלח אל הצבא. מכסות גיוס מנרמלות את היחס של מנהיגי הציבור החרדי אל הציבור שלהם כצאן חסר בינה שיעשה מה שיגידו לו – את זה בדיוק יש לפרק ולהפוך את הציבור החרדי מעדר לאנשים.
רוצים מכסות? בבקשה. 400 עילויים בתורה שיקבלו מעמד מקביל לספורטאי מצטיין. כל אחד יכול להגיש מועמדות, הרבנים יכולים להגיש המלצות, ומערכת הביטחון תאשר פרטנית את האנשים.
כל השאר – מלש"בים.
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם