הֲיֵלְכוּ שְׁנַיִם יַחְדָּו בִּלְתִּי אִם נוֹעָדוּ
[עמוס פרק ג, ג]
הירשמו עכשיו לניוזלטר היומי
מהפסוק של עמוס למדו חז"ל לקחים רבים, ובעיקר שהמילה "יחדו", כנגד "יחד", מצביע על התוועדות. בראש השנה אנו קוראים שני פרקים של ספר בראשית, גירוש ישמעאל ועקידת יצחק. שני מקרים קשים על יחסי הורים וילדים.
בשני הסיפורים יש סוף טוב, ישמעאל אמנם מגורש מחלקו של אברהם, אבל ה' דואג לו לעושר, אושר, הרבה ילדים, וכוח שליטה על חבל ארץ גדול. יצחק מצליח למצוא אישה ולהקים משפחה, וגם מקבל הבטחה של הרבה צאצאים ואותה ארץ שהובטחה לאברהם, דהיינו ארץ ישראל.
ואחרי סיפור על גירוש ישמעאל מופיעה העקידה של יצחק. בדרך להר להקריב את בנו מופיעה השיחה הזאת:
(ו) וַיִּקַּח אַבְרָהָם אֶת עֲצֵי הָעֹלָה וַיָּשֶׂם עַל יִצְחָק בְּנוֹ וַיִּקַּח בְּיָדוֹ אֶת הָאֵשׁ וְאֶת הַמַּאֲכֶלֶת וַיֵּלְכוּ שְׁנֵיהֶם יַחְדָּו: (ז) וַיֹּאמֶר יִצְחָק אֶל אַבְרָהָם אָבִיו וַיֹּאמֶר אָבִי וַיֹּאמֶר הִנֶּנִּי בְנִי וַיֹּאמֶר הִנֵּה הָאֵשׁ וְהָעֵצִים וְאַיֵּה הַשֶּׂה לְעֹלָה: (ח) וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֱלֹהִים יִרְאֶה לּוֹ הַשֶּׂה לְעֹלָה בְּנִי וַיֵּלְכוּ שְׁנֵיהֶם יַחְדָּו:
[בראשית פרק כב, ו-ח]
מכיוון שהמילה "יחדו" אומרת שהתוועדו, שדנו והסכימו, המדרש מרשה לעצמו לכתוב:
"וילכו שניהם יחדו" זה לעקוד וזה להיעקד, זה לשחוט וזה להישחט. [בראשית רבה וירא פרשה נו]
יצחק, שלפי המקורות היה בן 37 בזמן העקידה, הולך בהסכמה שלמה עם אביו (הוא נולד כשאמו הייתה בת 90 והיא נפטרת בעקבות העקידה בגיל 127). ואז השאלה היא למה? מן ההתחלה כתוב "והאלוהים נסה את אברהם" (בראשית כב, א). אנו יודעים מראש שזה ניסיון.
אבל ניסיון של מה? כמעט כל הקוראים של הפרק מבינים שזה ניסיון של צייתנות לפקודה מאלוהים. אבל, מה אם הניסיון הוא: האם אברהם הצליח לחנך את בנו באותה רמה של אמונה לציית לאלוהים שהוא הפגין בכל חייו? מה אם הניסיון הוא לבדוק מידת הדבקות שהאב העביר לבן? אם כן זה ניסיון גם ליצחק. והנה לפי ההבנה של "יחדו" אנו למדים שאכן יצחק מקבל על עצמו אותה רמה של מחויבות כזאת של אביו. הוא הולך להישחט.
אכן אברהם ויצחק מצייתים לפקודה האלוהית באותה רמה של התחייבות, אבל בסוף אלוהים זורק עוד אתגר לאברהם וליצחק. מלאך ה' קורא לאברהם מן השמים "אל תשלח ידך את הנער ואל תעש לו מאומה, כי עתה ידעתי כי ירא אלהים אתה…" (בראשית כב, יב).
האם האוטונומיה האנושית, המורכבת מכל החכמה, תבונה ושיפוט האנושי – מספיקה כדי להכריע בעניין כשפקודות אלוהים לא ברורות, או אפילו סותרות?
איך להגיב כשפקודות אלוהים סותרות? אם הפקודה האלוהית, כמו שאני קלטתי אותה, פתאום מופיעה לי בסתירה לפקודה הראשונה, מה אני אמור לעשות? האם השכל שלי, התחושות המוסריות שלי על טוב ורע, התובנות שלי על הקיום – האם כל זה בידי כדי להחליט מה לעשות, כאשר קיימת סתירה בין מה שהבנתי כשתי פקודות שונות מאלוהים?
האם האוטונומיה האנושית, המורכבת מכל החכמה, תבונה ושיפוט האנושי – מספיקה להכריע בעניין של פקודות אלוהים לא ברורות, או אפילו סותרות?לפי סיפור העקידה התשובה היא – כן, בהחלט. כנראה שזהו המסר הגדול של העקידה, כי הדבר היחיד בכל הסיפור שאברהם, בהסכמת יצחק, מחליט לבד בלי שום פקודה מאלוהים זה לקחת את השה הנאחז בסבך בקרניו ולהקריב אותו "תחת בנו".
ההחלטה להחליף קרבן של חיה במקום קרבן של אדם איננו דבר של מה בכך בתולדות האנושות. לפי הסיפור זאת מהפכה במחשבה האנושית, מהפכה לטובה שגם מחזקת את האוטונומיה המוסרית של בני האדם.
ההחלטה להחליף קרבן של חיה במקום קרבן של אדם איננו דבר של מה בכך בתולדות האנושות. לפי הסיפור זאת מהפכה במחשבה האנושית, מהפכה לטובה שגם מחזקת את האוטונומיה המוסרית של בני האדם.
ובכל זאת, אנו מבינים את מערבולת ההרגשות והמחשבות כאשר הבנים והבנות שלנו נדרשים להפגין מחויבות עד אפשרות של מוות לאמונות ולאידיאלים של ההורים. הרי כל ההיסטוריה של עם ישראל נשענת על המורכבות של דבר זה.
כאזרח ישראל ששרת במלחמות העם, ושבנו שרת, ועכשיו הנכדים משרתים, אי אפשר לא להרגיש את עוגמת הנפש של אברהם ויצחק. וגם הגאווה של נאמנות ודבקות של ילדינו, בנים ובנות, שמקבלים על עצמם את האתגר. ותמיד צריך להתפלל, ולקוות, ולפעול כדי לקיים שלום שיהפוך את הכורח הזה לדבר סמלי בלבד.
הרב מיכאל גרץ שימש כעוזר לעורך הראשי של אנציקלופדיה יודאיקה, וכתב מאמרים לאנציקלופדיה על מחשבת ישראל בעת המודרנית. הוא היה בין המקימים של התנועה המסורתית בישראל ושימש כמנכ"ל הראשון של התנועה בזמן הקמתה. הוא היה הרב של קהילת מגן אברהם בעומר 32 שנים. היה בין המקימים של בית המדרש לרבנים במכון שכטר בירושלים, ושימש כמרצה שם בתחילתה. היה במשך כ-20 שנה מרצה בכיר למחשבת ישראל ומקרא במכללת קיי בבאר שבע, ופרסם מאמרים רבים. הוא גם היה רץ מרתונים וגמר כ-16 מהם בארץ ובחו"ל. רוב העבודה הציבורית שלו מוקדשת לקשר בין ערכים במסורת היהודית ובין הציבור בישראל.
אני זוכר את הרגע שבו הבנתי שמשהו עמוק משתנה – וזה לא היה בפרלמנט, לא בבית הלבן ולא ברחובות. זה היה בתמונה אחת מהשבעת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.
בשורה הראשונה בטקס ההשבעה, שם בדרך כלל יושבים אנשי הציבור הבכירים, ישבו מנהלי הענק של אפל, גוגל, פייסבוק, אמזון, טסלה. לא נבחרי ציבור. לא אנשי חינוך, בריאות או ביטחון. אלא מנכ"לים.
עמיד זאהר הוא תושב עוספיה, בוגר תואר ראשון בלימודי מזרח אסיה ותואר שני במדע המדינה ובמדעי הנתונים מאוניברסיטת חיפה, כתב עצמאי בנושאים חברתיים כלכליים ופוליטיים.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
בכל התרחישים המצב הוא ביש ואין מה להתפאר בו. גוש מתנגדי נתניהו אינו מצליח להשיג רוב. הליכוד חייב לאבד מנדטים כשתומכיו המחודשים יאבדו התלהבות מאיראן ויזכרו מחדש במי שחתום על 7 באוקטובר ועל הפקרת החטופים, העוטף הצפון והמלחמה הבלתי נגמרת בעזה
לאחרונה, במסגרת "מועדון הסרטים" של "יד ושם", צפיתי ב"גבלס והפיהרר" (Führer und Verführer) העוסק ביוזף גבלס, שר התעמולה של אדולף היטלר. הסרט אינטנסיבי, מצמרר, מזעזע ומפחיד. רואים שם כמה היטלר חפץ במלחמה, וכמה שיותר ממנה. לצדו, עמד גבלס, ששאף יותר מכל לרצות את היטלר – מגלומן בפני עצמו וכן תועמלן מבריק.
גבלס הבין כמה קל לשנות דעת קהל ועשה זאת שוב ושוב, גם כשפקפק במטרות. לא זו אף זו, היה ניכר שבעודו מבשל שקרים ומביים מציאות, הוא עצמו הלך והשתכנע באמיתות הפיקציות פרי יצירתו, עד להתאבדותו.
ד"ר אומי (נעמי) לייסנר היא חוקרת עצמאית, בעלת תארים אקדמיים במשפטים ובלימודי מגדר. במחקר, בהוראה ובכתיבה היא שמה את הדגש על זכויות נשים, בעיקר בהקשרים של בריאות ופריון. דרום- אפריקאית בעבר, היא גרה מזה שנים עם משפחתה בירושלים.
בממשלת ישראל אין חשיבה מעמיקה על היום שאחרי המלחמה הרב זירתית. ישנו ראש ממשלה שאומר – וכולם מצייתים. מוצגים במאמר שמונה מהלכים לצורך הבאת ישראל למציאות חדשה ורגועה, כפי שהיא מופיעה בהצהרת הכוונות במגילת העצמאות. ראש הממשלה הזה מוזכר במהלך הראשון בהם, כי רק כך ניתן ליישם חשיבה רצינית על עתידנו לטווחים הבינוני והארוך.
מהלך ראשון: "שחרור" נתניהו
הניסיון של השנתיים וחצי האחרונות וגם קודם לכן מראה, שכל עוד לא נסלק את בנימין נתניהו – המבוך שנקלענו אליו ילך ויעמיק. הדרך שמאפשרת את סילוקו היא עסקת שחרור מהמשפט תמורת עזיבתו את הפוליטיקה הישראלית.
ד"ר אברהם פרנק נולד בקיבוץ גן שמואל ב-1945, והוא חבר בו עד היום. מ-1972 עד 2007 עסק בחינוך פורמלי, מחצית התקופה כמנהל תיכון. ב-2008 עשה דוקטורט על מנהלי בתי ספר, הפך לפעיל חברתי בנושא החינוך, וכתב מספר ספרים ולא מעט מאמרים על המערכת. החל מ-2018 פעיל גם בנושא הקיימות; זהו בעיניו האתגר הראשי העומד בפני האנושות.
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם