אלוהים לא מגשים משאלות

מכת בכורות. איור: לורנס אלמה תדמה, 1878, ויקימדיה קומון.
מכת בכורות. איור: לורנס אלמה תדמה, 1878, ויקימדיה קומון.

כרגע קראתי את אחד הסיפורים הנוראים שנכתבו. שזורים בו זוועה ואי צדק וכאב והרס וריקנות ורוע ויראה והשלטת טרור וליצן חצר אומלל וחברו שנקלעו שלא ברצונם למערכה זו. כל הדברים הטובים והאיכויות הנדרשות על מנת ליצור סיפור מתח מרושע שאין בו גאולה ואין בו תקווה, אלא רק הפחד שורה בו, או שמא יש לקרוא אותו כצ'יזבט מגונה במיוחד.

אני לא אוהבת לפחד ואינני נוטה לקרוא או לצרוך תרבות המקדשת אלימות. אך קרה שהחלטתי לקרוא את התנ"ך מתחילתו עד סופו (בעיקר כדי לדעת על מה מדובר) וכעת הגעתי לספר שמות. סיפורם של משה ובני ישראל והמצרים אך למעשה זהו סיפורו של האל הרשע שמזמן לא עולל מעשה נורא והרסני בממדים אפוקליפטים.

כרגע קראתי את אחד הסיפורים הנוראים שנכתבו. שזורים בו זוועה ואי צדק וכאב והרס וריקנות ורוע ויראה והשלטת טרור וליצן חצר אומלל וחברו שנקלעו שלא ברצונם למערכה זו

האל מתגלה שוב כנבל מהגיהינום, דמות מרושעת במיוחד שאפילו תרצו להסכים איתה לא תוכלו, כי מטרתו היא להראות את כוחו ואת אותותיו ואת יכולת ההרס הבלתי נלאית שלו. היא כבר הופגנה בסיפורים קודמים כמו בסיפור המבול או בסיפורה של סדום, ובהמשך בוודאי אפגוש ממנה עוד. בסיפור התנ"ך נראה לי שהאקדח, או קווי האופי של האל, שהונח במערכה הראשונה יורה כל הזמן וללא הפסקה.

ובאמת האל לא מפגין טיפת חמלה, לא לעם שלכאורה הוא נזעק להצילו וגם לא לשוועת המצרים מהפרעות שהטיל עליהם. העבריים יוסיפו לעבוד בפרך רק עד שיסיים האל להראות את כל המופתים הנוראים שיש עוד בידו, (יש לי עוד נגע אחד… יאמר למשה) ופרעה ועמו יוסיפו לסבול מידו, כי לא נתן להם ללכת למען יזבחו ליהוה אלוהי אלוהיהם, בפרהסיה.

וגם אם פרעה רצה לתת לעבריים ללכת לא יכול היה כי הכביד האל את ליבו, שוב ושוב זה קורה. אחרי כל מכה ומכה שמכה הוא במצרים מכביד הוא את לב פרעה. לרגע לא חשב האל להקל על ליבו ולרכך את תודעתו. אבל זה אולי מחשבות של המאה ה-21.

אם בודהה מטרתו להתיר את הסבל, הרי שהאל התנכ"י גורם לה ומעורר אותה ביתר עוז. לעיתים נדמה כי זהו אחד מאלי השאול.

הסיפור הוא טוב כי הוא מעורר יצרים ובעיקר כעס, כעס על כך שאנחנו שנות דור ודור מאותו סיפור מיתי ועדיין אנחנו מקיימים את המורשת של החידלון וההרס הנורא שהטיל האל על הארץ, בעיקר כי האל הזה מצליח להפחיד שוב ושוב ביכולות שלו מעל שולחן הסדר ומעל שולחן החול. קנאי כל כך לשררתו שעדיף להישמע לו מאשר לפקפק בו, תארו לכם שכינים ודם וערוב וחושך וברד היו ניחתים עלינו  עדיף להיות אולי בצד הרשע שם המכות פחותות. אך לכו תדעו מה יבוא בהמשך, אין לתת בטחון באל, מנהיג כזה, שבדעתו הוא רשע ומעוות.

הסיפור הוא טוב כי הוא מעורר יצרים ובעיקר כעס, כעס על כך שאנחנו שנות דור ודור מאותו סיפור מיתי ועדיין אנחנו מקיימים את המורשת של החידלון וההרס הנורא שהטיל האל על הארץ

הגדת פסח, למשל, שכתובה בארמית לא מובנת, נועדה לעורר אותנו הקוראים גם השנה ללכת לספר שמות ולקרוא את הסיפור הנורא הזה במילים מובנות יותר שנדע מדוע ולמה אנו חוגגים את חג הפסח, כמה אימה טמונה בסיפור הזה, אולי יום אחד נחכים ונפסיק מכל זה.

אבל בארמית אנו מקשקשים, מנשנשים שותים כוס ועוד כוס רק לא לשמוע את פלצות הסיפור, ליל שימורים והפחדות עם קצת שירים לשמח את הלב. והילדים נוכחים בפולחן המבוגרים המשונה הזה ומשעתקים אותו שוב ושוב.

ולמה משה לא נכנס לארץ ישראל? מכיוון שהאל הוא נבל, נבל גדול ומרושע שנהנה מאוד ממעמדו, ואם יכל להפחיד מעט את העבריים בשולחו את המצרים בעקבותיהם לאחר כל המכות שהטיל בהם, אז ירמוס גם את לב משה ולא ייתן לא להיכנס לארץ המובטחת להגשים את החלום. אלוהים לא מגשים חלומות הוא רומס אותם, כי אין באלוהים הזה אהבה וחמלה ונחת.

משה נדמה לעיתים כדמות מגוחכת מעין  ליצן חצר יחד עם אהרון, שנכפה עליהם התפקיד להיות כלי השרת של יהוה, ובכל זאת זה רק סיפור.  אך בסיפור ניצל האל את  משה ואת אהרון היטב, על מנת שיוכל לשלוט בקבוצת אנשים שתסגוד ותזבח לו. כאשר לא נזקק להם יותר זרק את משה לאנחות, ולך תתלונן בפני האל.

ואת זאת ידעו היטב גם כותבי ההגדה. האל הוא מרכז הסיפור והזוועות וערעור הבטחון שבאות איתו אל תיפרדו מקבוצת היהודים למרות הסכנה.

אומנם קראתי רק את בראשית ואמצע שמות אבל ברור לי שספר זה, התנ"ך, אינו מיועד לילדים, וכשאנחנו מלמדים אותם את הסיפור הזה, את ההרס והאיבה הזו בבית ובבתי הספר אנו משחיתים את דעתם.

אומנם קראתי רק את בראשית ואמצע שמות אבל ברור לי שספר זה, התנ"ך, אינו מיועד לילדים, וכשאנחנו מלמדים אותם את הסיפור הזה, את ההרס והאיבה הזו בבית ובבתי הספר אנו משחיתים את דעתם

והם צודקים שהם שואלים האם זה באמת היה ומדוע אנו לומדים על כך.

מדוע באמת?

ריקנות ופחד אנו מטביעים בגוף האנושי שאנחנו, בלי שנהיה מוכנים לשחרר את הסיפור הזה ולהמשיך הלאה באמתלה שזהו סיפורנו. אולי נהיה אמיצים יותר אם נצליח להתנער מהדמות המוליכה אותנו במדבר ואומרת לנו מה לחשוב ואיך לנהוג.

"והיה כי ישאלך בנך מחר לאמר מה־זאת ואמרת אליו בחוזק יד הוציאנו יהוה ממצרים מבית עבדים".

באמת? אין לנו תשובה אמיצה יותר?

האם יש גאווה אמיתית באמונה באל שכזה?

נרי פלדש, היא מורה מובטלת ליוגה וכותבת ביוגרפיות על אנשים מקומיים. גרה בגבעת עדה ובמקור מזכרון יעקב. בלילה כשהילדים ישנים אפשר לשמוע מוסיקה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ככה זה כשמגשמים את "סיפורי" התורה, זה נשמע לא טוב. לכן מי שלא יודע לקרוא את התורה נהיית לו סם המוות כמו שכתוב: "זכה נעשית לו סם חיים לא זכה נעשית לו סם מיתה" התורה היא רוחניות, אור נפלא... המשך קריאה

ככה זה כשמגשמים את "סיפורי" התורה, זה נשמע לא טוב.
לכן מי שלא יודע לקרוא את התורה נהיית לו סם המוות כמו שכתוב: "זכה נעשית לו סם חיים לא זכה נעשית לו סם מיתה"
התורה היא רוחניות, אור נפלא, תורת שלום
אבל כשבאה אישה חסרת דעת לחלוטין כמוך וקוראת זה מה שיוצא
מסכן האדם שלא מכיר את התורה, מסכן האדם שיסיים את החיים האלה ולא זכה להכיר בגדולתו וחכמתו של הבורא יתברך שמו
יש אלוהים בשמיים ובארץ שמאכיל ומקיים את כל בריותיו
המינימום זה לכבד

עוד 793 מילים ו-1 תגובות
כל הזמן // יום שני, 10 במאי 2021
מה שחשוב ומעניין עכשיו

זה עכשיו או לעולם לא

ממשלת לפיד-בנט לא תושבע השבוע, למרות כל המאמצים ● יש עדיין מחלוקות רבות ופינות שצריך לסגור, ועדיין לא ברור אם לממשלה הזו יש בכלל רוב ● בליכוד מוכנים להישבע שברגע האמת, רע"ם תצביע נגד ממשלת בנט ● בעבודה עדיין לא הגיעו להסכמה על התיקים ● אבל היתרון של הגוש הוא האמון בין הצדדים והמנהיגות של לפיד, שמנהל את המו"מ בחוכמה ונדיבות מתוף מרתף ביתו ● פרשנות

עוד 674 מילים

סמוטריץ׳: החלטה אומללה; רוטמן: בושה וחרפה

במחאה על החלטת המפכ״ל, בן גביר הודיע למנהלי סיעת הליכוד שלא יקראו לו בשבוע הקרוב להצבעות ● מצעד הדגלים צפוי לעבור היום בשער שכם ● עודה: הבערה מכוונת של השטח בשירות מדיניות הכיבוש ● המגעים להקמת ממשלה: דיווח כי מרצ צפויה לקבל את תיק הבריאות או התחבורה ● האסון במירון: המהנדס ויועץ הבטיחות של ההילולה עוכבו לחקירה

עוד 9 עדכונים

כשחרדי פגש רב רפורמי בקריית יובל  

לפני כמה שנים, כאשר ישבתי בבית הכנסת ועסקתי בדברי תורה, הבחנתי בחסרונה של מסכת תלמודית. הצטערתי, אך מיד נזכרתי בקיומו של "כולל אברכים" ממש למרגלות בית הספר תל"י בשכונת קריית היובל הירושלמית, אותו אני משרת.

לפני כמה שנים, כאשר ישבתי בבית הכנסת ועסקתי בדברי תורה, הבחנתי בחסרון מסכת תלמודית. הצטערתי, אך נזכרתי ב"כולל אברכים" ממש למרגלות ביה"ס תל"י בשכונת קריית היובל הירושלמית, אותו אני משרת

שמחתי על ההזדמנות להיכנס "בין כותלי בית המדרש" כדי להשלים את כתיבת הדרשה. הזדמנות נהדרת "לתלמוד תורה ותיקון עולם" חייכתי לעצמי. דילגתי מטה ונכנסתי אל בית המדרש, מצאתי את שחיפשתי, התיישבתי ולמדתי. היו סביבי כאלה שהרימו גבה, אך חשתי בנוח עד שניגש אליי אחד האברכים ושאל: "אתה הרב הרפורמי?"
״כן״, עניתי.
"אם הייתי רואה אותך בשער, לא הייתי נותן לך להיכנס" הוא אמר.
הייתי נבוך, לא ממש ידעתי כיצד להגיב ויצאתי בבושת פנים.

אולי היה זה קצת תמים מצדי לצפות לתגובה אחרת, אך בנסיבות שכונתיות יצא לי להכיר את ראש הכולל, וחשבתי לתומי שכל עוד אנו עוסקים בתלמוד תורה, לא צריכה להיות בעיה.

לאורך הדורות, בית המדרש היה זירה למאבקי כבוד וכוח, אך יחד עם זאת, מקום בו היה ניסיון להתעלות על הבלי היום יום ולחסות באוהלה של תורה. או כפי שכתב המשורר, מקום בו ניתן ליצר "שלוות עולמים" ולהיפגש כבני אדם החולקים זה על זה ונהנים מהשיח הפורה.

אני כל כך תמים, ומתעקש להישאר כזה! התום הוא חלק משליחותי הרבנית. לא אוותר על אמונתי בטוב האדם, היא זו המכוונת אותי להושיט יד לכל אדם ובפרט לשכניי החרדים. תמיד שאפתי להיות "רב שכונתי" ולמרות שהמדינה לא ממנה אותי ככזה, חשוב לי להדגיש כי יש כל מני סוגים של רבות ורבנים. אני רב קהילתי, שליחותי הרבנית מתרחשת ברחוב ולא במגדל השן.

שכונת קריית יובל בירושלים היא "שכונת חיים", בה מתגוררים תושבים המייצגים דעות וזרמים רבים ומגוונים. המפגש בינינו מתרחש במכולת, בבית הקפה, בבנק ובמתנ"ס. לעיתים הוא גם מאורגן, ואז אני מרגיש כמו הילד הבעייתי שעלול לפוצץ את המסיבה אם יוזמן.

התיישבתי ולמדתי, עד שניגש אליי אחד האברכים ושאל: "אתה הרב הרפורמי?" ״כן״, עניתי. "אם הייתי רואה אותך בשער, לא הייתי נותן לך להיכנס" הוא אמר. הייתי נבוך, לא ממש ידעתי כיצד להגיב ויצאתי בבושת פנים

אנחנו חכמים וביקורתיים מאוד כאשר אנו מתבוננים בעבר. כולנו מטיפים נגד שנאת חינם אבל חבר'ה, "קמצא ובר קמצא" זה כאן!

אין לרוב הציבור האורתודוקסי בעיה עם שיח והדדיות בין דתיים וחילונים, כל עוד ברור שצד אחד של המתרס מייצג את הדת היהודית נאמנה והשני "חסר תורה".

אנו, חברי הזרם הרפורמי, יהודים דתיים בדרכנו. ארון הספרים היהודי שלנו שואב מאותם "צינורות" וכך גם עיקרי האמונה אך אנו מאמינים שערכים הומניסטים כגון שוויון וחירות אישית הם חלק מהמשוואה – סליחה.

אנו לא אדונים של האמת, אדון האדונים הוא אחד בשמיים ובארץ. "ואלו ואלו דברי אלוהים חיים". יש לנו כבוד רב לדעות שונות, אך לחלק נרחב מהציבור האורתודוקסי קל להדיר אותנו, מבחינתם אנו שקופים.

אנו לא מערערים על זכותם של שכנינו לחיות על פי דרכם ויחד עם זאת לא נסתיר את דרכנו וזהותנו. ציבור רחב מאוד בישראל משתלב ביהדות פתוחה, סבלנית ושוויונית. הזרם הרפורמי מציע אפיק דתי שוויוני ופתוח, בו לא קיימת חציצה בין קודש לחול ביחס לערכי השוויון והחירות.

בבחירות האחרונות קרה דבר בישראל ונבחר הרב הרפורמי הראשון לכהן בכנסת, ובית הדין הגבוה לצדק הוא זירה המאפשרת לנו לרדוף אחר צדק, אך אני וחברות/ים נוספים לא מבקשים רק להניף שלטים ולנאום בהיכלות. אני חלק מהמרחב בו אני חי, אני גאה במי שאני, גאה בקהילת הדרור, הקהילה הרפורמית אותה אני משרת, במנהל הקהילתי יובלים הירושלמי המשלב אותנו בעשייה השכונתית, ויותר מכל שמח להיפגש עם מגוון כל כך גדול של תושבים בשכונה ולרקום איתם קשרים.

אנחנו כאן להישאר ולהשפיע על הנעשה במדינה, בעיר ובשכונה. לא ניתן ליהדות להיצבע בצבע אחד ולהדיר קולות מגוונים – גם בזירה הדתית.  

כולנו מטיפים נגד שנאת חינם, אבל חבר'ה, "קמצא ובר קמצא" זה כאן! אין לרוב הציבור האורתודוקסי בעיה עם שיח והדדיות בין דתיים וחילונים, כל עוד ברור שצד אחד של המתרס מייצג את הדת היהודית נאמנה והשני "חסר תורה"

במסכת סוכה בתלמוד נכתב על הלל הזקן שכשהיה שמח בשמחת בית השואבה אמר:

"למקום שאני אוהב, שם רגליי מוליכות אותי, אם אתה תבוא אל ביתי אני אבוא אל ביתך, אם אתה לא תבוא אל ביתי, אני לא אבוא אל ביתך, שנאמר 'בכל מקום אשר אזכיר את שמי אבוא אליך וברכתיך'".

אשמח להפנות את דבריו גם לשכניי החרדים.

אני מאמין שאם נשכיל להבין שהאמת היא תוצאה של היכולת שלנו לחיות זה עם זה הצדק יהיה נצחי וישמור על הזכויות של כולנו.

הרב עזרא אנדי הוא רב רפורמי בקהילת קריית היובל בירושלים וחבר ברשת הארגונים של רשות הרבים, שותפות ארגונים המקדמים יהדות מתונה ועיר פתוחה לכל באיה (צילום: מיכל קלירס נזרי)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 690 מילים
עודכן עכשיו

למקרה שפיספסת

זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

התנגדות העיקשת שלא לתת לשקד לחזור למשרד המשפטים איננה נובעת מהאידאולוגיה שמרנית שלה - אלא מעוצמת הנזק הכלכלי והבריאותי שפעילותה גרמה לכלל הציבור ● כך, למשל, פעלה לדחיית יישום רפורמת סימון מוצרי המזון - רפורמה שלפי הערכת משרד הבריאות, הייתה צפויה למנוע את מותם של כ-2,200 אזרחים ולחסוך למערכת הבריאות כ-600 מיליון שקל בשנה ● פרשנות

עוד 620 מילים ו-1 תגובות

 הריבון האמיתי במזרח ירושלים הוא משטרת ישראל

יחסן של הרשויות לתושבי מזרח ירושלים משקף את ההדחקה וחוסר הרצון לקבל החלטות אסטרטגיות בשאלות הנוגעות לגבולותיה וגבולות אחריותה של המדינה על אוכלוסיות שונות ● בהיעדר קבלת החלטות בדרג המדיני, נותר הדרג הביצועי בשטח ללא כל הכוונה ● פרשנות

עוד 558 מילים

תגובות אחרונות

פצצת האסבסט ממשיכה לתקתק

תחקיר זמן ישראל האסבסט, שעלול לגרום לסרטן נדיר ולמוות גם שנים ארוכות אחרי החשיפה אליו, מוסיף לבצבץ ברחבי נהריה ● הליך הסרתו פשוט, אבל הרשויות מתקשות להתמודד עם המחדל ומגלגלות את האחריות מאחת לשנייה ● לצדי כביש 89 שיירי האסבסט ממשיכים לעוף ברוח ● ויש גם תזוזה חיובית: אחרי שההורים איימו בשביתה, פונה החומר המסוכן מהשביל שמוביל מאות תלמידים לבית הספר

עוד 2,852 מילים

מסתמן שסער יתמנה לשר המשפטים; שקד תסתפק בתיק אחר, ייתכן הפנים או הבט"פ

דיווחים: התקדמות ניכרת חלה במגעים בין בנט למנסור עבאס ● ליברמן: ייתכן שעוד השבוע נוכל להקים ממשלה ● שלמה קרעי: נתניהו מעולם לא התכוון להקים ממשלה תוך שיתוף פעולה עם רע"ם ● נתניהו שיתף דיווח, שבו נטען שבנט ולפיד ימנו את שי ניצן ליועץ המשפטי לממשלה; לפיד: "ביבי כרגיל משקר במצח נחושה" ● הממשלה אישרה את הרפורמה באגף השיקום במשרד הביטחון

עוד 52 עדכונים

שד הר הבית יצא מהבקבוק. לא בטוח שישראל תצליח להחזיר אותו במהירות

נקודת ההתחלה של גל המהומות הנוכחי בירושלים הייתה ההחלטה לסגור את המדרגות ברחבת שער שכם במהלך חג הרמאדן ● זו נפלה כפרי בשל לידי חמאס, בימי מתיחות פנים-פלסטינית, סביב דחיית הבחירות לרשות הפלסטינית ● מאותו רגע, הלבה המזרח ירושלמית החלה מבעבעת - וההתפרצות בלתי נמנעת ● כעת החשש הגדול הוא זליגה של המהומות לגדה ולעזה ● פרשנות

עוד 670 מילים

מהומה אלימה בשער שכם, הסהר האדום: "המשטרה מונעת פינוי פצועים"

החלה תפילת לילת אל קאדר ● המשטרה עיכבה מתפללים בדרך וחסמה בפניהם את כביש 1, אבל רבבות הגיעו לאל אקצה ● הפגנה בשייח ג'ראח ● שוטרים במזרח י-ם הותקפו באבנים, שוטר נפצע ● מנדלבליט מנסה לדחות את הדיון על שייח ג'ראח בבג"צ ● הממשלה תשקול להגביל את אירועי יום ירושלים ● חמאס מאיים על ישראל, פיצוצים בגבול הרצועה ● צה"ל פורש סוללות כיפת ברזל ומבטל אימונים ● ברחביה מתקיימת ההפגנה ה"רגילה" נגד נתניהו

עוד 27 עדכונים

ראיון עם מייקל קרניק שכתב וביים את הסרט "משאלה אסורה", אשר במרכזו מפגש טעון בין רב אתיופי-ישראלי לבין יהודי אמריקאי לשיחה על גזענות, אמונה ומשמעות החיים

עוד 696 מילים

טיול לשבת היסטוריה, מיסטיקה ומסתורין מתכנסים יחד בקבר דוד

חוקר מפינלנד ואיש אצולה בריטי הם מי שאחראים לגילוי קבר המלך דוד ● אך לצד תרומתם לארכיאולוגיה המקומית הם גם שדדו אוצרות עתיקים מהאזור ● בעיר דוד אפשר לפגוש כמה ממצאי החפירות שערכו, וכן ניתן לבקר בביתם של ראשוני היהודים שיצאו מחומות העיר העתיקה

עוד 944 מילים

על רקע הרוחות החדשות שמנשבות בוושינגטון, הסעודים מנסים להתקרב לאיראן ואנקרה מגששת את דרכה לריאד ● עם ההבנה שלא ייערכו בחירות, חמאס עשוי לנסות להבעיר את הגדה כדי לערער את שלטונו של אבו מאזן ● סעודיה מנסה לקדם את תעשיית האופנה המקומית ● ו-27 שנים מלאו השבוע להסכם קהיר, עליו חתמו רבין וערפאת ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

עוד 1,089 מילים

מסעות החוצנים בגלקסיה

איך נראים חייזרים? כמו מיסטר ספוק או בסגנון עדות האי.טי? ● הזואולוג אריק קרשנבאום יצא למסע ארוך בנפתולי הנושא המסתורי ● התוצאה היא ספר חדש שמחבר בין מחקרו על שפני סלע בישראל לבין התנהגות של חוצנים ● "מדענים באמת מאמינים שלא רחוק היום בו נגלה חיים בחלל החיצון", הוא אומר, "זה דורש מאיתנו לחשוב על החלל באותו אופן שבו אנחנו חושבים על כדור הארץ" ● ראיון

עוד 1,315 מילים ו-1 תגובות
סגירה
בחזרה לכתבה