אישיות
יהודה בר-און

דחייה משמעותית בהשקת הרכבת הקלה

פרסום ראשון השקת הקו הראשון של הרכבת הקלה בגוש דן, שתוכננה לסוף השנה הבאה, תידחה בתקופה משמעותית ● בנוסף, צפויות ככל הנראה חריגות בתקציב הפרויקט, שעמד במקור על כ-16 מיליארד שקלים ● את הבשורה הדרמטית הזו קיבלו אתמול חברי דירקטוריון נת"ע מהיו"ר רם בלינקוב ● כשנשאל לגבי פרטים מדויקים יותר – משך הדחייה והיקף החריגות – בלינקוב אמר שהדברים יתבהרו במהלך השבועות הקרובים

חדשות רעות לתושבי גוש דן ולענף התחבורה בכלל:

השקת הקו הראשון של הרכבת הקלה, שתוכננה לסוף השנה הבאה (אוקטובר 2021), תידחה בתקופה משמעותית. בנוסף, צפויות ככל הנראה חריגות בתקציב הפרויקט, שעמד במקור על כ-16 מיליארד שקלים.

את הבשורה הדרמטית הזו קיבלו אתמול חברי דירקטוריון נת"ע מהיו"ר רם בלינקוב. כשנשאל לגבי פרטים מדויקים יותר – משך הדחייה והיקף החריגות – אמר שהדברים יתבהרו במהלך השבועות הקרובים.

זעזוע גדול בחברה

מאז שהחלו העבודות על הקו האדום של הרכבת הקלה, לפני כחמש שנים, דבקה נת"ע בעמדתה שהקו ייצא לדרך במועד המתוכנן.

לפני כחצי שנה החברה עברה זעזוע גדול: המנכ"ל יהודה בראון התפטר בעקבות מחלוקת על סמכויות עם היו"ר החדש בלינקוב, ובעקבותיו פרשו רוב בעלי התפקידים הבכירים בחברה.

מינויו של המנכ"ל החדש, חיים גליק, לשעבר מנכ"ל עיריית ראשון לציון ואוניברסיטת בר אילן, לווה בביקורת (בין השאר של יו"ר ועדת הביקורת של נת"ע) משום שאין לו רקע בתחום התחבורה.

בחודשים האחרונים נפוצו הערכות שהפרויקט לא יעמוד בלוחות הזמנים, בגלל עיכוב בקידום הקו בתחומי בני ברק. למרות זאת, לפני כמה שבועות הבהיר שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', ש"דחייה בפתיחת הקו האדום אינה מקובלת".

סמוטריץ' בוודאי לא ישמח לשמוע את החדשות הטריות.

בלינקוב אמר בישיבת הדירקטוריון שהמצב "רע מאוד", וש"הולך להיות איחור משמעותי ביותר". מותר לשער שבעקבות זאת תפרוץ מלחמת האשמות בין ההנהלה הנוכחית להנהלה הקודמת על האחריות למחדל המסתמן.

בלינקוב אמר בישיבת הדירקטוריון שהמצב "רע מאוד", וש"הולך להיות איחור משמעותי ביותר". מותר לשער שבעקבות זאת תפרוץ מלחמת האשמות בין ההנהלה הנוכחית להנהלה הקודמת על האחריות למחדל

המנכ"ל גליק אמר בישיבת הדירקטוריון שבתקופת ההנהלה הקודמת הייתה בחברה "מדיניות של הסתרה".

גורם בכיר בנת"ע אומר ש"אכן היו הרבה שאלות קשות שההנהלה הקודמת לא נתנה עליהן תשובות, אבל ההנהלה הנוכחית מתעסקת הרבה יותר מדי בעבר מאשר בעתיד. זה טבעי כשנכנסת הנהלה חדשה, אבל הם מגזימים עם זה".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' (משמאל) וקודמו בתפקיד ישראל כץ, בנסיעת הבכורה בקו הרכבת המהיר בין ירושלים לתל אביב, היום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' (משמאל) וקודמו בתפקיד ישראל כץ, בנסיעת הבכורה בקו הרכבת המהיר בין ירושלים לתל אביב, היום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

השלכות מרחיקות לכת

מעבר להיבט התחבורתי ולצורך הדחוף לחלץ את גוש דן מהפקק, לכל דחייה בהשקת הקו האדום (שכנראה תגרור דחיות נוספות גם בהשקת הקווים הבאים) צפויות להיות השלכות מרחיקות לכת.

ביפו, למשל, אזור העבודות לאורך שדרות ירושלים התרוקן כמעט לחלוטין מעסקים, והתושבים ובעלי העסקים כמהים לסיום העבודות ולהתנעת הרכבת הקלה שתזרים חמצן לאזור

ביפו, למשל, אזור העבודות לאורך שדרות ירושלים התרוקן כמעט לחלוטין מעסקים, והתושבים ובעלי העסקים כמהים לסיום העבודות ולהתנעת הרכבת הקלה שתזרים חמצן לאזור.

רבים מהם היו סקפטיים כששמעו את ההבטחות החגיגיות על השקת הרכבת באוקטובר 2021, ונראה שכמו תמיד בישראל, כשמדובר בלוחות זמנים של פרויקטים תשתיתיים גדולים – הפסימיות הייתה מוצדקת.

תגובת נת"ע טרם התקבלה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 378 מילים ו-1 תגובות

פרשנות בר-און יורד מהרכבת לפני שהגיעה לתחנה

במשרדים של נת"ע הוצב לוח אלקטרוני הסופר את השניות לאחור לתאריך היעד של השקת הרכבת: אוקטובר 2021 ● אל המועד הסופי, מנכ״ל החברה יהודה בר-און - האיש שמזוהה עמה יותר מכל - כבר לא יגיע ● אתמול התפטר במפתיע, בעקבות חיכוכים עם יו״ר הדירקטוריון ● אך את האזרחים שסובלים בינתיים מכבישים סגורים, כל זה לא מעניין

מעל פעילותה של נת"ע, החברה הממשלתית שבונה את הרכבת הקלה של גוש דן, מרחף בכל רגע נתון המועד הגורלי: אוקטובר 2021, תאריך היעד לנסיעת הבכורה של הקו האדום.

עמידה בדדליין הזה הפכה לסמל, למבחן של כבוד, לתעודת הגמר בתום מירוץ של יותר משש שנים: עד כדי כך הוא נוכח בחייה של החברה, שבמשרדים של נת"ע בחולון הוצב לוח אלקטרוני ענק שסופר את השניות לאחור.

שעון הספירה לאחור בכניסה למשרדי נת
שעון הספירה לאחור בכניסה למשרדי נת"ע (צילום: נת"ע)

גם כשפה ושם התפרסמו ידיעות על אי עמידה בלוחות הזמנים, בנת"ע המשיכו לטעון בתוקף שתאריך היעד לא השתנה. היום ניתן לומר בזהירות, שיש הרבה פחות ודאות מאתמול שהחברה אכן תעמוד בו. התפטרות של מנכ"ל דומיננטי בעיצומו של פרויקט כל כך רגיש ומורכב היא אירוע שקשה לצפות את השלכותיו.

לכל אדם יש תחליף, ומטבע הדברים גם במקום יהודה בר-און, המנכ"ל המתפטר, ימונה מנהל אחר. שר התחבורה, ישראל כ"ץ, ניסה לשדר אתמול אווירה של יציבות ומיהר להודיע כי הנחה את הדירקטוריון לאתר מנכ"ל חדש.

פשוט זה לא יהיה: בר-און מזוהה עם פרוייקט הרכבת הקלה, ובשנים האחרונות חי ונשם אותו 24 שעות ביממה. גם מתנגדיו, כמו חבר דירקטוריון שאיתו שוחחתי, מתארים אותו כבולדוזר שידע לרתום את הכפופים לו לעבודה קשה, רחוק מהתדמית העצלה של חברה ממשלתית בנוסח הישן.

יהודה בר-און (צילום: נת
יהודה בר-און (צילום: נת"ע)

הדומיננטיות שלו הפכה מיתרון לחיסרון מהרגע שבו רם בלינקוב מונה ליו"ר הדירקטוריון.

בעוד היו"ר הקודם, יאיר שמיר, נתן לבר-און יד חופשית לחלוטין – לפי המבקרים חופשית מדי – בלינקוב דרש להיות מעורב מאוד. עד מהרה התפתחו בין היו"ר למנכ"ל חיכוכים ומאבקים על סמכויות, גבולות גיזרה, שליטה ואגו. היה ברור שזה לא יכול להימשך לאורך זמן ושאם מישהו ייאלץ לעזוב – זה יהיה המנכ"ל.

הסוגיות הפרסונליות לא אמורות להעסיק את הציבור הרחב; ההשלכות האפשריות על פרויקט התחבורה היקר והחשוב ביותר שמתרקם במטרופולין דן הם כבר עניינם הישיר של מיליוני ישראלים.

ביפו מרגישים את זה בימים אלה היטב: ההחלטה לסגור לחלוטין את שדרות ירושלים לתנועת כלי רכב פוגעת באורח אנוש בעסקים ובחופש התנועה של אלפי תושבים. בנת"ע נימקו את הסגירה המלאה בכך שחסימה של נתיב אחד לסירוגין תכפיל את משך העבודות ותדחה את השקת הרכבת בכשנתיים. עם שדרה סגורה, הבטיחו בנת"ע, נגיע מוכנים לאוקטובר 2021.

עכשיו רק נותר לתאר מה יקרה אם למרות המצור שהוטל על יפו, הרכבת לא תצא מהתחנה בזמן: תושבי יפו ירגישו, בצדק, שנפלו קורבן לתרמית, והם לעולם לא יסלחו על זה – לא לרכבת הקלה ולא לעיריית תל אביב.

הקמת רכבת קלה/תחתית בתוך המתחם האורבני הצפוף והיקר בישראל משולה למשחק מחשב שבו בכל שנייה מתרומם מולך אויב חדש: בבני ברק העירייה התנכלה וניסתה לטרפד את החפירות בגלל שבוצעו עבודות חיוניות בשבת; ברמת גן התנגדו למעבר של הרכבת על פני השטח ועתרו לבג"ץ; ברחוב ארלוזורוב בתל אביב מוחים על כריתת עצים; וביפו התושבים עוד לא אמרו את המילה האחרונה במאבק.

כולם (טוב, לא כולל בני ברק) צודקים, אבל אם רוצים רכבת מטרופולינית, יש לזה מחיר. בפועל, כולם רוצים רכבת – אבל לא מוכנים לשלם את המחיר.

במכתב הפרידה שלו מעובדי נת"ע התגאה בר-און בכך שמתחת לתל אביב כבר חפורים עשרות קילומטרים של מנהרות. רוב התחנות התת קרקעיות כמעט מוכנות. ההליכה מתחת לאדמה בתוואי הרכבת היא מחזה סוריאליסטי מעט: אתה יכול רק לנחש אם מעליך רחוב אלנבי, נחלת בנימין או אולי דווקא הרצל.

מנהרות הרכבת הקלה מתחת לתל אביב
מנהרות הרכבת הקלה מתחת לתל אביב

בקצה המנהרה כבר אפשר לראות את האור של הרכבת, שאמורה לצאת לדרך בעוד שנתיים ו-4 חודשים. אם זה לא יקרה בזמן, מי שיידרש לתת דין וחשבון לציבור כבר לא יהיה יהודה בר-און – אלא המנכ"ל החדש, השר הנכנס, והדירקטוריון שיחזיקו אז במושכות, ושכבר עכשיו יכולים לשמוע את השעון מתקתק לאחור.

עוד 539 מילים

דרמה ברכבת הקלה: מנכ"ל חברת נת"ע התפטר במפתיע

לאחר 5 שנים בתפקיד, מנכ"ל נת"ע, יהודה בר-און הודיע על פרישה ● ההחלטה מגיעה ככל הנראה על רקע מתיחות עם יו"ר הדירקטוריון שנכנס לתפקיד לפני כחצי שנה ● "בשנים האלה, שהיו מאתגרות ומרתקות, חוללנו כאן מהפכה"

אמיר בן-דוד
כל הזמן // שבת, 27 ביולי 2024
מה שחשוב ומעניין עכשיו
מצב הרוח
שיחה עם העיתונאי והדוקומנטריסט שלומי אלדר

"ישראל נלחמת על קיומה. היצירה היא החלק שלי במלחמה על הארץ"

"התקשורת הישראלית לא משדרת את מה שקורה בעזה. אנשים בישראל לא רואים את התמונה הרחבה, לא רואים את מה שרואים בכל העולם. אף אחד לא מבין למה יש הפגנות נגד ישראל. בתקשורת הישראלית החליטו להיות צנזורים ולא לפגוע בנפשו של הישראלי" ● העיתונאי, הבמאי והיוצר הדוקומנטרי שלומי אלדר חזר לישראל שונה אחרי עשור בארה"ב – ולא מתכוון ללכת לשום מקום

עוד 1,961 מילים

למקרה שפיספסת

מישהו שירים את המורל

מישהו יכול לכתוב לי הודעה משמחת ומחממת את הלב? כותבת אישה מודאגת ממרכז הארץ. זה מזכיר לי אמרה בערבית על אנשים מדוכדכים המבקשים מראש הכפר: "ספר משהו משמח – אפילו שקר".

בני אדם השרויים במצוקה זקוקים לעיתים למישהו שישפר את האקלים, יעלה את מצב הרוח ויפיח תקווה. מישהו ללכת אחריו, להאמין ביושרו, לישון בשקט כשיודעים שהוא מצוי על ההגה.

משה בן עטר הוא פובליציסט, מחבר הספר "המסע לישראל האחרת". עסק שנים בתכנון אסטרטגי והיה מנכ״ל המועצה הציונית בישראל, מנהל כפר הנוער יוענה ז'בוטינסקי, ומנהל המכון למחקר וחינוך בקרן כצנלסון. היה יועצם של כמה שרים ויועץ ליצחק הרצוג.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 776 מילים

קשה להאמין שהמאמצים הסיניים אכן יישאו פרי, אך בייג'ינג עוד לא אמרה את המילה האחרונה ● נאום נתניהו הצליח לאכזב גם את המדינות הערביות שמעוניינות בשת"פ עם ישראל ● לבנון חוגגת בענק ברקע איומי המלחמה ● הסודאנים גוועים ברעב ● והשבוע ב־1956: הלאמת תעלת סואץ ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

עוד 1,160 מילים

תגובות אחרונות

לחזור הביתה, לקיבוץ, זה כמו לחזור לחיות מול אנדרטה

לאחרונה גיליתי במהלך נסיעה במונית שגם בבת-ים יש רחוב ששמו כ"ט בנובמבר. כבר ידעתי קודם לכן שבירושלים, בהרצליה, אולי גם בערים נוספות יש רחובות הנושאים אותו שם. כידוע, בכ"ט בנובמבר שנת 1947 הוחלט באו"ם על הקמתה של מדינת ישראל.

"עוד יהיו לנו רחובות שייקראו 'ה-7 באוקטובר'", הערתי בלגלוג מריר. ונהג המונית הגיב: "אף אחד לא יסכים לגור ברחוב שזהו שמו".

שלומית טנא היא עיתונאית לשעבר (ב"על המשמר" ובהמשך ב"ידיעות אחרונות")..יוצאת קיבוץ. ב-1981 החלה בסיקור עיתונאי שוטף של הקיבוצים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 681 מילים

עקורים

מותו של החלום האמריקאי

הארכיון של רוןזמן ישראל נובר בארכיון של העיתונאי הוותיק רון מיברג ומפרסם מחדש מבחר מכתבותיו, שקריאה בהן היום מספקת פרספקטיבה איך הגענו עד הלום ● והשבוע: בחזרה להאנטר תומפסון, העיתונאי שחווה על בשרו את התקופה הפוליטית האפלה ביותר בתולדות ארצות הברית - ובפרט שנת 1968 הקודרת והאלימה, שהייתה סופה של התקווה

עוד 2,470 מילים
זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות
אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
אוֹלִימְפִּיָּאדָה 223

כולם מדברים על טרור, אף אחד לא מדבר על צדק. האם במקום להתרווח בכורסה, לשתות בירה קרה,  לנשנש ענבים ולעודד מכל הלב את ספורטאינו, נצפה בלב דואב איך ישראל הופכת מוקצת מחמת מיאוס - ברחובות פריז, באצטדיונים, באולמות האתלטיקה ובבריכות השחייה?

עוד 1,115 מילים

נתניהו מהמר נגד האריס. זה עלול לעלות לו ביוקר

חמישה ימים אחרי פרישתו של ביידן מהמרוץ לנשיאות ארצות הברית, האריס הצליחה לבסס את מועמדותה מטעם המפלגה הדמוקרטית והלכה למעשה להחזיר את המרוץ לבית הלבן לנקודת ההתחלה ● זה לא מפריע לנתניהו לזלזל בה, לצאת נגדה באמצעות תדרוכים של גורם מדיני ולהתחנף לטראמפ, שאומר בדיוק את אותם הדברים כמו האריס: יש לסיים את המלחמה ולהחזיר את החטופים הביתה ● פרשנות

עוד 1,125 מילים ו-3 תגובות
היום ה־294 ללחימה ● 115 חטופים עדיין בעזה

משלחת ישראל השתתפה בטקס פתיחת האולימפיאדה בפריז

אחרי החבלה שגרמה לכאוס: צרפת תגביר את האבטחה על רשת הרכבות ● דיווח בצרפת: נפתחה חקירה בעקבות איומים על הנשיא הרצוג ● טראמפ בפגישה עם נתניהו: "חייבים להחזיר את החטופים" ● בכיר במו"מ: "נתניהו מוביל ביודעין למשבר ומהמר על חיי החטופים" ● דיווח: ראש המוסד צפוי להיפגש ביום ראשון עם ראש ה-CIA, ראש ממשלת קטאר וראש המודיעין המצרי ברומא

עוד 44 עדכונים

משרד השיכון הסתבך עם סקר שהזמין בעצמו

בדרך לאישור תוכנית הבנייה של מאות יחידות דיור על מורדות עמק השלום, קרתה למשרד השיכון תקלה: הדוח האקולוגי שהמשרד עצמו הזמין, קבע שמדובר בשטח טבע ייחודי עם מגוון מסחרר של בעלי חיים וצמחים, והמליץ לצמצם משמעותית את הבנייה ● בקרוב יתקיים הדיון המכריע בוועדת התכנון, ואם הבנייה על אחד המקומות היפים והמטוילים ביותר בישראל תאושר למרות ממצאי הדוח, התושבים מבטיחים להגיע עד בג"ץ

עוד 1,461 מילים ו-2 תגובות

פריז חוששת מפיגועי ענק

במהלך החודשים האחרונים מומחי טרור ברחבי העולם המערבי התריעו מפני העלייה באיומי הטרור לקראת האולימפיאדה ● חלקם אף השוו את המצב לאזהרות שהצטברו לפני 11 בספטמבר ● צרפת זקוקה יותר מתמיד לכוחות העילית שלה, לסיוע מודיעיני בינלאומי ואולי לטיפת מזל בסגנון הישן כדי לצלוח את האולימפיאדה הזאת ללא תקריות ● פרשנות

עוד 1,225 מילים

איום המטענים בגדה המערבית מחייב את צה"ל לפעול אחרת

המציאות הביטחונית מצריכה את ישראל לחשוב אחרת בהיבט הסיכול המוקדם של פעולות טרור בגדה המערבית ● לאחרונה הכריז אלוף פיקוד מרכז על מדיניות חדשה – בידוק והחרמה של חומרים דו־שימושיים ● לא מן הנמנע שבקרוב נתחיל לראות הכבדה משמעותית על מעבר הסחורות הללו לגדה ● פרשנות

עוד 871 מילים
היום ה־293 ללחימה ● 115 חטופים עדיין בעזה

הבית הלבן: צריך לסיים את המלחמה; אנו פועלים להגיע לעסקה

דובר צה"ל הודיע, ככל הנראה בעקבות הביקורת על תחקיר בארי, שהתחקירים הבאים שהצבא יפרסם יעסקו בתפיסת ההגנה ובמודיעין ולא בקרבות ● חייל נספה ושניים מחבריו לגדוד נפגעו באורח קשה ברצועה; לפי החשד, הם נחנקו מגז רעיל שגנרטור פלט בחדרם ● הדיפלומט האמריקאי מרטין אינדיק, מהבולטים שבמתווכים בין ישראל והפלסטינים בעשורים האחרונים, מת בגיל 73

עוד 62 עדכונים

כשהדברים מוגשים בכישרון רטורי ומתובלים בסיפורים הרואיים עם גיבורים ביציע, קשה היה להישאר אדיש לנאומו של ראש הממשלה ● אבל כשנתניהו חדר לעומק, התגלו כל המכשלות - בלי תוכנית מציאותית ליום שאחרי, בלי בשורה לחטופים ● בקונגרס האמריקאי גם לא היה מי שיצעק את הכאב שמלווה אותנו מאז השבעה באוקטובר ויציג לנתניהו את שורת האסונות והמחדלים שהוא אחראי להם ● פרשנות

עוד 730 מילים ו-1 תגובות
מרוץ 2024
המרוץ לבית הלבן

כרונולוגיה של פרישה בלתי נמנעת

בניגוד לתיאוריות הקונספירציה, נראה שעד תחילת 2024 מצבו הקוגניטיבי של ביידן היה שפיר לחלוטין ● כשהחלו הסימנים המעידים הראשונים על הידרדרות, בפברואר, הוא כבר היה עמוק מדי בתוך המרוץ - ואולי גם בהכחשה עצמית - מכדי לפרוש בכבוד ● בינתיים, האריס מתחילה את הקמפיין במצב לא הרבה יותר טוב משל ביידן ● יש לה פוטנציאל לנצח את טראמפ - השאלה אם תצליח לממש אותו

עוד 1,231 מילים

תיעוד מהשטח "מחויבים לארץ הזאת ונילחם כדי להגן עליה"

חיילי הגדס"ר הבדואי הם חלק בלתי נפרד מצה"ל ומשתתפים גם כעת בלחימה בעזה ● היחידה המיוחדת הזאת, בעלת הרוב המוסלמי, מילאה תפקיד מכריע בהגנה על המדינה במשך עשרות שנים ● הצלם גיא פטאל הצטרף לגדס"ר 585 בפעילותו לאורך הגבול הדרומי של הרצועה, וחלק את כאבה של קבוצת הלוחמים והגששים המסורה, שמתאבלת על האבדות שלה במלחמה

עוד 888 מילים ו-6 תגובות
סגירה
בחזרה לכתבה