דורית גורני
הזמן של
דורית גורני

דורית גורני, עובדת סוציאלית ופסיכותרפיסטית. הקימה יחידה לנפגעות טראומה מינית בביה"ח כפר שאול והיום משמשת שם כיועצת. חברה בקבוצת פסיכואתיקה

גבול חיי אשה

הזכות של אשה להגן על עצמה נתפשת כמובנת מאליה בחברה בישראל. אך האם מותר לה להגן על עצמה גם באמצעים השמורים בדרך כלל לגברים? האם עומדת לזכותה הזכות להגנה עצמית?

על פניו נצהיר שכן. אבל בחינה מדוקדקת של חקיקה הקשורה באלימות נגד נשים, של ענישה של נשים שהגנו על עצמן, ושל ענישה לגברים שפגעו בנשים – מראה אחרת.

דורית גורני, עובדת סוציאלית ופסיכותרפיסטית. הקימה יחידה לנפגעות טראומה מינית בביה"ח כפר שאול והיום משמשת שם כיועצת. חברה בקבוצת פסיכואתיקה

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,138 מילים

היא רצתה

"היא רצתה". כך הגיב אביו של אחד הנערים החשודים באונס הנערה בת 12.

המשפט המרעיל הזה חודר שוב ושוב למרחב בו חיים כולנו יחד – הפוגעים, הנפגעים וכל היתר העדים. אותה סביבה בה גדלות גם ילדות וצעירות שנפגעו. גם הן, כמונו, שומעות ומפנימות את ההסברים המעוותים הללו, שרובנו גדלנו עליהם.

"רצית את זה", "מגיע לך", אפילו טענות על חינוך לקוי – נאמרות כדי להפריך באחת את הטענה שמדובר באונס. טיעונים אלה נאמרים על ידי תוקפים אפילו במקרים קשים של גילוי עריות.

הם נאמרים כדי להצדיק פגיעה בילדים, ילדות, נערים ונערות. התוקף רוצה להצדיק את עצמו וכופה את עמדותיו, בין אם בשכנוע או דרך איום. אף נפגע לא יוכל להישאר אדיש לאמירות אלה והבלבול מתחיל לחלחל.

למשפט "היא רצתה" יש השפעה מיידית. אנחנו נדרכים, נרגעים ושוב מתבלבלים. כך גם הנפגעת – במקרה הזה נערה שרק מתחילה להיפרד משנות הילדות שלה ונאלצת לשמוע אותו.

האשמת הקורבן והמיתוסים האלה של פיתוי מוכרים גם לנפגעות עצמן. מרבית הילדים והילדות גדלו בחברה שכולנו גדלנו בה, והפנימו את אותן עמדות חברתיות.

נשים שעברו פגיעה מינית, מספרות על  תחושות של אשמה ובלבול. הספק שהפוגעים והחברה נטעו – מעלה לעיתים קרובות שאלות הנוגעות למידת שיתוף הפעולה של הקורבן ואחריותה לפגיעה. ספק שעולה גם כשהשומע *אינו מטיל בספק* את עצם קיומו של האונס, או את העובדה שמדובר בפגיעה מינית.

אם נסכים לעצור לרגע ולחשוב מה קורה לנו כשאנחנו שומעים משפטים כאלה, נבין, שהיכולת שלנו לגייס מחדש הסברים רציונליים ולהבין שמדובר בטיעון מופרך – לא מתרחשת בן רגע.

לוקח לנו זמן לחזור לעשתונות. מדובר במשפט שהופך את היוצרות. הקורבן כבר לא קורבן, זה אומר שגם הנער החביב הוא לא תוקף, והגבר הנורמטיבי שמדבר אלינו הוא לא אבא של אנס, לכאורה. איזו הקלה אדירה.

לא עברו ימים מאז ששמענו אבא אומר "היא רצתה" – והנה אנחנו נדרשים שוב להבין שעוד "ילדים טובים", מועמדים ליחידות נבחרות – אולי עשו רע, אולי אנסו. ומה קורה לנו עכשיו, כשאנחנו יודעים שגם הם – מ"טובי בנינו" – חשודים כי פגעו מינית?

רוני דניאל מבטא לצערנו תפיסה רווחת פה. הנערים, שהם העתיד שלנו, הם צעירים בעלי מיניות גברית בריאה ואין לכעוס עליהם. הם בעצם אלה שנפלו קורבן לפיתוי של צעירה שרצתה את זה. הוא לא היחיד שחושב כך. האחרים רק במקרה לא מקבלים את הבמה שהוא קיבל.

הרצון לתקוף את מהימנות הסיפור בוודאי קשור גם ברצון לשמור על הנערים, שדומים מדי לבנים שלנו, של חברינו. אנחנו לא רוצים לחשוב שהם מסוגלים לפגוע. זהו גם הרצון לשמור על הסדר החברתי הקיים. לפחד מהידיעה שיש רע בעולם, וזהו רוע שנערים צעירים יכולים לחולל אותו.

ג'ודית הרמן, פסיכיאטרית ומחברת "טראומה והחלמה", כתבה לפני כמה עשורים על כך, שהחברה תמיד תרצה לעמוד לימין התוקף. הדבר פונה אל הרצון האוניברסאלי שלא לראות, לשמוע או לדבר על רוע.

מאז חלו שינויים. עברנו כבר את me too ונראה היה שהעולם השתנה. אבל מספיק משפט אחד, שמחזיק בתוכו את כל העמדות המוכרות והישנות של האשמת הקורבן, כדי שניווכח אחרת.

התוקף, כפי שהרמן מציינת, מעוניין להשכיח את שארע, והוא עושה ככל יכולתו לגרום לכך, כשהוא תוקף את אמינות הנפגעת. כאשר ההתקפה מגובה בערכים ואמונות חברתיות הקיימות, כולנו – כולל הנפגעים/ות – לא בהכרח נצליח לחשוב, ובוודאי לא להוכיח, אחרת.

תקיפה מינית מתקיפה את התודעה – ולא רק של הנפגעת. היא מתקיפה תודעה של חברה שלמה.

זה לא משנה שמקרי אונס ופגיעה מינית מתרחשים לעיתים קרובות, או שהסטטיסטיקה מעידה על כך שכל אשה שלישית נפגעת – עדין לא נתפוש אירועים אלה כחלק מהתנסות אנושית צפויה.

לכן כל המעורבים בפגיעה: התוקף, הקורבן והעדים – לא בהכרח יגדירו את המעשה כפגיעה.  וכך, כמו במעגל קסמים, שוב הנפגעת לא תהיה הקורבן, והתוקף יחזור להיות בן השכנים הנחמד, ואנחנו – אנחנו לא נאשים את עצמנו בכך שעמדנו מהצד ומהצג למראה זוועות.

אנחנו יודעים שתקיפה מינית, בעיקר בגיל צעיר, מתקיפה את התודעה ולא רק את הגוף. היכולת להמשיך ולדעת מה קרה מתערערת בעקבות פגיעה מינית, בוודאי כאשר התוקפים הם אנשים מוכרים, בני משפחה, או צעירים שרוצים את קרבתם.

במצב זה – ההבנה שהפוגע ביזה את הגבולות האישיים המגודרים המתקיימים דרך גבולות הגוף – לא בהכרח אפשרית לעיכול. כדי לתאר חוויה זו, אשה צעירה השתמשה בדימוי של טיפת צבע החודרת למים – הם אף פעם לא יוכלו לחזור ולהיות צלולים כמקודם.

כדי לתאר חוויה זו, אשה צעירה השתמשה בדימוי של טיפת צבע החודרת למים – הם אף פעם לא יוכלו לחזור ולהיות צלולים כמקודם

אין לאף אחד מאתנו ספק, כי האפשרות לרצות קרבה מבלי שניפגע היא אחת מהאופציות האנושיות הכי מוכרות וטבעיות.אנחנו יודעים ובטוחים בכך כשאנחנו נמצאים במצב רגיל, לא דרוך, לא תחת מתקפה כל כך מאסיבית על התודעה.

אבל משהו משתבש כשאנחנו עדים לאונס אכזרי. אז אנחנו נתקשה מאד לזכור שהרצון לקשר ולקשר מיני הם טבעיים ולא חייבים להסתיים בפגיעה כלכך קשה.

רבות מנפגעות טראומה מינית בגיל צעיר, יתארו בלבול לגבי החלק שלהן בתקיפה. לא אחת נשמע נשים, הרואות בפגיעה תוצאה ישירה של הרצון שלהן בקירבה. קשה להסביר להן שהרצון לקירבה הוא הכרח התפתחותי, צורך אנושי וטבעי.

מבחינתן מדובר במשאלה מביישת ומסוכנת. הבושה מחזקת את הסוד שממילא קיים בתוך פגיעה. ההשתקה של הפוגע מחזקת את הנטייה לשתיקה שקיימת גם בה. 

כדי לסדר את הבלבול שעולה בעקבות הפגיעה, ניתנות תשובות של האשמה עצמית. לא סתם אחוזי הדיווח על פגיעה מינית עדיין נמוכים מאד, ואצל גברים שנפגעו נמוכים אפילו יותר.

כאשר יש הכחשה של טראומה, הקורבן נשארת לבד עם הבלבול ועם השאלות על מה שקרה לה. לבלבול הזה השלכות נפשיות קשות. לא רק שהיא תסבול מהשלכות פוסט טראומתיות – אותו כלא נפשי בו היא ממשיכה לחיות את הפגיעה כל פעם מחדש – היא גם תתקשה לקבל את מה שנדרש להחלמה. 

ומה שנדרש הוא היכולת לספר סיפור קוהרנטי וברור, כך שניתן יהיה לדעת מה שייך לעבר ומה קורה בהווה. יכולת זו נחסמת בהעדר הכרה לפגיעה. הטראומה מהווה קיטוע של רציפות וודאות החוויה, קיטוע הממשיך להתקיים בתוך הנפש.

כדי להחלים מטראומה – הנפגעת חייבת לקבל הכרה ותוקף למה שעברה, זה באחריות כל אחד מאיתנו לא להכחיש את הטראומה, לעשות סדר, ולעזור לצאת מהמקום הקפוא למקום חי ועכשווי.

דורית גורני, עובדת סוציאלית ופסיכותרפיסטית. הקימה יחידה לנפגעות טראומה מינית בביה"ח כפר שאול והיום משמשת שם כיועצת. חברה בקבוצת פסיכואתיקה

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 925 מילים
כל הזמן // יום שישי, 14 ביוני 2024
מה שחשוב ומעניין עכשיו
אמיר בן-דוד
היום ה־251 ללחימה ● 120 חטופים עדיין בעזה

המפכ"ל: בן גביר הורה לסגני ולמפקד מחוז הדרום לא לאבטח את משאיות הסיוע לרצועה

במכתב ליועצת המשפטית לממשלה סיפר שבתאי שכשאמר לשר לביטחון לאומי שהמשטרה תאבטח את שיירות האספקה בן גביר אמר לו שיהיו לכך השלכות ● דיווחים: לוין הציע בישיבת הוועדה לבחירת שופטים למנות את אלרון לנשיא בית המשפט העליון ● בג"ץ הורה לשר המשפטים להסביר מדוע הוא מונע בחירה של שופטים לבית המשפט העליון ● כוחות הביטחון הרגו שני מבוקשים באזור ג'נין

עוד 47 עדכונים

שיא החוצפה נוסח חזבאללה

המצב בלבנון הגיע לשיא הציניות. בתקשורת הערבית פורסם לאחרונה כי ממשלת לבנון היא שתשלם עבור הנזקים שחזבאללה גרם בדרום. מדוע זועמים הלבנונים על ההחלטה ובכמה כסף מדובר?

*  *  *

איראן הוציאה ב-2006 מאות מיליוני דולר על שיקום הדאחיה של ביירות ודרום לבנון, המעוז של חזבאללה, בסופה של מלחמת לבנון השנייה. אלא שהפעם, 18 שנה מאוחר יותר, אחרי שורה של סנקציות וצעדים מחמירים בהם נקטה ארה"ב, נותרה הקופה של טהראן ריקה.

ד"ר ירון פרידמן הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. היה פרשן לענייני ערבים בויינט, ספריו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" (2010) ו"השיעים בארץ ישראל" (2019) יצאו לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן. מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC. לפודקאסט של ירון "השבוע במזרח התיכון": https://did.li/mAz5q

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ד״ר פרידמן. שליש מאזרחי לבנון הם מוסלמים שיעים, והחיזבאללה הוא הארגון והמפלגה שמייצגת אותם. כל השאר, מוסלמים סונים, נוצרים ודרוזים מפולגים כבר עשרות שנים מכדי לפעול ביחד נגד החיזבאללה. ... המשך קריאה

ד"ר פרידמן. שליש מאזרחי לבנון הם מוסלמים שיעים, והחיזבאללה הוא הארגון והמפלגה שמייצגת אותם. כל השאר, מוסלמים סונים, נוצרים ודרוזים מפולגים כבר עשרות שנים מכדי לפעול ביחד נגד החיזבאללה. לי זה מזכיר מדינה אחרת שבה כת המונה כשליש מאנשי הדת השלטת הם עבדיו מבחירה ומעריציו של ראש הממשלה, עוד כעשרים אחוזים תומכים פוליטית באותו ראש ממשלה למרות שאינם בוחרים בו, והשאר מפולגים כבר עשרות שנים מכדי לפעול ביחד נגדו. האם אתה יודע באיזו מדינה מדובר?

עוד 726 מילים ו-1 תגובות

למקרה שפיספסת

אם יש לך שמש, אתה לא צריך להיות תלוי באף גורם עוין

ההחלטה של קולומביה להפסיק למכור לנו פחם היא תזכורת: אם ישראל רוצה לספק לעצמה חשמל בכל מצב – ולא להיות תלויה בקולומביה או בנסראללה – היא צריכה לייצר חשמל מהשמש ● בשנות ה־70 החרם הערבי הפך את ישראל למעצמה של דודי שמש – וגם היום אפשר להפוך את המשבר להזדמנות ● פרשנות

עוד 746 מילים

הנורמלי אינו נורמלי כלל

"מיין הארט" (או: לאן נעלמו הילדים), סיפרה השישה עשר של איריס אליה כהן (ידיעות אחרונות, 2024), הינו יצירת מופת חוצת זמן ומקום. היא טווה את חוטי ההיסטוריה המעשית, הרגשית, והרוחנית של העם היהודי לכדי אריג עכשווי ורלוונטי מאי פעם.

דרך סיפורה של בטי, בת מאומצת לניצולי שואה, אנו נזכרים ומתוודעים מחדש לאירועים האישיים והקולקטיביים שהיהודים חוו בשואה, לתלאות ולמחיר ההתיישבות במדינת ישראל, ולהוויה היהודית בתפוצה המודרנית. הספר מתחיל היכן ש"גלבי", סיפרה השלישי של אליה כהן, הסתיים, אולם הוא מייצג עולם עצמאי משלו.

רוית ליכטנברג יקותיאל היא משוררת, סופרת ומו"לית שותפה בהוצאת "האם הגדולה". ספר שיריה הראשון ״ואת כלה״ ראה אור השנה. בין תרגומיה לעברית: ספרו עטור הפרסים של ג'וזף ביידן "וונג'ק". ליכטנברג יקותיאל בעלת תואר שני בפסיכולוגיה מאוניברסיטת CSUN ותואר שני במנהל עסקים בינלאומי מאוניברסיטת UCLA. מאמרים פרי עטה התפרסמו ב-Wall Street Journal ועוד. בשנים האחרונות היא מקדישה את זמנה ליצירת מרחב ספרותי חדש.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 622 מילים

תגובות אחרונות

החקלאים עדיין מחכים למלוא כספי הסיוע

החקלאות הישראלית ברוב הארץ, כולל בעוטף עזה, שרדה בינתיים את המלחמה ● רוב המשקים חזרו לתפקד ואין מחסור במוצרים ● אבל בצפון משקים ננטשו ונהרסו בשל הלחימה והשרפות, מה שעלול לפגוע במלאי פירות הקיץ והביצים ● בשאר הארץ, המחסור בכוח אדם פוגע בזריעה ובשתילה וצפוי להשפיע על צמיחת החקלאות בעתיד

עוד 1,825 מילים

עקורים

כשהתורה הופכת לחיים עצמם - היהדות המקצינה מאיימת על עתידה

החלוצים הראשונים נהגו להשתמש בסיפורי התנ"ך כדי להבליט את זיקתם לארץ ואת יניקתם מן השורשים היהודיים כבסיס ללאומיות החדשה. תיאודור הרצל וחבריו ביקשו להקים חברה חדשה, בה אנשי הדת יוגבלו בהתערבותם בענייני המדינה. אך כיום, 76 שנים לאחר הקמתה, אנו נחשפים לקונגלומרט עצום שחדר לדיוקנה הליברלי של המדינה ומשנה את צביונה.

חג השבועות שחל השבוע, כחג מתן תורה המסמל את הפיכתנו לעם, הוא מועד מתאים להביט על החלום הציוני מראשיתו – מול המשתקף בישראל של היום, תוך בחינת השינויים שהתרחשו והשפעתם על יחסי דת ומדינה.

משה בן עטר הוא פובליציסט, מחבר הספר "המסע לישראל האחרת". עסק שנים בתכנון אסטרטגי והיה מנכ״ל המועצה הציונית בישראל, מנהל כפר הנוער יוענה ז'בוטינסקי, ומנהל המכון למחקר וחינוך בקרן כצנלסון. היה יועצם של כמה שרים ויועץ ליצחק הרצוג.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
הקיצוניים שמאמינים בשטויות שגיבבו אבותיי, כוהני ולויי ממלכות ישראל ויהודה, בקורפוס ה"תורה" שנכתב ונערך ללא הפסקה בין המאה ה-8 לפנה"ס עד המאה השנייה לספירה; מובילים לשחיטת בעלי חיים לשוו... המשך קריאה

הקיצוניים שמאמינים בשטויות שגיבבו אבותיי, כוהני ולויי ממלכות ישראל ויהודה, בקורפוס ה"תורה" שנכתב ונערך ללא הפסקה בין המאה ה-8 לפנה"ס עד המאה השנייה לספירה; מובילים לשחיטת בעלי חיים לשווא ולדילול כוח האדם שיכול להיות יצרני לצורך מילוי משרות המקדש שרק מוביל לחורבנות ולגלויות ולהריסת מרקם החיים של עם ישראל עם משיחיים מול כל השאר.
ולא, אינני תומך בכיבוש הערבי והאסלאמי של ארץ ישראל ויתר הארצות והעמים.

יהודי שלא מממש את האמונה בתורה שניתנה ע"י משה רבינו לעם ישראל מאת בורא העולם...הוא מסכן ועלוב. אבל צריך לקיימה רק בשכל ישר לפי דעת גדולי ישראל של הדור, ולא שעטנז כמו אלו העולים להר הבית... המשך קריאה

יהודי שלא מממש את האמונה בתורה שניתנה ע"י משה רבינו לעם ישראל
מאת בורא העולם…הוא מסכן ועלוב.
אבל צריך לקיימה רק בשכל ישר לפי
דעת גדולי ישראל של הדור, ולא שעטנז
כמו אלו העולים להר הבית.

2000 שנה הובילה היהדות הדתית את עם ישראל מאסון לאסון עד לאסון הגדול של השואה. הקנאים הדתיים שלחמו אחד בשני הביאו לחורבן בית שני ו- 60 שנה אחרי התנועה המשיחית הביאה לאסון נוסף (מרד בר כו... המשך קריאה

2000 שנה הובילה היהדות הדתית את עם ישראל מאסון לאסון עד לאסון הגדול של השואה. הקנאים הדתיים שלחמו אחד בשני הביאו לחורבן בית שני ו- 60 שנה אחרי התנועה המשיחית הביאה לאסון נוסף (מרד בר כוכבא). 2000 שניה אחרי יהודי מתבולל וחבורה של צעירים שנטשו את הדת הקימו את מדינת ישראל.
כעת ממשיכיהם של הפאנטים המשיחיים והיהדות הרבנית אינם יכולים לסבול את ההשפלה של הדת ולחסל את הבושה. המשיחיים ע"י ניהול מדיניות שלאמונתם תביא את המשיח. אם הוא לא יבוא אז אחריהם המבול. היהדות הרבנית שרשמית מתנגדת להקמת מדינת ישראל אינה מוכנה לתרום לחיזוקה ואף דורשת להיות אבן ריחיים על צווארה עד להתמוטטותה.
השוליים הסהרוריים הם למעשה הזרם המרכזי. ולראיה מעט מאד רבנים מוכנים לדבר בשבח המתינות הדתית.

עוד 987 מילים ו-3 תגובות
זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

גוף של האו"ם דורש מישראל לראשונה תשובות בנושא משפטי אזרחי

פרסום ראשון באופן חריג, מועצת זכויות האדם של האו"ם פנתה לרשויות הישראליות בדרישה לתשובות הנוגעות להתעללות לכאורה באישה בעלת אזרחות ישראלית וזרה במסגרת הליך גירושים ● ככל הידוע זו פעם ראשונה שנפתח הליך הנוגע ליחס של בתי המשפט בישראל לאזרחי ישראל

עוד 1,107 מילים

מדינת ישראל דוהרת לצומת החלטה חשוב בעניין המלחמה הדו-חזיתית ● הקו הברור שמחבר בין לבנון לעזה מתחיל ברצועה: הסכם עם חמאס יסיים גם את הלחימה בצפון ויאפשר חתימת הסכם מול לבנון על הסדרי הגבול ● השאלה היא אם נתניהו לבדו מול דופן ימין בקואליציה יצליח לפרוץ לחתימה על ההסכם ולעמוד בלחצים לפתוח במערכה קרקעית גם בצפון, בזמן שהלחימה בעזה גוועת ממילא ● פרשנות

עוד 932 מילים

למרות ההסלמה, ספק אם תפרוץ מלחמה כוללת בצפון

הלחימה בין חזבאללה וישראל מתגברת, אבל אף אחד מהצדדים לא מעוניין לבחון את יכולת העמידה שלו במלחמה כוללת ● בכיר בכוח קודס האיראני טוען שחזבאללה מחזיק כיום ביותר ממיליון רקטות מסוגים שונים, כולל טילים מונחים מדויקים ורקטות קטיושות מותאמות לדיוק מוגבר, כמו גם טילי נ"ט ● לישראל יש ארסנל גדול בהרבה של טילי אוויר-קרקע ● מערכה מלאה בין הצדדים עלולה להשאיר את לבנון וישראל הרוסות לחלוטין ● פרשנות

עוד 1,302 מילים
היום ה־250 ללחימה ● 120 חטופים עדיין בעזה

חיזבאללה מאיים בעוד תקיפות, נתניהו קיים הערכת מצב

אלירן מזרחי ז"ל יוכר כחלל צה"ל וייטמן בחלקה צבאית ● מהבוקר שוגרו לגליל, לגולן, לטבריה, ולעמק הירדן כ-200 רקטות בעקבות חיסולו של בכיר חיזבאללה ליד צור ● כוחות הכיבוי השיגו שליטה על כל מוקדי השרפות שהשתוללו בין השאר ביער ביריה, צפת, קרית שמונה ומירון ● בלינקן: "חמאס הכניס שינויים בתשובתו להצעה לעסקה" ● בכיר חמאס: "דורשים ערבויות להפסקת הלחימה"

עוד 18 עדכונים

מעט מאוד ישראלים יוצאים למצרים השכנה בשל החשש הביטחוני מאז טבח אוקטובר, אבל מי שיעז להגיע ככל הנראה יחווה את סיני של פעם ● לי־שי כץ, שהייתה הישראלית היחידה שחצתה את הגבול כשבועיים לאחר מתקפת חמאס, אומרת: "נמאס לי להסביר לאנשים שמצרים בצד שלנו נגד חמאס"

עוד 1,718 מילים

לייסד מולדת יהודית ביונאן

בניסיון לפתור את מצוקת היהודים, המדען אלברט איינשטיין, רופא שיניים מברוקלין ומנהיגי סין מלפני מלחמת העולם השנייה ניסו לייסד מולדת יהודית ביונאן ● בסופו של דבר, המתקפה על פרל הארבור שינתה את כיוון ההיסטוריה

עוד 2,080 מילים

מעולם לא היה טוב יותר להיות אישה בתעשיית המוזיקה

2024 מצטיירת כשנה היסטורית בתולדות המוזיקה הפופולרית ● אמיר בן-דוד כבר קרוב להכריז על אלבומי השנה וההופעות הטובות ביותר שראה בפסטיבל פרימוורה - ושלא במפתיע, כל הבחירות הן של נשים ● מבילי אייליש ועד בת' גיבונס - אחרי שנים של מאבקים לא פשוטים, נשים הן סוף-סוף הכוח הדומיננטי והחשוב ביותר בעולם המוזיקה

עוד 2,089 מילים

הרבש"ץ לוטם נגר, מ' המסתערב שנקלע למקום בכפכפי קרוקס והשוטר רפ"ק אבי צידון מתחנת אופקים, ניהלו לבדם במשך שעה וחצי לחימה ב־10 מחבלים ביישוב פרי גן – והצילו את תושביו ● באותה השעה כיתת חיילים מסיירת נח"ל "המתינה לפקודות בצומת" ונקלעה להלם ● כשמ' נפצע ברגלו, צידון הדף את המחבלים לבדו עד שהגיעה כיתת הכוננות מהיישוב שלומית – ונהרג ● סיפור הגבורה של האזרחים והשוטרים שנשארו ללא צבא, אך סירבו להיכנע

עוד 2,569 מילים ו-2 תגובות

השפע שמתחת לבית

עצי הפרי נחשבו בעבר למטרד שמלכלך את הסביבה העירונית ● היום הליקוט הפך לטרנד לוהט וגם סיור בתוך הערים חושף מה התחדש בעונה ואיזה עלים, פירות ופרחים אפשר לאכול, לחלוט, למלא, להתסיס או לקשט בהם סלט ● יש להם סגולות מוכרות (סוכרת, ויסות לחץ דם) או מפתיעות (מניעת היריון) וסתם כחטיף טעים ומזין ● העצים הם של כולם ובזמנים כאלה מומלץ להכיר אותם מחדש

עוד 1,146 מילים ו-1 תגובות

גם ח"כים שהודיעו כי הם מתנגדים לחוק הגיוס הצביעו בעד קידומו

מזה חודשים שצה"ל מתחנן לתיקון בסד"כ ומבהיר שבמצב הנוכחי אין לו אפשרות לספק הגנה על אזרחי ישראל בכל הגזרות הרבות ● זה לא הפריע ל-63 חברי הקואליציה להצביע הלילה בעד קידום החוק שיעניק פטור מגיוס לתלמידי ישיבות - כולל ח"כים מהליכוד שהצהירו במפורש כי הם מתנגדים לחוק ● רק גלנט עמד במילתו והצביע נגד ● ובינתיים ביש עתיד: מפגש עם המציאות של משפחות החטופים ● פרשנות

עוד 834 מילים ו-1 תגובות
סגירה
בחזרה לכתבה