בשנות ה-70 של המאה הקודמת התחילו מדינות אחדות לחייב נוסעים ברכב לחגור חגורות בטיחות. במדינות אחרות החובה הוטלה בשנות ה-80 וה-90. רבים ברחבי העולם לא אהבו את אי הנוחות החדשה ובעיקר מחו נגד העובדה שממשלה מכתיבה לפרט מה לעשות בגופו.
בשנות ה-90 החלו מדינות אחדות לאסור על עישון בברים, מסעדות ושאר מקומות ציבוריים, שעד אז הפרט היה חופשי לבחור בעצמו כיצד לנהוג בהם ומה לשאוף לראותיו. במדינות אחרות האיסור הוטל בתחילת המילניום. רבים ברחבי העולם לא אהבו את האיסור החדש, ובעיקר מחו נגד העובדה שממשלה מכתיבה לפרט מה לעשות בגופו.
זכויות וחרויות הפרט הן במרכז השיח הציבורי במאה ה-21 יותר מאי פעם, ואין חולקים על כך שזאת התפתחות ראויה לעומת העבר. עם זאת, לעתים יש התנגשות בין חרויות אלה לבין הרצון להגביל אותן משיקולים של טובת הכלל. כיצד אנחנו מגיבים אז?
1. כמעט כל הזכויות
במשך כמעט שני עשורים בארגנטינה מעולם לא רדפו אותי, לא הפלו אותי ולא שללו ממני אף זכות יסוד. למעט העובדה השולית, שכדי להיות נשיא המדינה הייתי צריך להיות נוצרי קתולי, ולא הייתי. כך קבעה החוקה (עד הרפורמה ב-1994).
דתל"ש חילוני, ארגנטינאי טבעוני ומערער סידרתי על הסדר הקיים מתוך אמונה מפוקפקת באפשרות להשאיר אחרינו פחות בלגאן ממה שמצאנו כשהגענו. מחבר הספר 'בועה בקרקעית הים', גרוש ואב לשני בנים
ההיסטוריון פרופ' עמוס גולדברג, חוקר שואה מהאוניברסיטה העברית, פרסם בימים אלה סרטון עם אמירה חד-משמעית: מה שמתחולל בעזה הוא ג'נוסייד. עמוס הוא חוקר שואה מוערך מאוד, לא תועמלן מתלהם, ובכל זאת, יש כאלה שרק הכותרת לא תאפשר להם לפתוח את הסרטון הקצר או להקשיב.
עמוס לא יחיד. חוקר השואה והג'נוסייד דניאל בלטמן קבע כי "ישראל מבצעת בעזה פשע מלחמה נורא, הנע בין טיהור אתני רצחני לג'נוסייד". הקריאה להתבונן ולעצור את מה שמתרחש בעזה כבר אינה נחלתם של ארגונים בינלאומיים או חוקרים בחו"ל בלבד. ובין אם ברור שזה "ג'נוסייד" או שזה רק בגדר אפשרות – לא ניתן להתעלם מכך.
ד"ר חן ברם הוא אנתרופולוג, איש חינוך ומנחה קבוצות. חבר סגל במכללה האקדמית הדסה ועמית מחקר במכון טרומן באונ' העברית. ערך עבודות שדה בקווקז, בישראל, במרכז אסיה ובקרב מהגרים מאזורים אלה בצפון אמריקה. פעל ועבד במשך שנים כאנתרופולוג מעורב בזירות חברתיות שונות, וגם נווד ומדריך בדרכי המשי ומעבר להן.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
בחברה משכילה וליברלית, הכל פתוח לדיון. אסור שתהיה מילה שסוגרת את הדיון. אסור לקבל מונח שהוא טאבו. ולכן אסור לסגור את הדיון עם המילה ג'נוסייד.
נפתח את הדיון בהגדרה כללית:
כל האנשים שווים, אבל לא כל התרבויות שוות. ישנן תרבויות טובות ותרבויות רעות. ישנן תרבויות נוראיות ואיומות, שאין להן זכות מוסרית להתקיים על הפלנטה. כיצד נמדוד זאת? באמצעות הסבל שהתרבות ממיטה על אנשים אחרים. אולי נצרף גם פרמטרים של שיוויון או השכלה. מי שטוען שכל התרבויות שוות ואין טובה יותר מאחרת, ימצא עצמו מצדיק, למשל, שריפת מכשפות על המוקד. בנוסף, הוא מוחק את הפקולטאות לסוציולוגיה, לפילוסופיה, למשפטים, וגם את הרוח האנושית. הרי אם כל התרבויות שוות, אין לאן להתקדם. אז חבל שלא נשארנו בימי הביניים.
כעת נעבור להגדרת הבעיה:
בעזה קיימת תרבות פלסטינית ערבית מסוג מסויים. תרבות זו היא ברברית, פרימיטיבית, חולנית ואלימה. תרבות שמקדשת שהידים ומעודדת אונס. תרבות שבה יהודים נחשבים בני חסות, ונשים הן שלל מלחמה. תרבות שבה נורמלי לחלוטין לערוף ראשים, לאנוס, להתעלל. ילדים גדלים לתוך זה. אנשים באמת ובתמים מאמינים בכך. חמאס הוא לא הבעיה. חמאס הוא הסימפטום לבעיה. ואכן, את המעשים הבאמת נוראיים בשביעי באוקטובר, לא עשו הרוצחים המקצועיים של חמאס – אלא אזרחים עזתים ומחבלים מאומנים למחצה.
לא זו אף זו: תרבות זאת שוללת את התרבות שלנו מכל וכל. בעיני התרבות הזו, לך ולי אין זכויות אנוש בסיסיות. אין לנו זכות למדינה, מעצם היותנו לא מוסלמים. לטעמם, אנחנו חיים כאן בחטא.
מה המענה לתרבות כזאת?
איזה תשובות מוסריות קיימות כנגד מצב כזה, שבו תרבות שלמה מבקשת להשמיד אותך ואותי?
אני רואה שלוש אפשרויות בלבד:
1. השתלטות על האוכלוסייה, וכפייה דורסנית ואלימה של התרבות שלך. מצב זה התקיים במשך כל ההיסטוריה המתועדת.
2. השמדה שיטתית של האוכלוסייה, וממילא של התרבות הרלוונטית.
3. גירוש המוני של האוכלוסייה למקום אחר. אני לא יכול לשנות אתכם, אז לפחות אל תהיו אצלי מעבר לדלת.
מבין שלושת האפשרויות, הפרקטית ביותר היא האחרונה. האם היא יכולה להתבצע מחר בבוקר? כנראה שלא. האם היא מוסרית? כמובן. היא הכי מוסרית שיש. להיפך: הימנעות ממנה איננה מוסרית, משום שהיא תוביל לכך שהתרבות שלך תיעלם, וממילא סכום הסבל יהיה גדול הרבה יותר.
כיצד מבצעים זאת? אני לא יודע. אבל התחלה טובה תהיה להציג את הבעיה כפי שהיא, ולא להתעלם מהמובן מאליו.
אז אתה בעצם טוען שכל מלחמה בין שתי קבוצות או יותר היא ביצוע של טיהור אתני, שזה לא רחוק מהמציאות. אז על "ניסיון" הטיהור האתני שהם ביצעו בנו, ההשלכות ברורות – מכות חזקות שירעידו את המזרח התיכון. זה ה"לעולם לא עוד". מסר חד וברור.
מזכיר לך שהתכנון הרצחני של חמאס להשתמש במרכזים אזרחיים לתקוף אותנו, באופן שיטתי, כפי שעשו בלבנון וכפי שעושים רוב העריצים הפחדנים.
אנחנו חייבים להתאחד. זה צו השעה.
עד שלא נראה ילדים עזתים עם בטן נפוחה שלדים מהלכים . כל הטענות האלו הם אוטואנטישמיות .הרמת דגל לבן תעצור את המלחמה . אבל כניעה זה לא בלקסיקון החמאסי . ולכן כמו עם הנאצים נפגשים בברלין .
די כבר עם השימוש הסיטוני במילה ג'נוסייד, או שואה! זה גורם לזילות המקרים שכן היה ג'נוסייד וגורם לזילות השואה!
מספיק! הגזמת!
אתה טוען שישראל מבצעת רצח עם בעזה ..
ובכן, נתבונן מה עשו הנאצים בשואה:
הם ריכזו את כל היהודים במחנות ריכוז, ביצעו סלקציה, את החזקים שלחו למחנות עבודת כפייה מזעזעים ביותר!!! ואת החלשים הכניס לתאי גאזים, הכריחו אותם להתפשט, המיתו אותם בגאז, ואז שרפו את הגופות ומהאפר עשו סבון…
אתה רוצה לומר שאת זה אנחנו עושים בעזה????
אם אתה חושב שלא – אז בבקשה פשוט תפסיק לפרסם שקרים!!!
אתה יודע, לא חייבים לפרסם כל דבר בשביל תאוות הפירסום!!!
מציע שלפני שתפסיק עם הפירסומים הבאים שלך, תפרסם עוד פירסום אחד אחרון שבו אתה מבקש סליחה מקורבנות השואה החיים והמתים ומשפחותיהם, ואז תוכל לשתוק.
למה הכותב לא מבליט את העובדה שחמאס לו היה נכנע ומחזיר את החטופים היה מונע לפחות 20000 עזתים מתים.
רצח עם לא יסתיים בכניעת החמאס, ולפיכך אם החמאס יכנע וכול הממשלה אומרת זאת המלחמה תסתיים.
לפיכך זה לא רצח עם.
זו מלחמה מגעילה עם הרבה נזק אגבי שנובע מהתמחות חמאס בתוך האוכלוסייה שרובה בעצמה חמאס.
המאמר מציע רעיון פשוט גאוני – נעודד את חמאס לטבוח מספיק עזתים עד שנכנע. כן, הכותב טרח להזכיר שגם לחמאס יש אחריות, אבל איכשהו השאלה מה יעשה נחשבת בעיניו זניחה מכדי לחשוב עליה. ולא, זה שיש הרבה "מומחים" שגם הם רואים בפלסטינים כל כך נחותים שמעשיהם לא חשובים, לא הופך את זה לפחות מביש.
אני יודע שזה קדה לעיכול, אולם רוב הישראלים לא מסכימים אתך, דווקא מכיוון שלטעמם הפלסטינים הם בני אדם, עניין די נדיר בעולמנו למרבה הצער.
ואגב, אתה באמת מאמין שישראל מסוגלת למנוע מפלסטינים למות מהתקפי לב? ואם לא, למה אתה משתמש בנתונים המסתמכים בדיוק על הפנטזיה האנטישמית הזאת? ולא, זה שהפנטזיה נשמעת לאמנסטי הגיוני, לא מהווה לא תירוץ קביל בשום צורה
המאמר מציע רעיון פשוט גאוני – נעודד את חמאס לטבוח מספיק עזתים עד שנכנע. כן, הכותב טרח להזכיר שגם לחמאס יש אחריות, אבל איכשהו השאלה מה יעשה נחשבת בעיניו זניחה מכדי לחשוב עליה. ולא, זה שיש הרבה "מומחים" שגם הם רואים בפלסטינים כל כך נחותים שמעשיהם לא חשובים, לא הופך את זה לפחות מביש.
אני יודע שזה קדה לעיכול, אולם רוב הישראלים לא מסכימים אתך, דווקא מכיוון שלטעמם הפלסטינים הם בני אדם, עניין די נדיר בעולמנו למרבה הצער.
ואגב, אתה באמת מאמין שישראל מסוגלת למנוע מפלסטינים למות מהתקפי לב? ואם לא, למה אתה משתמש בנתונים המסתמכים בדיוק על הפנטזיה האנטישמית הזאת? ולא, זה שהפנטזיה נשמעת לאמנסטי הגיוני, לא מהווה לא תירוץ קביל בשום צורה
סיפר פרופסור מהשמאל הישראלי המלמד באוניברסיטת קולומביה:
ילד עזתי חלה בלוקמיה לפני המלחמה ואחיו נמצא מתאים(כלומר בישראל כמובן…) לתרום לו מח עצם.אבל,במלחמה נהרג האח הזה,אז נשמות טובות בארץ הביאו אותו ואת אימו לכאן תוך כדי המלחמה,מצאו תורם מתאים והוא הושתל,הוא מרגיש טוב כעת,אז אימו,אמרה,"תודה.אינשאללה שיגדל ויהיה שהיד"
זו תמצית התשובה לכתבה המטורללת הזו.
עם ישראל עשה במקום כלשהו בגלובוס מעשי זוועה המוניים כמו בשמחת תורה תשפ"ד?
עם ישראל השמיע צהלולים אחרי טבח משוגע כזה באנשים הכי אמפטיים ליצורים המפלצתיים האלו?
איך אפשר להשוות אפילו ברמז דק לשואה?
כמותכם היו עוד יהודונים לאורך הדורות
הם פשוט נעלמו,או שראשי הקהל "טיפלו בהם" או שהם התבוללו וילדיהם הפכו לשונאי ישראל הכי גדולים….בהצלחה לכם
עם ישראל חי
החורף לא מגיע
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
התופעות האקלימיות החריגות היחידות שנגרמות ע"י בני-אדם, הן אלה שנעשות באמצעות Geoengineering, שמפותח ומבוצע ע"י אותם הגורמים שהמציאו את "משבר האקלים".
על-פי התאור, פארק חסן ערפה נראה כדבר מאוד יפה. יש רק לקוות שהוא לא שלב בדרך לרכז את האנשים ב"ערי 15 דקות" – תכניתם של מי שהקריצו את "משבר האקלים".
כי אם זו תיושם, ותוקצב לאנשים מנת הפחמן היומית שמותר להם לייצר, ולא יתנו להם לצאת מהשער ללא תו ירוק שמאשר שהוזרקו בננו-טכנולוגיה כ"חיסון" בפני מגיפה מפוברקת – אזי גם אביב לביא יתגעגע לרחוב המסגר של פעם, כולל דברים שהשתיקה יפה להם.
התכנון המודיעיני המבריק של אמ"ן והמוסד מול חזבאללה הדהים אותי. הוא עמד בניגוד מוחלט להפקרת 7 באוקטובר. חששתי מאד ממלחמה כוללת נגד חזבאללה. זה עדיין היה נורא, אבל הרבה פחות מכפי שחששתי. טוב שטעיתי. וברור שבמובנים רבים הייתה הכרעה לטובתנו. גם מספר האזרחים הלבנונים שנהרגו היה נמוך לאין ערוך ממספר התושבים הפלסטינים העצום והנורא שהרגנו ברצועה (אף שכל אדם הוא עולם ומלואו וזה נורא תמיד).
הכרעת חזבאללה היא חדשה מצוינת. דיבור על ניצחון מוחלט, לעומת זאת, הוא כזב נוסף. וברור לכולנו ששיקולי הפסקת האש מהצד הישראלי לא היו רק צבאיים ומדיניים (הפסקת האש עדיין על כרעי תרנגולת). כפי ששום החלטה ביטחונית-מדינית ישראלית תחת כהונת הנאשם אינה נראית נקייה מהחשיבה הדומיננטית: כיצד אני שורד בשלטון ומסיים את הליך הפיכת המשטר לדיקטטורה בראשותי. בלי מעצורים.
עו"ד דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. יליד שנת 73', נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.
בשנים האחרונות האקטואליה מציפה את נושא המצפון. אירועי מלחמת אוקטובר ולפניהם אירועי הקורונה מייצרים שפע החלטות שנוגעות לחיי אדם, ותהליכי קבלת ההחלטות והתגובות כלפיהם מעוררים שאלה לגבי קיומו וטיבו של מצפון בקרב רבות מהנפשות הפועלות.
איך מבינה הפסיכולוגיה את מושג המצפון? האם הוא חלק הכרחי מהאישיות הבריאה? האם אנו נולדים אתו או שהוא מתפתח בדומה לפונקציות מנטליות אחרות?
יעלה ורטהיים היא פסיכולוגית קלינית וחינוכית, עובדת בקליניקה פרטית בתל-אביב. בזמנה הפנוי כותבת, קוראת וטווה מחשבות מול נופים בריצה.
מעולם לא בגדתי בחניה אשתי.
אני יודע שזו הצהרה שעשויה להישמע קצת מוזר, אבל במציאות הישראלית בה אני חי ואותה הכרתי במהלך שנות נישואיי לחניה זוגתי-לחיים-ארוכים, יש בהצהרה הזו משהו מתבקש. זאת מאחר שנאמנות בחיי הנישואים מבלי "להתפרפר מהצד", כפי שהדבר קרוי בלשון עממית, אינה דבר מובן מאליו.
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם