מפרץ חיפה עומד בפני צומת דרכים היסטורי. לאחר עשרות שנים של מאבק בזיהום האוויר ובסכנות הבריאותיות, אנו ניצבים בפני הזדמנות יוצאת דופן לשנות את פני האזור כולו. התכנית לסגירת בתי הזיקוק בחיפה מייצגת לא רק ניצחון סביבתי, אלא גם מהלך אסטרטגי חכם שישרת את האינטרסים הלאומיים של ישראל בטווח הקצר והארוך.
לאחרונה, מתנגדי המהלך, ובראשם הנהלת בז"ן, העלו טענות בדבר פגיעה אפשרית בביטחון האנרגטי של המדינה. בין היתר, טענו שהודות לפעולותיהם נשמר הביטחון האנרגטי, בעוד שפעולות אלו כללו העברת נפט גולמי מאוניה לאוניה בלב ים.
ד"ר ליהי שחר ברמן, מנכ"לית איגוד ערים מפרץ חיפה להגנת הסביבה.
מאז סיום המלחמה נגד איראן, מתגברת תחושת מחנק של כמעט שנתיים. המציאות הפכה למקום עמוס רעש, צעקה וכאב עמוק שאין לו מילים. קשה להבחין בין עובדה לפרשנות, בין זיכרון לטראומה. הכל מתערבב בתוך שיח מתלהם ושטוח, מעין מרק סמיך שבו כמעט בלתי אפשרי לומר משהו שיישמע אמת. אבל אולי דווקא כאן, בתוך הבלבול, יש מקום לפילוסופיה – לא כתשובה חכמה, אלא כשאלה פתוחה, כבקשת נשימה.
הפילוסוף הסלובני סלבוי ז'יז'ק, שנחשב כיום לאחד ההוגים החשובים והמשפיעים ביותר בעולם, מתאר בדיוק את מה שקורה לנו עכשיו: "אנחנו יודעים מאוד טוב שזה לא נכון, אבל אנחנו ממשיכים לנהוג כאילו זה כן נכון".
רודריגו רמניק הוא רב חילוני הומניסטי מטעם מכון תמורה, איש חינוך, מנחה טקסים וסוציולוג. גדל במחתרת בצ'ילה בתקופת הדיקטטורה הצבאית, להורים שנאבקו למען זכויות אדם ודמוקרטיה, עלה לישראל ב-1999 ומתגורר בקיבוץ כפר גליקסון עם בת זוגו ענבל וילדיהם אילן, אורי ומאיה.
המשפט הבינלאומי הפך במאה ה-21 לזירת מאבק הסברתית מרכזית. הנרטיב הפרו-פלסטיני, שמציג את ישראל ככוח כובש ומדכא, נשען באופן כמעט מוחלט על מונחים ומושגים מתוך המשפט הבינלאומי. "אפרטהייד", "כיבוש", "רצח עם" – אלו לא רק מילים, אלא הגדרות משפטיות בעלות משמעות עמוקה, המשמשות ככלי נשק במאבק ההסברתי.
ההנחה הבסיסית של הנרטיב הפרו-פלסטיני היא שהמשפט הבינלאומי הוא הסמכות העליונה, "המוסר האובייקטיבי". הם מציגים את עצמם כמי שנלחמים למען צדק בינלאומי, ומאשימים את ישראל בהפרה שיטתית של אמנות וחוקים בינלאומיים.
רוני בנשק הוא נער ישראלי שמתעסק בהסברה. מתעמת וחוקר לעומק את הסכסוך הישראלי-פלסטיני.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
1. לפי הריאליזם הבינלאומי, המשפט הבינלאומי, פרשנות מעשים, הענקת לגיטימציה או שלילת לגיטימציה, וכן התגובות בציבור, בדיפלומטיה ובתחום שיתופי הפעולה — כל אלו מוכתבים על ידי אינטרסים לאומיים ומאזני כוח ולא רק על פי נורמות או משפט.
2. דיון משפטי מדוקדק וניסוחים פורמליים חשובים בעיקר בקרב חוגים מצומצמים. בפועל, כל פעולה נושאת עמה השלכות. מעבר לשאלות יעילות צבאית, קיימות סוגיות מוסר ונורמות בינלאומיות שלא ניתן לעצב לחלוטין בנרטיב: לעניין פגיעה מסיבית באוכלוסייה אזרחית, כמו נשים, ילדים, הרעבת אוכלוסייה, הרס תשתיות אזרחיות ומניעת סיוע. הצדקות ביטחוניות או טיעונים אחרים אינן צידוק אוטומטי כאשר נוצרת פגיעה רחבת היקף, שהרסה עולה על "מסה קריטית" מסוימת – עניין שנבדק בפועל ובראיות.
3. לפי ההגדרה המשפטית, ג'נוסייד הוא כוונה להשמיד "קבוצה" או חלק מהותי ממנה. הפסיקה הבינלאומית מפרשת "חלק מהותי" כאזור גאוגרפי חשוב, או קבוצה שיש להשמדתה פוטנציאל לפגוע בקיום העתידי של הקבוצה כולה, בין אם דמוגרפית ובין אם תרבותית. אין הכרח שכל הקבוצה תושמד בפועל; נדרשת כוונה ממוקדת והיקף נזק משמעותי — הן במעשים המכוונים והן בתוצאותיהם.
4. "גרימת נזק חמור לגוף או לנפש לבני הקבוצה" — די שהנזק יפגע בהיקף משמעותי של האוכלוסייה, כך שיש בו כדי לסכן את עתיד הקבוצה.
או: "העמדת הקבוצה בתנאי חיים שבכוחם להביא להשמדתה הגופנית, כולה או חלקה."
הערה: "חלקה" מתייחס לחלק מרכזי לקיום הקבוצה או לשימור המבנה החברתי שלה.
גם מניעת ילודה, או העברת ילדים לקבוצה אחרת — די בכך שהפעולה פוגעת באופן משמעותי באופי הדמוגרפי או התרבותי של הקבוצה.
5. יש לתעד ולא לשכוח את ההתבטאויות של בכירים ובעלות תפקיד והשאלה מה הייתה כוונתם, לדוגמה:
• "מחיקת כל עזה מעל פני האדמה… שימותו."
• "כל התינוקות בעזה הם האויב."
• "אין לי בעיה שילדים בעזה ימותו."
• "אני משטחת את עזה, אין לי סנטימנטים."
• "אנחנו משמידים את כל מה שנשאר מהרצועה."
• "אפשר להרוג מאה פלסטינים ביום ולא אכפת."
• "להכרית, למחוק."
• "אין בלתי מעורבים… להפגיז ללא רחם מהאוויר! תמרון קרקעי רק אחרי שיטוח בניינים."
6. ישראל היא דמוקרטיה על מלא, ולצה"ל יש קוד מוסרי והוא פועל רק לפי המשפט הבינלאומי, עם ליווי של הפצ"רית ויועצים, ויש בגצ עצמאי מבקר, ויועמשית עצמאית, ותקשורת שמדווחת את כל העובדות בשקיפות, והממשלה רציונלית ושומרת חוק ורודפת שלום ואמת ומוסריות, אז אין מה לדאוג.
7. הסברה טובה תמיד נשענת על מדיניות צודקת וחכמה וטובה, ועל האמת וערכים טובים ואנושיות.
רבות נכתב על אוכלוסיות שעברו את מתקפות הטילים ללא מרחב מוגן ונאלצו לאלתר פתרונות, בהם השתרעות בתעלות או שהות מתחת לגשרים. על קבוצה אחת, שמתגוררת סמוך לנתב"ג (יעד מועדף למשגרי הטילים) ללא יכולת לחפש פתרון מיגון ובלי אפשרות לעזוב למקום אחר, לא ראיתי שכתבו.
הכוונה לאלפי האסירים במתחם הגדול של שירות בתי הסוהר שמצוי במפגש בין לוד ורמלה, ובו בית המעצר ניצן, כלא הנשים נווה תרצה, כלא איילון, בית הסוהר גבעון, וכלא מעשיהו על אגפיו. גם מי שביצע פשע הוא בן אדם שזכאי להגנה, בוודאי לשמירה על חייו.
טובה הרצל היא גמלאית של משרד החוץ. שרתה כקצינת קישור לקונגרס בשגרירות ישראל בוושינגטון, הייתה השגרירה הראשונה של ישראל במדינות הבלטיות לאחר התפרקות בריה"מ, ופרשה אחרי כהונה בדרום אפריקה.
אם זה הולך כמו שטאזי ועושה קולות של שטאזי
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
איני רוצה להתווכח עם הגברת המלומדת על השקפתה. אני כן רוצה להעמיד אותה על אינפורמציה עובדתית שאינה נכונה. אני מניח שהגברת יודעת זאת, אולם האמת כנראה אינו נר לרגליה. המטרה אצלה גוברת על האמת!
חברת מקנזי מעולם לא המליצה על סגירת בית הזיקוק!!! הסגירה הועמדה לה כעובדה. השאלות שהועמדו בפניה היו
1. העברתם למיקום חדש.
2. סגירה חלקית של מתקנים.
3. בהחלטת סגירה נשאלו מתי נכון לבצע, ובאילו תנאים הכרחיים שימולאו טרם הסגירה.
והתשובות היו בתמצות רב:
1. אין היתכנות, עקב עלות אסטרונומית, וצורך בקירבה לנמל פריקה וטעינה.
2. אין היתכנות, עקב אי כלכליות והפסדים שנתיים רבים.
3. סגירה בתנאים, ומתוך האופציות שניתנו: סגירה מיידית, סגירה ב 2025, או בסגירה ב 2030, הועדפה האופציה הרחוקה ביותר.
אולם גם כאן, התייחסה מקנזי לתנאים מינימליים הנדרשים כדי שיוכלו אכן לסגור את בזן, ולא אכנס כאן לנושא, והם הוסיפו, שבנושא של עצמאות אנרגטית וצרכי הביטחון, הם נמנעים מלהתייחס עקב חוסר נתונים מבחינתם. אגב, הם כן התייחסו לנושא הביטומן שבזן, מאז קום המדינה הינה הספק היחיד, שיש צורך להקים מתקן חלופי, ולא דרך יבוא ביטומן. נקודה שנכון להיום לא נמצא לה פתרון, אלא נסיון הונאה, שברור שאינו ישים. כנ"ל בעיית הגפ"מ (גז בישול) שהפתרון שנמצא , לבטל את החובה הקיימת היום שכל בנייה חייבת לכלול תשתית חיבור גז, בדירה, וכך ל "הרגיל" את הציבור להשתמש "רק" בחשמל.
תודה
אלכס
טיפשה. אנחנו כול הזמן נמצאים תחת סוגי חרם שונים שהופכים אותנו לאי ומחייבים אותנו לוודא רזרבות ואם אפשר אפשרות לאספקה עצמית ללא תלו בגחמות הפוליטיות של שותף סחר כזה או אחר! מה נעשה אם לא נוכל להפעיל תחנות כח בתי חולים גנרטורים מפעלים לייצור נשק/מזון, תחנות התפלה כלי רכב ו…ותקצר היריעה מלתאר את כל התחומים החיוניים התלויים בנפט ודלק. כל הפתרונות החלופיים היום לא אמינים ולא רציפים ולא חליפיים באמת! להפסיק לזרות חול בעיני הציבור ולא לתאר את המצב האמיתי.