מדינת ישראל מורכבת מציבורים שונים הנבדלים ביניהם, בין השאר, בערכים, עמדות פוליטיות ומנהגים שונים. כך, למשל, בקרב הציבור היהודי בישראל ישנם הבדלים גדולים באמונות ובאורחות החיים של חילונים, מסורתיים, דתיים לאומיים וחרדים, כמו גם בעמדות הפוליטיות ודפוסי ההצבעה שלהם בבחירות.
כיצד מעריכים חברי הקבוצות השונות קבוצות אחרות בחברה הישראלית? לשאלה זו חשיבות רבה בימים אלו: תקופה של קיטוב פוליטי וחברתי משמעותי, כאשר מדינת ישראל נמצאת במלחמה רצופה מאז ה-7 באוקטובר 2023; תקופה שבה מתנהל דיון ציבורי סוער בעניינה של קבוצה אחת – הציבור החרדי – שצעיריה אינם משרתים בצה"ל.
ד"ר עומר יעיר הוא מנהל המחקר ועמית מחקר במכון לחירות ואחריות בבית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן.
ההתפתחות המעניינת והדרמטית יותר, במהלך ביקור דונלד טראמפ בסעודיה, נוגעת להחלטתו להסיר את הסנקציות מעל סוריה, ולמעשה להעניק "חותמת כשרות" לממשל החדש בדמשק.
אמנם נכונו לממשל החדש בסוריה אתגרים ומהמורות לרוב, אולם הסרת הסנקציות פותחת בפניו את הדרך לסיוע כלכלי בינלאומי, ומדגישה כי נטל ההוכחה הינו על אחמד א-שרע (מוחמד אל-ג'ולאני).
השגריר בדימוס מיכאל הררי הוא עמית מדיניות במיתווים – המכון הישראלי למדיניות-חוץ אזורית ולשעבר שגריר ישראל בקפריסין. הררי כיהן בתפקידים בכירים בחטיבה לתכנון מדיני ובמרכז למחקר מדיני במשרד החוץ. כיום הוא מרצה בחוג למדע המדינה במכללה האקדמית עמק יזרעאל. https://www.mitvim.org.il/he/
עשן בלי גבול
"כל הזין במלחמה פוליטית"
אז אתה לא חוזר לצו 8?
"ברור שחוזר"
–
"בשביל הצוות. אם מישהו מהצוות שלי ייפגע, לא אוכל לחיות עם עצמי".
אבל אתה יודע שהמלחמה הנוכחית תהרוג חטופים ולא תציל אותם? שזו מלחמה פוליטית?
"יודע. אבל הצוות. הם יעשו הכל בשבילי, וגם אני בשבילם".
הם גם יעשו הכל אם תיפול בשבי?
–
–
"אמא, תפסיקי".
אבל אתה יודע שהמלחמה הנוכחית תהרוג חטופים ולא תציל אותם? שזו מלחמה פוליטית? "יודע. אבל הצוות. הם יעשו הכל בשבילי, וגם אני בשבילם". הם גם יעשו הכל אם תיפול בשבי? "אמא, תפסיקי"
ד"ר רתם סיון הופמן היא רופאה מומחית לרדיולוגיה אבחנתית. מצנתרת מוח ומנהלת מכון הדימות בבית החולים מאיר. אמא ללוחם בחטיבת הקומנדו (במיל.), לצוער בקורס חובלים ולמתבגרת. ממובילות תנועת "אמא ערה" וחברה בחוג להנעה מדינית של מפלגת הדמוקרטים.
פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
"אחרי ההתרסקות - המדינה תצטרך להתעורר למשהו חדש"
אחת לשבוע, בערך, אני מאנפרנד מישהו מחברי הפייסבוק שלי. זה מתחיל הרבה קודם, בהחלטה אם לאשר למישהו שפנה אליי בבקשת חברות בפייסבוק את החברות.
העיקרון המנחה אותי בהחלטה אם לאשר למישהו חברות או לא הוא זה: האם יש פוטנציאל שדברים שהוא כותב או מעלה לדף הפייסבוק שלו יעצבנו וירגיזו אותי. התרגזות והתעצבנות אינן טובות לבריאות, כך קראתי, ובמקרה זה לא מדובר בבריאות תיאורטית אלא ממש בבריאות שלי.
ראש הממשלה בנימין נתניהו מבטיח כמעט בכל נאום ש"נצח ישראל לא ישקר" ומייד חוזר לשקר
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
הצאר ניקולאי הראשון עשה סקר על היחס בן האוכלוסיות השונות באמפריה הרוסית . היחס של היהודים לרוסים העובדים היה 6.2 והייחס של האוקראינים ליהודים היה 1.1 הטענות העיקריות היו שהיהודים מסתגרים לא תורמים לכלכלה הרוסית מלווים בריבית ומוצצים את הכסף של המדינה ושל ציבור האיכרים העובדים . כמו כן הם לא תורמים למאמץ המלחמתי לא מתגייסים לצבא הצאר ואפילו נסיונות גיוס הקנטוניסטים בכפיה לא הצליחו . הם. עסוקים בהתנדנדות מול ספרים . יש להם שפה פנימית משלהם והם אינם משתלבים בהשכלה הרוסית הנאורה ומעדיפים להישאר בימי הביניים . ניסיון של היהודים המשכילים לפתור את הבעיה על ידי השתלבות לימוד והשכלה . מעורבות פוליטית הזדהות עם רוסיה . הכנת תכניות לימודים מודרניות ליהודים הישנים וכפיה של תכניות אלו לא שינו את יחס האוקראינים ליהודים . קולות של שלילת זכויות הפרדות ואף גירוש עלו מהציבור . התקשורת הרוסית הדהדה קולות אלו והסוף ידוע….
כל אוטו אנטישמי שהגיב כאן שיקרא טוב טוב מה שכתבתי . ויחשוב עם איזה צד הוא היה מזדהה אם היה חי בתקופה ההיא…
הנתון המעניין בסקר הוא זה הנוגע לדרוזים. העובדה כי הדרוזים פופולרים כמו הישראלים הכי ישראלים — כלומר חילונים ומסורתיים, 7.1 — מעידה על כך שהחברה הישראלית איננה גזענית אלא נוקטות עמדות על פי מעשים.
אפשר לראות זאת גם בפער בין ההתייחסות לדרוזים בציבור היהודי (7.8) לעומת ההתיחסות של הציבור הערבי אליהם (5.5). הערבים, מן הסתם אלה ביניהם שרואים עצמם "פלסטינים", אינם מרוצים מן הדרוזים, אך הנתון של 5.5 איננו מאוד נמוך. אך, אפשר לנחש, ערבים אחרים, שהיו אולי רוצים להזדהות עם המדינה, אולי כן רואים בהם קבוצה חיובית.
כך גם בשאלת ההשוואה בין משרתי מילואים לאברכים. האהדה הכוללת למשרתי המילואים (8.3) ווהאהדה היחסית החרדים לחילוניים (6.4) במגזר החרדי מעידה על לאומיות ישראלית חזקה בקרבם, למרות הקושי הפנימי למצוא לעצמם דרך נכונה להיות חלק מן המודרנה, למשל על ידי שירות צבאי.
במילים אחרות, הנתונים כנראה מלמדים שקל יחסית לטפל בפערים בדרך דיאלוגית ובעשיית מעשים (כמו שירות בצבא), שכן אין בדרך כלל שנאה תהומית, דתית או גזעית — מסוג האנטישמיות — בין הקבוצות. האתגר העומד לפתחנו בעיקר עומד בזיק לערבים ולחרדים, אך הנתונים גם מרמזים שרבים בתוך שתי הקבוצות הללו עברו ישראליזציה משמעותית והעתיד צופן בחובו התקרבות.
המחקר גם מוכיח מה שידוע זמן רב שהמערכת הפוליטית היא המערכת החלשה ביותר בישראל, הרבה יותר מן המערכות הצבאית והמשפטית, שהרי משימתה היתה לעצב את החברה באופן חיובי יותר, והסקר מראה שזה אפשרי.
אי אפשר ולא צריך לתת יחס טוב לקבוצות שלא מאמינות בדמוקרטיה ליברלית. מדינה חייבת שיהיה לה אתוס. חייבים כנה משותף. רק כך אפשר להתגבר על מכשולים: מלחמות, משברים כלכליים, מגפות וכו. שתי קבוצות שלא מקבלות את הדמוקרטיה הליברלית, לא מכבדות שיוויון זכויות, לא מכבדות חוקים ולא את הטבע. שתי קבוצות אלה ביחד עם המשיחיים והביביסטים מהוות את הרוב. והרוב הזה חותר מתחת לכל הטוב שהיה פה במדינה המופלאה שהקימו אבותינו. הם. ה ו ר ס י ם את המדינה. למה שאכבד אותם? הדמוקרטיה היתה חייבת להתגונן הפניהם אך כנראה שכבר מאוחר מדי. המדינה צוללת לאבדון בדיוק בגלל קבוצות אלה שאתה דורש שנכבד. לא. לא מבחינתי. הטהרנות הזו היא שעזרה להם להשתלט עלינו. המזבלה שהמדינה הזו הפכה להיות היא רק המטאפורה למזהלה הפנימית שלנו.
טהרנים, בהצלחה לכם.
נתונים שטחיים, אם לא שואלים: למה?
1. אולי זה משפיע, אם יש קבוצות שמתנהגות כמו כת מסתגרת, או לוקחות אבל לא נותנות לשאר החברה, או מטיפות נגד אוכלוסיות אחרות ומנסות לכפות דרך חיים ולמנוע חירות? או אולי משפיע אם יש קבוצות שלא לומדות לימודי ליבה ולא תורמות לתעסוקה, או מתנהלות קודם כל לפי מנהיגיהן בלי לקבל דין ריבונות?
2. האם נשאלו שאלות לגבי קיצוניות אידיאולוגית ואלימות פונדמנטליסטית? ואלימות חברתית? פשע? פעילות קבוצתית מחוץ לחוק?
3. האם החלוקה מספיק מדויקת? האם יש בדיקה לגבי חילונים למסורתיים? בין דמוקרטים ליברלים לפשיסטים שמרנים? בין בדואים למוסלמים תושבי הצפון? ערבים דתיים (ושתומכים במפלגות איסלם) וערבים חילונים, או ערבים לאומנים וערבים שרוצים זהות ישראלית? או שכל הערבים חוץ מהדרוזים נצבעו באותו גוון?