לרגע קצר, התרבות המערבית היהירה, שמזמן השתעממה מאזורים מרוחקים ומוכי אסון, חוזה בקסם, שנראה בעיניה כאחיזת עיניים מרושעת: הרקע, כלומר "הטבע", הופך להיות לחזית. הנה וירוס ללא תכלית.
מול הרבה יותר מידי הכרזות בפייסבוק, לפיהן זה נאיבי לחשוב שהמשבר העולמי הוא לא אירוע מהונדס בקפידה (מהי בדיוק מטרתו של מעשה כזה?), אני רוצה להציע הצעה אחרת לנאיביות – הנאיביות שבטענה שיש ריבון, אנושי, במעשה החירום הזה.
הנה מוסר השכל א-הומני שאפשר ללמוד מהאירוע הזה: תראו – בני האדם הם רק התווך בו עובר, מתפשט, משגשג ולבסוף דועך הווירוס הזה. הנה ישנה ישות, במובן הכי פחות מוחשי של המילה, שמתקיימת דרכנו ולא אנחנו דרכה. את זה קשה לנו, המאמינים האדוקים של עליונות האדם על הטבע ושל ניצולו בכל דרך אפשרית לשימושינו, לעכל.
הנה ישנה ישות, במובן הכי פחות מוחשי של המילה, שמתקיימת דרכנו ולא אנחנו דרכה. את זה קשה לנו, המאמינים האדוקים של עליונות האדם על הטבע ושל ניצולו בכל דרך אפשרית לשימושינו, לעכל
החיים הנוחים של המערב כבר השכיחו מאיתנו את העובדה שה"טבע" הוא לא רק דשא ירוק, ים נקי ועצים גבוהים. הטבע הוא גם רעידת אדמה, צונאמי, התפרצות הר געש שמחריבה את כל החיים סביבה, התרסקותו של מטאור וכן – גם מגיפה כלל עולמית. בתרבות שבה לכל דבר צריכה להיות תכלית אנושית – לבני אדם אחרים, לבעלי חיים לא אנושיים, לצומח ולדומם, הרי לא יתכן שצץ לו גורם חצוף שישנה את חיינו, ככה משום מקום. זו הראייה הזו, הנאיבית כמו שהיא אכזרית, שגורמת לנו לשכוח מהו הטבע ולמה הוא מסוגל, עם סיבה, אבל בלי תכלית.
הסיבה: במקום להאמין בתכלית, עלינו לחשוב ברצינות על הסיבה להתפרצותה של הקורונה, כמו להתפרצותן של הסארס, הפרה המשוגעת, שפעת העופות ושפעת החזירים. הנה, בלי שרציתי, שלוש המחלות האחרונות שהזכרתי הסגירו את הסיבה בשמן. בתור פעיל למען בעלי חיים, כשמדברים איתי על ההמצאה המוזרה הזו, "כפייה טבעונית", זה תמיד קשור לכך שיש לי את החוצפה לבקש מאנשים לא לתרום לרצח התעשייתי של בעלי החיים בדיוק בזמן שלא בא להם לשמוע על כך.
אולי הגיע הזמן – לצד סגר המדינה, התרסקות הכלכלה ומוות של בני אדם – לשים לב איך מלבד הפגיעה באינספור קורבנות לא אנושיים, ישנם גם כל כך הרבה קורבנות אנושיים לכפייה של תעשיית המזון מן החי, שמחוללת מגיפות ועמידות לאנטיביוטיקה שפוגעת ברבים כל כך, עוד לפני שפגעו בעצמם באמצעות בליעת גופותיהם של בעלי החיים.
כל כך כבדה אכילת בעלי החיים על כתפיהם של היצורים הלא אנושיים, של המערכת האקולוגית ושל בני האדם.
במקום להאמין בתכלית, עלינו לחשוב על הסיבה להתפרצות הקורונה, כמו להתפרצות הסארס, הפרה המשוגעת, שפעת העופות ושפעת החזירים. הנה, 3 המחלות האחרונות הסגירו את הסיבה בשמן
רוצים לדבר על ספינים? הנה מולנו ממש, נמצא הספין הגדול מכולם: הקונספירציה הערמומית שדרכה מצליחים מי שאוכלים חיות להימלט בכל פעם מחשבון נפש לאור הקטסטרופה לה הם גורמים. הנה הכפייה הגדולה – כפייה של אלימות, של סבל ושל מוות, כפייה של הרס סביבתי שאין שני לו וכפייה של מגיפה – של מוות לבני האדם.
עם קצת חשיבה אנחנו יכולים להדביק תכלית מועילה לאסון הנוכחי. ללמוד ממנו ולגדול בעזרתו, לעצור את האלימות האוניברסלית שלנו כלפי בעלי החיים ובכך גם לחסוך סבל מעצמנו. זה יכול לקרות ממש עכשיו, החל מהקניות המבוהלות הבאות שלנו בסופרמרקט הקרוב.
פעיל למען בעלי חיים, ספרו הראשון - "ראו את החיה" יצא בהוצאת דרור וספרו השני - "חיה ללא תכלית" יצא בהוצאת רסלינג. מורה לאמנות שחי עם זוגתו אורי שביט ושני הכלבים בלה ולארי
בזמן שמספר האזרחים הישראלים החיים שנחטפו על ידי חמאס לעזה הולך ופוחת, נחטפה גם מדינת ישראל על ידי ממשלת יהודה. זה לא רק העימות הבלתי נתפס עם האמריקאים של ראש הממשלה שמקריב את הנכס המדיני החשוב ביותר שלנו כדי להחזיק בשלטונו, או המסמוס המכוון של עסקאות החטופים, זו גם הנכונות למלא כל גחמה של שותפיו הקיצוניים ולהחדיר את המשיחיות באופן עמוק אל תוך משרדי הממשלה.
* * *
ביולי האחרון הוצגו לראשונה באתר הארכאולוגי תל שילה שבגדה המערבית, הפרות האדומות שהוטסו לארץ מטקסס. תחקיר של "עיר עמים" דגל אדום חשף אז את מעורבות רשויות המדינה בהבאתן של הפרות האדומות לארץ.
אורי ארליך הוא עיתונאי לשעבר, פעיל שמאל ודובר ארגון הארכיאולוגים "עמק שווה".
זה לא פשוט להיות מיעוט. במיוחד מיעוט לאומי במדינה שנמצאת במלחמה עם העם שלך. למשל מי שנקראים "אזרחי ישראל הערבים". מצד אחד יש שאלה של זהות. האם הם "יותר ישראלים" או "יותר ערבים"? והאם השיוך הכללי ל"ערבים" הוא נכון בכלל, או שהם בעצם פלסטינים? מצד שני יש את שאלת הנאמנות. כשזה מגיע לכדי התנגשות, וזה מגיע, הם יותר נאמנים למדינה שהם חיים בה או לעם שהם שייכים אליו? אלה שאלות ששואלים עליהם, וגם שהם שואלים בעצמם.
המכון הישראלי לדמוקרטיה מקיים סקר שנתי שנקרא "מדד הדמוקרטיה הישראלית", שמסתכל בין היתר גם על סוגיות טעונות כמו אלה. הסקר הזה מתבצע בחודש יוני בכל שנה. אחת השאלות הבסיסיות ביותר היא השאלה "באיזו מידה אתה מרגיש את עצמך חלק ממדינת ישראל ובעיותיה?". השאלה נשאלת את כל משתתפי בסקר, יהודים וערבים, אבל ניתוח התשובות כולל גם פילוח לפי מגזר.
דרור פייטלסון הוא פרופסור למדעי המחשב באוניברסיטה העברית. אספן של כל מיני דברים, ובפרט של נתונים, מספרים, ופסלוני צבים. שואף להקשות על מי שמנסה לרדד ולהטות את השיח הציבורי על ידי טענות בלתי מבוססות והפצת פייק ניוז. מאמין גדול בכך שיכול להיות כאן הרבה יותר טוב.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
אני רוצה לדעת מי בא עם הרעיון המתועב של "מכסות" גיוס. הגיוס הוא חובה פרסונלית של האזרח, לא של אירגונים. או שיש או שאין הצדקה לגיוס של האזרח – מה פתאום להעביר את הסלקציה לישיבות או גופים סקטוריאליים אחרים שיחליטו על פי שיקוליהם את מי לשלוח לגיוס? האזרחים אינם ליטרת בשר שרב כלשהו יחליט האם ישלח אל הצבא. מכסות גיוס מנרמלות את היחס של מנהיגי הציבור החרדי אל הציבור שלהם כצאן חסר בינה שיעשה מה שיגידו לו – את זה בדיוק יש לפרק ולהפוך את הציבור החרדי מעדר לאנשים.
רוצים מכסות? בבקשה. 400 עילויים בתורה שיקבלו מעמד מקביל לספורטאי מצטיין. כל אחד יכול להגיש מועמדות, הרבנים יכולים להגיש המלצות, ומערכת הביטחון תאשר פרטנית את האנשים.
כל השאר – מלש"בים.
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם