אביחי לוי
הזמן של
אביחי לוי

עזבו אותנו משנאת חינם

על תשעה באב, יום השואה והמסרים האמיתיים של ימי האבל הלאומיים  

* * *

תשעה באב בא עלינו מחר (למעשה הערב), וכולם מתלבטים – האם יש בתשעה באב מסר לישראלי הממוצע, גם אם איננו חובש באופן קבוע את ספסלי בית הכנסת? האם יש לו מסר בהתייחס למלחמה אחרונה בעזה ולמה שמסביבה?

ודאי, אומרים לנו מסביב – שנאת חינם, זהו המסר. בית המקדש נחרב בגלל שנאת חינם וזה מלמד אותנו על החשיבות שבהימנעות משנאת חינם, החשיבות שבאיזושהי אחדות. אבל האם זה אכן המסר – מסר בנאלי וקטן על החשיבות שבאחדות?

זה כמו להגיד שהמסר ביום השואה הוא על החשיבות שבהגנה על הדמוקרטיה ושאסור לתת לתופעה כמו הנאציזם להתפתח. יום השואה בא לציין משהו גדול הרבה יותר – בא להכריח אותנו לזכור מאורעות היסטוריים קיצוניים שפגעו בעם היהודי פגיעה נוראה. כך גם תשעה באב. אמנם מסורות שונות מייחסים כל מיני מאורעות "רעים" לתשעה באב – אולם אנחנו מציינים מאורע היסטורי אחד מרכזי – חורבן הבית השני על ידי הצבא הרומי, אבדן מוחלט של אוטונומיה מדינית של העם היהודי בארצו, והרג, הגליה ועבדות שהיו מנת חלקם של מיליוני יהודים בעקבות כשלון המרד וחורבן ירושלים.

אני מציין את חורבן הבית השני ולא את חורבן הבית הראשון – כי לחורבן הבית הראשון ניתן אולי להתייחס כחלק מהמיתולוגיה היהודית, מהתנ"ך, ואולי קשה לכל ישראלי להתחבר למאורע עתיק כל כך. אבל חורבן בית שני הוא עובדה היסטורית, הנתמכת העדויות וממצאים – כמובן העדות החיה והידועה ביותר היא של ההיסטוריון היהודי יוספוס פלאביוס.

תשעה באב הוא יום הדומה ליום השואה, או ליום הזיכרון לחיילי צה"ל. הוא מעלה לזיכרון הקולקטיבי את הכאב מהאירועים הקשים, הקולוסאלים, שאירעו בשנת 70 לספירה בארץ ישראל – לפני 1960 שנה. כמו שאנו זוכרים את החיילים שנהרגו כאן לפני 60 שנה, את היהודים שהושמדו ונרדפו לפני 70 שנה, כך אנו זוכרים את היהודים שנטבחו כאן לפני 1960 שנה, את העיר שנחרבה ונחרשה, את האובדן הכואב.

תשעה באב הוא יום היום היחיד שיש לנו שקושר את ישראל המודרנית לישראל ההיסטורית – קושר אותנו היום לאירוע היסטורי שקרה בארץ ישראל לפני 2000 שנה ובכך חשיבותו – הוא יוצר את הזיקה ההכרחית שהיא ההצדקה לישיבתנו כאן היום. אנחנו כאן היום לא בגלל הבטחה תנכית, אלא בגלל קשר היסטורי רציף של יותר מ 2000 שנה של היהודים למולדתם.

הרבה אנשים בעולם חושבים שמדינת ישראל קמה בעקבות השואה. יש כאלה שחושבים שהיא קמה בעקבות השואה אולם לא קמה בצדק – כיוון שהעולם נתן ליהודים ארץ מיושבת בערבים בגלל שחס על היהודים בעקבות השואה. הערתה של העיתונאית הבכירה הלן תומאס (שאולצה לפרוש בעקבות ההערות לפני כמה שנים) שעל היהודים לצאת לכל הרוחות מפלשתינה ולחזור לביתם בגרמניה ופולין חושפת את הראיה הזו שקיימת אצל אנשים רבים.

ומה תשובתנו האמיתית לאנשים אלה? תשובתנו היא שעם ישראל היה קשור לארץ ישראל הרבה לפני השואה. . זהו המסר החשוב של תשעה באב – הייתה לנו בארץ ישראל מדינה של יהודים, חיי תרבות ודת שמרכזם בירושלים.

אנו לא שכחנו לרגע את מולדתנו ואת חורבנה – כל תשעה באב, אלפיים שנה, התאבלנו על חורבן ירושלים ונשבענו לחזור, דור אחרי דור – ולבסוף חזרנו. על בית עתיק והסטורי זה אנחנו נלחמים היום. ישראל לא קמה בגלל יום השואה. ישראל קמה בגלל תשעה באב.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 490 מילים ו-1 תגובות

לאמלק את התורה - מחשבות לחג השבועות תשע"ט

כשכתבתי את הכותרת של המאמר הזה, תוכנת הוורד שמה לי קו אדום מתחת לפועל "לאמלק" כדי להתריע שמילה כזו איננה מוכרת לה. ויתכן שהיא אינה מוכרת גם לכם. אז דבר ראשון – צריך להסביר מה זה "לאמלק".

אמלק היא מילה המורכבת מראשי תיבות (צריך לכתוב אמל"ק) שמשמעותם "ארוך מדי, לא קראתי". בעולם הרשתות החברתיות, הגולשים מחפשים גרסת "אמלק" למאמרים, לפוסטים ארוכים, לכתבות.

כלומר הבקשה "תאמלק לי את זה" היא – תן לי גרסה מקוצרת של הכתבה, כי אין לי כוח להיכנס לכתבה ולקרוא את הכל.

יש כאן גם מעין מלחמה בפיתיונות הקלקה – כותרות כדוגמת "לא תאמינו מה עשתה האשה כשהיא פגשה חייזר במרתף ביתה" – פיתיונות שלרוב מובילים לתוכן זבלי – ועל כן ישנם אתרים ש"שוכבים על הגדר" בשביל כל השאר – נכנסים לכתבה ומנסחים את גרסת האמלק לתוכן מסוים.

ועכשיו – לתורה. חמשת חומשי התורה שהעם היהודי קיבל, על פי המסורת, בחג השבועות הבא עלינו לטובה, אשר מהווים את הבסיס הראשוני לתרבות היהודית (ושעליהם נוספה התורה שבעל פה) מלאים בסיפורים, חוקים והוראות.

יהודי אשר נטוע במאה ה21 ועם זאת מחובר בכל נימי נפשו לטקסט העתיק, מוצא עצמו לעתים במבוכה. התורה היא כה רב גונית, עם ז'אנרים שונים של טקסט – סיפורים, שירה, מצוות, נבואות. והטקסט עצמו מייצג ערכים אשר לעתים נדמים סותרים.

אנחנו מתרגשים מסיפורי יוסף, תוהים על גנבת הברכות של יעקב, נעצבים אל ליבינו על הרצח הראשון בעולם; מזדהים עם החתירה לחירות של בני ישראל במצריים, קצת מתכווצים מהעונש הקולקטיבי של מכת בכורות. אנחנו מבינים את גודל המעמד של עשרת הדברות בפרשת יתרו, אך פחות מתחברים לחוקים המופיעים בפרשה הצמודה אליה, משפטים, המפרטים את הלכות עבד עברי (אם אדוניו ייתן לא אשה וילדה לו בנים או בנות, האישה וילדיה יהיו לאדוניה והוא יצא לחופשי – באמת?).

לחלקינו מאוד לא נוח עם הקנאות של סקילת מחללי שבת, או עונש מוות ליחסים הומוסקסואלים. אנחנו אוהבים את "מפני שיבה תקום והדרת פני זקן", "ואהבת לרעך כמוך", "לפני עוור לא תיתן מכשול", וחוקים סוציאליים לגבי התנהגות עם בעל חוב, ריבית ומשכון, אבל כשמשה כועס על בני ישראל שלא הרגו את כל המדיינים (כולל תינוקות) אנחנו מנסים לתרץ לעצמינו שמדובר במוסר של העולם העתיק שהשתנה מאז.

בתקופה זו שלאחר בחירות ולפני בחירות, אנו זוכרים כי כל מפלגה (מלבד המפלגות הערביות) מתהדרת בערכים יהודים אמתיים; חוק הלאום המנסה לקבע את האופי היהודי של ישראל; משמעותה של ארץ ישראל, מעמד הלהט"בים, מעמד הנשים – מה כן יהודי, מה לא יהודי, מה חשוב ומה טפל? מהי המהות של היהדות? של ההלכה? הרבה פעמים אנשים אומרים משפטים כמו "על פי היהדות נשים כל כבודן בבית" או "על פי ההלכה לא ניתן לשמוע שירת נשים".

אבל אין דבר כזה ה-יהדות בה"א הידיעה, או ה-הלכה. היהדות וההלכה מפתחים ומשתנים, ומכילים בתוכן השקפות שונות על החיים הראויים. אם כן, האם לא היה זה יותר פשוט אם היינו יכולים לאמלק את התורה? אם מישהו היה יכול לומר לנו – מהן אבני התשתית העומדות בבסיס התורה? או אולי אפילו נצליח לזקק את האמלוק לערך אחד שעומד בבסיס הכל?

כן אני רואה כבר את ההתנגדות – אתם תגידו לי שכל רעיון ה"אמלק" הזה מעיד על רדידות הדור העכשווי, שאין לו כוח לקרוא מאמרים ארוכים וטקסטים מורכבים, שחי ברשתות החברתיות וצריך כל הזמן קיצורים ואמלוקים. אבל אני רוצה להציע כאן זווית אחרת: יש משהו טוב ב"אמלק". הרצון לאמלק מייצג את החתירה להגיע ללוז של הדברים. לאמת המסתתרת בתוכם. לטענה העיקרית, הרעיון המרכזי, העיקר ולא הטפל, המהות שבבסיס כל המילים והמשפטים בטקסט כלשהו.

עדיין הרעיון של לאמלק את התורה נראה לכם אבסורדי? אבל האמת, שלא אני המצאתי אותו. הראשון שביקש לאמלק את התורה הוא אותו גר שסיפורו מופיע בתלמוד. הוא בא לשמאי ואמר לו: תאמלק לי את התורה, או בשפת התלמוד: למדני את כל התורה על רגל אחת.

שמאי ראה ברצון לאמלוק את כל ההיבטים השליליים שלו – עצלנות, רדידות, קיצור דרך לא הגיוני, אולי אפילו חוצפה. ועל כן הוא כל כך כעס עד שדחף את הגר בבוז – "דחפו באמת הבניין שבידו" (בנוסף לכל, הגר הפריע לשמאי באמצע עבודתו כקבלן בניין).

הגר לא התייאש והלך לחכם מוביל אחר – הלל שמו, וביקש ממנו לאמלק את התורה. ואז קרה דבר מופלא, שאנחנו מתפללים שיקרה תמיד באינטראקציה עם מחנכים ומורים – הלל הביט עמוק אל תוך נפשו של הגר וראה שם תום, סקרנות, רצינות. הוא ראה שבקשתו (אולי אף דרישתו) אינה באה כלל ממקום של קנטרנות, אלא יש כאן שאלה אמיתית, שנובעת ממבוכה, אולי חשש וחרדה מפני כניסה למשהו שהמהות שלו מעורפלת, לא ברורה. ומה עשה הלל? הלל אמלק את התורה. ולא לאוסף של חוקים, או לרשימת מכולת של עקרונות, אלא לערך אחד ויחיד: "מה ששנוא עליך אל תעשה לחבריך – זוהי כל התורה כולה". זהו. והוסיף על כך: ואידך זיל גמור, כלומר ועכשיו את השאר לך למד – מה שאמרתי לך לא מחליף את הלימוד – אבל אני אמלקתי עבורך את התורה.

הלל אמלק את התורה עבור אותו הגר – אבל גם עבורנו. כשבחר משפט שיסכם, יתמצת ויזקק את המהות של התורה והיהדות, הוא לא אמר "שמע ישראל ה אלוקינו ה אחד"; הוא גם לא ציטט את עשרת הדיברות. הוא עשה מעשה שיש בו אמירה לגבי מה העיקר. מה חשוב. מהו הבסיס.

אבל עולה בנו השאלה – מה הקשר בין משפט הסיכום של התורה שהלל השתמש בו, לשלל הנושאים שאנחנו קושרים ליהדות ול"דת היהודית"? כשרות? מעמד הרבנות? תחבורה ציבורית בשבת?

הלל במשפט שלו מציג גישה אחרת מזו המפרידה בין מצוות בין אדם למקום (כלומר בין אדם לאלוהים) למצוות בין אדם לחברו. גישה שונה מזו האומרת "דרך ארץ קדמה לתורה". גישה האומרת שההוראה החשובה ביותר של היהדות מתחילה ביחס לאחר. והלל לא רק דיבר – הוא גם הדגים. בכך שראה מולו את האחר שבא משולי החברה – והתייחס אליו בכבוד תוך יישום הכלל המסכם עבור הלל את כל התורה כולה.

מה ששנוא עליך על תעשה לחבריך – האם זו לא הייתה יכולה להיות שורה ראשונה במצע של המפלגה החביבה עליכם?

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 918 מילים ו-1 תגובות
אמיר בן-דוד
כל הזמן // יום שישי, 3 במאי 2024
מה שחשוב ומעניין עכשיו
היום ה־210 ללחימה ● 133 חטופים עדיין בעזה

דיווח: צרפת מציעה שחזבאללה ייסוג 10 ק"מ מהגבול וישראל תתחייב שלא לטוס בשמי לבנון

צבא סוריה הודיע ששמונה מחייליו נפגעו בתקיפה ישראלית בפאתי דמשק; זו הפעם הראשונה מאז ההתנקשות בחסן מהדווי, שאירעה לפני חודש, שבה מיוחסת לצה"ל תקיפה בסוריה ● אל־אחבאר: משלחת של חמאס תגיע פעם נוספת לקהיר כדי לדון בהסכם מול ישראל ● פיקוד המרכז של ארצות הברית השמיד באזור הנתון לשליטת החות'ים בתימן שלושה כלי טיס של מאוישים

עוד 7 עדכונים

למקרה שפיספסת

נתניהו ואנשיו משוכנעים ההצעה שהונחה בפני חמאס מנטרלת את הטענות כאילו אינו עושה די לשחרור החטופים ● נתניהו מודע לכך שהעסקה עשויה לפרק את הממשלה ולהקדים את הבחירות - אבל הוא משוכנע שהוא ינצח בבחירות בכל מועד ● נתניהו גם מאמין שהשינויים במפה הפוליטית ישחקו לטובתו, כשמפלגות ימין חדשות - כמו זו של יוסי כהן - ישבו איתו בשמחה בממשלה שיקים אחרי הבחירות ● פרשנות

עוד 1,189 מילים ו-1 תגובות

מעבר לקווי האויב: מה באמת קורה בדרום לבנון

החדשות בעברית מתמקדות בנזקים שמסב לנו חזבאללה, עשרים הרוגים ישראלים, מאה אלף מפונים והרס של בתים רבים. אך אנחנו לא ממש יודעים מה קורה בצד השני. מה חושפת העיתונות הערבית על המצב בדרום לבנון? עד כמה הוא חמור?

*  *  *

העיתונאי פייסל אל-קאסם כתב לאחרונה בטוויטר (29 בפברואר):

ד"ר ירון פרידמן הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. היה פרשן לענייני ערבים בויינט, ספריו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" (2010) ו"השיעים בארץ ישראל" (2019) יצאו לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן. מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC. לפודקאסט של ירון "השבוע במזרח התיכון": https://did.li/mAz5q

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,029 מילים ו-1 תגובות

תגובות אחרונות

בין ההחלטה להדיר את פורום המשפחות השכולות שבוטלה בידי בית המשפט, לבין ההחלטה לבטל את פרס ישראל, ממנה נסוג בהמלצת היועמ"שית – ניצב פוליטיקאי אחד, שר החינוך יואב קיש ● במעשיו מקדם קיש את ההפיכה המשטרית דה-פקטו, ומוכיח שאפשר להיות חרטטן מביך גם בלי לנבל את הפה או לצעוק באולפני החדשות ● ולמרות המכות שהוא סופג - הוא מסרב ללמוד את הלקח או להשתנות ● פרשנות

עוד 1,340 מילים ו-1 תגובות

עקורים

לגלות את העיר מחדש בעשרות דרכים חדשות - הליכות ג'יין

חושבים וחושבות שאתם מכירים ממש טוב את תל-אביב-יפו? ובכן, תחשבו שוב. מהיום ולאורך כל הסופשבוע הקרוב – 2-4 למאי 2024, הליכות ג'יין ת"א-יפו, Jane's Walk TLV – הפסטיבל האזרחי, עירוני ובינלאומי הכי שווה בעולם  – מתקיים ברחבי העיר. יש לכם.ן הזדמנות של פעם בשנה לגלות אותה בעשרות דרכים חדשות, שלא דמיינתן.ם –  והכל ללא עלות.

אם טרם התוודעתם לפרוייקט העולמי, עצמאי וייחודי הזה, אז נעים להכיר:

האדריכלית חדוה יערי, תושבת העיר. במקור אדריכלית ויזמת קהילתית בתחומי קיימות עירונית. כיום אשת מקצוע רב תחומית הפועלת לעידוד אזרחות פעילה בשני ערוצים עיקריים - הנחיית הקורס "העיר היא אני", המכשיר תושבים להובלת סיור אישי ומקומי, והובלה בהתנדבות של הפקת פסטיבל הליכות ג'יין ת"א-יפו (מאז 2019).

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 493 מילים

אם זה היה תלוי בליברמן, היינו פותחים חזית גם מול ירדן

ההצעה של אביגדור ליברמן לבטל את הסכם המים עם ירדן היא ניסיון פופוליסטי לאגף את הממשלה מימין, במחיר ריסוק מארג האינטרסים העדין עם השכנה שהתייצבה להגן עלינו מפני המתקפה האיראנית ● העובדה שמדובר במי שאמור להיות פרטנר בכיר בממשלה ביום שאחרי הדחת נתניהו, צריכה להדאיג את כל מי שמייחל ליום הזה ● פרשנות

עוד 698 מילים
זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

העולם מתחיל להבין שהאיום האיראני גדול בהרבה משנדמה

למרות הידיעה הברורה שאיראן פועלת בשטחה, בריטניה סרבה עד כה להכריז על משמרות המהפכה כארגון טרור ● השבוע הגיעה הפעילות האיראנית בבריטניה לדיון בבית הנבחרים וניכר כי הממלכה מתחילה להכיר בכך שלא יהיה מנוס מלהתעמת עם טהרן ● מבחינת ישראל, זהו סימן מעודד ● פרשנות

עוד 650 מילים
היום ה־209 ללחימה ● 133 חטופים עדיין בעזה

קיבוץ בארי הודיע כי החטוף דרור אור נרצח ב-7 באוקטובר וגופתו מוחזקת ברצועה

סבב מינויים בצבא: אלוף שלומי בינדר יהיה ראש אמ״ן, אבי בלוט אלוף פיקוד המרכז, אלוף בר כליפא ראש אכ״א ודן גולדפוס מפקד הגיס הצפוני; סמוטריץ׳ ובן גביר יצאו נגד המינויים, לפיד: הם מנסים להשתלט על הצבא ● טורקיה עוצרת את הסחר עם ישראל; כ״ץ: ארדואן דיקטטור ● נתניהו: נעשה הכל לנצח - כולל ברפיח, נעמוד לבד אם נצטרך ● הנייה: יש ״רוח חיובית״ בחמאס לגבי הסכם

עוד 63 עדכונים

חילופי המכתבים בין המשנה ליועמ"שית ומזכיר הממשלה חושפים את האופן שבו הממשלה העבירה, מתחת לרדאר הציבורי, שתי החלטות בשבועות האחרונים שמטרתן לעקוף את הייעוץ המשפטי לממשלה ולממש את כל הסכנות שהיו גלומות בהפיכה המשטרית ● המדובר בחציית קו אדום - ולא ניתן לעבור על כך בשתיקה ● פרשנות

עוד 1,411 מילים

זינוק חד בסך ההוצאות הצבאיות הגלובליות

שתי מלחמות קשות שפרצו בשנים האחרונות וגרמו להגברת ההוצאות הצבאיות: הפלישה של רוסיה לאוקראינה בראשית שנת 2022, ומתקפת חמאס על ישראל בשבעה באוקטובר 2023 - יחד עם המלחמה בדרום ובצפון שנפתחה בעקבותיה ● התוצאה היא שיא הוצאות צבאיות בסך 2.4 טריליון דולר ברחבי העולם ב-2023 ● וזה עוד כלום לעומת מה שמחכה לנו ב-2024

עוד 982 מילים

גיוס כשר למהדרין

בצה"ל בוחנים דרכים לאפשר לחרדים לשרת ביחידות נפרדות ולהמשיך ללמוד תורה ● אנשי צבא ורבנים הפעילים למען גיוס סבורים שרעיונות כמו בסיסים נפרדים ירככו את ההתנגדות בחברה החרדית ● הם אינם חוששים מהסתבכותה הנוכחית של המסגרת הקיימת לחרדים, "נצח יהודה" ● אבל גם לחרדים שתומכים בגיוס ברור שאם תהיה התגייסות המונית היא תכלול רק חלק מהם

עוד 2,404 מילים ו-2 תגובות
היום ה־208 ללחימה ● 133 חטופים עדיין בעזה

דיווח: שוחררו חלק מכוחות המילואים שיועדו למבצע ברפיח

בלינקן: פעולה ברפיח תפגע בקידום נורמליזציה עם סעודיה ● הפנטגון: סיימנו לבנות יותר מ-50% מהנמל בעזה ● מבקר המדינה יחל בבדיקת צה"ל ב-7 באוקטובר ודרש במכתב חריג: "על רה"מ והרמטכ"ל לשתף פעולה" ● נשיא קולומביה הודיע על פירוק היחסים הדיפלומטיים עם ישראל ● לראשונה מפרוץ המלחמה: מעבר ארז נפתח להכנסת סיוע הומניטרי

עוד 52 עדכונים

הסיכוי שבית הדין הבינלאומי בהאג יוציא צו מעצר נגד ראש הממשלה בימים הקרובים קלוש ● ולמרות זאת, אין שום סיבה שבית הדין יימנע מהוצאת צווי מעצר אם אכן מתעורר חשד לביצוע פשעי מלחמה ונאספה תשתית ראייתית מספקת לכך ● העולם אינו שותף לתמונה העולה מתיבת התהודה הישראלית - והאסון ההומניטרי המתרחש ברצועת עזה נראה הרבה פחות נסלח בעיניים זרות ● פרשנות

עוד 1,292 מילים

שיאי הקטל בדרכים ושיאי הטמפרטורות בחול המועד מספקים תזכורת: באיצטלה של "שקט, יורים" הממשלה מזניחה ומפקירה את כל מה שלא קשור למלחמה ● הקורבנות בכבישים שקופים, ההיערכות למשבר האקלים לא קיימת, וביום שאחרי - אם הוא יגיע אי פעם - נתעורר למדינת עולם שלישי ● פרשנות

עוד 808 מילים ו-1 תגובות

"סנוואר הצליח לעשות מה שאיש לפניו לא הצליח: לקרוע בין ישראל לארה"ב"

לאן ממשיכים מכאןדן מרידור - מי שניסח את התפיסה הביטחונית של ישראל מאז 2006 - דווקא לא חושב שהקונספציה קרסה ב-7 באוקטובר ("הטעות הייתה שלא שמרו על הגבול") ● בריאיון לזמן ישראל הוא מזהיר ש"ניצחון מוחלט" זה מתכון בטוח להפסד מוחלט - וממליץ לעזוב את עזה ולהתמקד בברית האזורית נגד איראן ● וגם: באיזה מצב היה מסרב פקודה להרוג את סנוואר?

עוד 6,042 מילים ו-2 תגובות

מלחמה שלא נגמרת תוביל לגל התייקרויות לא נגמר

העדר אופק מדיני במלחמה בעזה לא רק ששוחק את ההישגים הביטחוניים, אלא גם יוצר מצב שבו ההתייקרויות הנוכחיות במשק עלולות להיות רק הפרומו לצפוי לנו בהמשך ● פרשנות

עוד 687 מילים
סגירה
בחזרה לכתבה