אביחי לוי
הזמן של
אביחי לוי

עזבו אותנו משנאת חינם

על תשעה באב, יום השואה והמסרים האמיתיים של ימי האבל הלאומיים  

* * *

תשעה באב בא עלינו מחר (למעשה הערב), וכולם מתלבטים – האם יש בתשעה באב מסר לישראלי הממוצע, גם אם איננו חובש באופן קבוע את ספסלי בית הכנסת? האם יש לו מסר בהתייחס למלחמה אחרונה בעזה ולמה שמסביבה?

ודאי, אומרים לנו מסביב – שנאת חינם, זהו המסר. בית המקדש נחרב בגלל שנאת חינם וזה מלמד אותנו על החשיבות שבהימנעות משנאת חינם, החשיבות שבאיזושהי אחדות. אבל האם זה אכן המסר – מסר בנאלי וקטן על החשיבות שבאחדות?

זה כמו להגיד שהמסר ביום השואה הוא על החשיבות שבהגנה על הדמוקרטיה ושאסור לתת לתופעה כמו הנאציזם להתפתח. יום השואה בא לציין משהו גדול הרבה יותר – בא להכריח אותנו לזכור מאורעות היסטוריים קיצוניים שפגעו בעם היהודי פגיעה נוראה. כך גם תשעה באב. אמנם מסורות שונות מייחסים כל מיני מאורעות "רעים" לתשעה באב – אולם אנחנו מציינים מאורע היסטורי אחד מרכזי – חורבן הבית השני על ידי הצבא הרומי, אבדן מוחלט של אוטונומיה מדינית של העם היהודי בארצו, והרג, הגליה ועבדות שהיו מנת חלקם של מיליוני יהודים בעקבות כשלון המרד וחורבן ירושלים.

אני מציין את חורבן הבית השני ולא את חורבן הבית הראשון – כי לחורבן הבית הראשון ניתן אולי להתייחס כחלק מהמיתולוגיה היהודית, מהתנ"ך, ואולי קשה לכל ישראלי להתחבר למאורע עתיק כל כך. אבל חורבן בית שני הוא עובדה היסטורית, הנתמכת העדויות וממצאים – כמובן העדות החיה והידועה ביותר היא של ההיסטוריון היהודי יוספוס פלאביוס.

תשעה באב הוא יום הדומה ליום השואה, או ליום הזיכרון לחיילי צה"ל. הוא מעלה לזיכרון הקולקטיבי את הכאב מהאירועים הקשים, הקולוסאלים, שאירעו בשנת 70 לספירה בארץ ישראל – לפני 1960 שנה. כמו שאנו זוכרים את החיילים שנהרגו כאן לפני 60 שנה, את היהודים שהושמדו ונרדפו לפני 70 שנה, כך אנו זוכרים את היהודים שנטבחו כאן לפני 1960 שנה, את העיר שנחרבה ונחרשה, את האובדן הכואב.

תשעה באב הוא יום היום היחיד שיש לנו שקושר את ישראל המודרנית לישראל ההיסטורית – קושר אותנו היום לאירוע היסטורי שקרה בארץ ישראל לפני 2000 שנה ובכך חשיבותו – הוא יוצר את הזיקה ההכרחית שהיא ההצדקה לישיבתנו כאן היום. אנחנו כאן היום לא בגלל הבטחה תנכית, אלא בגלל קשר היסטורי רציף של יותר מ 2000 שנה של היהודים למולדתם.

הרבה אנשים בעולם חושבים שמדינת ישראל קמה בעקבות השואה. יש כאלה שחושבים שהיא קמה בעקבות השואה אולם לא קמה בצדק – כיוון שהעולם נתן ליהודים ארץ מיושבת בערבים בגלל שחס על היהודים בעקבות השואה. הערתה של העיתונאית הבכירה הלן תומאס (שאולצה לפרוש בעקבות ההערות לפני כמה שנים) שעל היהודים לצאת לכל הרוחות מפלשתינה ולחזור לביתם בגרמניה ופולין חושפת את הראיה הזו שקיימת אצל אנשים רבים.

ומה תשובתנו האמיתית לאנשים אלה? תשובתנו היא שעם ישראל היה קשור לארץ ישראל הרבה לפני השואה. . זהו המסר החשוב של תשעה באב – הייתה לנו בארץ ישראל מדינה של יהודים, חיי תרבות ודת שמרכזם בירושלים.

אנו לא שכחנו לרגע את מולדתנו ואת חורבנה – כל תשעה באב, אלפיים שנה, התאבלנו על חורבן ירושלים ונשבענו לחזור, דור אחרי דור – ולבסוף חזרנו. על בית עתיק והסטורי זה אנחנו נלחמים היום. ישראל לא קמה בגלל יום השואה. ישראל קמה בגלל תשעה באב.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 490 מילים ו-1 תגובות

לאמלק את התורה - מחשבות לחג השבועות תשע"ט

כשכתבתי את הכותרת של המאמר הזה, תוכנת הוורד שמה לי קו אדום מתחת לפועל "לאמלק" כדי להתריע שמילה כזו איננה מוכרת לה. ויתכן שהיא אינה מוכרת גם לכם. אז דבר ראשון – צריך להסביר מה זה "לאמלק".

אמלק היא מילה המורכבת מראשי תיבות (צריך לכתוב אמל"ק) שמשמעותם "ארוך מדי, לא קראתי". בעולם הרשתות החברתיות, הגולשים מחפשים גרסת "אמלק" למאמרים, לפוסטים ארוכים, לכתבות.

כלומר הבקשה "תאמלק לי את זה" היא – תן לי גרסה מקוצרת של הכתבה, כי אין לי כוח להיכנס לכתבה ולקרוא את הכל.

יש כאן גם מעין מלחמה בפיתיונות הקלקה – כותרות כדוגמת "לא תאמינו מה עשתה האשה כשהיא פגשה חייזר במרתף ביתה" – פיתיונות שלרוב מובילים לתוכן זבלי – ועל כן ישנם אתרים ש"שוכבים על הגדר" בשביל כל השאר – נכנסים לכתבה ומנסחים את גרסת האמלק לתוכן מסוים.

ועכשיו – לתורה. חמשת חומשי התורה שהעם היהודי קיבל, על פי המסורת, בחג השבועות הבא עלינו לטובה, אשר מהווים את הבסיס הראשוני לתרבות היהודית (ושעליהם נוספה התורה שבעל פה) מלאים בסיפורים, חוקים והוראות.

יהודי אשר נטוע במאה ה21 ועם זאת מחובר בכל נימי נפשו לטקסט העתיק, מוצא עצמו לעתים במבוכה. התורה היא כה רב גונית, עם ז'אנרים שונים של טקסט – סיפורים, שירה, מצוות, נבואות. והטקסט עצמו מייצג ערכים אשר לעתים נדמים סותרים.

אנחנו מתרגשים מסיפורי יוסף, תוהים על גנבת הברכות של יעקב, נעצבים אל ליבינו על הרצח הראשון בעולם; מזדהים עם החתירה לחירות של בני ישראל במצריים, קצת מתכווצים מהעונש הקולקטיבי של מכת בכורות. אנחנו מבינים את גודל המעמד של עשרת הדברות בפרשת יתרו, אך פחות מתחברים לחוקים המופיעים בפרשה הצמודה אליה, משפטים, המפרטים את הלכות עבד עברי (אם אדוניו ייתן לא אשה וילדה לו בנים או בנות, האישה וילדיה יהיו לאדוניה והוא יצא לחופשי – באמת?).

לחלקינו מאוד לא נוח עם הקנאות של סקילת מחללי שבת, או עונש מוות ליחסים הומוסקסואלים. אנחנו אוהבים את "מפני שיבה תקום והדרת פני זקן", "ואהבת לרעך כמוך", "לפני עוור לא תיתן מכשול", וחוקים סוציאליים לגבי התנהגות עם בעל חוב, ריבית ומשכון, אבל כשמשה כועס על בני ישראל שלא הרגו את כל המדיינים (כולל תינוקות) אנחנו מנסים לתרץ לעצמינו שמדובר במוסר של העולם העתיק שהשתנה מאז.

בתקופה זו שלאחר בחירות ולפני בחירות, אנו זוכרים כי כל מפלגה (מלבד המפלגות הערביות) מתהדרת בערכים יהודים אמתיים; חוק הלאום המנסה לקבע את האופי היהודי של ישראל; משמעותה של ארץ ישראל, מעמד הלהט"בים, מעמד הנשים – מה כן יהודי, מה לא יהודי, מה חשוב ומה טפל? מהי המהות של היהדות? של ההלכה? הרבה פעמים אנשים אומרים משפטים כמו "על פי היהדות נשים כל כבודן בבית" או "על פי ההלכה לא ניתן לשמוע שירת נשים".

אבל אין דבר כזה ה-יהדות בה"א הידיעה, או ה-הלכה. היהדות וההלכה מפתחים ומשתנים, ומכילים בתוכן השקפות שונות על החיים הראויים. אם כן, האם לא היה זה יותר פשוט אם היינו יכולים לאמלק את התורה? אם מישהו היה יכול לומר לנו – מהן אבני התשתית העומדות בבסיס התורה? או אולי אפילו נצליח לזקק את האמלוק לערך אחד שעומד בבסיס הכל?

כן אני רואה כבר את ההתנגדות – אתם תגידו לי שכל רעיון ה"אמלק" הזה מעיד על רדידות הדור העכשווי, שאין לו כוח לקרוא מאמרים ארוכים וטקסטים מורכבים, שחי ברשתות החברתיות וצריך כל הזמן קיצורים ואמלוקים. אבל אני רוצה להציע כאן זווית אחרת: יש משהו טוב ב"אמלק". הרצון לאמלק מייצג את החתירה להגיע ללוז של הדברים. לאמת המסתתרת בתוכם. לטענה העיקרית, הרעיון המרכזי, העיקר ולא הטפל, המהות שבבסיס כל המילים והמשפטים בטקסט כלשהו.

עדיין הרעיון של לאמלק את התורה נראה לכם אבסורדי? אבל האמת, שלא אני המצאתי אותו. הראשון שביקש לאמלק את התורה הוא אותו גר שסיפורו מופיע בתלמוד. הוא בא לשמאי ואמר לו: תאמלק לי את התורה, או בשפת התלמוד: למדני את כל התורה על רגל אחת.

שמאי ראה ברצון לאמלוק את כל ההיבטים השליליים שלו – עצלנות, רדידות, קיצור דרך לא הגיוני, אולי אפילו חוצפה. ועל כן הוא כל כך כעס עד שדחף את הגר בבוז – "דחפו באמת הבניין שבידו" (בנוסף לכל, הגר הפריע לשמאי באמצע עבודתו כקבלן בניין).

הגר לא התייאש והלך לחכם מוביל אחר – הלל שמו, וביקש ממנו לאמלק את התורה. ואז קרה דבר מופלא, שאנחנו מתפללים שיקרה תמיד באינטראקציה עם מחנכים ומורים – הלל הביט עמוק אל תוך נפשו של הגר וראה שם תום, סקרנות, רצינות. הוא ראה שבקשתו (אולי אף דרישתו) אינה באה כלל ממקום של קנטרנות, אלא יש כאן שאלה אמיתית, שנובעת ממבוכה, אולי חשש וחרדה מפני כניסה למשהו שהמהות שלו מעורפלת, לא ברורה. ומה עשה הלל? הלל אמלק את התורה. ולא לאוסף של חוקים, או לרשימת מכולת של עקרונות, אלא לערך אחד ויחיד: "מה ששנוא עליך אל תעשה לחבריך – זוהי כל התורה כולה". זהו. והוסיף על כך: ואידך זיל גמור, כלומר ועכשיו את השאר לך למד – מה שאמרתי לך לא מחליף את הלימוד – אבל אני אמלקתי עבורך את התורה.

הלל אמלק את התורה עבור אותו הגר – אבל גם עבורנו. כשבחר משפט שיסכם, יתמצת ויזקק את המהות של התורה והיהדות, הוא לא אמר "שמע ישראל ה אלוקינו ה אחד"; הוא גם לא ציטט את עשרת הדיברות. הוא עשה מעשה שיש בו אמירה לגבי מה העיקר. מה חשוב. מהו הבסיס.

אבל עולה בנו השאלה – מה הקשר בין משפט הסיכום של התורה שהלל השתמש בו, לשלל הנושאים שאנחנו קושרים ליהדות ול"דת היהודית"? כשרות? מעמד הרבנות? תחבורה ציבורית בשבת?

הלל במשפט שלו מציג גישה אחרת מזו המפרידה בין מצוות בין אדם למקום (כלומר בין אדם לאלוהים) למצוות בין אדם לחברו. גישה שונה מזו האומרת "דרך ארץ קדמה לתורה". גישה האומרת שההוראה החשובה ביותר של היהדות מתחילה ביחס לאחר. והלל לא רק דיבר – הוא גם הדגים. בכך שראה מולו את האחר שבא משולי החברה – והתייחס אליו בכבוד תוך יישום הכלל המסכם עבור הלל את כל התורה כולה.

מה ששנוא עליך על תעשה לחבריך – האם זו לא הייתה יכולה להיות שורה ראשונה במצע של המפלגה החביבה עליכם?

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 918 מילים ו-1 תגובות
אמיר בן-דוד
כל הזמן // שבת, 27 ביולי 2024
מה שחשוב ומעניין עכשיו
היום ה־295 ללחימה ● 115 חטופים עדיין בעזה

המשא ומתן לשחרור החטופים: ישראל העבירה לארה"ב את עמדתה העדכנית

כלי טיס ישראלי לא מאויש תקף במחנה בלאטה שבשכם; הפלסטינים דיווחו על הרוג ותשעה פצועים ● השחיין רון פולונסקי שבר את שיא ישראל במאה מטר חזה והעפיל לחצי הגמר ● תרגיל קרקע בינוני של המתעמל ארטיום דולגופיאט; רק בהמשך היום יתברר אם הניקוד שהשיג יספיק לו כדי להעפיל לגמר ● צה"ל יירט כלי טיס שחדר מלבנון למים הכלכליים של ישראל

עוד 7 עדכונים

למקרה שפיספסת

מי מטרפד את העסקה שמאיימת על שרידות הנתניהוז בשלטון?

שלל צילומי היח"צ של הזוג בנימין ושרה נתניהו מוושינגטון מציגים עובדה ברורה: בראשות ממשלת ישראל עומדים שניים. לא אחד. אחד נבחר ואחת נדחפת, כופה, משתלטת ושולטת בבעלה ראש הממשלה.

אי אפשר להכחיש את התמונות. הגברת שרה נתניהו יצאה ראשונה מהמטוס ללחוץ ידיים לצוות השגרירות, לפניו, עד שהעירו לה והיא פינתה לו את הכבוד. היא  פרסמה ראשונה תצלומים מהמטוס ודיווחה שהיא ("אני רעיית ראש הממשלה" בניסוח שלה) משוחחת עם אימהות החטופות.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 599 מילים
הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

תושבי שדרות תקועים בלי רכבת עד לניצחון המוחלט

קו הרכבת שמחבר את שדרות והעוטף למרכז הארץ דומם כבר 10 חודשים, אבל סמוטריץ' מסרב לממן את מיגונו בטענה שזה יהווה הפסד במלחמה ● בניגוד לשאר המזרח התיכון, בישראל יש עלייה של פי-100 במספר חולי קדחת הנילוס - תוצאה של שילוב בין חום ולחות קיצוניים ● באורח מאוד לא אופייני, משרד רה"מ נקט השבוע בצעד אמיץ ● ובירושלים המאבק על מצפתל עובר לשלב קמפיין גיוס המונים

עוד 1,428 מילים

תגובות אחרונות

אתיקה עכשיו

התחקירים על המחדל של ה-7 באוקטובר, שימשיכו להתפרסם במהלך השבועות הקרובים, יתמקדו, מטבע הדברים, בכשלים של ההתנהלות הפיקודית. ניחשף לפרטים רבים הנוגעים לאופן ההיערכות, להתעלמות מהמידע הקריטי שהצטבר אצל הגורמים השונים, ולאי-התגובה לקריאות המצוקה שהגיעו מרחבי העוטף.

למול גודש הפרטים נחזור ונשאל כיצד התעצב העיוורון הארגוני בהבנת הסימנים המוקדמים, והמחסום המחשבתי שמנע את הבנת גודל הזוועה שהתרחשה מעבר לגדר בקיבוצים.

מומחית לאתיקה ניהולית יישומית. משלבת זה שנים בין הוראה באקדמיה בתחומי הניהול והאתיקה לבין פיתוח והכשרת מנהלים. כיום, מרצה באוניברסיטת רייכמן בתוכנית "משפטים וממשל" בצה"ל לסגלי פיקוד בכירים ולמנהלים בסקטור ציבורי ועסקי. ספרה "צלילה במים עכורים - פרשת הצלילות בקישון כתופעה ארגונית" יצא לאור בהוצאת פרדס (2021)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 817 מילים

עקורים

מצב הרוח
שיחה עם העיתונאי והדוקומנטריסט שלומי אלדר

"ישראל נלחמת על קיומה. היצירה היא החלק שלי במלחמה על הארץ"

"התקשורת הישראלית לא משדרת את מה שקורה בעזה. אנשים בישראל לא רואים את התמונה הרחבה, לא רואים את מה שרואים בכל העולם. אף אחד לא מבין למה יש הפגנות נגד ישראל. בתקשורת הישראלית החליטו להיות צנזורים ולא לפגוע בנפשו של הישראלי" ● העיתונאי, הבמאי והיוצר הדוקומנטרי שלומי אלדר חזר לישראל שונה אחרי עשור בארה"ב – ולא מתכוון ללכת לשום מקום

עוד 1,961 מילים

מישהו שירים את המורל

מישהו יכול לכתוב לי הודעה משמחת ומחממת את הלב? כותבת אישה מודאגת ממרכז הארץ. זה מזכיר לי אמרה בערבית על אנשים מדוכדכים המבקשים מראש הכפר: "ספר משהו משמח – אפילו שקר".

בני אדם השרויים במצוקה זקוקים לעיתים למישהו שישפר את האקלים, יעלה את מצב הרוח ויפיח תקווה. מישהו ללכת אחריו, להאמין ביושרו, לישון בשקט כשיודעים שהוא מצוי על ההגה.

משה בן עטר הוא פובליציסט, מחבר הספר "המסע לישראל האחרת". עסק שנים בתכנון אסטרטגי והיה מנכ״ל המועצה הציונית בישראל, מנהל כפר הנוער יוענה ז'בוטינסקי, ומנהל המכון למחקר וחינוך בקרן כצנלסון. היה יועצם של כמה שרים ויועץ ליצחק הרצוג.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 776 מילים
זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

קשה להאמין שהמאמצים הסיניים אכן יישאו פרי, אך בייג'ינג עוד לא אמרה את המילה האחרונה ● נאום נתניהו הצליח לאכזב גם את המדינות הערביות שמעוניינות בשת"פ עם ישראל ● לבנון חוגגת בענק ברקע איומי המלחמה ● הסודאנים גוועים ברעב ● והשבוע ב־1956: הלאמת תעלת סואץ ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

עוד 1,160 מילים

מותו של החלום האמריקאי

הארכיון של רוןזמן ישראל נובר בארכיון של העיתונאי הוותיק רון מיברג ומפרסם מחדש מבחר מכתבותיו, שקריאה בהן היום מספקת פרספקטיבה איך הגענו עד הלום ● והשבוע: בחזרה להאנטר תומפסון, העיתונאי שחווה על בשרו את התקופה הפוליטית האפלה ביותר בתולדות ארצות הברית - ובפרט שנת 1968 הקודרת והאלימה, שהייתה סופה של התקווה

עוד 2,470 מילים
אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
אוֹלִימְפִּיָּאדָה 223

כולם מדברים על טרור, אף אחד לא מדבר על צדק. האם במקום להתרווח בכורסה, לשתות בירה קרה,  לנשנש ענבים ולעודד מכל הלב את ספורטאינו, נצפה בלב דואב איך ישראל הופכת מוקצת מחמת מיאוס - ברחובות פריז, באצטדיונים, באולמות האתלטיקה ובבריכות השחייה?

עוד 1,115 מילים

נתניהו מהמר נגד האריס. זה עלול לעלות לו ביוקר

חמישה ימים אחרי פרישתו של ביידן מהמרוץ לנשיאות ארצות הברית, האריס הצליחה לבסס את מועמדותה מטעם המפלגה הדמוקרטית והלכה למעשה להחזיר את המרוץ לבית הלבן לנקודת ההתחלה ● זה לא מפריע לנתניהו לזלזל בה, לצאת נגדה באמצעות תדרוכים של גורם מדיני ולהתחנף לטראמפ, שאומר בדיוק את אותם הדברים כמו האריס: יש לסיים את המלחמה ולהחזיר את החטופים הביתה ● פרשנות

עוד 1,125 מילים ו-5 תגובות
היום ה־294 ללחימה ● 115 חטופים עדיין בעזה

משלחת ישראל השתתפה בטקס פתיחת האולימפיאדה בפריז

אחרי החבלה שגרמה לכאוס: צרפת תגביר את האבטחה על רשת הרכבות ● דיווח בצרפת: נפתחה חקירה בעקבות איומים על הנשיא הרצוג ● טראמפ בפגישה עם נתניהו: "חייבים להחזיר את החטופים" ● בכיר במו"מ: "נתניהו מוביל ביודעין למשבר ומהמר על חיי החטופים" ● דיווח: ראש המוסד צפוי להיפגש ביום ראשון עם ראש ה-CIA, ראש ממשלת קטאר וראש המודיעין המצרי ברומא

עוד 44 עדכונים

משרד השיכון הסתבך עם סקר שהזמין בעצמו

בדרך לאישור תוכנית הבנייה של מאות יחידות דיור על מורדות עמק השלום, קרתה למשרד השיכון תקלה: הדוח האקולוגי שהמשרד עצמו הזמין, קבע שמדובר בשטח טבע ייחודי עם מגוון מסחרר של בעלי חיים וצמחים, והמליץ לצמצם משמעותית את הבנייה ● בקרוב יתקיים הדיון המכריע בוועדת התכנון, ואם הבנייה על אחד המקומות היפים והמטוילים ביותר בישראל תאושר למרות ממצאי הדוח, התושבים מבטיחים להגיע עד בג"ץ

עוד 1,461 מילים ו-2 תגובות

פריז חוששת מפיגועי ענק

במהלך החודשים האחרונים מומחי טרור ברחבי העולם המערבי התריעו מפני העלייה באיומי הטרור לקראת האולימפיאדה ● חלקם אף השוו את המצב לאזהרות שהצטברו לפני 11 בספטמבר ● צרפת זקוקה יותר מתמיד לכוחות העילית שלה, לסיוע מודיעיני בינלאומי ואולי לטיפת מזל בסגנון הישן כדי לצלוח את האולימפיאדה הזאת ללא תקריות ● פרשנות

עוד 1,225 מילים

איום המטענים בגדה המערבית מחייב את צה"ל לפעול אחרת

המציאות הביטחונית מצריכה את ישראל לחשוב אחרת בהיבט הסיכול המוקדם של פעולות טרור בגדה המערבית ● לאחרונה הכריז אלוף פיקוד מרכז על מדיניות חדשה – בידוק והחרמה של חומרים דו־שימושיים ● לא מן הנמנע שבקרוב נתחיל לראות הכבדה משמעותית על מעבר הסחורות הללו לגדה ● פרשנות

עוד 871 מילים
היום ה־293 ללחימה ● 115 חטופים עדיין בעזה

הבית הלבן: צריך לסיים את המלחמה; אנו פועלים להגיע לעסקה

דובר צה"ל הודיע, ככל הנראה בעקבות הביקורת על תחקיר בארי, שהתחקירים הבאים שהצבא יפרסם יעסקו בתפיסת ההגנה ובמודיעין ולא בקרבות ● חייל נספה ושניים מחבריו לגדוד נפגעו באורח קשה ברצועה; לפי החשד, הם נחנקו מגז רעיל שגנרטור פלט בחדרם ● הדיפלומט האמריקאי מרטין אינדיק, מהבולטים שבמתווכים בין ישראל והפלסטינים בעשורים האחרונים, מת בגיל 73

עוד 62 עדכונים

כשהדברים מוגשים בכישרון רטורי ומתובלים בסיפורים הרואיים עם גיבורים ביציע, קשה היה להישאר אדיש לנאומו של ראש הממשלה ● אבל כשנתניהו חדר לעומק, התגלו כל המכשלות - בלי תוכנית מציאותית ליום שאחרי, בלי בשורה לחטופים ● בקונגרס האמריקאי גם לא היה מי שיצעק את הכאב שמלווה אותנו מאז השבעה באוקטובר ויציג לנתניהו את שורת האסונות והמחדלים שהוא אחראי להם ● פרשנות

עוד 730 מילים ו-1 תגובות
סגירה
בחזרה לכתבה