JavaScript is required for our website accessibility to work properly. הזמן של מיכל ברגמן | זמן ישראל
מיכל ברגמן
הזמן של
מיכל ברגמן

מיכל ברגמן היא פמיניסטית דתייה. עוסקת בחינוך ובאומנות. אמא לשלושה בנים. עוד רגע בת חמישים. כותבת

הזמן של
מיכל ברגמן

אף אחד לא עצר לשאול מה עובר בראש של "הזאת שנותנת"

היו דברים שאנו, הבנות, סלדנו מהם. אפילו לא ידענו להגיד מה לא בסדר. אפילו לא ידענו מהו פמיניזם בכלל. זה היה משהו רחוק ותימהוני של אמריקאיות או ישראליות, שמדברות בשפה שאף אחת מאתנו לא הבינה.

ובכל זאת, כששמענו על ההוא, זכר האלפא של הבנים שמספר להם בפירוט מה החברה שלו עשתה לו ואילו קולות היא השמיעה תוך כדי תוך פירוט התנוחה (מאחורה, אלא מה), עברה אותנו צמרמורת ובחילה. לא מאיזו צדקנות מוסרנית, אלא כי משהו עמוק, ראשוני, הישרדותי – צעק לנו, שגם אם קודם לא הערכנו אותו במיוחד, עכשיו אנחנו יודעות למה.

למה? לא ידענו להסביר. למעשה בחברת הבנות גם לא היינו צריכות להסביר. הבטנו זו בעיניה של זו וידענו, שהאינסטינקט שצעק לנו קודם להתרחק מהגבר-גבר הזה, עשה עבודה טובה.

בסוגריים אומר שגם לא האמנו למילה שלו. לא כי חשבנו שאין יחסי מין מהסוג הזה בין בנים לבנות, ידענו שיש. היו לנו חברים בעבר ובהווה. היו זוגות והיו שמועות. שמועות שאף אחד מהמעורבים לא תיאר בפירוט כזה בפני החברים שלו.

אלא שכמות המלל שהוא הוציא על הביצועים שלו העלו אצלנו חשד שמדובר בקשקושים שהוא ממציא כדי למנף את עצמו בתור הבבון הכי חזק בשבט, כזה שהחברה שלו היא רק עוד דרך להחזיק בתואר המפוקפק. וסליחה מהבבונים, אתם בחורים טובים בסך הכל.

אחר כך הכירו הבנים את זו שנותנת. כבר לא היינו בבית הספר והשמועה פרחה לה על מישהי, שהכירו איכשהו והיא נותנת. לכולם. זו תופעה ידועה. לפחות כך היה באותם ימים רחוקים לפני מעל שלושים שנה. יש אחת שנותנת. לא צריך לחזר אחריה. לא צריך להיות חבר שלה. לא צריך כלום חוץ מלרצות. כי היא רוצה. תמיד. מזרון העומד לשירות הציבור. יצור בעל שדיים ופות זמינים. מחובר לזה ראש, קצת מסובב לדעת הנוגעים בדבר, והיו לא מעט כאלה.

הבנות האנינות מסוגי הזדעזעו. תאמרו שהיינו מוסרניות וצדקניות ולא מחוברות למיניות שלנו. לא זרמנו. ייתכן שגם זה נכון. קיבלנו חינוך מאופק מאוד מבחינה מינית. למעשה לא קיבלנו חינוך מיני כלל וחיינו בחברה דתית, והימים היו אחרים וכל זה נכון.

אלא שלא רק זה נכון.

הזאת שנותנת היא מושג. היא פיזית מאוד אבל היא גם מושג. מטאפורה לעולם המעוות שלא מחנך למיניות. שבו איש לא עוצר לשאול למה הסתובב אצלה משהו בראש. מה הסתובב שם ומה גרם לסבב הזה.

עולם שמבלבל בין נינוחות מינית שמאפשרת יותר מפרטנר אחד בחיים, לבין התייחסות לגוף של עצמך כאילו הוא רכוש ציבורי. לנתק הצועק במקרים כאלה בין הגוף לבין האדם שהגוף הזה שייך לה.

היום אני יודעת לומר שיש קשר בין התעללות מינית, גילוי עריות, או "סתם" התעללות מינית בילדות, לבין היחס לעצמך כאילו את לא שווה כלום. כאילו עוד גוף שיחדור אליך יביא אתו את התיקון. כאילו רק כך תוכלי לקבל את מה שאת כל כך משוועת אליו – הכרה, חמלה, כבוד, אהבה.

אשה יכולה כאמור לבחור כמה שותפים לחיי המין שלה. נערה בת 17 שכל הקיבוץ, כל הנח"ל וכל חברי הנחלאווים היו בתוכה זה סיפור אחר. מחקרים יוכיחו. ובאמת צריך כאן מחקרים? במרחק השנים, כשהבחורים האלה כבר הורים לילדים ולבנות, האם הם מהרהרים בנערה הזו? האם הם מבינים?

כאמא לבנים אני מודה בצער שגם אני נופלת בחינוך המיני שלהם. וכי קשה מאוד לדבר על משהו שהחברה מציבה כטבעו של עולם. ברור שיש מין. ברור שיש כאלה שזורמות. ברור שזו הבחירה שלהן. ומה הבעיה עם זה, בעצם? הן רוצות את זה הרי, לא?

כששמעתי את תוכניתה של יעל דן שבו היא מדברת עם ד"ר ענת גור על הקשר בין פגיעות מיניות להתנהגות מינית משפילה והמונית, הרגשתי שקצת גאולה הגיעה לעולם. שהיא מצליחה להגיד את מה שהמקלדת שלי מנסה לכתוב ונתקעת. תודה יעל דן. לפחות אותי ניחמת קצת שיש כאן כמה מבוגרות אחראיות.

אני חושבת על הנערה שלא הכרתי. זו שחברים ומכרים שלי הכירו גופנית. שלא עצרו לרגע לשאול את עצמם מה קורה פה לעזאזל. איפה היא היום. האם הגיעה לריפוי. האם השלימה עם עצמה. האם יש מישהו בעולם שרואה אותה ואוהב אותה. אני מקווה שכן.

המיניות של האדם היא הרבה דברים. כל מי שרוצה ללמד אותנו משהו – נתלה בדו"חות המיניות של קינזי. אתה הומוסקסואל? – אתה לא באמת, ישכנעו אותך. אתה פשוט על רצף מיני ואתה יכול לבחור גם להיות הטרוסקסואל.

את האחת שנותנת? – מה הבעיה? קינזי הראה שיש לרוב בני האדם יותר משותף מיני אחד וזה בסדר. אז לא. זה לא בסדר. יש אנשים שיש להם העדפה מינית ברורה. הומוסקסואלית. או הטרוסקסואלית. או גם וגם. ויש אנשים שיהיו להם לא מעט פרטנרים מיניים ועדיין הם יבחרו בהם.

ועדיין אם הם בוחרים שוב ושוב במין מנוכר והם צעירים מאוד מאוד (גם 19 זה גיל צעיר, אגב, גם אם לא מדובר בקטינה. מדובר באשה בראשית חייה הבוגרים ולא הכול הוא עניין לחוק, אמורה להיות לכם יכולת שיפוט מעבר לזה) אז נורת אזהרה צריכה להידלק אצלכם גם אם אתם עצמכם בני 17. החיים הם לא סרט. גם לא סרט פורנוגרפי.

מיכל ברגמן היא פמיניסטית דתייה. עוסקת בחינוך ובאומנות. אמא לשלושה בנים. עוד רגע בת חמישים. כותבת

תכנים המתפרסמים בזירת הבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הכותב/ת וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1

ועכשיו אנו זקוקים לתמיכה שלך עזרו לנו להמשיך ליצור עיתונות אמינה, מקצועית וליברלית

תמכו בנו
עוד 747 מילים ו-1 תגובות

מה קורה כשקוראים את הרב לוינשטיין באמצע "ילדות"

עצרתי את קריאת יצירת המופת של קרל אובה קנאוסגורד

"הזמן אף פעם לא חולף מהר כמו בילדות. שעה אף פעם אינה קצרה כמו אז. הכול פתוח, אתה מתרוצץ פעם הנה ופעם הנה, עושה דבר אחד ועד מהרה פונה לאחר, והשמש כבר שקעה ואתה מוצא את עצמך עומד באפלולית כשהזמן הוא כמו מחסום שירד פתאום לפניך: אוי לא, השעה כבר תשע? אבל הזמן גם אף פעם אינו חולף לאט כמו בילדות, וגם שעה אף פעם אינה ארוכה כמו אז. ברגע שכל מה שהיה פתוח נעלם, נעלמות גם האפשרויות להתרוצץ פעם הנה ופעם הנה, בין אם זה במחשבות או במציאות הגשמית, וכל דקה הופכת למחסום, הזמן הופך לחלל שבו אתה לכוד." (קרל אובה קנאוסגורד, ילדות, ע"מ 129, הוצאת מודן)

זו יצירת מופת. כשקנאוסגורד כותב על ילדות נורווגית בשכונה בשנות השבעים, הוא נוגע בזיכרונות ילדות שלא זכרת שיש בך. כשהוא כותב על התבגרות במשפחה נורווגית שהתפרקה, הוא נוגע בנעורים שלך, במשפחה אחרת לגמרי בעולם אחר. אבל האנושי הוא שפה מחברת במיוחד כשמדובר באומנות, וקנאוסגורד הוא אומן אמת.

באמצע הקריאה הפסקתי וקראתי את הקונטרסט של הרב לוינשטיין.

הרב לוינשטיין – תזכורת

הרב יגאל לוינשטיין, מרבני מכינת "בני דוד" בעלי, זה המוכר מהסרטון "שיגעו לנו את הבנות", המתאר את הבנות הדתיות המתגייסות לצה"ל ויוצאות גויות בקצה, הוא גם זה ששב ומתאר להטב"ים כסוטים וכעיוות.

עתה סובב לוינשטיין בסבב הופעות ברחבי הארץ, כדי לחבר את הקהל הרחב לדאגות שלו באשר למוסד המשפחה ולרעיונות הבל מערביים המשפיעים עלינו לרעה.

במסגרת הפריצה לקהל הרחב יצאה החוברת "המשפחה שלנו – ערכי המשפחה אל מול התרבות הפוסט מודרנית". החוברת יצאה לאור מטעם תנועת "בואי הרוח", שמתארת את עצמה באתר שלה כ"תנועה ששמה לעצמה למטרה את העיסוק בתודעה ייעודית – יהודית."

איפה הרוח?

הרב לוינשטיין החליט, אם כן, לעשות מעשה ולהפיץ את תורתו ולהסביר לנו היכן הרוח.

"בואי הרוח" קורא יחזקאל בחזון העצמות היבשות: העצמות קורמות עור וגידים ורוח אין בהן עד אשר קורא הנביא אליהן במצוות אלוהים:
"כֹּה-אָמַר אֲדֹ—נָי ה'
מֵאַרְבַּע רוּחוֹת בֹּאִי הָרוּחַ
וּפְחִי בַּהֲרוּגִים הָאֵלֶּה
וְיִחְיוּ."

והנה כמעשה יחזקאל, כך עושה גם הרב לוינשטיין ומביא אלינו את הרוח, כדי שיחיו עצמותינו ותהיה רוח בנו.

אז עצרתי את הקריאה ב-"ילדות" וקראתי את לוינשטיין
והרוח לא באה.

כמו בילדות מצאתי את עצמי לכודה ברגעים שלא נגמרים. מציצה קדימה לראות עוד כמה עמודים נותרו. קמה. שותה משהו. יושבת. קמה. מנשנשת. יושבת. קמה. מוצאת משהו לסדר. יושבת. אין אויר

כמו בילדות מצאתי את עצמי לכודה ברגעים שלא נגמרים. מציצה קדימה לראות עוד כמה עמודים נותרו. קמה. שותה משהו. יושבת. קמה. מנשנשת. יושבת. קמה. מוצאת משהו לסדר. יושבת.
אין אוויר.
איזו נחיתה כואבת באמצע הילדות של קנאוסגורד.

ללוינשטיין אין יומרות אומנותיות וזו באמת לא השוואה הוגנת. אבל יש לו יומרות אינטלקטואליות ויומרות לומר משהו כן. וכשקוראים אומנות של כנות, שמספרת על משפחה וילדים וחיי אדם, הקונטרסט הזה עוד יותר מייבש ממה שהוא כשלעצמו.

אין רוח. שני עורכים נדרשו עבור 19 עמודים צנועים. שני עורכים לא הצליחו לעקוב אחר סלט המושגים המתחלפים ביניהם.

אותה תופעה עצמה מכונה פעם פוסט מודרנה (כשהכוונה למעשה לרלטיביזם מוסרי. אני בספק אם מדובר בשתי תופעות זהות), פעם היא תרבות המערב (שבעצם יש בה גם חיוב בתחילת החוברת, אך למעשה היא פוסט-מודרנה שלילית).

לעתים היא הופכת למודרנה; וכך נלך ונתעה בסבכי הבלבלה הפילוסופית המערבבת וחגה סביב עצמה. לפתע נגיע מתרבות המערב לפמיניזם הרדיקלי שמטרתו לגרום לנשים לא ללדת ולא להקים משפחה אלא להקדיש את עצמן לקריירה, ונסמיק קלות לנוכח הבורות.

כי זהו למעשה הפוסט מודרניזם, שמטרתו עושר וכבוד, שזה, ככל הידוע לי, חידוש רעיוני שלוינשטיין עצמו לא היה מודע לו עשרה עמודים קודם לכן. אז כזכור היה מדובר ברלטיביזם.

עכשיו נדאג למשפחה שמאוימת. על ידי מי ולמה? תלוי באיזה עמוד. זה משתנה כי המושגים ממשיכים להתערב ביניהם

עכשיו נדאג למשפחה שמאוימת. על ידי מי ולמה? תלוי באיזה עמוד. זה משתנה כי המושגים ממשיכים להתערב ביניהם.
מבולבלות?
דומני שאתן לא לבד.
זה היה מעייף. מחניק, ובעיקר מעורר רחמים.

הרוח המערבית עושה סדר

כמה שלילה יש בתרבות המערב, אליבא דוינשטיין. בכל זאת אוסיף אני, שיש בה לימוד על עקיבות פילוסופית, על דיוק במושגים, על הגדרות, ועל הדבר החשוב מכל בכל מחקר, גם זה במדעי הרוח והחברה – הספק.

המקום בו הגענו למסקנות מחקריות, אך לעולם הן תשארנה מעט פתוחות, מותירות מקום לספק. משאירות יחסיות כלשהי בעולם. מאפשרות לעוד סימן שאלה להופיע ביום מן הימים.

השאלות הבסיסיות ששואלים המרצים את תלמידי שנה א' – מנין לך? על מה את/ה מסתמכ/ת? מה בטיעון הקודם בנה את הטיעון הנוכחי? – השאלות הללו שבונות נדבך על גבי נדבך, הן משהו שלא קיים ביסודות הטיעון של לוינשטיין. כל כך לא קיים עד שזה מביך.

אם הייתי צריכה לסמן את בלבול המושגים, הקפיצות הרעיוניות, ההכללות הבלתי מבוססות, הרי שאז היו 19 עמודי החוברת מתמלאים יותר אדום של הערות משחור של תוכן מקורי.

ולמה תרבות המערב שכחה את הייעוד שלה? כי היא פוסט מודרנית? מודרנית? פמיניסטית? הכול ביחד? – לוינשטיין מודאג, והוא יורה לכל הכיוונים. נראה שהערפל הפוסט מודרני לא מאפשר להתמקד.

הרב לוינשטיין מודאג מהיעלמות המשפחה בעולם המערבי. הוא מודע לכך שאנחנו ישראלים משפחתיים מאוד אבל הוא בא להתריע בנו, שלא ננהה אחרי כל רוח, ונזכור מהי מלחמתו של גבר [מחוץ לבית], מהו תפקידה של אשה [יכולה לעבוד מחוץ לבית אך תמיד המשפחה והבית יהיו מרכז הכובד הנפשי שלה ובראש סדר העדיפויות. תמיד] ולמה תרבות המערב שכחה את הייעוד האמיתי הזה.

כי היא פוסט מודרנית? מודרנית? פמיניסטית? הכול ביחד? – לוינשטיין מודאג, והוא יורה לכל הכיוונים. נראה שהערפל הפוסט מודרני לא מאפשר להתמקד.

חזרתי לקנאוסגורד ונשמתי לרווחה
באה הרוח.
ולא רק בגלל אוויר הפסגות הנורווגי.

מיכל ברגמן היא פמיניסטית דתייה. עוסקת בחינוך ובאומנות. אמא לשלושה בנים. עוד רגע בת חמישים. כותבת

תכנים המתפרסמים בזירת הבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הכותב/ת וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
0

ועכשיו אנו זקוקים לתמיכה שלך עזרו לנו להמשיך ליצור עיתונות אמינה, מקצועית וליברלית

תמכו בנו
עוד 837 מילים

קוראים לי מיכל ואני אוהבת לאכול

שלום. קוראים לי מיכל ברגמן ואני אוהבת לאכול.

אפשר להגיד עלי שאני אמא שלושה בנים. שאני כבר שנה אמא לחייל. שאני פמיניסטית. שחילוניים יקראו לי דתיה, ודתיים יגידו שלא בדיוק. ואני עוד כמה דברים מקצועיים של חינוך ואומנות ועוד.

ואני גם אוהבת לאכול.

הייתי ילדה בררנית להחריד. גם היום אני מפונקת באוכל, אבל אני אוהבת לאכול. ממש. הנגיסה בשניצל שהרגע יצא מהמחבת. הפצפוץ של השמן עם הפירורים והבשר. התוספת של פירה נימוח ליד. הריח המשכר של פיצה חדשה שמביאה נחמה לעולם. הבציעה של פיתה טרייה לתוך טחינה.

כל אלה מפעילים אצלי את בלוטות שמחת החיים. אין דבר מפיל יותר ממבט עגום לעבר אוכל טוב. זה משמין. זה לא בריא. אני לא יכולה. רק ביס קטן. חלבונים ופחמימות. זה עם גלוטן. טוב ממחר דיאטה – כל המשפטים שגם אותי אפשר למצוא אומרת אותם.

כי אני אשה ואני אמורה להיראות רזה וזוהרת. וכי אוכל אולי הוא נחמה גדולה אבל הוא גם האויב ולכן צריך להילחם בו ולהדביר את התשוקה אליו. במלחמה הזו יש מנצחים: עוגת השמרים, הכריך עם הסלומון, הצלי וכל שאר החברים שהגדרנו כאויב.

כי אני אשה ואני אמורה להיראות רזה וזוהרת. וכי אוכל אולי הוא נחמה גדולה אבל הוא גם האויב ולכן צריך להילחם בו ולהדביר את התשוקה אליו

כנראה אהבה לאוכל היא דבר מידבק, כי שלושת הבנים שלי אהבו לאכול מיומם הראשון. המבט שלהם כתינוקות שטועמים את הביס הראשון חקוק היטב בזיכרונות שלי. העיניים נפקחות והגוף הקטן מתחיל להניע ידיים ורגליים מרוב שמחה. אצלנו במשפחה מחלקים את האנושות לשתי קבוצות – אלה שאוהבים אוכל ואלה שאוכלים כדי לשרוד. אתם כבר יודעים לאיזו קבוצה אנחנו משתייכים.

גם אני שואפת להיגאל מטומאת ההשמנה

אני פמיניסטית כאמור, ובכל זאת אני לגמרי שותפה לאמביוולנטיות שהמזון מייצר בעולמנו. אם יש השפעה גרועה של נשים על גברים היא הצטרפות הגברים ליחס האויב-אוהב לאוכל. עכשיו לא רק נשים יספרו בפירוט מהו המרכיב החשוב בגאולה החדשה שלנו. גאולת הבריאות.

אני באה ממשפחה שהסוכרת מככבת בה, כך שאני לא מקילה ראש בענייני בריאות. להיפך. אחרי מסע כאוב מצאתי גאולה והיא לא מתבטאת בפריכית עם כף גבינה כחושה. אם תרצו ואם לא, אני מסוגלת לנאום לכם שעות על גילויי הבריאות שגיליתי.

במקרה שלי הם גם משביעים ומשמחים, כי אם לחיות על שתי פריכיות ביום וכף קוטג' אז בואו נגמור עם כל הסיפור. זה גם לא הביא אפילו גרם אחד לזוז ממקומו, וחוץ מייסורי מצפון ורעב עצוב זה לא גאל את משמני. הגאולה לא באה.

מאוהב לאויב. או להיפך

היחס שלנו לאוכל הוא כה מורכב, שרק צפייה בטלוויזיה מצליחה לעשות לי קצת סדר: תוכניות שהן פולחן ליכולות הבישול האנושיות. אמנם אנו בבית נידונו לצפות במזון שאין לו לא טעם ולא ריח, אך זה לא מונע מאתנו לצפות בסיפורים משפחתיים על הקציצות של סבתא ולהזיל דמעות לנוכח הדבר החם ביותר בעולם – הקשר בין אוכל, זיכרונות ומשפחה.

מרסל פרוסט אמר את זה טוב מכולם עם עוגיות המדלן שלו, ומאז כולנו מתרפקים על השילוש הקדוש. בטוח שלא נוכל לשחזר בדיוק את הטעם ההוא, אבל לפחות ננסה להחזיר אלינו את החריימה או המרק עם הקרעפאלך.

הצפייה במזון שנראה טעים נורא אך נעדר טעם וריח הוא משל מצוין ליחס שלנו לרצון לאכול אוכל טוב, אבל לא להיטמא בהשמנה. להישאר טהורים ורזים, ורק להציץ אל שערי גן העדן השמנמן והאסור, שהוא בעצם הגיהינום. או להיפך

במהלך התוכניות יופיעו פרסומות שיפתו אותנו לאכול ארטיק עם כמות משולשת של שוקולד ולצד זאת תופיע פרסומת שתסביר לנו מהו המפתח להרזיה. ואז ננשנש משהו במטבח כי כל התוכניות האלה עושות נורא חשק, ובבוקר נאכל מלפפון כפיצוי.

הצפייה במזון שנראה טעים נורא אך נעדר טעם וריח הוא משל מצוין ליחס שלנו לרצון לאכול אוכל טוב, אבל לא להיטמא בהשמנה. להישאר טהורים ורזים, ורק להציץ אל שערי גן העדן השמנמן והאסור, שהוא בעצם הגיהינום. או להיפך.

אשה אוכלת זה מוזר

אני מיכל ואני אוהבת לאכול. החיים במשטר תזונה של שבויי מלחמה בשבי היפני של 1945 לא מתאימים לי. אני לא נהנתנית ולא קונה סכיני פלטנום מצרפת [יש כזה דבר?] . אני יודעת מה הסכנות שמחכות לאנשים עם גנטיקה כמו שלי וברוך השם מתמודדת אתן בהצלחה.

אני אישה ואני נשפטת הרבה על מה נכנס לי לפה ובעיקר מתי אני פוערת אותו ומתחילה ללעוס. מסתבר שזה לא מנומס לאישה לאכול. גיליתי בגיל די מאוחר שמפגשים עם גברים בהם הגעתי מהעבודה רעבה ורזה והזמנתי על חשבוני אמבטיית פסטה בשמנת, וחיסלתי אותה לנוכח עיניו המשתאות של גבר צעיר – היו מעשה חתרני שנוגד את כל המוסכמות הטובות בחברה הוויקטוריאנית. סליחה בחברה הישראלית. מה לאשה צעירה ורזה ולאוכל.

אני חוששת מהיום בו יכחדו האוכלים וניוותר עם שתי כנסיות מאמינים: כנסיית מאמיני הבישול האנין וכנסיית מאמיני הפריכיות. סתם עוף בגריל יביא קבוצות מאורגנות לבתים לראות איך אכלו פעם, כשאוכל היה משהו פשוט שגם השביע וגם הביא קצת שמחה לחיים.

בינתיים אני ממשיכה לאכול בתיאבון ובשמחה. הפעולה הבסיסית הזו היא אולי אקט חתרני של פמיניסטיות. בתיאבון לכולנו.

מיכל ברגמן היא פמיניסטית דתייה. עוסקת בחינוך ובאומנות. אמא לשלושה בנים. עוד רגע בת חמישים. כותבת

תכנים המתפרסמים בזירת הבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הכותב/ת וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
0

ועכשיו אנו זקוקים לתמיכה שלך עזרו לנו להמשיך ליצור עיתונות אמינה, מקצועית וליברלית

תמכו בנו
עוד 747 מילים
כל הזמן // יום חמישי, 25 ביוני 2026
מה שחשוב ומעניין עכשיו
נמשך המשא ומתן בין ארה"ב ואיראן

קבלן אזרחי של משרד הביטחון נהרג בקריסת מבנה ברצועת עזה

חייל צה"ל נפצע בינוני ב"תאונה מבצעית" בדרום לבנון, הנסיבות בבדיקה ● שר החוץ האמריקאי על הסרת הסנקציות על איראן: "צעד זמני, זה תהליך של תן וקח" ● בכיר איראני: "ההצהרות הסותרות של ארה"ב לא מסייעות להפחתת חוסר האמון" ● דיווח: זיני הורה לפרק פינת זיכרון לנרצחי ה-7 באוקטובר ● דיווח: רונן בר אמר כי הודיע לנתניהו על מעצר פלדשטיין מיד לאחר שבוצע

חייל צה"ל נפצע באורח בינוני ב"תאונה מבצעית" בדרום לבנון מוקדם יותר היום, מודיע הצבא.

החייל פונה לבית חולים ומשפחתו עודכנה, מוסיף צה"ל. נסיבות התקרית נמצאות בבדיקה. 

שר החוץ של ארה"ב מרקו רוביו הגן על החלטת ממשל טראמפ להסיר את הסנקציות על איראן מוקדם יותר השבוע, ומתעקש כי וושינגטון חייבת לעשות ויתורים מסוימים כחלק מתהליך המשא ומתן.

"בכל פעם שנכנסים למשא ומתן, זה תהליך של תן וקח. זה צעד זמני. זה ל-60 יום. כתוצאה מכך, אנחנו מצפים מהם לעמוד בהתחייבויות שהם קיבלו בשווייץ. אם הם לא יעשו זאת… לנשיא יש הרבה אפשרויות שעומדות לרשותו", אומר רוביו לכתבים בכוויית.

ארה"ב טענה בתחילה כי כל הקלת סנקציות שממנה תיהנה איראן תתחיל רק אחרי שתעשה ויתורים במהלך 60 ימי השיחות שנפתחו בסוף השבוע, לאחר חתימת מזכר הבנות בשבוע שעבר לסיום המלחמה בין שתי המדינות.

אבל אז ארה"ב המשיכה והכירה בכך שחלק מההקלות יינתנו מראש, בדמות פטור מהסנקציות על ייצוא הנפט האיראני. ביום שני הסירה ארה"ב סנקציות משמעותיות כדי לאפשר לאיראן לסחור בנפט בדולרים אמריקאיים והוציאה כלי שיט שהיו ברשימה שחורה מהרשימה, במסגרת פטור זמני ל-60 יום.

בהתחשב בהתעקשות האמריקאית שהקלת הסנקציות תתבסס על ביצועים, הצעדים הרחבים יותר הללו הגיעו ככל הנראה בתגובה להחלטת איראן לאפשר לפקחי הגרעין של האו"ם לחזור למדינה. זה היה הוויתור היחיד שארה"ב אמרה שאיראן הסכימה לעשות בשיחות בסוף השבוע שעבר, אם כי היא מכחישה שעשתה זאת.

רוביו מאשר גם כי הסבב הבא של השיחות הטכניות בין ארה"ב לאיראן ייפתח בתחילת השבוע הבא בשווייץ. השר אומר כי המשתתפים יהיו בדרגים נמוכים מדרג תפקידו, ולכן הוא לא ישתתף, אף שפגישות בכירות יותר הובלו על ידי סגן נשיא ארה"ב ג'יי די ואנס, ולא על ידו.

שר החוץ של ארה"ב מרקו רוביו מדבר עם אנשי תקשורת לפני עלייתו למטוס חיל האוויר האמריקאי בדרכו לבחריין מכוויית, 24 ביוני 2026 (צילום: Eric Lee/Pool Photo via AP)
שר החוץ של ארה"ב מרקו רוביו מדבר עם אנשי תקשורת לפני עלייתו למטוס חיל האוויר האמריקאי בדרכו לבחריין מכוויית, 24 ביוני 2026 (צילום: Eric Lee/Pool Photo via AP)
רויטרס
רויטרס, 22:36 עריכה

דובר משרד החוץ של איראן אמר כי ההצהרות הסותרות של ארה"ב על מזכר ההבנות לסיום המלחמה לא מסייעות בהפחתת חוסר האמון של האיראנים. 

הוא הוסיף כי ארה"ב חייבת להימנע מפרשנויות המנוגדות לטקסט המפורש של מזכר ההבנות לסיום המלחמה, ולקיים את התחייבויותיה.

צה"ל הודיע כי קבלן אזרחי של משרד הביטחון נהרג מוקדם יותר היום בקריסת מבנה ברצועת עזה.

הקבלן, ששמו ראאד אבו אל-קיעאן מחורה, הועסק על ידי חברה אזרחית שביצעה עבודות הריסה מטעם משרד הביטחון ברצועה.

במהלך עבודות ההריסה קרס מבנה על אבו אל-קיעאן בזמן שהפעיל כלי הנדסי כבד, והוא נהרג.

צה"ל אומר כי משפחתו עודכנה בתקרית, שמתוארת כ"תאונה מבצעית", וכי הצבא ומשרד הביטחון "משתתפים בצער המשפחה".

זולי מור, גיסה של עובדת שב"כ שנרצחה ב-7 באוקטובר סמדר עידן ז"ל והאב המאמץ של שלושת ילדיה, שאיבדו גם את אביהם בטבח, מסר בתגובה לפרסום לפיו ראש שב"כ דוד זיני הורה לפרק את פינת ההנצחה לנרצחי הטבח:

"אני מרגיש כאילו נעוץ לי חץ נוסף בלב. ​כמי שהוא בעצמו חלק ממשפחה שכולה, שאיבד את גיסתו האהובה סמדר – ששירתה בשב"כ ונרצחה ב-7.0 יחד עם בעלה רועי, אל מול עיניהם של שלושת ילדיהם – הניסיון הזה לטשטש את התאריך ההוא, את היום שבו העולם שלנו קרס, הוא בלתי נתפס.

"​זו לא רק מחיקה של זיכרון, זו עוד צלקת על הנשמה, כאילו לא חטפנו מספיק! אל תנסו להשכיח את מה שאי אפשר לשכוח. הזיכרון של סמדר, ושל כל הנרצחים, הוא לא משהו שאפשר להסיר או להצניע. הכאב שלנו חי ובועט בכל יום, וטשטוש העובדות רק מעמיק אותו.

"​אני כועס. אני רותח. לא קל לי לשמור על ממלכתיות. מה שעובר לי בראש חריף פי עשרה ממה שאני כותב כאן, אבל בינתיים אני מתאפק. אני מצפה לראות הודעה מזיני שבה הוא מתנצל. זה המינימום שמגיע לנו, המשפחות, מראש הארגון". 

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
0

ועכשיו אנו זקוקים לתמיכה שלך עזרו לנו להמשיך ליצור עיתונות אמינה, מקצועית וליברלית

תמכו בנו
לכל העדכונים עוד 43 עדכונים

הג'יהאד הפוליטי באמריקה - כשהמסגד הופך לנשק השפעה

תחת מעטה של פולחן דתי ומאבק לגיטימי באסלאמופוביה, מתחוללת בשנים האחרונות מהפכה שקטה אך דרמטית בין כותלי המרכזים האסלאמיים בארצות הברית.

המסגד האמריקאי המודרני כבר אינו רק בית תפילה רוחני. עבור הנהגה מוסלמית מתוחכמת ואקטיביסטית, הוא הפך לנשק פוליטי וממסדי רב-עוצמה. הדרשות הנישאות במסגדים ברחבי ארה"ב בשנים האחרונות משרטטות אסטרטגיית עומק חדשה: "ג'יהאד פוליטי".

מור שפירא היא מרצה במחלקה לערבית באוניברסיטת בר אילן וחוקרת במכון MEMRI לחקר תקשורת המזרח התיכון. מומחית לשפה הערבית, התקשורת הערבית והאסלאם. רותמת את הידע שלה בערבית ובתשע שפות נוספות, ואת בקיאותה בתרבות הערבית כדי לתמוך במאמצי צה"ל במלחמה. הופיעה רבות בתקשורת בערוצים כאן 11, דמוקרTV, מכאן 33 (ערבית).

תכנים המתפרסמים בזירת הבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הכותב/ת וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1

ועכשיו אנו זקוקים לתמיכה שלך עזרו לנו להמשיך ליצור עיתונות אמינה, מקצועית וליברלית

תמכו בנו
לפוסט המלא עוד 1,394 מילים ו-1 תגובות
אמיר בן-דוד

איזנקוט לא מנסה למכור חלום. זאת בדיוק הבעיה

ההופעות של המועמד המוביל במחנה המרכז–שמאל, גדי איזנקוט, בפני קהלים הן התגלמות של שפיות וענווה ● בכל רמ"ח איבריו הוא מביא לזירה משהו אחר: נטול שפשוף יח"צני מאמריקה, עם אפס פוזה וספינים ● הקהל מעריך את זה מאוד, אבל בסופו של דבר יוצא בתחושת החמצה: איפה התשוקה, האנרגיה והרצון לנצח? ● רשמים מכנס בחירות של הגיל השלישי ● פרשנות

לכתבה המלאה עוד 1,150 מילים

מחדל לבנון 2009-2026

כשמביטים יום יום במה שצה"ל חושף בדרום לבנון, צריך להיזכר בשנים 2009 עד 2023, רובן כשבראש הממשלה עומד בנימין נתניהו. "שקט ייענה בשקט" הייתה המדיניות.

הסכם 1701 שבו סגרה ממשלת אהוד אולמרט ב-2006 את מלחמת לבנון השנייה, נגרס עד דק והופר בידי חזבאללה ולבנון – וממשלת נתניהו לא עשתה דבר.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

תכנים המתפרסמים בזירת הבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הכותב/ת וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2

ועכשיו אנו זקוקים לתמיכה שלך עזרו לנו להמשיך ליצור עיתונות אמינה, מקצועית וליברלית

תמכו בנו
לפוסט המלא עוד 655 מילים ו-2 תגובות
זירת הדמוקרטיה
כל מה שצריך לדעת כדי לשמור על ישראל ליברלית

האשליה הסגולה של הנגב מחכה להפוך למציאות

עשרות מיליוני שקלים ומיליוני קוב מים נשפכים לשווא: עיריית באר שבע נאלצת להשקות את הצמחייה העירונית במי שתייה, משום שמשרד הבריאות אוסר עליה להשתמש במים מושבים ● במשרד חוששים לפגיעה בבריאות התושבים, אבל מומחים סבורים שמדובר בכסת"ח ● משרד הבריאות: "המשרד והעירייה מקיימים בימים אלה תיאום מקצועי במטרה להבטיח את ההגנה על בריאות הציבור"

לכתבה המלאה עוד 817 מילים

למקרה שפיספסת

במציאות של שיטור מזניח ומתעמר - גם מח"ש לא כתובת לערבים

הכנסת אישרה בימים אלה חוק המשנה מן היסוד את מעמדה של המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש). הדיון שהתפתח סביב המהלך התמקד בעצמאות הארגון ובהשפעת הדרג הפוליטי על עבודתה.

מי שקולו כמעט לא נשמע בהקשר הזה ולא במקרה, הוא הציבור הערבי, שיש לו את האינטרס הגדול ביותר בגוף עצמאי, חזק ואמין האחראי על חקירת המשטרה.

אמנון בארי-סוליציאנו משמש מנכ"ל שותף ב"יוזמות אברהם" מזה שני עשורים. בעל מומחיות בנושאים הבאים: שיטור, אכיפה ופשיעה בחברה הערבית; ערים ואזורים מעורבים; יחסי רוב-מיעוט במקומות עבודה ומרבים משותפחים; פוליטיקה ערבית.

תכנים המתפרסמים בזירת הבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הכותב/ת וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
0

ועכשיו אנו זקוקים לתמיכה שלך עזרו לנו להמשיך ליצור עיתונות אמינה, מקצועית וליברלית

תמכו בנו
לפוסט המלא עוד 625 מילים
זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

הממשלה "שומרת על הצביון היהודי של המדינה"? המקורות מראים ההיפך

בממשלה מרבים לדבר בשם היהדות, אבל בדיקה במקורות מראה: מינוי נאשמים ומורשעים בפלילים, עידוד השתמטות משירות צבאי ומעבודה והתנחלות על קרקע פרטית מנוגדים למצוות ולערכי היהדות ● הרב רונן לוביץ: "ביהדות כולם כפופים לחוק"; "בן גביר רומס ערכים יהודיים"; "גזל קרקעות - עבירה"; "בחירת נאשם לא מתיישבת עם המסורת"; "ללמוד בלי לעבוד? מוטציה של היהדות"

לכתבה המלאה עוד 2,574 מילים ו-4 תגובות

הרמז של שטיין עשוי לשבש את בליץ החקיקה של רוטמן

הערה כמעט אגבית של השופט אלכס שטיין בדיון בבג"ץ על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים עשויה להתגלות כבעלת משמעות דרמטית גם להצעת החוק לפיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה ● השאלה שבמוקד: האם הכנסת רשאית לתקן חוקי יסוד כבדרך אגב, כדי להעביר סמכויות פליליות לגורמים שימונו בשליטה פוליטית ● פרשנות

לכתבה המלאה עוד 905 מילים ו-3 תגובות

תגובות אחרונות

חסידות גור משתקת את המדינה והופכת את אכיפת הגיוס לבדיחה

מסע הרכבים המתוכנן להיום צפוי לחסום את כבישי ישראל ולהפגין כוח חרדי אדיר ● בכירי החסידות כבר הבינו שהבטחות נתניהו הן בלוף ומתכוננים לבחירות ● בינתיים העריקים הופכים לגיבורים מקומיים ואפילו מקבלים חסינות ממעצר ביום ההצבעה לקלפי ● פרשנות

לכתבה המלאה עוד 847 מילים ו-6 תגובות

הזאב הווירטואלי מוול סטריט

בזירת מסחר וירטואלית קיבלו מודלי ה־AI המובילים 100 אלף דולר והשיגו תשואות שהותירו את מדד השוק הרחק מאחור ● אבל הדרך מניצחון בסימולציה ועד מסירת חסכונות החיים לחלון צ'אט עוד ארוכה: נזילות, טעויות, "קופסה שחורה" ופסיכולוגיה של שוק אמיתי עדיין מחייבות זהירות ● פרשנות

לכתבה המלאה עוד 901 מילים

הסוס הטרויאני של חב"ד דוהר לבית המשפט

עתירה לביהמ"ש המחוזי נגד בית הכנסת היביל והפרטיזני שהוצב בבית הספר היסודי שז"ר ברחובות: קבוצת הורים דורשת להורות לעירייה ולעמותת חב"ד להסיר את הקרוואן משטח בית הספר ● ההורים מאשימים את העירייה ב"התנהלות בלתי סבירה בעליל, נגועה בשיקולים זרים ומפלה", ואת ראש העירייה מתן דיל ב"מעורבות פסולה" ובניסיונות להסתיר מידע

לכתבה המלאה עוד 1,028 מילים ו-2 תגובות

סולברג מעביר את ההכרעה על מבקר המדינה לנשיא עמית

ההחלטה להרחיב את ההרכב הדן בעתירות נגד מינוי של עו"ד ראבילו אינה מקרית ונועדה כפי הנראה לשחרר את סולברג מהובלת פסק דין נפיץ ● לאחר מתקפת ההמון על ביתו, השופט השמרן זז הצידה ומעביר את מרכז הכובד לפלג הליברלי ● מנגד יו"ר הכנסת מסרב להצבעה חוזרת רק כדי לגזור קופון פוליטי ● פרשנות

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5

ועכשיו אנו זקוקים לתמיכה שלך עזרו לנו להמשיך ליצור עיתונות אמינה, מקצועית וליברלית

תמכו בנו
מי מאמין לשופטים האלה, הכל נגוע בםוליטיקה, הכל למען פהגיעה בימין. אין להם שום זכות חוקית לגעת בבחירות הכנסת. הן רשות פראית ומופקרת שעושה נכל בינם לבין עצמןף9, תוך הפרת החוק. 'ופטים פורע... המשך קריאה

מי מאמין לשופטים האלה, הכל נגוע בםוליטיקה, הכל למען פהגיעה בימין. אין להם שום זכות חוקית לגעת בבחירות הכנסת. הן רשות פראית ומופקרת שעושה נכל בינם לבין עצמןף9, תוך הפרת החוק. 'ופטים פורעי חוק. יפה רמר יו"ר הכנסת אמיר אוחנה שלא תהיה הצבענ נוספת בהושא. מקווה שתהיה סוף סוף התנגשות חטקתית, ובית המשפט שידו בכל יחזור למקומו הטבעי, או רםורמה משפטית שתחייב אותם לרדת צגג העולם, כאילו שכמית אלוהים, חסר ההשכלה הזה רק עם תואר רגיל במשפטים… בושה !!!
לאחר הבחעץירות, לא יעזור להם האפורמה תצא לאור !!!

כתב שמאלן מוטה ופוליטי איככססססס. נמאס כבר שכתבים סוג ז מכניסים את הדעה הפוליטית שלהם. אתה מהנדס תודעה וערב רב. סולברג שמרן כמו שאתה כתב מיקצועי ולא תעמולן. איך קבעת בכזאת נחרצות שמה שע... המשך קריאה

כתב שמאלן מוטה ופוליטי איככססססס.
נמאס כבר שכתבים סוג ז מכניסים את הדעה הפוליטית שלהם. אתה מהנדס תודעה וערב רב.
סולברג שמרן כמו שאתה כתב מיקצועי ולא תעמולן. איך קבעת בכזאת נחרצות שמה שעשה אוחנה זה אקט פוליטי? זאת דעתו והוא אמר אותה מליון פעם אבל את מהנדס תודעה עיתונאי קטן מושתן.

לכתבה המלאה עוד 771 מילים ו-5 תגובות

ביטן מרים דגל אדום מול ניסיון ההשתלטות של נתניהו

נתניהו מבקש להשתמש בשריונים כדי להגדיל את שליטתו בהרכב רשימת הליכוד, לנסות למשוך בחזרה ליכודניקים מתונים ולהשאיר לעצמו מרחב תמרון מול בן גביר וסמוטריץ' ● ביטן, שהפריימריז הם בסיס כוחו, יצא לקרב בלימה מוקדם, אך המבחן האמיתי יגיע עם כינוס ועידת הליכוד והניסיון לעגן את השריונים בכללי המשחק ● פרשנות

לכתבה המלאה עוד 729 מילים

אחרי שנים של דריכה במקום, נראה שהגיעה תחילת הסוף של אחד ממפגעי הסביבה הקשים בישראל – ערמות פסולת הבניין שמכסות כל חלקה טובה בוואדיות ובשדות ● החוק שאמור למגר את התופעה אושר לקריאה שנייה ושלישית, אבל תקוע בישורת האחרונה בגלל המשבר בקואליציה ● "אם החוק לא יעבור עכשיו זו קטסטרופה"

לכתבה המלאה עוד 1,468 מילים

דוח של מכון "זולת", המתפרסם כאן לראשונה, טוען כי מאז 7 באוקטובר ניצלו המשטרה, תחת בן גביר, ורשויות המדינה את מצב החירום כדי לדכא את חופש הביטוי והמחאה בחברה הערבית באופן שיטתי ובניגוד לחוק: מעצרי שווא, איסור הנפת דגלים ושלטים, ביטולי הקרנות ורדיפה אחר עובדים, אומנים ואקדמאים ● לפי הדוח, הפרקליטות והיועמ"שית לא עשו די כדי לבלום את המגמה

לכתבה המלאה עוד 1,814 מילים

23 מיליון שקל של עבודה קשה תלויים באוויר

אלפי מהגרי עבודה אינם יכולים למשוך את כספם מחברת "גלובל רמיט", שרישיונה הותלה על רקע חקירת הלבנת הון והגישה בקשה לחדלות פירעון ● בית המשפט אישר הסדר שאמור לאפשר להם לקבל הלוואה בגובה הכספים שנתפסו, אך לוח הזמנים עדיין לא ברור: "אנחנו מודאגים ויש חוסר ודאות"

לכתבה המלאה עוד 706 מילים ו-1 תגובות
התחברו לזמן ישראל

רוצים להגיב לכתבות? התחברו עכשיו

  • לכל תגובה עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
  • העמוד שלך בזמן ישראל יציג את כל התגובות שפרסמת באתר
  • קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
הערה: כאשר אתם מתחברים לזמן ישראל אתם מסכימים לתנאי השימוש
Register to continue
Or Continue with
Log in to continue
Sign in or Register
Or Continue with
שלחנו לך אימייל
לינק לקביעת סיסמה חדשה מחכה לך בתיבה
סגירה
בחזרה לכתבה

עיתונות איכותית מתקיימת בזכות קוראים שתומכים בה

תמכו בנו

עיתונות אמינה, מקצועית וליברלית היא יסוד הכרחי לחברה חופשית ובריאה.

ישראל מתמודדת עם מתקפה חסרת מעצורים על יסודות הדמוקרטיה ועל כל המוסדות הממלכתיים שלה. ובמקביל, התקשורת הישראלית מאבדת את עצמאותה ואת יכולתה לבקר את השלטון. זמן ישראל הוכיח שאפשר גם אחרת: שניתן ליצור עיתונות חופשית, אחראית, ביקורתית ונחושה, המגינה על שלטון החוק ועל זכות הציבור לדעת.

תמיכתכם תאפשר לנו להמשיך לפרסם תחקירים, ניתוחים וכתבות עומק הנשענים על עובדות, ועל עבודה עיתונאית מקצועית ויסודית.