ניתוח ההפתעות במלחמת יום הכיפורים ובמלחמת עזה, מראה שהערכות אמ"ן בשני המקרים תאמו באופן מלא את הקונספציה של ההנהגה המדינית-ביטחונית.
כלומר, בהערכות גורליות לביטחון המדינה, בשני המקרים, אמ"ן אימץ את הקונספציה של ההנהגה המדינית-ביטחונית, וההנהגה המדינית-ביטחונית אימצה את הערכות אמ"ן באופן מוחלט, ללא שום ספק.
יחיאל גלבוע הוא ד\"ר לפילוסופיה של המדע ומהנדס פעיל בתעשיה שנים רבות. מודאג מאוד מתהליכי ההקצנה, הפילוג, הפערים הכלכליים ההולכים ומתרחבים, ומשחיקת הדמוקרטיה בשנים האחרונות.
בנימין נתניהו קורא ביד אחת לאחדות בצל המלחמה ואובדן הלוחמים, וביד השנייה מפעיל את יריב לוין, שמחה רוטמן ,שלמה קרעי, גלית דיסטל אטבריאן, דודי אמסלם ואחרים כדי לפלג, לשסות ולהשניא חלק מהעם על חלק אחר. זה לא הולך ביחד. זה מזויף, חסר אחריות ושקרי.
* * *
שנתיים מלאו להכרזת שר המשפטים יריב לוין על המהפכה המשפטית. המלחמה והמחאה ריסנו את דחפיו והתפרצו לאחרונה כשחזר לסורו באופן בלתי מרוסן, ועשרות חוקים מתגלגלים מחדש לפתחה של הכנסת.
משה בן עטר הוא פובליציסט, מחבר הספר "המסע לישראל האחרת". עסק שנים בתכנון אסטרטגי והיה מנכ״ל המועצה הציונית בישראל, מנהל כפר הנוער יוענה ז'בוטינסקי, ומנהל המכון למחקר וחינוך בקרן כצנלסון. היה יועצם של כמה שרים ויועץ ליצחק הרצוג. כיום יו"ר המועצה הציבורית היהודית דרוזית.
לאחרונה פורסמו נתונים מטרידים, אם כי לא מפתיעים במיוחד, לפיהם רק שלושה אחוזים מהמתמחים בבית המשפט העליון למדו במכללות לעומת 97% שלמדו באוניברסיטאות. זאת, למרות שבישראל קיימות רק חמש פקולטות למשפטים באוניברסיטאות אל מול תשע במכללות.
כידוע, התמחות בבית המשפט העליון היא ההתמחות היוקרתית והנחשקת ביותר בקרב סטודנטים למשפטים. למרות שלא מדובר בנתון מפתיע, אקדמאים ביקרו את התנהלות בית המשפט העליון, בטענה שנתון זה מעיד על תת-ייצוג של אוכלוסיות מוחלשות בעליון.
אלעד בן-זקן הוא סטודנט למשפטים ופעיל חברתי. חבר מערכת בכתב העת "משפט וממשל" ובקליניקה לזכויות אדם בהליך האזרחי באוניברסיטת חיפה. בעל ניסיון מחקרי בתחומי משפט וגזע, גבולות זכויות האדם בחברה הדמוקרטית ושוויון בעבודה.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
ישראל היא שיאנית העולם במספר עורכי דין לנפש, ובפער גדול. דבר זה משפיע על התנהלות המדינה כולה: כל סכסוך בתקשורת מתברר לפני שופט. כל סוגיה ציבורית בסופו של דבר תיחתך בבג"ץ. כל החלטת ממשלה תעורר איזה גוף פרטי שיגיש עתירה. אנחנו מדינה משפטית מסורבלת ומלאת רגולציה, שבה לכל כלל יש יוצא מן הכלל, ולכל יוצא מן הכלל יש סעיף קטן.
עורכי דין אינם יצרנים ולא תורמים לתל"ג. זהו מקצוע נותן שירות, וצריך להישמר במספרים קטנים. לכן, צריך לצמצם דרסטית את מספר עורכי הדין בישראל. אין צורך בכל כך הרבה, ובוודאי שאין צורך להכשיר עורכי דין חדשים בכמויות כאלה.
אבל איך עושים זאת? הממשלה אינה עושה דבר. לשכת עורכי הדין, במטרה לשמור על כמות סבירה של עורכי דין בשוק, מקשה מאוד על המבחנים; וזו כבר רשעות של ממש. אתה נותן לאנשים צעירים ללמוד ארבע שנים, במטרה לקבל תעודת עו"ד, ואז שולח אותם לדרכם ללא תעודה כזו. לכן הצמצום חייב להתבצע כבר בקבלה לאוניברסיטאות. דבר זה הוא לטובת הסטודנטים. הכותב הוא צעיר ועדיין סטודנט, ואינו מבין שעדיף לו לקבל שיברון לב קטן בכניסה לאוניברסיטה מאשר שיברון לב אדיר אחרי ארבע שנים מפרכות. לא חסרים בוגרי תוכניות ממיינות למיניהן של "חמישים אחוז חייבים ליפול בשנה הראשונה". האונ' העברית למשל מחבבת תוכניות כאלה. רק אלוהים יודע כמה דמעות היו נחסכות, אם בפשטות היו מסרבים לקבל את הסטודנטים כבר מראש. ואל תטעה: מרצה מנוסה למשפטים במכללה יודע מצויין, כבר בשנה הראשונה, מי מהסטודנטים לעולם לא יעבור את המבחן ולא יהיה עו"ד. אבל הסטודנט עצמו אינו יודע זאת, ולכן יבזבז הרבה שנים, הרבה תאי מוח, והרבה מאוד ביטחון עצמי, עד שיבין זאת בעצמו. ומה יעשה בגיל 30, עם תואר במשפטים וללא תעודת עו"ד?
הפתרון הוא שהמדינה תיקח אחריות, ותבנה צוות מומחים שיחשבו לטווח הארוך. לאן אנחנו רוצים להוביל את ישראל בעתיד? לכמה בוגרי משפטים נזדקק בעוד עשור, ולכמה בוגרי כימיה? כמובן שאין לנו יכולת לשלוט על בחירתו האישית של כל אדם, אבל בהחלט יש לנו יכולת להשפיע על בחירתו של ציבור הסטודנטים – באמצעות מימון תוכניות אקדמיות, מתן אישורי מל"ג, וגם הגבלת הסטודנטים במקצועות מסויימים. ברפואה אנחנו עושים זאת. במכללה לפיקוד ומטה עושים זאת. גם במשפטים צריך לעשות זאת.
מן הצד השני, צריך להפחית בייחודו של המקצוע. אפשר להחשיב בוגרי מדעי הרוח כליטיגטורים (זה בטוח לא יזיק למדעי הרוח שקורסים מחוסר תלמידים). צריך לחייב את הפקולטאות למשפטים לדרוש חוג נוסף מהסטודנטים – כלומר לדרוש שמשפטים תהיה רק תכנית דו חוגית לחוג נוסף – כדי שהסטודנטים לא ימצאו את עצמם בעתיד בפני שוקת שבורה. עלינו לתכנן את העתיד, ולא לדבר גבוהה על שיוויון. הניסיון בכל העולם מראה שזה לא עובד, ובסופו של דבר לא יוביל את המוחלשים להצלחה.
בשבוע שעבר, י' בטבת, 10 בינואר 2025, צמתי, כמדי שנה, כחלק מעם שזוכר דרך הגוף אובדן וחורבן מלפני 2,613 שנה וחיבר אליו את יום הקדיש הכללי.
טקסטים על האסון ההומניטרי בעיר ירושלים מלווים אותנו לאורך הדורות כמסר נגד השחתה חברתית ומוסרית. חכמים קבעו עבורנו ארבעה ימי צום בלוח השנה, כאשר כל אחד מהם מתייחס לנקודת ציון אחרת של החורבן, ובכך הזכירו לנו שהתפרקות היישוב היהודי בארץ ישראל לא אירעה ביום אחד.
יעלה מזור היא מנהלת שותפה של המחלקה לחברה משותפת בעמותת סיכוי-אופוק. מובילה את תחום החינוך לחיים משותפים, במסגרתו הובילה מהלכי שינוי מדיניות, קמפיינים ציבוריים ובניית וריכוז של קואליציות רבות משתתפים. יעלה מנחה קבוצות בנושאים של שינוי חברתי, זכויות אדם וניהול דיונים קונפליקטואליים בכיתה בארגונים כמו מרכז רוסינג לחינוך ודיאלוג, המרכז לחינוך הומניסטי בלוחמי הגטאות, ICCI ועוד. היא בעלת תואר שני בחברה ואמנויות ותואר ראשון בערבית ומקרא מהאוניברסיטה העברית, וחיה בירושלים עם בן זוגה ושלושת ילדיהם.
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
ביום כיפור היה כשל לוגי מעניין. הערכות המודיעין היו סבירות, סאדאת לא יצא למלחמת השמדה בלי עליונות אוירית. זה היה נכון. הכשל היה שסאדאת רצה מלחמה מוגבלת ולא תכנן להגיע לתל אביב (ואפילו לא למעברים). בשביל חציית תעלה היו לו תנאים מיטיבים.
ומשם אפשר להשוות את מצב הכוחות בין 73 ו-23. ישראל ישבה על קו המים כדי להגן עליו מחדירות מצריות. אבל המעוזים לא באמת נועדו להגן בפני פלישה מסיבית. בשביל זה הוקם קו הגנה נייד (התעוזים). הכשל היה שלא בנו תכנית להגנה על המעוזים מפלישה. וכמובן שהכוחות מאחור לא היו מוכנים.
ב-23 לא הגנו לא על הקו ולא היו כוחות מאחור. רק ההבדל הקטן שהמעוזים ביום כיפור אוישו על ידי חיילים חמושים ולא אזרחים. אם נזכור את מטרת המעוזים, הגנה מפשיטות מצריות, ב-23 משום מה שכחו להגן על הישובים מפשיטות, נניח של הג'יהאד האיסלאמי או דעא"ש.
בעקבות כשל 73 היה ניסיון להקמת גופי הערכה מקבילים, כמו המל"ל. אבל, ביבי הפך את המל"ל לעוד זרוע פוליטית. לא רק מינויו של צחי הנגבי. תזכרו את השימוש שביבי עשה ביוסי כהן כדי לאשר את מתווה הגז.
ולסיום, יש עוד פרק בהפיכה המשטרית שלא מקבל תשומת לב. ביבי שינה בפועל את מבנה הממשלה. בעבר הממשלה הייתה הגוף שמחליט, ומותר היה להתנגד לראש הממשלה (ניתן לראות זאת בפרק בסדרה שבויים על עסקת טננבאום, ששרון עבד קשה לשכנע שרים לתמוך בעסקה). כלומר היה דיון בנושא והחלטה משותפת. ביבי סרס את הממשלה והפך להיות קובע יחיד, כמו המלך ג'ופרי במשחקי הכס. זה בדיוק הפיכה משטרית – המסוכנת ביותר.
את מה שנותר מהאיפכא מסתברא אסור לנתק מאמ"ן שכן הוא ינותק מהצי"ח ועשוי להפוך לגוף אימפוטנטי בדומה למל"ל. לחילופין, יש להעמיד בראש האיפכא מסתברא אלוף במיל', להפוך אותו לאגף ולאפשר לו גישה ישירה לכל שלבי האיסוף, יש לאפשר האיפכא מסתברא גישה בלתי אמצעית ללא תיווך ראש אמ"ן לדרג המדיני. בעניין המודיעין האסטרטגי והטקטי, מרבית המחקר מודיעיני גורס שהם סינרגים ובלתי ניתנים להפרדה, הכותב לא הביא טיעונים מספיקים כדי לתמוך בעמדתו שהיא מעניינת מעיקרה.
1. התיאור המדעי המסודר אינו משקף מציאות שבה
א) דרג מדיני נמנע ומונע בדורסנות שנים כל דיון ענייני בקונספציה המדינית-ביטחונית ובבחינת פתרונות שאינם צבאיים.
ב) דרג מדיני, גם אחרי מחדל דמים, מונע שיח אסטרטגי להגדרת תכלית/מצב תוצאתי רצוי או וועדת חקירה. במקום זאת, הדרג המדיני משמיץ ומפורר את הדרג הביטחוני והצבאי.
ג) דרג מדיני מוביל קונספציה אידיאולוגית-משיחית, שהיא לא לגיטימית בעיני חלק גדול מהעם ובעיני העולם. קשה למערכת לפעול כשאין מצהירים כמדיניות רשמית על מטרות חלק שרוצים בפירומניה, כיבוש רחב, התיישבות וטרנספר, או מלחמה לשנים.
2. צבא קטן, שעוסק בשליטה במיליוני אנשים בשטח יחסית רחב, וגם בהגנה על גבולות ארוכים, וגם בחזיתות רבות, אינו יכול למקד מאמצים ביעילות.
הבעיה אינה מודיעין (שעושה פלאים יחסית לגודלו והיקף האתגרים).
לא ניתן לפתור את כל הבעיות, המאוד שונות, בכוח ולא במוח.
גם אם יש מודיעין רלוונטי וגם אם הוא מעובד נכון, יש קבלת החלטות לא אופטימלית, שלא יכולה למנוע כל סוג הפתעה, בשל אילוצי משאבים ופיצול מאמצים.
בנסיבות מערכתיות שמובילות אזורית וגיאופוליטית לעימות כוחני, הצבא לא יכול לפתור חוסר רצון לצאת למלחמת מנע, או העדר מנהיגות ממוקדת בטחון (ודמוקרטיה), לפני או אחרי מחדל.
—להדגיש(!) – במובן זה הקונספציה ממשיכה גם היום!
3. יש הטיות שאינן יחודיות למערכות ביטחון ומודיעין, וספק אם דווקא המדע יפתור אותן. המדע, כחשיבה שיטתית היא לא בהכרח הפתרון לסביבה סבוכה, דינמית מאוד, מלאת הטעיות ושקר, ומוטת פתרונות הפעלת כוח.
גם בסביבת אקדמיה יציבה, המדע לא פותר, במקרים רבים, הטיות פסיכולוגיות וארגוניות אנושיות בפיתוח ידע, מחסור ביצירתיות וחשיבה עצמאית ו/או ראליסטית.
יש במדע בעיות שחלק גדול מהן לא נחשף כי האקדמיה לא נבחנת בעיקר בתוצאות בשטח (ועוד מול אויב נטול מעצורים).
4. הצבא הבין שפרדיגמות צריכות מוחלפות מהר, ויש לחשוב עליהן מפרספקטיבות מגוונות, כולל התמודדות עם קבעון פרדיגמות בתוך ההנהגה והצבא עצמו. הצבא אימן, לא רק במודיעין, קצינים לחשוב בדיוק על היבטים יצירתיים, משתנים, מורכבים. הקצינים ידעו שמגיעה מלחמה רב זירתית, קראו ולמדו את חמאס, ידעו שקו הגנה הוא רק קו. חלקם זעקו שנים שיש לפעול.
אבל, מי שמבינים איך להתמודד או אפילו לחשוב על סיבוכיות אינם הקברניטים, ומי שמוכנים להסתכן וללכת נגד הזרם המרכזי אינם הרוב.
(כמה היו תומכים בתקיפת לבנון לפני עשור? חמש שנים? עכשיו? זה קשור בעיקר למודיעין?…)
5. רוב הבעיה אינה בצבא בכלל או במודיעין בפרט – נחשפו שם כשלים שמאפיינים את ישראל, שצהל שאינו הומוגני מתאפיין בהם: א) התרבות ואופן קבלת ההחלטות ב) אופן ההתנהלות ויכולת לנהל מנגנונים גדולים ד) יכולת לחנך למקצוענות ולהתנהל נכון מסודר ביומיום ולהכין מלאים ולתכנן קדימה, וכמובן, ה) התעקשות לשמור על יושרה ו) תרבות עשיה עם תעוזה.
6. יש רצון עז לפשט, לחיות חיים נורמליים, להנות משגשוג כמו בשאר העולם. הבועתיות במהות ישראל ובבתים עם הבריכה המשופצת ותוכניות הראליטי. מעטים רוצים לחיות לפי תרחישי קיצון, וההדחקה לגבי השלכות שינויי סביבה או השפעות טכנולוגיות וכו היא ביסוד החברה כיום, גם אם בעת חירום יש רבים/ות שמתמקדים בתעוזה ובלחימה.
7. כבר נדנו ברבבות ספרים ומאמרים וכנסים כשלונות מודיעין, קונספציות ממסדיות, כשלים פסיכולוגיים, וכשלנות צבאיים מפוארים, לכל אורך ההיסטוריה המודרנית. דשו בהן בישראל אנשי מערכת הביטחון ואקדמאים ולשעברים ועיתונאים ועוד.
לפני הפתרון הרציונלי ממסדי,
יש צורך לבסס שיח פלורליסטי מבוסס אמת, קבלת החלטות מבוססת חזון מוסכם (ומשטר ואתוס מוסכמים) ושיקולים רציונליים, חינוך למקצועיות ועשיה מיטבית לטובת הכלל, ומיקוד יכולות ביוזמות קריטיות לחיי שגשוג במקום מבוסס ערכים טובים וזכויות וחובות מיטיבות. זהו תנאי מקדים למהפכות מדעיות.
(—ביום כיפור לפחות חלק ממרכיבים אלו התקיימו, ולכן ניתן היה לתקן ולהחליף מרכיבים מהותיים בשלטון, בהסדרה האזורית ובמיקוד הכלכלה וההשכלה. וכיום?…)
בשני המקרים נבע הכשל כפי הנראה מקדושת "השבתת החגים" ואיזה מבצע מודיעיני יכול להתחרות במבצע משולב של "חבר" ומלונות פתאל לימי הסוכות באילת?
בשני המקרים קדמה למתקפת הפתע העלאת כוננות בחג הקודם (פסח 73 ו- פסח 23) ששיבשה את תוכניות האירוח המשפחתיות של משרתי הקבע
משיכתו של השיבוש לחג הבא היתה עלולה לשבש את שלום הבית וחיי המשפחה של הקצינים
הסכנה המרכזית של מבנה המודיעין הנוכחי היא המעבר מ"פוש" – דחיפת הידיעות החשובות לצי"ח מלמטה למעלה ל"פול" בו הגורמים הממונים על הערכת המצב שולפים את הידיעות החשובות להם
וכך, מידע שהגיע מ8200 לאוגדת עזה ב1/7 לגבי תרגילי הסיום של החמאס, נשאר ללא דורש עד לאחר המתקפה